leeftijd trekpaard bij aanschaf.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hobbyboerin
Berichten: 355
Geregistreerd: 19-10-07

leeftijd trekpaard bij aanschaf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 20:24

Wij zijn op zoek naar een trekpaard om (hobbymatig) bos en landbouw werk mee te gaan doen en om buitenritten mee te gaan maken. Nu is mijn vraag wat vinden jullie een goede leeftijd (van het paard) om dit mee te gaan doen. En vanaf welke leeftijd zouden jullie een paard niet meer kopen omdat het te oud is voor deze dingen.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: leeftijd trekpaard bij aanschaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:40

Ikzelf koop trekpaarden bij voorkeur als veulen, dan kan je ze nog volledig naar je eigen hand zetten. als je pech hebt om een onopgevoede 4 jarige te treffen heb je nl een behoorlijk probleem.
Als je echter een paard wil om mee te starten zou ik kijken voor een 4-jarige die al netjes beleerd is. Vraag wel de leeftijd van beleren, vaak zijn ze trots te vertellen dat ze op 18 maand al op het land werkten of voor de koets stonden, maar dat vind ik absoluut geen goede zaak ivm de ontwikkeling van het paard.
De gemiddelde leeftijd bij de trekpaarden ligt momenteel op een 12-15 jaar (dit door CPL en imo te vroeg beleren). Dus maximale leeftijd zou ik rond de 6-7 jaar zoeken. Zeker als je er effectief nog mee wil werken. Maar alles hangt af wanneer die beleerd was en hoe de benen eruit zien, vind je een 15 jarige met relatief goede benen zou ik het risico durven nemen, heeft die op 8 jaar al grote cpl knobbels, laat die dan maar staan.
Lees je zeker in over CPL, behandeling en mijt-preventie, anders ga je van een koude kermis thuis komen.

hobbyboerin
Berichten: 355
Geregistreerd: 19-10-07

Re: leeftijd trekpaard bij aanschaf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 21:04

Wij hebben altijd trekpaarden gehad en helaas heb ik ook ervaring met "slechte" benen. Maar onze Belgen waren meestal jong (max. Een jaar) bij aanschaf. nu willen we een al beleerd paard. Zodat we weer aan het werk kunnen. En we hebben geen ervaring met de aanschaf van al wat oudere paarden.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: leeftijd trekpaard bij aanschaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:37

Aha, dan heb je inderdaad meer ervaring om goed te zoeken.
Ik zou voor een 4-5 jarige gaan. In een jaartje of 2 hebben ze dan al behoorlijk wat ervaring in de benen, en zijn ze toch nog jong genoeg om even mee te gaan imo.
Het enige moeilijke eraan is dat de meeste stallen al beleren op 18 maand, en dat zou ik net weer niet willen. Particulier is dan soms slimmer, maar dan heb je weer het risico dat ze slecht beleerd worden.
Een tussenkomst is een driejarige-vierjarige onbeleerde te nemen, en naar een professionele stal te brengen om te beleren, dan weet je zeker dat die niet te vroeg belast is, en dat ze goed opgeleerd worden.

hobbyboerin
Berichten: 355
Geregistreerd: 19-10-07

Re: leeftijd trekpaard bij aanschaf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:11

Ja dat is ook een optie vind het lastig om een leuk trekpaard te vinden die ook nog eens niet ontzettend duur is. en ben dan misschien wel te snel bereid om mn eisen bij te stellen. Maar ok wil in ieder geval geen paard dat zo jong al beleerd is.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: leeftijd trekpaard bij aanschaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:22

Bijkomend voordeel van een jong dier kopen is dat je dmv een goed voerbeleid een hoop problemen aan de benen kan uitstellen. Mijn paard kocht ik met 8 jaar en had toen duidelijk flinke rimpels aan de benen. Maar toen hoorde we wat ie te eten kreeg.. onbeperkt lang gras en kilo's haver en een hoop lekkers.. Logisch dat dat problemen geeft. Die rimpels gaan nooit helemaal weg, maar hebben we wel goed onder controle nu.. maar als zo'n paard van jongs af aan goed gevoerd wordt dan kun je de tijd echt flink rekken en krijgt zo'n paard veel later pas last.

Misschien een idee om een wat jonger paard van een particulier te kopen, een paard wat veel gewend is, wat onder het zadel loopt en wat je dan zelf verder kan (laten) beleren voor de ploeg.

hobbyboerin
Berichten: 355
Geregistreerd: 19-10-07

Re: leeftijd trekpaard bij aanschaf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 12:13

Ja zoiets heb nu twee leuke paarden gezien. Maar de een is al 13 en de ander 10 (maar die heeft een korte staart wat ik een nadeel vind) moeilijk hoor.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: leeftijd trekpaard bij aanschaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:26

Of wat verder kijken.
Als je hier in Frankrijk een trekpaard koopt bij een boer, heeft deze vaak z'n hele leven alleen maar op de wei gestaan en gras gegeten. Soms is er idd wel wat mee gedaan kwa werk. Zelden vaak gereden, vaker ingespannen. Afhankelijk van de leeftijd uiteraard.

En wat je er aan uit wilt geven. Hij moet dan uiteraard wel nog naar Nederland vervoerd worden.

En het niveau van beleren scheelt ook in de prijs. Wil je een kant en klaar paard dat zo uit de bosbouw komt dan zul je meer moeten betalen dan voor een dienstencheques een paar kleine takken getrokken heeft om maar wat te noemen.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:38

palousa_boy schreef:
Of wat verder kijken.
Als je hier in Frankrijk een trekpaard koopt bij een boer, heeft deze vaak z'n hele leven alleen maar op de wei gestaan en gras gegeten. Soms is er idd wel wat mee gedaan kwa werk. Zelden vaak gereden, vaker ingespannen. Afhankelijk van de leeftijd uiteraard.

En wat je er aan uit wilt geven. Hij moet dan uiteraard wel nog naar Nederland vervoerd worden.

En het niveau van beleren scheelt ook in de prijs. Wil je een kant en klaar paard dat zo uit de bosbouw komt dan zul je meer moeten betalen dan voor een dienstencheques een paar kleine takken getrokken heeft om maar wat te noemen.

Dat is wel een apart ras, die dienstencheques :+

A_nnee

Berichten: 48
Geregistreerd: 24-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:58

Wat jammer dat je dit topic nu pas plaatst! Wij hebben vorige week een super brave, maar vlotte trekpaard merrie van vijf jaar oud verkocht. Die van ons was heel luxe, dus ideaal om mee te gaan rijden (ook vanwege haar vlotte gangen). Hè, echt jammer is dit..
Heel veel succes met zoeken in ieder geval! Trekpaarden is best een hobby apart, maar wel heel erg leuk!!!! <3

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: leeftijd trekpaard bij aanschaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:05

Ja stomme autocorrect |o mogen ze van mij afschaffen :+