Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:20

Wij zochten vorig jaar een beetje hetzelfde, alleen dan een merrie en wij hadden wel 8 als maximale leeftijd. En er is echt wel wat te vinden in je prijsklasse denk ik. Ik moet wel zeggen dat wij ook wel veel bij particulieren hebben gezocht, ik weet niet of dat veel verschil maakt kwa prijs uiteindelijk.

Wij wilde trouwens ook graag een betuigd paard maar we hebben uiteindelijk toch een onbetuigde gekocht die betuigd is door iemand waar we veel vertrouwen in hadden. Veel paarden die we bekeken hebben vonden we toch niet zo heel goed betuigd. Wat ons bijv opviel is dat veel paarden altijd met inspannen vaststonden bij een aantal bleek dat losstaan (met een groom ervoor) tijdens het inspannen dus ook echt niet kon, dat is echt super onhandig als je je paard eens mee wilt nemen of er gewoon geen mogelijkheid voor is op de stal waar je staat. Een was zelfs niet gewend om een stukje te lopen met de strengen en de broekriemen opgestoken en omdat ie altijd gewoon direct op de poetsplaats was ingespannen. Voor ons betekende dat dan dat je praktisch opnieuw kan gaan beleren terwijl je wel betaald voor betuigd, dus hebben we uiteindelijk toch maar gewoon onbetuigd gekocht.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 19:34

liedje89 schreef:
Wij zochten vorig jaar een beetje hetzelfde, alleen dan een merrie en wij hadden wel 8 als maximale leeftijd. En er is echt wel wat te vinden in je prijsklasse denk ik. Ik moet wel zeggen dat wij ook wel veel bij particulieren hebben gezocht, ik weet niet of dat veel verschil maakt kwa prijs uiteindelijk.

Wij wilde trouwens ook graag een betuigd paard maar we hebben uiteindelijk toch een onbetuigde gekocht die betuigd is door iemand waar we veel vertrouwen in hadden. Veel paarden die we bekeken hebben vonden we toch niet zo heel goed betuigd. Wat ons bijv opviel is dat veel paarden altijd met inspannen vaststonden bij een aantal bleek dat losstaan (met een groom ervoor) tijdens het inspannen dus ook echt niet kon, dat is echt super onhandig als je je paard eens mee wilt nemen of er gewoon geen mogelijkheid voor is op de stal waar je staat. Een was zelfs niet gewend om een stukje te lopen met de strengen en de broekriemen opgestoken en omdat ie altijd gewoon direct op de poetsplaats was ingespannen. Voor ons betekende dat dan dat je praktisch opnieuw kan gaan beleren terwijl je wel betaald voor betuigd, dus hebben we uiteindelijk toch maar gewoon onbetuigd gekocht.


Goeie tips!
Dat is inderdaad onhandig... Nu kennen wij wel kundige mensen om een paard te laten beleren, maar dat zou wel betekenen dat je je paard gelijk een tijd kwijt bent (hier in de buurt is vrijwel niemand die dit aan huis kan komen doen). En gezien mijn moeder alleen aangespannen rijdt, is het natuurlijk niet leuk om te zeggen 'joh komt over een half jaar wel, eerst ff laten wennen hier' oid.
Maar absoluut goed om op te letten! Dank je wel!

Pop
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Noord-Sleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:55

Ik heb ook 2 Friezen, een 5 jarige merrie die enkel zadelmak was maar wel goed betuigd en een 12 jarige merrie die alleen onder het zadel is. Ik denk dat je ook vooral een goede klik met het paard moet hebben. Mijn 5 jarige is voor de kar en met andere paarden super verkeersmak maar alleen ohz vindt ze alles spannend.

Je zou eens kunnen kijken bij de horperhoeve in Zweeloo , super aardige mensen. Veel brave Friezen zonder gedoe die vrijwel allemaal daar geboren zijn. Je mag ze daar meerdere keren proberen volgens mij. Ze willen met name een goede plek voor hun paarden. Succes

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 19:56

Pop schreef:
Ik heb ook 2 Friezen, een 5 jarige merrie die enkel zadelmak was maar wel goed betuigd en een 12 jarige merrie die alleen onder het zadel is. Ik denk dat je ook vooral een goede klik met het paard moet hebben. Mijn 5 jarige is voor de kar en met andere paarden super verkeersmak maar alleen ohz vindt ze alles spannend.

Je zou eens kunnen kijken bij de horperhoeve in Zweeloo , super aardige mensen. Veel brave Friezen zonder gedoe die vrijwel allemaal daar geboren zijn. Je mag ze daar meerdere keren proberen volgens mij. Ze willen met name een goede plek voor hun paarden. Succes


Thanks! Ga ik opzoeken!

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:00

AnneJ1995 schreef:
Aranel schreef:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... x?pagenr=2

Alleen wel een merrie.. Verder lijkt ze aan je eisen te voldoen.


Die ben ik ook tegen gekomen! Leuk dat je mee zoekt :D
Lijkt de rug oké? Misschien vertekent de foto wat, hij keek vrij hol?


Rug heeft meer bespiering nodig naar ziet er zo prima uit. Ook mooi formaat. Voor jullie smaak wel barok voldoende?
Die slof maak ik mij dan weer niet druk om, op het strand, zeker als het van de eerste keren is zijn de meeste paarden wat druk. Hulpteugel hangt ook af van de voorkeur ruiter.

Kijken kan altijd toch?

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 21:33

VWestra schreef:
AnneJ1995 schreef:

Die ben ik ook tegen gekomen! Leuk dat je mee zoekt :D
Lijkt de rug oké? Misschien vertekent de foto wat, hij keek vrij hol?


Rug heeft meer bespiering nodig naar ziet er zo prima uit. Ook mooi formaat. Voor jullie smaak wel barok voldoende?
Die slof maak ik mij dan weer niet druk om, op het strand, zeker als het van de eerste keren is zijn de meeste paarden wat druk. Hulpteugel hangt ook af van de voorkeur ruiter.

Kijken kan altijd toch?


Absoluut! Vind het een gaaf paard.
En ja, kijken kan altijd, tot op zekere hoogte. Het paard staat 170km verderop, haha, dus 'even' kijken is het niet.
Maar ga zeker contact opnemen!

Libra76
Berichten: 529
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:53

Er staat nu een Friese ruin te koop op marktplaats. Vraagprijs €3200. Bereden en betuigd. In de advertentie staat dat hij een poosje stil heeft gestaan en dat hij niet verkocht wordt aan handelaren.

Kimberley_

Berichten: 4915
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:20

Friezenfokkerij de Horperhoeve te Zweeloo inderdaad.
Hier heb je de mogelijkheid om een weekend te verblijven in een appartement en meerdere paarden te proberen.
Oh ja op de website staat niet super veel informatie, je kunt Frances beter even bellen.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 11:19

Updateje
Helaas hebben vrij weinig fokkerijen op mijn mail geantwoord en zitten zij die hebben gereageerd (ver) boven budget.
Echter ben ik wel tegen een heeeeel gave merrie (ik weet het, ruin was blijkbaar toch niet zo'n harde eis) aan gelopen dus daar hoop ik binnenkort een bezichtiging mee te plannen.
Dit paard voldoet echt verder aan alle eisen die we hebben opgesteld!
Fingers crossed, misschien is het wel in 1 keer raak.

Libra76
Berichten: 529
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:30

Hoop het zo voor je

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:45

Ik zit ook in de friezen. Voor een ruin die bereden en betuigd is is 5000 een heel redelijk budget. Merries en hengsten gaan vanaf 7000. Je mag me altijd een pb sturen.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 18:12

dushishoeve schreef:
Ik zit ook in de friezen. Voor een ruin die bereden en betuigd is is 5000 een heel redelijk budget. Merries en hengsten gaan vanaf 7000. Je mag me altijd een pb sturen.


Ik heb juist begrepen dat merries goedkoper zijn dan ruinen?
Dat een goede hengst veel waard is, begrijp ik wel met zicht op het worden van dekhengst. Maar gezien dat niet helemaal ons doel is haha.. banketstaaf als ie dan meteen geruind wordt :Y)
Ik zal je een PB sturen, dank voor het aanbod!

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 14:48

Even een update!
Binnen nu en een week wordt er een Friese merrie voor ons gekeurd *\o/*
Ze is 8 jaar en beleerd voor de wagen en onder het zadel. Topbraaf buiten en met groot verkeer.
Dus nu is het duimen draaien en hopen dat ze helemaal goedgekeurd wordt!
Thanks voor iedereen die met me meegedacht heeft!
Het is geen handelaar geworden, die vroegen gewoon veel te veel voor een dergelijk paard.
In de particuliere sector een leuk paard kunnen vinden!

Wel leuk hoe je af kan wijken van je 'eisen'... Het is een merrie en best een damespaardje (dus de brede, barokke ruin is niet helemaal gelukt.. Haha)

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:06

Laat je klinisch of röntgenologisch keuren?

Ik zou voor röntgenologisch gaan, geeft een stuk meer zekerheid dan klinisch.

MarrieLeen

Berichten: 11400
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:52

Wat leuk dat jullie een paard hebben kunnen vinden! Ik duim voor je mee. :) En zal je altijd zien dat het buiten je eisenlijstje valt hè. ;)

Met betrekking tot keuren, dat ligt ook weer aan de verkoopprijs, en je gebruiksdoel. Ik vind dat dat wel tot elkaar in verhouding moet staan. Je kunt ook eerst klinisch laten keuren, en mocht er een twijfelpunt zijn, dat je daar eventueel een foto laat maken.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 08:30

Klinisch en röntgenologisch!
Klinisch zit 'bij de prijs inbegrepen' en wij willen zelf röntgen in ieder geval van de benen en als de keuringsarts reden ziet om nek/rug ook op de foto te zetten, dan dat ook.
Graag het zekere voor het onzekere!
Wel allemaal bij een onafhankelijke kliniek van onze keuze natuurlijk.

Vind t wel spannend hoor! Hoor vandaag wanneer ze gekeurd kan worden :D

Libra76
Berichten: 529
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:44

Als de koop door gaat laat je dat dan weten? En foto's natuurlijk.

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:53

Wat leuk Anne! Spannend ook, hou je ons op de hoogte?

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 18:18

Ja natuurlijk!
Hebben jullie enig idee hoe lang je wacht na de keuring op t resultaat?
En hoe lang zon keuring überhaupt duurt?

Ze wordt trouwens dinsdagochtend gekeurd :D

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 21:59

Ze is goedgekeurd! Klinisch kwam ze glansrijk doorheen, röntgen hebben we dus alleen van de benen gedaan en ook dat was helemaal prima! *\o/* *\o/*
Morgen even afspreken wanneer ze naar ons komt etc.
Super spannend!

Ik zal foto's plaatsen zodra ze echt (op papier) van ons is :D

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:40

Gefeliciteerd!!! *\o/*

Leuk! Ben heel benieuwd naar de foto's.

MarrieLeen

Berichten: 11400
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:43

Wat leuk, gefeliciteerd met de aankoop! :D

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 10:57

Dank je :D

Libra76
Berichten: 529
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:34

Gefeliciteerd. Ben heel benieuwd naar de foto's

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 17:00

Oké veel kan er niet meer fout gaan lijkt me...
Morgen om 11 uur komt ze!
Ik ben super enthousiast en stiekem ook best zenuwachtig..
Hier is ze dan:
Anouk
Afbeelding

Afbeelding