[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 06:13

Ik dacht dat het een enter was? Waarom zo ontzettend vroeg beginnen? Zie je dat als meerwaarde?

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:18

Jinthe1 schreef:
Ik dacht dat het een enter was? Waarom zo ontzettend vroeg beginnen? Zie je dat als meerwaarde?


Met twee gaat hij voor de sulky. Dus ik ga iets er voor al beginnen met lange lijnen in het bos.
Het bos Kent hij al goed ik wandel gemiddeld zo een tot twee keer per week.

Het lange lijnen zorgt tevens voor dat hij wat te doen heeft met z'n mond gezien hij nu steeds de halve weg met het touw in z'n mond wil lopen. Hij trekt nog helemaal niks aan gewicht op dat moment. en je stuurt ook niet veel want het zijn lange wegen recht uit.

Het plan is dat hij met 2,5 naar de keuring gaat als hij goed genoeg is om ster te worden. Maar de longeerton is veel en veel te belastend voor zijn gewrichten om hem daar in klaar te maken.dus heb ik dit alternatief :

Het karretje waar hij voor komt te staan kun je met 1 hand optillen this een sulky met hele grote wielen met rubber beslag die remt op de broekriem. Weegt geen drol. Een door het ruige spelen met de pony hengst en het wandelen zal hij sterk genoeg zijn tegen die tijd om dit veilig aan te kunnen.

Uiteindelijk trekt hij nu nog op dit moment dus niets. Hij heeft alleen leren kennis maken met het tuig. Dat kan geen kwaad.

Rustig wat voorbereidend werk doen nu al vind ik fijner dan hem straks overvallen met en tuig. En een hoofdstel met kleppen. En bitwijs maken en geluidsmak maken allemaal achter elkaar.

Maaaaree volgens mij kan je dit ook op een wat vriendelijkere toon vragen. Ik heb dit al eerder uitgelegd namelijk.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:20

Ik bedoelde het niet aanvallend hoor :P Ik begrijp alleen nooit zo goed waar het vroege beginnen goed voor is dus vandaar mijn vraag. Iedereen is vrij om te doen hoe zij denken dat het goed is toch? Dus jij ook :)) De hengsten die wij naar de eerste bezichtiging doen lopen tot eind oktober in de opfok. Dan halen we die naar huis en laten nog een week wennen zonder er iets mee te doen. In november beginnen we met poetsen, wandelen en longeren. Pas daarna komt het tuig ooit eens. Nooit slechter van geworden en altijd goed gegaan. Nogmaals, iedereen zijn eigen manier. Ik had gewoon interesse omdat je laatst ook al de ringetjes om gehad had. Bij ons lopen de paarden op die leeftijd echt alleen paard te wezen met de groep en moet er nog niets buiten aan de hand buiten en binnen zetten en keer poetsen (de merries dan want hengsten lopen in opfok).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:33

GabberGill schreef:
Voor degene die vroeg over frysk andaluz

Wij hebben de fries die ik rijd bij Stal Mersken gehaald. Daar haalt frysk andaluz ook paarden vandaan.

Een merrie die hun voor 15.000 verkopen kost bij Mersken 8000.

Ja klopt, heeft de eigenaresse van de Merksen ook verteld.
Overigens had ik ook contact met een kleinschalige fokker in België die ook voor relatief goedkoop vrij groene paarden naar Frysk Andaluz verkocht, die zij dan een maand of 2/3 trainde en de hoofdprijs voor vroegen.

Ik ga dit weekend 2 Friezen kijken, voelt wel dubbel nu ik Tom nog heb maar kijk toch alvast rond.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 05:32

Ik was dit hele topic ontstipt :(

Maar ik lees weer mee en klets weer mee!
Tjitske is alweer bijna 2,5 !
Voor het eerst hoofdstel ingehad en zo braaf deed alleen omdat wilde oefenen . Haar kont is enorm hoog :+ Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vanaf augustus krijgen we deze kleine spruit ! Jelske.
Vernoemd naar ons eerste Friese veulentje die is overleden.

Het is een half zusje van Tjitske zelfde vader. En leuke is dat de moeders ook weer zelfde vader hadden
Afbeelding

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 07:43

Janinevv wat ontzettend leuk. Wat is de afstamming van jouw paardjes?

Hier ook nog even hele knappe babyspam; onze Oukje heeft nu de groei te pakken. Haar oren komen inmiddels boven de box uit.. Afbeelding

Wat kun je gek zijn op zo'n kleintje!

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:20

Janinevv schreef:
Ik was dit hele topic ontstipt :(

Maar ik lees weer mee en klets weer mee!
Tjitske is alweer bijna 2,5 !
Voor het eerst hoofdstel ingehad en zo braaf deed alleen omdat wilde oefenen . Haar kont is enorm hoog :+ [ [url=m/3mfrCQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AGaJLP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IUbgwQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vanaf augustus krijgen we deze kleine spruit ! Jelske.
Vernoemd naar ons eerste Friese veulentje die is overleden.

Het is een half zusje van Tjitske zelfde vader. En leuke is dat de moeders ook weer zelfde vader hadden
[ [url=m/uKsIyU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje dat is ineens een heel paard geworden! Op de foto met hoofdstel in zou je niet denken dat ze nog zo’n gup is!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:59

Anne grappig is dat hè!
Ze is ook vrij “volwassen” al ..

Yneks ze hebben niet officieel papier maar afstamming wel bekend beide moeder merries zijn van Folkert. En de vader is zoon van Pier niet ggk. Vader zit rond de 1.67

Volgens mij is de moeder van Tjitske ook een brandus. Of dat was vader van de veulens.. ik weet dat of vader of moeder van deze combinatie dus Maurus en brandus in zit alleen weet niet wie bij wie.

Moeder van Jelske is een Folkert x Gerlof erg grote merrie schoft op de 1.70

Heel ingewikkeld allemaal haha

Maar de zusjes hebben duidelijk zelfde trekjes in gezicht qua vorm. Denk toch wel van Folkert.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:05

Ik stop mijn hoef in je neus hoor :') Afbeelding

Afbeelding

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:56

Wat een knap kleintje hierboven! :+:

En gekke verhalen over Frysk-Andaluz... maarja... je moet ergens je geld mee verdienen als je zo'n stal hebt! Ik haal ook 'goedkoop' jonge paarden onbeleerd ergens vandaan.. 'waag mijn leven' :') en rijd ze in en verkoop ze voor meer... :D Maar niet in 2-3 maanden haha, ik doe er iets langer over _O-

Dat gezegd hebbende... kijk!!!!

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren eerste keer draf onder de man! Was toch wel even spannend := Maar na een paar minuutjes liep hij al zo z'n rondjes <3 1 keer lange lijnen om gehad om te kijken of hij het bit accepteerde met druk erop en hij reageerde vanaf de eerste keer aanvoelen al gelijk op rem en stuur... nog nóóit meegemaakt!! Alsof hij het allemaal al 's had gedaan.. eerste keer been aanleggen was gelijk netjes rustig voorwaarts _/-\o_ Volgende week naar 't bos _O- Grapje natuurlijk haha, maar hopelijk duurt 't niet lang, als hij alles op deze manier oppakt! :D En dan inderdaad lekker de lange rechte paden pakken om evenwicht, balans en kracht te ontwikkelen :D Tis ineens net een echt paard zo :') <3

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:00

Utopia wauw wat gaaf zeg!
Jaa en dan worden het echte rij paarden

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:03

Jaa, bijzondere transformatie :P En hij vindt het zo leuk om lekker mee te werken hè.. je ziet 'm ook groeien van trots als we helemaal blij zijn als ie iets goed heeft gedaan, zo geweldig vind ik dit <3

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:04

Ooooh wat gaaf en braaf Utopia! *\o/* Nu gaat het ineens snel **\O/**
Super leuk, geniet er maar van!

Hier zijn afgelopen weekend twee veulentje geboren en allebei doen ze het goed. Ook moeders doen het super. Dus weer heerlijk genieten van klein spul. <3

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:13

Jinthe gefeliciteerd!

Genieten is dat hè! Hier een klein welsh a veulentje.

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:30

Dankje Jinthe!! <3
En nu willen we natuurlijk ook een beetje mee genieten van jouw grut <3 Heb je een fotootje?! :+: En wat is het geslacht? :D Fijn dat moeders het ook goed doen :+:

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:39

Janine, een Welsh veulentje zal ook wel uberschattig zijn!

Utopia, het zijn twee merrietjes. Ik heb alleen wat wazige foto's van in de stal. Zal snel maken als ze buiten lopen! Hier staat ze net op haar beentje <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xIeer
Berichten: 246
Geregistreerd: 25-12-10

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:59

Gefeliciteerd Jinthe! Ben erg benieuwd naar de buitenfoto's!

xHylkje

Berichten: 29
Geregistreerd: 22-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:08

Ah gefeliciteerd Jinthe!! Prachtig gezicht.
En Utopia wat is ‘ie braaf zeg! Kan je trots op zijn!

Hier wachten we nog rustig door... nu drie dagen over tijd en nog geen uier... :z
Wel slappe banden, veel schuren en dacht vandaag wat slijm te zien... We wachten maar af!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:29

Spannend Hylkje, hier lieten beide merries echt letterlijk melk lopen. We wisten dus dat ze toen snel zouden komen.
Hopelijk geeft jullie merrie op tijd een signaal af. Succes!

Lys_PPA

Berichten: 1355
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:42

Gefeliciteerd jinthe!

En Utopia, wat gaaf van Dije! Topper!

Ik ben dit weekend met mn minipaardjes op kraamvisite geweest. Ze vonden het beide spannend, na n roep van mn merrie was t veulen er wel klaar mee en snel terug naar mama.
Afbeelding
Die fluffy oortjes <3
Afbeelding

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:09

Ohhh wat leuk om te zien Jinthe :+:

En leuke foto's Lys haha :D <3

Spannend Hylkje!!

Dankjullie voor de leuke reacties op Dije :+:

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:06

Wat leuk dat Dije het zo goed oppakt. Mooi in alle rust beleren, super!

Jinthe.. Gefeliciteerd. Wat is de afstamming van de merrietjes?

Leuke foto's van de minipaardjes met een nieuwsgierig veulen *D

Succes met weken xhylkje Spannend! Hou ons op de hoogte!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:22

Ynekes, de eerste is een Jehannes uit een Norbert 1ste premie stermerrie en het andere veulen is een Menne uit een Dries stermerrie. We verwachten nu alleen nog een Matthys veulen uit onze sterpreferente merrie.

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:02

Wat mooi dat Dije het zo goed oppakt!

Wat een lieve foto’s van dr veulentjes , ben benieuwd naar buitenfoto’s .

Met Véline gaat het ook fijn op het moment. Van het weekend heeft mijn nichtje met haar gereden, ging zo fijn dat mijn nichtje nu ook heeft besloten een Fries paard te willen kopen. :)
Alleen overal waar ze heen belt vist ze naast het net.. blijkbaar koopt heel Nederland een paard momenteel.. of de prijzen liggen buiten budget..
Iemand hier die een leuke Fries te koop heeft of weet?

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:38

Wat leuk dat je je nichtje hebt aangestoken met het Friezen virus _/-\o_ Zoekt ze een recreatie of echt sportpaard?