[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:30

Even een egoïstische post hoor:
Afgelopen maandag Tom voor het eerst laten bekappen sinds ik hem heb en er kwam een nare verassing onder de ijzers vandaan.. Loszittende hoefwand.
Hoefsmid heeft een stuk uitgesneden, maar er moet nog meer |( waarschijnlijk ook speciaal beslag en de komende tijd niet rijden. Hij loopt ook kreupel.
Ik baal zo, het ging zo lekker, we waren goed op weg en nu hoop ik alleen maar dat het nog goed komt.
Afbeelding

boemel

Berichten: 8475
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:18

Even een wellicht vreemde vraag tussendoor.

Mijn 6 jarige Friese merrie is een fantastisch, maar geen makkelijk paard.
Na ruim 1.5 jaar kon ik haar pas fatsoenlijk rijden. Ze is heel heet en heel onzeker. Geen makkelijke combinatie.
Maar goed, toen ze eenmaal liep was ze ook echt een fantastisch paard om te rijden. Helaas hield het feest snel op, want ze heeft een ernstige peesblessure en gaat nu een jaar de wei op om te herstellen.

Wij zijn op zoek naar een 2e paard erbij. Ik vind het ras eigenlijk helemaal niet zo belangrijk (gezondheid en karakter wel), maar goed ... mijn vriend zou toch wel heel graag een 2e Fries willen.

De paardenkliniek waar we 3x per week komen voor lasertherapie zegt dat ze in verhouding veel Friezen met problemen zien. Dus ik twijfel over aanschaf van een 2e Fries.

Hoe is jullie ervaring eigenlijk qua ziekte - en blessuregevoeligheid bij jullie Friezen?

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:40

ynekes schreef:
Afgelopen nacht om iets voor half twee is onze lieve Oukje Yfke geboren. Het was een snelle bevalling en Oukje was erg helder en actief na haar geboorte. Yfke is een geboren moeder. Heel lief en zorgend naar haar veulentje.
Helaas kwam de placenta niet automatisch en moest de dierenarts komen. Bij het testen van de biest bleek dit niet voldoende antistoffen te bevatten zodat Oukje daar de eerste dagen niet genoeg aan zou hebben om een goed afweersysteem op te bouwen. Oorzaak is dat Yfke haar biest al eerder heeft laten lopen, ze lekte al een week melk voor de bevalling. Kun Je m


Gefeliciteerd met jullie veulen Ynekes! <3 Gelukkig is het gebrek aan antistoffen wel op tijd ontdekt. Hoe gaat het nu?
Hier komt de placenta er ook bijna nooit vanzelf af. Dus altijd spuitjes bij de hand. Hier nog drie bolle buiken dus nog even afwachten.

Zonnebloem92 schreef:
Even een egoïstische post hoor:
Afgelopen maandag Tom voor het eerst laten bekappen sinds ik hem heb en er kwam een nare verassing onder de ijzers vandaan.. Loszittende hoefwand.
Hoefsmid heeft een stuk uitgesneden, maar er moet nog meer |( waarschijnlijk ook speciaal beslag en de komende tijd niet rijden. Hij loopt ook kreupel.
Ik baal zo, het ging zo lekker, we waren goed op weg en nu hoop ik alleen maar dat het nog goed komt.
[ [url=m/Vy7gZ5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ai Zonnebloem, dat klinkt als white line disease? Wij hebben 1 merrie die dit ook heeft en met speciaal voor haar gemaakt beslag loopt ze als een zonnetje en heeft nergens last van. Ze blijft wel die losse stukken houden dus dat wordt er door de smid ook steeds weer afgehaald maar het beperkt haar door haar beslag niet. Hoop dat je er wat vertrouwen door kan krijgen. Ik snap dat je baalt!


boemel schreef:
Even een wellicht vreemde vraag tussendoor.

Mijn 6 jarige Friese merrie is een fantastisch, maar geen makkelijk paard.
Na ruim 1.5 jaar kon ik haar pas fatsoenlijk rijden. Ze is heel heet en heel onzeker. Geen makkelijke combinatie.
Maar goed, toen ze eenmaal liep was ze ook echt een fantastisch paard om te rijden. Helaas hield het feest snel op, want ze heeft een ernstige peesblessure en gaat nu een jaar de wei op om te herstellen.

Wij zijn op zoek naar een 2e paard erbij. Ik vind het ras eigenlijk helemaal niet zo belangrijk (gezondheid en karakter wel), maar goed ... mijn vriend zou toch wel heel graag een 2e Fries willen.

De paardenkliniek waar we 3x per week komen voor lasertherapie zegt dat ze in verhouding veel Friezen met problemen zien. Dus ik twijfel over aanschaf van een 2e Fries.

Hoe is jullie ervaring eigenlijk qua ziekte - en blessuregevoeligheid bij jullie Friezen?


Ik weet niet of de kliniek doelt op alleen peesblessures maar ikzelf heb niet het idee dat er bij de Friezen meer peesproblemen zijn. Ik ken veel mensen met Friezen maar geen enkele met een peesblessure. Hopelijk een goed herstel voor je paard!

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:46

boemel schreef:
Even een wellicht vreemde vraag tussendoor.

Mijn 6 jarige Friese merrie is een fantastisch, maar geen makkelijk paard.
Na ruim 1.5 jaar kon ik haar pas fatsoenlijk rijden. Ze is heel heet en heel onzeker. Geen makkelijke combinatie.
Maar goed, toen ze eenmaal liep was ze ook echt een fantastisch paard om te rijden. Helaas hield het feest snel op, want ze heeft een ernstige peesblessure en gaat nu een jaar de wei op om te herstellen.

Wij zijn op zoek naar een 2e paard erbij. Ik vind het ras eigenlijk helemaal niet zo belangrijk (gezondheid en karakter wel), maar goed ... mijn vriend zou toch wel heel graag een 2e Fries willen.

De paardenkliniek waar we 3x per week komen voor lasertherapie zegt dat ze in verhouding veel Friezen met problemen zien. Dus ik twijfel over aanschaf van een 2e Fries.

Hoe is jullie ervaring eigenlijk qua ziekte - en blessuregevoeligheid bij jullie Friezen?


Hangt heel erg van je rijkunde af en deels van je stalmanagement. Ik zie steeds vaker mensen die van die dressuur boots om doen of benen inzwachtelen in bandages want dat staat zo leuk. Die pezen hebben al een dikke sok er omheen wat warmte vasthoud. En die boots er omheen is natuurlijk dubbel op als er iets slecht is, is het wel warmte.

Ook zijn er bijzonder weinig mensen die een Fries op de achterhand krijgen. Waardoor ze altijd op de voorhand blijven sukkelen. Veel struikelen etc etc. Want activatie komt voort uit ontspanning dus lang laag rijden etc etc.

Dat is prima maar 90% komt niet verder dan dat lang laag.

Kortom een correct op de achterhand getrainde Fries wordt goed oud zonder veel gedoe. Het hangt af van jouw kunde.

boemel

Berichten: 8475
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:57

Absolem schreef:
boemel schreef:
Even een wellicht vreemde vraag tussendoor.

Mijn 6 jarige Friese merrie is een fantastisch, maar geen makkelijk paard.
Na ruim 1.5 jaar kon ik haar pas fatsoenlijk rijden. Ze is heel heet en heel onzeker. Geen makkelijke combinatie.
Maar goed, toen ze eenmaal liep was ze ook echt een fantastisch paard om te rijden. Helaas hield het feest snel op, want ze heeft een ernstige peesblessure en gaat nu een jaar de wei op om te herstellen.

Wij zijn op zoek naar een 2e paard erbij. Ik vind het ras eigenlijk helemaal niet zo belangrijk (gezondheid en karakter wel), maar goed ... mijn vriend zou toch wel heel graag een 2e Fries willen.

De paardenkliniek waar we 3x per week komen voor lasertherapie zegt dat ze in verhouding veel Friezen met problemen zien. Dus ik twijfel over aanschaf van een 2e Fries.

Hoe is jullie ervaring eigenlijk qua ziekte - en blessuregevoeligheid bij jullie Friezen?


Hangt heel erg van je rijkunde af en deels van je stalmanagement. Ik zie steeds vaker mensen die van die dressuur boots om doen of benen inzwachtelen in bandages want dat staat zo leuk. Die pezen hebben al een dikke sok er omheen wat warmte vasthoud. En die boots er omheen is natuurlijk dubbel op als er iets slecht is, is het wel warmte.

Ook zijn er bijzonder weinig mensen die een Fries op de achterhand krijgen. Waardoor ze altijd op de voorhand blijven sukkelen. Veel struikelen etc etc. Want activatie komt voort uit ontspanning dus lang laag rijden etc etc.

Dat is prima maar 90% komt niet verder dan dat lang laag.

Kortom een correct op de achterhand getrainde Fries wordt goed oud zonder veel gedoe. Het hangt af van jouw kunde.



Ik heb nooit wat om de paardenbenen en haar ook niet op de voorhand lopen.
Waarschijnlijk gek gedaan in de wei.
Overbelasting met rijden kan, maar acht ik niet heel waarschijnlijk bij 4x per week een netjes opgebouwde dressuurtraining.ze kan in de wei wel aardig uit dr plaat gaan.

Ik doel ook niet specifiek op peesblessures bij de Fries,maar blessures in algemeenheid.

boemel

Berichten: 8475
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:02

Dank je wel Jinthe1.
Peesblessures schijnen inderdaad niet veel voor te komen bij Friezen, die pech heb ik gewoon in dit geval.

Bedoel ook meer blessuregevoeligheid in algemeen of andere problemen als vroegtijdige slijtage.

Mok/ lichtgevoeligheid ken ik wel.Daar gelukkig geen last van :)

boemel

Berichten: 8475
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:04

Afbeelding

Ze heeft het iig naar haar zin tijdens haar lange vakantie. :)

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:52

Deze knappe knul heeft een nieuw halster gekregen! Eindelijk zijn echte eigen halster. <3 Afbeelding
Afbeelding

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:30

Ansolem wat een mooi halster zeg staat hem goed chique fries!

Kan 1 ban jullie mij
Helpen ik moet lid worden van kfps zodat ik mn merrie kan laten keuren, en volgend jaar hopelijk een veulen
Heb dus die moet ik dan ook registeren enzo.
Iemand enig idee welke ik moet kiezen?

Bedankt alvast

Afbeelding

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:36

Sannah - Compleet lid daar zit phryso al bij, tenminste dat heb ik.

Boemel - Ik heb zelf al jaren friezen maar al die opmerkingen over ongezond ras, blessures enz zijn dan blijkbaar altijd aan ons voorbij gegaan...heb oersterke degelijke paarden. Ik hoor er wel vaker mensen over maar het is in zijn geheel niet mijn ervaring met het ras.

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:45

Ook hier nog nooit blessures gehad bij de Friezen die ik heb gehad..
Volgens mij valt dat dus nog wel mee.

boemel

Berichten: 8475
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:01

_evelien_ schreef:
Ook hier nog nooit blessures gehad bij de Friezen die ik heb gehad..
Volgens mij valt dat dus nog wel mee.


Goed om te lezen.
Net bij de Nieuwe Heuvel jonge Friezen bekeken. Ik vond ze veel kwaliteit uitstralen.

Cas10
Berichten: 32
Geregistreerd: 25-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:09

Afbeelding


Boemel, die opmerkingen over Friese paarden die veel en meer blessures hebben kreeg/krijg ik ook vaak naar mijn hoofd en ik gooi ze zo over mijn schouder of dien de mensen die de opmerking maken meteen van repliek.
Mijn Fries had nierproblemen: Friezenkwaal. Peesblessure aan de tussenpees: zie je vaak bij Friezen! Sinds kort zijn zijn snijtanden verwijderd omdat hij last had van EOTRH. Kreeg ik commentaar: "Ohhh jaa dat hoor je vaak bij Friezen!"
Klinklare nonsens!!
Ik sta op een stal met overwegend KWPN-ers en die mankeren ook geregeld (allemaal) wel wat!
Feit blijft dat het Friezenstamboek een gesloten stamboek is, maar er is al zo gruwelijk veel verbeterd in de Friezenfokkerij en bloedspreiding.
Paarden zijn kwetsbaar en de Fries is een paard, dus dan loop je wel eens tegen een mankement of blessure aan.
Mijn Friese ruin is inmiddels 20, heeft echt wel het nodige gemankeerd, maar hij is er elke keer weer van genezen en zelfs van opgeknapt. Een periode rust bijvoorbeeld, deed hem echt goed. Ik heb er nog steeds dagelijks ontzettend veel plezier van en rijd mij lessen, buitenritjes enz. Ik zou niet anders meer willen dan een Fries!! Mijn volgende paard wordt er weer één.
Dus ik zeg: ga ervoor!!!
Leuk om te lezen dat je bij de Nieuwe Heuvel geweest bent!!!

boemel

Berichten: 8475
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:06

Cas10 schreef:
[ [url=m/LIyvrz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Boemel, die opmerkingen over Friese paarden die veel en meer blessures hebben kreeg/krijg ik ook vaak naar mijn hoofd en ik gooi ze zo over mijn schouder of dien de mensen die de opmerking maken meteen van repliek.
Mijn Fries had nierproblemen: Friezenkwaal. Peesblessure aan de tussenpees: zie je vaak bij Friezen! Sinds kort zijn zijn snijtanden verwijderd omdat hij last had van EOTRH. Kreeg ik commentaar: "Ohhh jaa dat hoor je vaak bij Friezen!"
Klinklare nonsens!!
Ik sta op een stal met overwegend KWPN-ers en die mankeren ook geregeld (allemaal) wel wat!
Feit blijft dat het Friezenstamboek een gesloten stamboek is, maar er is al zo gruwelijk veel verbeterd in de Friezenfokkerij en bloedspreiding.
Paarden zijn kwetsbaar en de Fries is een paard, dus dan loop je wel eens tegen een mankement of blessure aan.
Mijn Friese ruin is inmiddels 20, heeft echt wel het nodige gemankeerd, maar hij is er elke keer weer van genezen en zelfs van opgeknapt. Een periode rust bijvoorbeeld, deed hem echt goed. Ik heb er nog steeds dagelijks ontzettend veel plezier van en rijd mij lessen, buitenritjes enz. Ik zou niet anders meer willen dan een Fries!! Mijn volgende paard wordt er weer één.
Dus ik zeg: ga ervoor!!!
Leuk om te lezen dat je bij de Nieuwe Heuvel geweest bent!!!


Ja,inderdaad de KWPN-ers op stal hebben ook regelmatig wat.
Mijn twijfels zijn er al een stuk minder.
Morgen nog naar een KWPN gefokte ruin kijken (afspraak stond al) en anders gaan we verder met de Nieuwe Heuvel. Bedrijf heeft een goede indruk op ons gemaakt.

En ik hoop bovenal dat mijn geblesseerde merrie goed opknapt.
Over 2 weken nieuwe peesscan en dan weten we of de behandelingen aangeslagen zijn.
Hoop zo dat ik niet voor een verdrietige keuze kom te staan.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:11

Timmie06 schreef:
Sannah - Compleet lid daar zit phryso al bij, tenminste dat heb ik.

Boemel - Ik heb zelf al jaren friezen maar al die opmerkingen over ongezond ras, blessures enz zijn dan blijkbaar altijd aan ons voorbij gegaan...heb oersterke degelijke paarden. Ik hoor er wel vaker mensen over maar het is in zijn geheel niet mijn ervaring met het ras.



Is dat dan de eerste die ik aanmoet vinken ja sorry hoor ben er echt niet in thuis?

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:21

Eerder toen ik nog kwpn-ers reed hadden juist die vaak gebreken. Veel meer als de Friezen is mijn ervaring. Wel hebben de Friezen vaker huidproblemen is mijn ervaring. Mijten en zomereczeem komt dan weer minder voor bij de kwpn-ers is mijn ervaring..

Boemel sterkte alvast gewenst voor de peesscan .

boemel

Berichten: 8475
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:28

_evelien_ schreef:
Eerder toen ik nog kwpn-ers reed hadden juist die vaak gebreken. Veel meer als de Friezen is mijn ervaring. Wel hebben de Friezen vaker huidproblemen is mijn ervaring. Mijten en zomereczeem komt dan weer minder voor bij de kwpn-ers is mijn ervaring..

Boemel sterkte alvast gewenst voor de peesscan .


Dankjewel :o

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:36

sannahtris schreef:
Ansolem wat een mooi halster zeg staat hem goed chique fries!

Kan 1 ban jullie mij
Helpen ik moet lid worden van kfps zodat ik mn merrie kan laten keuren, en volgend jaar hopelijk een veulen
Heb dus die moet ik dan ook registeren enzo.
Iemand enig idee welke ik moet kiezen?

Bedankt alvast

[ [url=m/4ru4s8.png]Afbeelding[/url] ]


Je kan de bovenste kiezen(die je nu aangevinkt hebt staan) die is zoals werd gezegd incl. de phyrso maand blad maar de onderste kan ook dan ben je alleen lid van Mijn kfps en krijg je dus geen maand blad.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 00:36

Ook ik heb (tot nu toe, afkloppen) geen blessures of iets kwa ziektes met de Fries gehad die ik reed en nu met me eigen ook niet!

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:19

Tussen alle blessures en nare dingen door; Dije van de week voor 't eerst een bitje ingedaan :D Tandarts is tijdje terug geweest en is ook bitfitter, dus even gekeken wat goed bij 'm zou passen en dat besteld. En zit als gegoten! En zo braaf: hij pakte 'm zelf aan :+: Even wat pielen met z'n tong, maar na een minuutje klaar en daarna heel netjes geaccepteerd <3 Knappe vent :+:

Afbeelding

En weer terug naar de blessures :P : afgelopen week voor Tamme weer een nieuwe verzameling supplementen gehaald, voor z'n artrose. En aanstaande dinsdag wordt hij weer behandeld in het gewricht zelf... hopelijk komt hij er weer net zo bovenop als de vorige keer dat we 'm op die manier hebben behandeld :+: Hij is in ieder geval flink zat als ie doorheeft dat ie naar de wei mag _O-

Afbeelding

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:26

Goed bezig utopia! Hoe oud is dije nu? Wel fijn dat je met hem leuke nieuwe dingen mee maakt, toch een beetje een lichtpuntje na de blessure dingen die je er bij naast mee maakt..

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:34

Jelske heeft vandaag voor het eerst ringetjes om gehad. Ik was benieuwd hoe hij er op reageerde..

:wow: zijn knieën trok ie zowat naar z'n neus. En zijn achterbeen vouwde die tegen zijn buik aan. Ik werd er stil van.

Putverdurie als hij altijd zo lopen zou dan werd ie zeker weten dekhengst.

Potentie voor het tuigen zit er dus 1000% wel in. Over twee jaar kan ik gaan sleutelen om het er uit te halen wat er klaarblijkelijk in zit. :D

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:43

Ringetjes? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:45

Dije is in april 3 geworden <3 En tis inderdaad fijn om met Dije zo lekker aan de gang te kunnen, voorzichtig nieuwe dingen aanpakken :D En met m'n Quarter kan ik lekker fanatiek rijden.. haalt ook wel de druk van Tamme af, al reed ik daar toch altijd voornamelijk lekker mee buiten :P Maar hij mag gewoon lekker zichzelf zijn en genieten :D

Ringetjes om gehad?! Wasda?! Haha

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:48

Wat fijn dat Dije het goed deed. Heerlijk van genieten!

Absolem, oef, nu al ringetjes om gehad? Fijn dat hij goed liep maar als alle paarden die goed lopen dekhengst zouden worden dan hadden we er wel wat meer in het stamboek. Goed lopen wil nog niet zeggen dat hij goed zou fokken.