[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wopkebrok
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-09-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:32

Ja, in plaats van de selecties op de 4 selectiedagen moet je nu thuis filmen en dat opsturen en dan gaan ze het op de selectiedag beoordelen

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:39

Wat leuk wobkebrok, succes met je inzending voor ftc!

Vandaag de zadelmaker voor Floris geweest. Hij was de laatste paar keren met rijden wat vluchterig onder het zadel. En lopen met opzadelen. Dus afgelopen week niet meer gereden enkel wat longeer werk.

Conclusie, een hele boom maat te krap, en 5cm te lang. We hebben een stuk of 15 zadels gepast en zijn uiteindelijk bij een euroriding diamant uit gekomen. Hier liep hij direct fijn onder, maar zelf moet ik nog wel eventjes wennen hoor :j

Van fit 3, naar fit 4 gegaan.. en van een 18 inch (ik wist wel dat dit sowieso voor mij te groot was, maar dit zadel puur voor het door rijden gehad) naar een 17 inch gegaan. We gaan tijdelijk met een lemieux bontje rijden met inlages. Voor bij de schoft tijdelijk een inlage er in en als hij iets uitzwaard kan dat er onder weg. Ik ben super tevreden, nu weer lekker wat KM’s maken met hem. Tijdens al die zadels passen, er op, er af, er op... bleef hij heel braaf!

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:32

Wat kunnen ze dan fel reageren op zo'n zadel. Is echt belangrijk om steeds te checken, ze veranderen zo snel. Lieve Floris, al dat gedoe.. zadel op, zadel af..

Timmie.. wat leuk. Mijn dochter rijdt ook mee met de FTC. Zij rijdt een Marcus x Olof merrie. Die is ook drachtig van Teun. Ze is niet van ons maar mijn dochter rijdt haar en ze staat bij ons. Mooi dat we wel filmpjes van de jonge paarden kynnen insturen.

Afbeelding

boemel

Berichten: 8441
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:58

Mijn Fries werd vorig jaar onwijs rennerig ... een paar weken nadat de zadelmaker geweest was. Bleek ook dat ze hartstikke rugpijn had.

Voor Diekke heb ik in Juni de zadelmaker erbij gehad. Ik vind haar momenteel ook wat loperig en ongeduldig. Maandag de osteopaat erbij.
Mocht ze rugpijn hebben, dan ook eerst de zadelmaker erbij.

Het komt altijd erg nauw. En begrijpelijk... ga zelf maar eens sporten met schoenen die niet fijn zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:28

Spannend Wopkebrok en ynekes de veulens op komst! En wat fijn dat jouw veulen weer is opgeknapt.

Wat een knapperd die Diablo.

Fijn dat je weer een goed passend zadel voor Floris hebt.
Ik heb een kent en masters, 5 weken geleden kwam de zadelmaker en ik verbaasde mij er over dat er toch nog een aardige boom in ging (groter dan ik dacht).

Emma is erg heet de laatste tijd en vind alles eng buiten, onder het zadel wel goed te doen.. Ze is alleen erg voorwaarts.
Maar met wandelen en longeren heeft ze de neiging om opzij te springen of er vandoor te gaan en komt dan richting mij. Ze heeft vorige week 2x op mijn teen en 1 keer op mijn hiel gestaan. Ik wilde met haar een rondje buiten doen, maar we oefenen voorlopig op het terrein (die ook erg groot is).
Het is ook niet niks, ze komt van 24/7 buiten, staat nu grotendeels op stal, krijgt meer voer en het is ineens flink kouder en aan het waaien.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:35

Verkijk je idd niet op ander voer en temperaturen. Daar kunnen ze best op reageren idd.
En met die wind zijn meer paarden wat kijkerig he? Hier ook hoor

boemel

Berichten: 8441
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:54

Ik ben misschien een beetje een zeikerd met mn paarden. Heb best veel pech gehad laatste jaren en als ik nu merk dat gedrag veranderd, dan gaan mijn alarmbellen misschien wat te hard af.

Ik ben in ieder geval best snel van het laten controleren van rug, gebit, zadel als t anders voelt dan anders.
Genoeg blessureleed gehad.

Dus, inderdaad Diekke is misschien gewoon fris. Maar, dat dacht ik vorig jaar bij Tess ook. Ze bleek een fikse rugblessure te hebben. Zadelmaker had andere boom in t zadel gezet en niet goed vast gezet.

Schroef was half losgegaan en boom zat helemaal scheef erin. Arm dier.

Heb tegenwoordig Sella als zadelmerk. Boom kan op de koudpers precies op maat gemaakt worden.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:02

Zonnebloem, ja een zadel zegt zo veel. Had jij ook zo’n brede boom? Ik verbaasde me ook. Zo puppy eigenlijk nog, maar wel al een fit 4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:02

boemel schreef:
Ik ben misschien een beetje een zeikerd met mn paarden. Heb best veel pech gehad laatste jaren en als ik nu merk dat gedrag veranderd, dan gaan mijn alarmbellen misschien wat te hard af.

Ik ben in ieder geval best snel van het laten controleren van rug, gebit, zadel als t anders voelt dan anders.
Genoeg blessureleed gehad.

Dus, inderdaad Diekke is misschien gewoon fris. Maar, dat dacht ik vorig jaar bij Tess ook. Ze bleek een fikse rugblessure te hebben. Zadelmaker had andere boom in t zadel gezet en niet goed vast gezet.

Schroef was half losgegaan en boom zat helemaal scheef erin. Arm dier.

Heb tegenwoordig Sella als zadelmerk. Boom kan op de koudpers precies op maat gemaakt worden.

Ach arme Tess en slordig zeg van de zadelmaker.

@kusvoorjou: ja stom he, ik dacht echt een MW boom nodig te hebben maar er zit nu toch al een wijde boom in.

Ruim 2 en halve maand geleden is de tandarts geweest en zag rechts een wolfskies,ik heb toen besloten om de wolfskies te laten zitten, ik reed haar toen net. Maar nu zijn we wat verder en merk ik dat ze rechts vast houdt en haast geen stelling wil aannemen en moeite heeft met de aanleuning. Zou dit kunnen schelen als ik de kies eruit laat halen of is het gewoon een kwestie van oefenen?
Wat is jullie ervaring?

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:10

Mijn puppy is waarschijnlijk ook al uit deze boom gegroeid, 21 november komt de zadelpasser en dan moet er volgens ons een nieuwe in. Tot die tijd rijden we niet.
Zadels, ik vind het maar lastig.

En hij was vorige week wat mat en flauw. Ook niet lekker voorwaarts, dus ik heb hem even rust gegeven. Vitamines opgehoogd en ik ben aan het overstappen, gister was ie al een stuk meer wakker en alert dan vorige week.
Morgen een les in grondwerk en dan vrijdag weer even voor de wagen. Rustig opbouwen...

xHylkje

Berichten: 29
Geregistreerd: 22-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:08

Hier ook erg veel profijt (nu al!) van mijn nieuwe zadel! Altijd gereden met een stubben, eerst was ze best braaf maar op een gegeven moment erg schieterig. Zadel na laten kijken en bleek ook veel te krap. Nu een Fryso zadel (met XW boom :') ), past super en ze is ineens mega braaf en ontspannen met rijden. De investering 100 keer waard <3

Ze is nog wel erg stijf op rechts, waarschijnlijk doordat dat voorheen met het andere zadel onaangename druk veroorzaakte. Nu gaat het iets beter, en voor de extra check volgende week de fysio er nog bij!

Afbeelding


Afbeelding

boemel

Berichten: 8441
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:07

Mooi zadel!

Fryso heeft bomen niet aanpasbaar of verwisselbaar toch?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:41

Wat een mooi zadel !

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:11

Okee ik durf wel weer een foto van ons zielige veulen te plaatsen.
Afbeelding

Gelukkig gaat het langzaam steeds beter maar we zijn er nog lang niet.

Jelske begint langzaam weer “Fries” te worden.

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:20

Janine: wat fijn dat Jelske weer beter gaat. Nu maar lekker puppy zijn en uitgroeien tot een mooie Friese dame zonder ellende.

Leuk hoor, de veulentjes weer volgend jaar. Jullie zijn mooi vroeg in het jaar.

Diablo, mooie allround hengst zo te zien, welkom.

Zadels...ik had er altijd 1 van divoza (10 jaar plezier van gehad) en die heeft altijd wel goed gelegen. 2 jaar geleden vond ik dat we wel een nieuw zadel mochten hebben en kwamen we samen met de zadelpasser bij Fryso uit en ik ben er heel blij mee. Volgens mij heeft die van mij inderdaad ook geen aangepaste boom.

Afgelopen zaterdag heb ik ook weer foto’s van Nanne gemaakt. Hij veranderd zo snel. Volgende week is hij 6 maanden. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:21

Ahh knappe nanne !
Mooie hoor ! :o

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:30

Mooi zadel hylkje! Mag ik vragen hoe lang het zadel is? Floris had aan draagvlak op zijn rug maar 42 cm, een kort zadel moest het daarom worden. Fryso had dan te lange kussens ofzo zeiden ze? Nja wij kunnen eerst weer rijden! Maak van het weekend ff foto van mijn euroriding! Als Floris helemaal is uitgezwaard etc maar eens kijken voor zo’n mooi bling zadel haha, vind m echt gaaf!

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:53

Wat een mooi zadel <3

Knappe Jelske hopelijk nu inderdaad zonder narigheid opgroeien,

Nanne ook al zo’n knapperd.

Zo leuk altijd dat jonge spul <3

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:10

Hoe oud is Jelske nu janinevv? Ze heeft ook nog lekkere fluffy oren lijkt het. <3

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:14

Thanks! Jelske is nu 7 maand.

Qua bespiering zou je zeggen 5 maand maar ze begint bij te trekken.

Laatste ontworming geen wormen gevonden!

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:25

Oo dat is fijn dat ze geen wormen heeft. Je had zelf ook het vermoeden dat ze misschien wat jonger is als dat ze aangaven toch? Zit er geen papier bij? Gelukkig heeft ze een goed plekje bij je. Zo te lezen doe je er alles aan om haar er bovenop te helpen. :(:)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:29

Jaa t is echt een zorgen kindje.
Volgens papier is ze van april. Maar ik vermoed eerder een maandje jonger van mei.

Maar goed ik hoop dat haar lichaam aan gaat sterken. Gelukkig heeft ze ook geen wondjes meer kwam denk ik ook van de Shetlander die erbij stond. Ze heeft nu een leuke vriendin en die trekt haar er echt door heen.

Afbeelding

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:37

Dat is fijn voor haar. Nu maar goed groeien. :)

Anoniem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:14

Hier is de dierenarts net weg, mijn verzorgster belde dat Emma's been dik was en je er niet aan mocht zitten...ook bleek ze koorts te hebben.
Dierenarts geweest en ze heeft einschuss.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:18

Ohh pfoe.. hoe gaat het nu ?