[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SunnyHorse
Berichten: 1261
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 00:29

Hoe is het nu met haar Denneboom? Niks aan als ze koliek hebben, sterkte!

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 07:54

Hoe gaat het met je merrie denneboom?
Vriendin heeft via marktplaats een geboortesingel kunnen aanschaffen.

Hier wordt de merrie gewoon thuis gescand zonder box, de ene is vertrouwd en kan zo en bij mijn eigen hebben we voor de zekerheid een praam gebruikt.

Hoe is het gegaan met mirtje boemel bij de hoefsmid. Alle tijd die je nu in haar steekt, krijg je straks volop terug. Dan heb je een gouden dier aan haar ( jij dan :D ), verwacht ik.

Marjolein wat fijn dat de chiropractor Caroliene geholpen heeft, nu gewoon verder trainen?

Leuk Lys dat Picasso het zo goed oppakt, leuke afwisselende training ook. Zo', WE training, heb je dat vaak in de buurt?

Hier gaat het goed, Maan pakt het rijden erg leuk op. Het is dat de loonbedrijven wel erg druk om de bak heen bezig waren, anders hadden we al los gereden.

Vriendin is net bevallen en haar paard is ook veilig, dus ik rijd elke dag ook maar even langs om te kijken hoe de merrie vordert, ze heeft nog geen haast, maar het uier begint nu wat te doen. En de merrie is huge :+
Verwacht dat er over een week wel een veulen moet zijn.

boemel

Berichten: 8452
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:08

Oh nee Dennenboom, wat schrikken. Ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat.

Echt fijn dat Maan het zo goed oppakt. En lief dat je het paard van je vriendin ook steeds checkt.

De hoefsmid ging hartstikke goed. Wel op een halve dosis sedatiepasta, want ik wil de hoefsmid echt heel houden en vreemde mensen zijn nog een dingetje.

De sedatie had helaas fysiek en mentaal impact op haar. Opgetrokken buik, slechte mest en ze was heel boos op mij en ik zag steeds haar tanden voorbij mijn gezicht flitsen. Voelde me er rot over dat haar aan te doen.

Echt suf was ze niet en toen de hoefsmid kwam hield ze uit zichzelf haar voeten voor hem hoog en gingen de oortjes naar voren en was het prima.

Nou ja, toen hij haar voorhoef op het blok had staan, moest ik wel opletten dat ze geen hapje van z’n oor nam :=
Maar goed, ondanks dat de sedatie niet leuk was en waarschijnlijk toch buikpijn triggerde was ze echt heel braaf en meewerkend.

De rest van de dag heeft ze me wel laten voelen dat ik haar iets enorm zwaars aangedaan had.
Einde van de dag leek het vergeten en vergeven :D

Ik ben echt blij en opgelucht dat ze weer netjes op haar voeten staat :o

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:55

Gaat nu weer goed. Ze had wat last van de laatste loodjes/veulen. Maar niks aan als ze zo ongemakkelijk zijn.

Getty_Maan goede tip! En spannend *D

Boemel, fijn dat de hoefsmid gelukt is. En ze snel het vertrouwen weer terug kreeg.

M_arjolein

Berichten: 1441
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:22

Oh wat fijn dat het goed lijkt weer Dennenboom. Niks aan dit.

Wat fijn dat de hoefsmid goed ging Boemel. Wel jammer dat ze daarna wat last van de darmen had, maar je kan iig weer even vooruit en ze heeft nu niet een slechte indruk gehad.

Super knap van Maan Getty! Hier de loonbedrijven gister ook druk aan het werk. En spannend! Zag indd dat ze bevallen was maar de merrie moet dus ook bijna haha. Goede timing.

Lys wat fijn dat je zo positief bent over de WE. Lijkt mij met een volgend paard ook echt heel leuk.
Ik doe nooit zoveel bijzondere warming up oefeningen omdat we al met actief pensioen zijn dus denk niet dat je daar wat aan hebt. Maar ik stap altijd minimaal een 20 minuten in en doe dan wel veel tempowisselingen, schouderbuiging etc.

Het opvoelen ging hier ook gewoon op de poetsplaats. Hij had er een praam bij voor de zekerheid, niet hoeven gebruiken. Maar ze willen het ook nog wel eens in de stal opening doen zei die dan gaan ze zelf achter het schot staan.

Wat betreft de chiropractor behandelingen is het meestal 3-5 dagen longeren. Ivm de artrose longeer ik liever niet te veel dus mag ik er ook wel direct op en lang en laag rijden. Nou ze was zo heet gister dat ze al 3 x er vandoor was gegaan aan de hand voor ik er op zat :') en helaas het tikkende geluid is er nog steeds al is het wel een stuk minder.

Nu had ze ook aangegeven dat ze natuurlijk niet zeker weet of dit de oplossing was. Ik vind het ook lastig want ik heb haar nu op ijzers nog met een sneeuw ring staan. Ze gaf ook aan dat een klein verschil in de hoefstand dit ook al kan veroorzaken. Dat daardoor nu net bepaalde spieren/pezen langs elkaar rollen. Het geluid is ook echt ontstaan na de hoefsmid.

Ook de artrose zou nog een optie kunnen zijn maar dan zou het moeten verbeteren wanneer ze opgewarmd is en daar zie ik geen verschil.

Ik heb nu het liefst direct die sneeuwringen er af maar goed mijn hoefsmid reageert niet :')

Pijn lijkt ze er dus niet van te hebben en ze loopt ook goed. Dus een beetje lastig wat nu te doen. Ik weet natuurlijk al dat ze niet helemaal goed meer is door de artrose, dus kan het wel weer helemaal uit dokteren bij de kliniek maar het veranderd de situatie/vervolgplan niet. Dan zou ik het misschien kunnen inspuiten maar dat heb ik op de andere plek eerder gedaan en viel mij tegen qua resultaat. Dus dat vind ik een beetje zonde van de 800 euro van alle foto’s /injecties etc. En ze is ook wel op een leeftijd dat we niet meer beslist de sport in moeten. Mijn chiropractor is zelf ook werkzaam op de kliniek en zag daar gezien ze goed loopt ook niet de toegevoegde waarde van in.

Wat ik wel ga doen, had ik al gepland en vind ik dus veel interessanter is bloedzuiger therapie met haar voor de artrose. Deze behandeling hebben we vanochtend dus ben heel benieuwd.

DeniseES

Berichten: 3472
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:38

Aangezien hier alle Friese paarden fanaten zitten. Ik vroeg me af, wie heeft er nog een oudje rondlopen?

Mijn meisje zal begin mei de 25 aantikken en ik zit vaak te geinen dat ik vast de oudste fries in Zuid-Holland heb _O- en er een grote kans is dat ze in de top 10 van Nederland terecht komt

Dus! Wie kan mij uit deze illusie helpen? Dan kan ik haar vertellen dat ze zo oud nog niet is ;)
Waar zitten de mede oude besjes en wie kent ze

SunnyHorse
Berichten: 1261
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:40

25, respectabele leeftijd!
Mogen we van deze dame ook een foto zien?

Ik kan je helaas niet verder helpen, ik heb paarden in Friesland en allemaal onder de 25.

DeniseES

Berichten: 3472
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:56

Hahaha in Friesland telt ook hoor! Er zijn slechte gegevens over te vinden helaas, ik ben nu wel nieuwsgierig.

Ze is een paar jaar geleden met 'pensioen' gegaan, omdat ik merkte dat ze het toch niet meer zo leuk vond om naar buiten te gaan (we zijn geen bak-combinatie). Ze staat vooral lekker op de wei, ook in de winter (bronchitis) en ik stap af en toe nog een stukje met haar het 'bos' in. Nu veel aan de wandel, want mevrouw had in oktober in de sloot gelegen en hier een flinke knieblessure aan over gehouden.

Met mn moeder:
Afbeelding

Grijze bes
Afbeelding

M_arjolein

Berichten: 1441
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:09

Wat een knappe oude dame. Ik woon in Friesland maar de oudste die ik ken is 21. Maar volgens mij heeft Sanet een oudere dame!

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:53

Ik zit in Groningen en zit gelukkig nog niet in die race. Beiden 7 jaar dus hoop nog lang van ze te genieten. Maar ze ziet er goed uit!

Sanet heeft ook een oude sportieve dame :o

Hier was de opvoelbox een wens/eis van de dierenarts voor thuis merrie begeleiding. Voorheen ging ik met de merries naar de praktijk en dan scannen op de trailer maar dit doen ze niet meer helaas.

Lys_PPA

Berichten: 1348
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:02

Fijn dat het beter gaat dennenboom! Inderdaad niet fijn als ze ongemakkelijk zijn.

Spannend al die veulentjes op komst :D

Dat zal inderdaad wel een opluchting zijn dat Mirtje weer frisse hoeven heeft en het zo goed gelopen is.

WE clinis zijn hier in de omgeving toch wel met enige regelmaat. Ik had zaterdag heerlijk getraind, maar het op de achterhand zetten is Picasso toch zwaarder gevallen dan verwacht helaas. Maandag reed hij super, hebben weer een sprongetje gemaakt en dat ging erg goed. Gisteren wou ik weer verder met de oefeningen van zaterdag en kwam hij in protest. Hij is erg meedenkend dus ik weet 100% zeker dat het aan de training van zaterdag lag en niet aan de training van maandag. Dus maar weer even 2 stappen terug wb die oefening, de rest van het rijden ging gelukkig wel erg fijn.

Marjolein, ben ook wel benieuwd naar de bloedzuigertherapie.. Hoor graag hoe het gegaan is.

Denise, ik ken een dame met Fries die dit jaar 27 wordt als ik het goed heb. De fries loopt ook nog onder het zadel. Niet in Zuid-Holland maar Limburg overigens. Ik hoop uiteraard dat Picasso die leeftijd ook in gezonde conditie haalt, maar gelukkig duurt dat nog wel wat jaartjes.

Sanet

Berichten: 7979
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:35

Ik voelde mijn oren gloeien(, of mijn ogen??). Mijn Syb wordt (afkloppen op alles) hopelijk 2 april 27.

Dit is vorig jaar augustus
Afbeelding

Ze is al een aardig grijze dakduif
Afbeelding

DeniseES

Berichten: 3472
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:23

Zo dan! Toch nog een oude knapperd tussen alle jonge goden. Naast de witte haren zou je het hem zeker niet geven! <3

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:39

Dennenboom schreef:
Even een vraag voor de fokkers/fokkerij kennen onder ons.

Welke geboortemelder raden jullie aan?

Mijn merrie is 1 april uitgerekend, gaat vaak eerder maar mis ik altijd. Op de camera is terug te zien dat het meestal binnen een kwartier is van 0 signalen naar een veulen :+ gelukkig altijd goed gegaan maar bij mijn andere merrie ben ik altijd bij en was vorig jaar ook nodig.. ik begin nu al best zenuwachtig te worden omdat mijn fop-fokmerrie bijna aan de beurt is := ze staat sws onder een camera.. maar overweeg een singel met geboortemelder of iemand nog andere tips?

Jels liet iedere keer tekenen zien dat de geboorte aanstaande zou moeten zijn en vervolgens was het vals alarm. Vervolgens heeft de vorige eigenaar van die strips gebruikt om de zuurtegraad van de biest te testen en dat bleek spot-on.

Ik zou evt. wel eens kunnen vragen hoe ze dat bij v. Kempen doen?

boemel schreef:
Inmiddels is de ziekenboeg hier uitgebreid met een zieke vriend.
Maar als ik het rustig aan doe, dan kan ik inmiddels weer fatsoenlijk voor de paarden zorgen, een beetje huishouden en ook nog wat met Mirtje doen voor een 10 a 15 minuten.

Ik begin blij van haar te worden. Ze wordt iedere dag een beetje liever en blijer.
Morgen komt voor het eerst sinds Oktober de hoefsmid voor haar. Toch wel spannend en ik ga haar een halve sedatiepasta geven. Maar, de hoeven zijn er aan toe. En ik mentaal ook wel dat het nu eens gaat gebeuren :o
https://www.instagram.com/reel/C4Yi2y-g ... A5ODBsNQ==

Dit is zóó zoet <3 <3 Van harte beterschap. Hopelijk knappen jullie gauw weer op.

Fijn dat alles uiteindelijk goed is gegaan bij de hoefsmid (ondanks haar reactie op de pasta). Ik kan mij voorstellen dat ze zichzelf ook beter voelt nu haar hoeven weer onderhouden zijn.

M_arjolein schreef:
Hier gister de chiropractor geweest voor Caroliene haar schouder. Er zat wel degelijk problematiek in de schouder. Ze was wel verbaast dat ze eigenlijk niet kortere passen maakte dus dat er weinig te zien was.
Dus ben blij dat ze geweest is.

Dan is het toch maar goed dat jij naar jouw gevoel hebt geluisterd. Hoe doet ze het nu na de bloedzuigers? Hoe snel zou je daar iets van mogen merken qua effectiviteit?

Dennenboom schreef:
Mijn fokmerrie is wat ongemakkelijk, koliek verschijnselen. Contact met da gehad even afwachten hoe het gaat. Anders een pijnstiller.. hoop dat het zo bij trekt niet leuk om haar zo te zien :n

Ach, wat naar. Gelukkig voelt ze zich weer beter.

DeniseES schreef:
Aangezien hier alle Friese paarden fanaten zitten. Ik vroeg me af, wie heeft er nog een oudje rondlopen?

Die ene van ons is sinds vorige week maandag 21. 8-)

Lys_PPA schreef:
WE clinis zijn hier in de omgeving toch wel met enige regelmaat. Ik had zaterdag heerlijk getraind, maar het op de achterhand zetten is Picasso toch zwaarder gevallen dan verwacht helaas. Maandag reed hij super, hebben weer een sprongetje gemaakt en dat ging erg goed. Gisteren wou ik weer verder met de oefeningen van zaterdag en kwam hij in protest. Hij is erg meedenkend dus ik weet 100% zeker dat het aan de training van zaterdag lag en niet aan de training van maandag. Dus maar weer even 2 stappen terug wb die oefening, de rest van het rijden ging gelukkig wel erg fijn.

Ik ben benieuwd hoe jullie de draad vanaf hier gaan oppakken :)

Hier gaat het inmiddels weer een beetje. Afgelopen weekend was ik op pad met vriendinnen, toen ik maandag morgen door de stalhouder werd geappt dat Jels een been ontlastte. Einde dag kreeg ik ook nog een filmpje te zien waar ze stokkreukel liep. Toen ik zeker wist dat Thijs eenmaal op stal was de VA gebeld en bleek toch een hoefzweer te zijn en ze had er echt flink last van. VA kon hem niet uitsnijden omdat de hoef te hard was dus hoefsmid moest erbij komen. Daar stond ik dan, om 21.30u lokale tijd, Lissabon Centrum, hoefsmeden af te bellen die evt. bereik konden zijn naar mijn paard te komen kijken op korte termijn. Uiteindelijk heeft de VA kennelijk toch genoeg weggesneden voor de ontsteking om uit te breken, want later op de avond kreeg ik bericht dat hij toch door kwam.
Dinsdag morgen heeft er een hoefsmid kunnen kijken, maar die was eigenlijk heel tevreden. Moesten het wel nog even week houden.

Inmiddels staat ze prinsheerlijk op haar Nike Airmax-pamper zodat onze eigen hoefsmid zondag alles nog eens goed kan checken.

Afbeelding

M_arjolein

Berichten: 1441
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:30

Jeetje Jelske wat een pech met de Hoefzweer. En lekkere timing ook. Gelukkig dat het toch nog gelukt was om weg te snijden.

Wat een mooie leeftijd heeft Syb zeg!

Oh wat lastig Lys dat ie dan weer in protest komt. Hij vind dat dus toch nog wel erg moeilijk?

Wat betreft de bloedzuigers. Zeeer interessant en ik ben heel benieuwd. Ze moet sowieso over 2 weken weer. De 1e 48 uur mag ik eigenlijk niks doen of alleen stappen ivm dat ze dan nog een pijnstillend effect hebben en het risico op overbelasting er dan in zit. Daarna zou ik wel langzaam aan effect moeten kunnen gaan zien maar het proces werkt ook wel even door.

De schouder problematiek vond zij ook wel duidelijk naar voren komen. Ze is osteopaat. Maar ze kon het op het harde nog wel goed zien. Ook aan de rechterzijde hapten de bloedzuigers niet heel goed aan dat kan te maken hebben met slechte doorbloeding. Dus daar moeten we misschien toch even verder na kijken als daar met 2 weken geen verbetering in zit.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:41

M_arjolein schreef:
Jeetje Jelske wat een pech met de Hoefzweer. En lekkere timing ook. Gelukkig dat het toch nog gelukt was om weg te snijden.

Ja was erg gelukkig. We zijn ons er ter degen van bewust dat we op de vorige stal een probleem gehad zouden kunnen hebben, omdat daar minder toezicht is en minder mensen die er bovendien minder vaak zijn. Terwijl er bij ons op stal bijna altijd wel iemand is en iedereen eigenlijk altijd wel bereid is om te helpen. Dus op de vorige stal hadden we dan mazzel moeten hebben.

Ik vind dat met die bloedzuigers toch interessant. Ik zet het even op mijn lijstje om eens over in te lezen. B-)
Maar wat opmerkelijk dat zij dan ook die schouder terug ziet komen. Ik kan mij voorstellen dat je daar toch het fijne van zou willen weten hoor! In ieder geval van harte beterschap.

Jels gaat redelijk goed. Ze is in ieder geval weer rad, maar omdat we niet met zekerheid weten dat alle ellende uit haar hoef is staat ze nog even op een pamper. Maar zie die maar eens heel te houden. We hadden hem dus al ingepakt in ducktape, dat bleef niet zitten. De volgende dag dubbele laag ducktape, maar wederom kwam ik gisteren op stal en trof een nieuw soort springschoen aan - mevrouw is kennelijk actiever dan wij denken. Gisteren dus maar het grove geschut ingezet: defensieducktape. Dubbellaags. :Y) Ik ben benieuwd wat ik vandaag aan ga treffen.

Omdat ze hem gisteren dus gesloopt heeft, heeft ze ruim een uur staan chillen op de wasplaats met haar pootje in een emmer. Merrie is zo braaf. <3 Ik blijf er versteld van staan. Ik ben zo gek op haar karakter.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:00

Ik heb vandaag de stoute schoenen maar eens aangetrokken. Het komt toevallig zo uit dat ik het werk wat eerder neer kan leggen en heb v. Manen gebeld. Uitgelegd dat we waarschijnlijk van plan zijn met Hilbert te fokken, maar dat hun hengstenshow te laat komt omdat wij dan waarschijnlijk al middenin de eerste cyclus zitten.

Ergo: ik sta op het punt om in de auto te stappen en compleet uit het niets een hengst te gaan bekijken :')

Overigens: heb ik hier wel eens verteld over mijn per-ongeluk-hoofdstel? :=

M_arjolein

Berichten: 1441
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:00

Zal later even uitgebreid reageren maar je gaat nu Hilbert bekijken?

Nynkex01
Berichten: 1129
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 23:33

Oeh heel benieuwd! En Nee dat verhaal heb je hier nooit verteld vgm haha

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:14

Leuk Jelske, ben benieuwd! Hilbert staat hier ook op t lijstje voor de andere merrie.

Gaan er nog mensen naar de hengstenshow van Stal de Mersken vnv?

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:53

Wij gaan vanavond heen :D Ben benieuwd!

Nynkex01
Berichten: 1129
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:04

Kon Niemand meekrijgen helaas :(

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:33

Wij willen ook heen vanavond. Hoop dat het lukt met werk en kinderen *D

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:33

Nynkex01 schreef:
Kon Niemand meekrijgen helaas :(


Jammer Nynke!

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:29

Wat interessant die bloedzuigers, hopelijk zie je het effect ervan.

Wat een pech telkens met Jelske. Hopelijk blijft ze nu eens uit de kreukels.
Er gaat bij mij wel ergens een lampje dagen als je het over'het' verhaal hebt van je hoofdstel.

Maar ik zou lekker bij de hengst gaan kijken, weet je gauw genoeg wat je van hem vindt.

Ik ga volgende week naar St. Nicolaasga en misschien dan later nog naar Harich, maar daar twijfel ik nog over.

Nog een beetje Maan spam, gewoon omdat het kan :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding