Ervaringen met andalusiers?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dino9
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-07-16

Ervaringen met andalusiers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 16:40

Hey allemaal!

Sinds vorige week is mijn interesses gewekt voor de andalusiers na een stalbezoek bij een kennis.

Zelf ben ik zo'n 12 jaar actief geweest op vrij hoog niveau in de westernsport, maar ik heb vorig jaar mijn paard verkocht.Ondertussen begin ik het paardrijden toch wel te missen en een vriendin van mij probeert mij al tijden aan de dressuur te krijgen...

Ik ben niet bepaald nieuw in de paardensport, maar wel compleet onbekend met andalusiers en de Engelse sport.

Natuurlijk is ieder paard uniek, maar een ras heeft wel degelijk kenmerken.
Ik hoopte dat wat bokkers hun ervaringen wilden delen met mij :)

Het lijkt mij tof om dressuur te rijden en hierin ook nog de mogelijkheid te hebben om wat wedstrijden te doen. Het is echter voor mij belangrijker dat ik een meegaand en eerlijk paard heb. Ik ben niet bang, maar ik heb geen zin om elke dag met een bang paard opgescheept te zitten die om ieder grassprietje gaat bokken. Ik rijd voornamelijk paard ter ontspanning, dus het moet gewoon relaxed zijn om te rijden.

Daarbij heb ik een erg drukke baan en komt het geregeld voor dat ik een paar dagen niet kan rijden. Natuurlijk wordt er altijd goed voor mijn paarden gezorgd, maar ik heb geen paard nodig dat iedere dag perse gereden moet worden.

En hoe zit het met de gezondheid van andalusiers? Zijn ze gevoelig voor bepaalde problemen of bijvoorbeeld snel blessuregevoeligheid?

Zijn er ook fatsoenlijke handelaren of fokkers in Nederland te vinden? Ik heb een aantal stallen gezien, waar gemiddeld prijzen tussen de 5.000 en de 15.000 euro staan. Zijn dat een beetje de prijzen waar aan gedacht moet worden voor een gemiddeld paard? Is bijvoorbeeld 10.000 genoeg voor een leuke beleerde, waarbij ze echt niet volledig klaar moeten zijn voor het Z?

Hoor graag jullie ervaringen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:47

Ik denk dat je zelfs vrij hoog zit met je prijs. :)
Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt; een goedgekeurde merrie met super papieren zal meer kosten dan een gemiddelde braaf gereden ruin zonder papieren die net uit Spanje komt. Aangezien je om een Andalusier (in feite gewoon een papierloos 'Spaans paard') vraagt en niet om een PRE (Pura Raza Espaniola, de Spanjaard met papieren) kun je voor 4000/5000 al een nette ingereden Andalusier ruin vinden zonder topgangen maar waar je leuk het bos mee in kunt of een wedstrijd mee kunt rijden. Deze Andalusiers kun je ingereden vinden bij handelaren als ze uit Spanje komen, als ze in Nederland gefokt zijn (dan zijn het vaak wel PRE's met papieren) dan kost een nette oningereden 3 a 4-jarige zo'n 3000-5000.

De categorie € 5000-€ 10.000 zijn de paarden met de betere papieren, merries met fokpotentieel, betere gangen en eventueel zelfs al wat wedstrijdervaring tot L/M. Een paard met Z-ervaring zit daarboven, of je nou in Spanje kijkt of in Nederland, en hoe jonger hoe duurder.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Ervaringen met andalusiers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:19

De prijs en beschikbaarheid zou ik me geen zorgen om maken.

Maar of het karakter past vraag ik mij af zoals je jouw situatie en wensen schetst. Ik heb mijn PRE nu 12 jaar en spreek uit mijn ervaring, hij heeft een karakter zoals bij het ras beschreven wordt. Meegaand kunnen ze zijn maar niet als jij vlug even ontspannen wil rijden. Ze zijn heel gevoelig en zullen met alle respect behandeld willen worden. Dus even afraffelen het recept voor miscommunicatie.

dino9
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-07-16

Re: Ervaringen met andalusiers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 21:44

Dank voor jullie reacties!

Goed om te lezen dat er best veel beschikbaar en mogelijk is!

Met betrekking tot karakter. Nouja, afraffelen klinkt wel erg negatief. Ik ben niet iemand die oneerlijke prestaties van een paard vraagt. Als ik bijvoorbeeld slechts 3x in de week rijd, dan verwacht ik niet echt dat er een wedstrijdniveau is. Ik wil alleen wel dat paarden mentaal zo sterk zijn dat ze gewoon rustig blijven als ik rijd zonder verwachtingen.

Een van de redenen dat ik bijvoorbeeld geen KWPN'er wil, is omdat deze toch vaak behoorlijk heet zijn en erg kijkerig. Een paard mag zeker karakter hebben en daar ben ik ervaren genoeg voor, maar ik heb geen zin in een hyperactief paard als ze even een paar dagen vrij hebben gehad.

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Ervaringen met andalusiers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:50

Ik heb twee geweldige PREs maar makkelijk zijn ze niet echt. Ik ben wel als een blok voor het ras gevallen. Ze dwingen het eerlijk behandelen wel af, het zijn slimme paarden.
Wat jij wil moet zeker mogelijk zijn met de juiste Andalusier ;)

_Roxanne

Berichten: 1064
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Ervaringen met andalusiers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:57

Ik heb er eentje staan die aan jouw plaatje voldoet. Tot anderhalf jaar geleden was ik onbekend met het ras, toen kwam deze ruin op mijn pad. Ontzettend leergierig, heel intelligent. Tegelijk ook de twee grootste nadelen van deze paarden. Iets aanleren is heel.eenvoudig, iets afleren des te moeilijker. Geef ze een vinger en ze pakken je hele hand.

Desondanks is mijn ruin het eerste paard ooit waarmee ik helemaal alleen naar buiten durf. Het is een watje, maar ik voel.me veilig op hem. Gij Hij gaat er niet vandoor (hij kan ook niet zo hard...) en bokt/steigert nooit tot nauwelijks. Ik kan hem prima een weekje laten staan, of juist dagelijks rijden. Heb het idee dat ik met mijn Spanjaard veel meer teamgenoten ben dan met mijn kwpn'er. In het B beginnen, en inmiddels scoren we leuke punten in het M1.
Afbeelding

Wanneer je meer vragen hebt aan iemand die 'nieuw' was met het ras, PB'en staat vrij

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 00:45

dino9 schreef:
Dank voor jullie reacties!

Goed om te lezen dat er best veel beschikbaar en mogelijk is!

Met betrekking tot karakter. Nouja, afraffelen klinkt wel erg negatief. Ik ben niet iemand die oneerlijke prestaties van een paard vraagt. Als ik bijvoorbeeld slechts 3x in de week rijd, dan verwacht ik niet echt dat er een wedstrijdniveau is. Ik wil alleen wel dat paarden mentaal zo sterk zijn dat ze gewoon rustig blijven als ik rijd zonder verwachtingen.

Een van de redenen dat ik bijvoorbeeld geen KWPN'er wil, is omdat deze toch vaak behoorlijk heet zijn en erg kijkerig. Een paard mag zeker karakter hebben en daar ben ik ervaren genoeg voor, maar ik heb geen zin in een hyperactief paard als ze even een paar dagen vrij hebben gehad.


Met afraffelen bedoel ik niet oneerlijke prestaties. Ik bedoel na een drukke dag op het paard stappen ter ontspanning terwijl jij nog gespannen of gestressed bent van het werk. Geloof me dat kan je vergeten. Hetzelfde met even 'snel' gaan rijden. Ze willen met alle egards benaderd en behandeld worden, ongeacht hoeveel tijd jij die dag voor ze hebt. Stel je kan maar drie dagen in de week rijden, dan kan je best heel wat aan de vragen maar de manier waarop bepaalt wat je terug krijgt.

Een heet zijn ze, degene die ik ken allemaal. Ze willen graag werken, met volle overtuiging en aandacht. Steek jij er niet hetzelfde in als zij dan kan je het vergeten.

Wat spreekt je eigenlijk aan bij een PRE/Andalusier? Heb je er weleens op gereden?

iSaBeLL

Berichten: 5951
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:04

Ik was tot 2 jaar geleden ook niet bekend met het ras.

Heb toen een 4 jarige onbeleerde hengst gekocht van een handelaar, dus net uit Spanje. (prijs onder de 5000 euro)
Eerst laten castreren en later is hij zadelmak gemaakt.
het is echt zo'n lief paard. Al zou ik een week niet rijden kan ik zo weer opstappen en wegrijden.
Zijn karakter is dus echt heel erg meegaand, hij vertrouwd heel erg op mij, en zal dus ook nooit gek doen.

Nu hebben we een paar wedstrijden gereden met hele mooie scores en mogen al L2 starten.
Dus ik kan niks anders zeggen dan dat ik gek op het ras (mijn paard) ben.

maar ik denk dat ik geluk heb gehad met de aankoop van mijn paard.
Want uit ervaring van mensen om mij heen (ook paarden bij een handelaar gekocht) zijn de verhalen niet zo postitief. Schrikachtige paarden, niet meer op kunnen stappen, veel angst en noem maar op..

Je komt toch wel snel uit bij een handelaar als je een PRE wilt kopen, deze paarden staan een paar dagen in Nederland worden gelijk gereden zijn 'overdonderd' (dus braaf)
Na maten ze iets langer gewend zijn kunnen het hele andere (angstige en gevoelige) paarden worden.
Ik denk dat je qua prijs moet denken tussen de 5.000 en 10.000 voor een paard tussen de 3 en 6 wat normaal bereden is.


Afbeelding

Afbeelding