[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:55

Absolem schreef:
Sammiex2000 schreef:
Ik heb even een vraagje: lakken/spuiten jullie de Hoeven van je Fries ook zwart voor wedstrijd/keuring? En waarmee dan?


Het gebeurd vaak genoeg maar het is verboden. En als ze je betrappen kun je zwaaien naar je premie want die pakken ze van je af.

Dit is vorig jaar een bokker overkomen die haar merrie naar de keuring wilde hebben. Die mocht zich even komen verantwoorden en heeft op haar kop gekregen van het stamboek.

Oftewel niet aan beginnen.


Echt? Wist ik niet. Maar voor wedstrijden dan? Zag het namelijk wel bij het EK

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:59

Sammiex2000 schreef:
Absolem schreef:


Het gebeurd vaak genoeg maar het is verboden. En als ze je betrappen kun je zwaaien naar je premie want die pakken ze van je af.

Dit is vorig jaar een bokker overkomen die haar merrie naar de keuring wilde hebben. Die mocht zich even komen verantwoorden en heeft op haar kop gekregen van het stamboek.

Oftewel niet aan beginnen.


Echt? Wist ik niet. Maar voor wedstrijden dan? Zag het namelijk wel bij het EK



Voor wedstrijden moet je het zelf weten. Die kijken niet naar de kleur van je hoeven. Die kijken naar algehele verzorging dus als jij de hoeven zwart wil spuiten voor een wedstrijd omdat je het mooier/netter vind. Naja ga je gang.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:20

Sammie, er bestaan speciale lakjes voor de hoeven. Ik gebruikte het voor wedstrijd ook maar vond het zo'n kliederzooi en de flesjes kreeg je nog maar moeilijk open als je iets had geknoeid op het draaigedeelte van de dop. Nu gebruik ik voor wedstrijden gewoon en zwarte spuitbus voor de hoeven. Blijft niets aanpakken en vrijwel meteen droog.

Op keuringen zie je ook veel blinkende zwarte hoefjes inderdaad. Je mag echter geen wit verdoezelen. Dus heeft je Fries wit aan de hoef dan mag je dit niet zwart maken. Overigens is een witte zool bij merries toegestaan maar een witte hoefwand niet. Vanzelfsprekend ook geen wit ergens anders op de benenof op het lichaam toegestaan. Buiten dan een heel klein plekje op het hoofd boven de ooglijn kleiner dan een rijksdaalder van vroeger.
Heeft je Fries mooie donkere hoeven is een blanke olie al prima. Je paard zal er ook niet minder om geprimeerd worden als je een blanke olie gebruikt of als je de hoeven gewoon natuurlijk laat. Bij wegwerken van wit ben je de jury aan het bedonderen en is je eventuele premie dus ook niet geldig.

Anoniem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:27

Oké dank jullie wel! Ik zou het ook alleen voor wedstrijden gebruiken, ik dacht misschien aan die van naf

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:30

Haha dat is wat ik voorheen ook gebruikte inderdaad. Mooie hoefjes geeft het ook maar ik had vaak mijn handen zwart en was gewoon niet handig werken. De spuitbus van de action werkt voor mij veel beter en is er later op de dag al redelijk af.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:49

Nou ik mag mij bij deze officieel een eigenaar van een fries noemen.
Gisteren heb ik een bijna 3 jarige Hette x Olgert laten keuren en die kwam goed door de keuring heen.
Komende maanden lekker aan de gang, tis echt een puppy (wordt eind mei pas 3 en nu al 1.65) dus krijgt genoeg tijd om te groeien en te bloeien :)

Ik zag iets over zwarte lak, ik zie het regelmatig voorbij komen op de HK, ook bij de hengsten die dan gekeurd worden.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:12

Wow, gefeliciteerd Ivy! Heel erg leuk en iets moois om naar uit te kijken *\o/*
Hopelijk gaan jullie een mooi avontuur tegemoet samen. Hettes zijn vaak leuke paarden!

Bij de HK staan ze er allemaal mooi voor ja. De hengsten die echt goed zijn en doorgaan krijgen ook een check op wit in de hoeven, ook in de hoefzool. Anders dan bij merries is een witte hoefzool niet toegestaan jij hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:14

Gefeliciteerd ivy!
Ja, reden dat ik voor de lak wil gaan en niet voor olie is dat ik niet wil dat er zand in blijft hangen :)
En kwam het hier vragen omdat ik dus echt totaaal geen verstand heb van friezen, heb ze nooit gehad, maar nu een bijrijd ruin en wil er als corona voorbij is mee op wedstrijd. Hij heeft mooie donkere hoeven, maar soms zie ik zulke glimmende pikzwarte hoeven dat vind ik echt prachtig!

Lys_PPA

Berichten: 1355
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:13

ivy_power89 schreef:
Nou ik mag mij bij deze officieel een eigenaar van een fries noemen.
Gisteren heb ik een bijna 3 jarige Hette x Olgert laten keuren en die kwam goed door de keuring heen.
Komende maanden lekker aan de gang, tis echt een puppy (wordt eind mei pas 3 en nu al 1.65) dus krijgt genoeg tijd om te groeien en te bloeien :)


Gefeliciteerd, leuk! Fotooo *\o/*

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:48

Lys_PPA schreef:
ivy_power89 schreef:
Nou ik mag mij bij deze officieel een eigenaar van een fries noemen.
Gisteren heb ik een bijna 3 jarige Hette x Olgert laten keuren en die kwam goed door de keuring heen.
Komende maanden lekker aan de gang, tis echt een puppy (wordt eind mei pas 3 en nu al 1.65) dus krijgt genoeg tijd om te groeien en te bloeien :)


Gefeliciteerd, leuk! Fotooo *\o/*


Ja die foto houden jullie nog even tegoed.....
Hij stond er gisteren niet zo voor dat ik dacht, ik ga even lekker los met foto's maken hahaha

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:03

Janinevv schreef:
Iemand een idee welke stal evt voor “normale” prijzen veulens / jaarlingen te koop heeft staan met stamboek papier?

En echt een nette stal die voor hun paarden staan.

Wat is een 'normale' prijs? Ik verbaas me namelijk over de prijzen van paarden tegenwoordig, ik mag van geluk spreken dat ik m'n puppy helemaal aan het begin van de coronatijd heb kunnen kopen. Ik denk dat hij nu een stuk duurder zou zijn dan wat ik voor hem betaald heb.

Absolem schreef:
Sammiex2000 schreef:
Ik heb even een vraagje: lakken/spuiten jullie de Hoeven van je Fries ook zwart voor wedstrijd/keuring? En waarmee dan?


Het gebeurd vaak genoeg maar het is verboden. En als ze je betrappen kun je zwaaien naar je premie want die pakken ze van je af.

Dit is vorig jaar een bokker overkomen die haar merrie naar de keuring wilde hebben. Die mocht zich even komen verantwoorden en heeft op haar kop gekregen van het stamboek.

Oftewel niet aan beginnen.

Ik weet wie je bedoelt en heb dat topic met verbazing gelezen :o

Ivy, welkom en gefeliciteerd met je 'kleine' man *\o/*

Anoniem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:25

Nou wij zijn weer terug van de kliniek, ze heeft toch wel duidelijk last van haar rug. Haar knieën zijn wel verbeterd.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:33

Gefeliciteerd ivy!

Hier flinke domper, Tjitske is afgekeurd vandaag. Traantje gelaten en de kopende partij ook.

Ze staat nu op de kliniek morgen krijgt ze een hart echo en duimen we dat er nog kleine positieve draai aan zit.

Ben nog steeds beetje van hoe dan... de rest was goed ogen gebit benen etc.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:43

Janinevv schreef:
Gefeliciteerd ivy!

Hier flinke domper, Tjitske is afgekeurd vandaag. Traantje gelaten en de kopende partij ook.

Ze staat nu op de kliniek morgen krijgt ze een hart echo en duimen we dat er nog kleine positieve draai aan zit.

Ben nog steeds beetje van hoe dan... de rest was goed ogen gebit benen etc.



Waar is ze precies op afgekeurd dan?

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:44

Zonnebloem92 schreef:
Nou wij zijn weer terug van de kliniek, ze heeft toch wel duidelijk last van haar rug. Haar knieën zijn wel verbeterd.


Nouja misschien komt die rug ook wel weer in orde als ze op de juiste manier getraind wordt.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:46

Absolem schreef:
Janinevv schreef:
Gefeliciteerd ivy!

Hier flinke domper, Tjitske is afgekeurd vandaag. Traantje gelaten en de kopende partij ook.

Ze staat nu op de kliniek morgen krijgt ze een hart echo en duimen we dat er nog kleine positieve draai aan zit.

Ben nog steeds beetje van hoe dan... de rest was goed ogen gebit benen etc.



Waar is ze precies op afgekeurd dan?


Op haar hart. Daar gaan ze echo van maken die is ongregelmatig.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:49

Janinevv schreef:
Absolem schreef:



Waar is ze precies op afgekeurd dan?


Op haar hart. Daar gaan ze echo van maken die is ongregelmatig.


Oef...dat is wel het laatste wat je horen wilt idd

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:50

Klopt dus beide partijen waren erg van slag.
Hadden we niet zien aankomen omdat de rest allemaal super was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:12

Absolem schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Nou wij zijn weer terug van de kliniek, ze heeft toch wel duidelijk last van haar rug. Haar knieën zijn wel verbeterd.


Nouja misschien komt die rug ook wel weer in orde als ze op de juiste manier getraind wordt.

Ja ik hoop het.
Haar rug is nu ingespoten, 2 weken wandelen en dan longeren met dubbele lijnen en daarna mag ze weer gereden worden maar dan goed over haar rug, dus ik ga vragen of mijn instructrice haar even goed kan rijden de eerste tijd.
Maar de kans is groot dat het alsnog een operatie wordt.

Jeetje wat balen Janine =(

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:17

Zonnebloem92 schreef:
Absolem schreef:


Nouja misschien komt die rug ook wel weer in orde als ze op de juiste manier getraind wordt.

Ja ik hoop het.
Haar rug is nu ingespoten, 2 weken wandelen en dan longeren met dubbele lijnen en daarna mag ze weer gereden worden maar dan goed over haar rug, dus ik ga vragen of mijn instructrice haar even goed kan rijden de eerste tijd.
Maar de kans is groot dat het alsnog een operatie wordt.

Jeetje wat balen Janine =(


Tsjah als ik niet afhankelijk was van mijn stalhouder/kennis had ik gezegd breng maar langs dan zet ik haar wel voor de wagen een paar maanden. Dan werkt ze ook over de rug maar met de belasting op een andere plek. Maar ja helaas ben ik daar wel afhankelijk van iemand anders.

Maar misschien kun je iemand anders vinden die dat kan doen voor je. Geen idee waar je woont. Misschien een andere bokker? Voor de wagen en ohz is prima af te wisselen.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:27

Janinevv schreef:
Gefeliciteerd ivy!

Hier flinke domper, Tjitske is afgekeurd vandaag. Traantje gelaten en de kopende partij ook.

Ze staat nu op de kliniek morgen krijgt ze een hart echo en duimen we dat er nog kleine positieve draai aan zit.

Ben nog steeds beetje van hoe dan... de rest was goed ogen gebit benen etc.


Ach nee zeg...wat een domper...en als je er nog eens een andere arts naar laat luisteren? Second opinion? Zeker omdat je zelf dit niet zag aankomen.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:01

Timmie dat is nog wel een idee ja, bedankt voor de tip. Vannacht staat ze daar en word er morgen echo en foto’s gemaakt.

Ik zou eventueel arts van andere stad naar haar hart kunnen laten luisteren (aan huis)

Mijn eigen dierenarts heeft nooit wat gehoord dat is wel bijzonder..

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:24

Wat zuur Janine! Een spannende dag voor jou morgen dus, sterkte!

Zonnebloem, ook voor jou geen fijne dag. Hopelijk komt er verbetering. Hebben ze fotos gemaakt van de rug?

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:41

Janinevv schreef:
Hier flinke domper, Tjitske is afgekeurd vandaag. Traantje gelaten en de kopende partij ook.

Ze staat nu op de kliniek morgen krijgt ze een hart echo en duimen we dat er nog kleine positieve draai aan zit.

Ben nog steeds beetje van hoe dan... de rest was goed ogen gebit benen etc.

Dat is schrikken, logisch dat jullie van slag zijn -O-
Hopelijk valt het mee, succes morgen.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:09

Janinevv schreef:
Timmie dat is nog wel een idee ja, bedankt voor de tip. Vannacht staat ze daar en word er morgen echo en foto’s gemaakt.

Ik zou eventueel arts van andere stad naar haar hart kunnen laten luisteren (aan huis)

Mijn eigen dierenarts heeft nooit wat gehoord dat is wel bijzonder..


Keer extra kan geen kwaad. Ze wordt er wel op afgekeurd. Lijkt mij dat je daar wel eens iets van had gemerkt? Bij bijv. Inenting luisteren ze toch ook altijd even het hart?