[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:57

Wat leuk om al die veulentjes en drachtige merries te zien! Mijn bijrijdpaard is ook een fries, en de eigenaar is ook van plan haar te laten dekken. Ben erg benieuwd!

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:20

Wat een leuk veulentje!
Wie weet ooit met mijn merrie... :D

Hier ook een Fries met mijten, we hebben in de afgelopen weken nu twee keer een ByeMite pedicurebehandeling gedaan en gaan het volgende week nog een keer herhalen.

Waar vinden jullie teken bij jullie paarden? Ik heb er nog nooit een gevonden bij mijn paard, maar nu staan wij wel midden in de polder, dus niet dicht bij bos of dichte begroeiing. Onhandig dat die Friezen dan zo veel haar hebben... Haha.

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:22

Ik stond vroeger ook in de polder, maar ook daar vond ik soms een teek.. gewoon met poetsen, onder z'n buik, in z'n 'oksel' zegmaar :P Of op de benen... vast ook in de sokken inderdaad, maar die vind je dan niet zomaar.. Nare beesten vind ik 't.. :r

Dank voor de lieve reacties op de foto's van Tamme <3
Het hek achterin is gewoon zo'n gaashek, ff snel aan elkaar geknoopt _O- De Fries van m'n vriendin die hier met pensioen staat heeft daar de hele winter achter gestaan := Nu zullen ze niet zo snel verder kijken, door het gras, maar vind het wel knap van die merrie haha. We gaan er een ander gaashek neerzetten, maar dan een die wel echt hermetisch afgesloten is.. en dan waarschijnlijk nog een stroomdraadje er voor langs inderdaad :D Maar dat komt nog later.. als we de rest van de weide ook netjes gaan omheinen.. staan nu paaltjes van een 60cm. hoog denk ik, met schapengaas.. :=
Mijn mini's moet ik hier inderdaad ook niet inzetten _O- Maar die grote paarden zijn zo makkelijk wat dat betreft.. en zeker nu, ze hebben echt geen reden om te gaan kijken in de boomkwekerij erachter :P Hoop ik toch hahaha

Gisteravond met Dije aan het oefenen geweest.. Ik dacht, leggen gewoon een zeiltje neer, helemaal klein gemaakt.. eens kijken of hij er overheen durft te stappen, zoals bij de balkjes. Nou, hier zijn we geëindigd:

Afbeelding

Afbeelding

Hoe groot ik het ook op de grond legde, maakte 'm niet uit.. toen ie los was, ging hij er zelfs zelf op staan en dan trots naar ons kijken _O- Gewoon 0 spanning bij het optillen van dat zeil.. en als ik dan denk hoe wij de eerste keren die deken om moesten doen, jeetje, wat heeft hij dan een vertrouwen in ons gekregen <3 Zo bijzonder :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:56

Mooie Tamme en stoere Dije.

Teken: meestal in de oksel.

Vandaag eindelijk de wei op gegaan,ze staan met zijn 8e waarvan 4 Friezen.
Gisteravond moesten we het nog even met de paddock doen.

Afbeelding

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:35

Thanks voor jullie tips, ik ga vandaag m’n paard eens nog wat beter bekijken voor teken.

Wat stoer die Dije :D ‘t zeil vond ze hier toch wel spannend, haha.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:21

Mooie foto's voorbij zien komen <3

Hier toevallig deze week een teek weggehaald tussen de voorbenen van onze oudste merrie (nu 18). Er zat al een hele bult omheen. Gelukkig nu niets meer van te zien.

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:25

Mijn fries en haflinger hebben ze elke dag zijn heel veel teken

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:30

Bedankt voor de complimenten. Ik ben ook erg wijs met ze.

Bij Sierou heb ik nog nooit een teek gevonden. Dit jaar heeft ze wel last (schurft)mijten helaas. Door die mijten heeft ze uiteindelijk einschuss gekregen. Gelukkig waren we er op tijd bij en loopt ze nu weer goed. Aankomende week krijgt ze haar laatste prik voor einschuss.

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:14

ThornForest schreef:
Bedankt voor de complimenten. Ik ben ook erg wijs met ze.

Bij Sierou heb ik nog nooit een teek gevonden. Dit jaar heeft ze wel last (schurft)mijten helaas. Door die mijten heeft ze uiteindelijk einschuss gekregen. Gelukkig waren we er op tijd bij en loopt ze nu weer goed. Aankomende week krijgt ze haar laatste prik voor einschuss.


Wat is einschuss? Fijn dat het nu weer goed gaat

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:46

_evelien_ schreef:
ThornForest schreef:
Bedankt voor de complimenten. Ik ben ook erg wijs met ze.

Bij Sierou heb ik nog nooit een teek gevonden. Dit jaar heeft ze wel last (schurft)mijten helaas. Door die mijten heeft ze uiteindelijk einschuss gekregen. Gelukkig waren we er op tijd bij en loopt ze nu weer goed. Aankomende week krijgt ze haar laatste prik voor einschuss.


Wat is einschuss? Fijn dat het nu weer goed gaat


Dan loopt het been tot aan de knie helemaal vol met vocht door een ontsteking. meestal door beschadiging aan de lymfeklier vaten.

Precies de reden dat ik nu zo fel aan het behandelen ben. Behandeling tegen mijten luistert heel nauw. En einschuss is de laatste halte voor je paard gaat hemelen.

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:51

Oké heel heftig zeg.. Dank voor de uitleg.;)

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:22

Absolem schreef:
_evelien_ schreef:
Bedankt voor de complimenten. Ik ben ook erg wijs met ze.

Wat is einschuss? Fijn dat het nu weer goed gaat


Dan loopt het been tot aan de knie helemaal vol met vocht door een ontsteking. meestal door beschadiging aan de lymfeklier vaten.

Precies de reden dat ik nu zo fel aan het behandelen ben. Behandeling tegen mijten luistert heel nauw. En einschuss is de laatste halte voor je paard gaat hemelen.


Nou, de laatste fase voordat het gaat hemelen vind ik ook wel weer resoluut gezegd. Inderdaad belangrijk dat je er alert op bent en gelijk gaat handelen maar zeker nog wel goed te behandelen.

Misschien dat jouw ervaring anders is maar op stal hebben we een paard met een olifanten been, het slechtste scenario in dit geval maar die functioneert nog prima.

Bron: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... j-paarden/

Einschuss is een forse onderhuidse ontsteking in één van de benen, vaak een achterbeen, bij het paard. Bij deze ontsteking zijn naast de onderhuid vaak ook de lymfebanen (lymfangitis) en soms de bloedvaten (vasculitis) ontstoken. Door de ontsteking hoopt er veel onderhuids vocht, oedeem genaamd, op. Dit oedeem zorgt voor een warme en pijnlijke zwelling in het been die zich in een paar uur over het gehele been kan verspreiden.

Vaak wordt een einschuss ook olifantsbeen genoemd. Dat is echter niet geheel correct. Een olifantsbeen is in tegenstelling tot einschuss een chronische aandoening waarbij het been altijd erg dik en gevoelig zal blijven en is een complicatie van einschuss.

Oorzaak
De oorzaak van de onderhuidse ontsteking is een infectie door bacteriën. Deze bacteriën zijn meestal normale huidbacteriën zoals streptokokken of stafylokokken. Deze relatief onschuldige bacteriën zijn niet het primaire probleem, maar grijpen hun kans wanneer de natuurlijke afweer van de huid verstoord is. De natuurlijke barrière van de huid kan verstoord zijn door bijvoorbeeld een wondje, mok, een mijtinfectie, zonnebrand of andere bijzondere huidproblemen zoals sarcoïdose een plaatselijke afweerstoornis van de huid.

Wanneer een einschuss snel en adequaat behandeld wordt, zal het been vaak binnen 1-2 dagen al weer flink geslonken zijn waarna het paard snel op zal knappen. Is het been echter al wat langer gezwollen en/of reageert het paard niet voldoende op de medicatie, dan is er kans dat het been dik blijft en wellicht de einschuss, vaak zonder aanwijsbare oorzaak, weer terug komt.

Als bij een einschuss de lymfevaten ontstoken zijn en er dus sprake is van een lymfangitis, kan een olifantsbeen ontstaan. Een olifantsbeen is een been dat permanent dik blijft en waar het paard vaak blijvend kreupel aan wordt en dat erg gevoelig is voor nieuwe aanvallen van einschuss.

Lymfebanen zorgen voor het afvoeren van vocht en eiwitten vanuit de weefsels terug naar de bloedbaan. Lymfebanen hebben, anders dan bloedvaten, een hele dunne wand zonder spiervezels. Enkel door beweging van de omliggende spieren en andere weefsels kunnen lymfebanen het lymfevocht passief terugvoeren naar de bloedbaan door middel van klepjes in deze banen. Lymfebanen zijn daardoor kwetsbare structuren. Wanneer de lymfebanen een langere tijd of meerdere malen ontstoken zijn geweest, lopen ze vrij snel permanente schade op. Door deze permanente schade worden de lymfebanen minder elastisch en zullen ze het lymfevocht niet meer goed afvoeren. Hierdoor zal er altijd oedeem in het been aanwezig blijven en zal het been dik blijven. Deze onderhuidse vochtophoping zal resulteren in overmatige bindweefselvorming en vervorming van de huid.

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:17

Tip van Flip: schakel een Manueel Lymfedrainage therapeut in als je paard met einschuss staat en dan het liefst iemand die ook lymfetape kan aanleggen na de behandeling. Een MLD behandeling zorgt er voor dat het lymfevatensysteem sneller de afvalstoffen af gaat voeren zodat je snel het vocht in het been kwijt raakt omdat je geen restbeen (blijvend dik been door vocht, omdat eiwitten aan elkaar gaan plakken) na einschuss wil hebben. Voor meer info zie www.equinelymfedrainage.nl

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:48

Barb schreef:
Tip van Flip: schakel een Manueel Lymfedrainage therapeut in als je paard met einschuss staat en dan het liefst iemand die ook lymfetape kan aanleggen na de behandeling. Een MLD behandeling zorgt er voor dat het lymfevatensysteem sneller de afvalstoffen af gaat voeren zodat je snel het vocht in het been kwijt raakt omdat je geen restbeen (blijvend dik been door vocht, omdat eiwitten aan elkaar gaan plakken) na einschuss wil hebben. Voor meer info zie https://www.equinelymfedrainage.nl


Klopt inderdaad. Ik heb al contact gehad met iemand die deze behandeling geeft maar het kan niet zolang Nanne nog bij Sierou drinkt. Dit omdat de afvalstoffen in de melk terecht kunnen komen.

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:34

Klopt ook! Sorry had ik even gemist dat ze een veulen er naast heeft lopen.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:51

De foto’s van afgelopen donderdag zijn binnen, zo blij mee! Mijn bijna 3 jarige vriendje Floris Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oké, dit was nog lang niet alles maar even een soort van mini collage haha!

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:19

Hele mooie foto’s van jou Floris <3

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:57

Heel mooi kus voor jou!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:15

Heel erg mooi!

Lys_PPA

Berichten: 1350
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:39

Mooie foto's, en hij geeft ook nog echt een 'kusvoorjou' :D

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:58

Moooi! <3

xIeer
Berichten: 246
Geregistreerd: 25-12-10

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:03

Wauw hele mooie foto’s!

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:23

Lys_PPA schreef:
Mooie foto's, en hij geeft ook nog echt een 'kusvoorjou' :D


Jaaaa ondeugd is het! Precies die foto is zoals die is, een lolbroek haha!

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:07

Hele mooie foto’s!

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:26

Afgelopen nacht om iets voor half twee is onze lieve Oukje Yfke geboren. Het was een snelle bevalling en Oukje was erg helder en actief na haar geboorte. Yfke is een geboren moeder. Heel lief en zorgend naar haar veulentje.
Helaas kwam de placenta niet automatisch en moest de dierenarts komen. Bij het testen van de biest bleek dit niet voldoende antistoffen te bevatten zodat Oukje daar de eerste dagen niet genoeg aan zou hebben om een goed afweersysteem op te bouwen. Oorzaak is dat Yfke haar biest al eerder heeft laten lopen, ze lekte al een week melk voor de bevalling. Kun Je m