KFPS Vragen over de keuring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 08:42

Dit jaar krijgt mijn friese merrie haar eerste veulen (eigenlijk was ze vorige week al uitgerekend, maar we wachten nog rustig af). Ik wil graag met het veulen naar de keuring, maar zit nog met een paar vragen waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik ben al een heel aantal keren op keuringen geweest, maar nooit met een eigen paard. Ik ga vaak mee met mijn stalbaas, die bijna elk jaar een fries veulentje fokt. Maar nu we het allemaal zelf doen is het toch net even anders ;) .Misschien dat iemand hier mij wat antwoorden kan geven.

- Worden ook veulens met een 1e premie uitgenodigd voor de centrale keuring?
- Wat is nou precies het verschil tussen een fokdag en een stamboekkeuring of veulenkeuring?
- Hoe oud zijn de veulens gemiddeld als ze naar de keuring gaan?

Ik zou zelf graag naar de fokdag in Ambt Delden willen op 17 augustus. Dit omdat dit simpel weg het dichtste bij is en Kootwijk naar mijn idee echt te vroeg komt. Maar ons veulen moet dus nog geboren worden. Is hij/zij dan niet nog te jong om in augustus al mooi opgesteld te worden?

Daarnaast had ik ook nog een algemeen vraagje waar iemand het antwoord misschien wel op weet. Hoe oud zijn de meeste veulens als ze hun veulenvacht verliezen en dus tijdelijk lekker bruin worden? ;)

butengeweun

Berichten: 3667
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:47

Het mooiste is ze vaak rond de 3 maanden op de keuring te hebben. Dan staan ze het mooist.
Je hebt ook de boerenwijzheid. 3 dagen, 3 weken, 3 maanden en dan 3 jaar dan staan ze er goed bij.

Voor de andere vragen heb je een friesestamboek kennen nodig.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:56

Worden ook veulens met een 1e premie uitgenodigd voor de centrale keuring?

Pin me er niet op vast, maar ik geloof van niet.

- Wat is nou precies het verschil tussen een fokdag en een stamboekkeuring of veulenkeuring?

Op een fokdag zijn naast de keuring meestal andere activiteiten zoals bestgaand rijpaard. Stamboekkeuring is ook voor paarden van andere leeftijd dan veulens, veulenkeuring juist enkel voor veulens (maar volgens mij vindt je van het KFPS enkel gewoon stamboekkeuringen waar paarden van alle leeftijden komen).

- Hoe oud zijn de veulens gemiddeld als ze naar de keuring gaan?

Heel wisselend. Vaak zijn mensen lid van een fokvereniging en gaan ze ook naar de fokdag van deze vereniging waardoor de leeftijd van de veulens ook wisselt. Maar die wijsheid van 3 dagen, 3 weken, 3 maanden ken ik ook. Meestal komen ze wel wat beter uit de verf als ze ietsje ouder zijn dan een paar dagen/weken.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 08:59

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

Ik zag al wel dat er enkele veulenkeuringen op de agenda staan bij het kfps, er zijn een paar hiervan wel dichtbij dus dat zou dan ook nog een optie zijn.

Zoals ik het nu begrijp zou het wel dus wel kunnen in augustus, maar is hij/zij dan nog wel vrij jong.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:12

F-AM --> BKR. Hier zitten de kenners van het Friese ras en dus ook beter op de hoogte wat betreft de keuringen.

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:24

iEmmaaa schreef:
Dit jaar krijgt mijn friese merrie haar eerste veulen (eigenlijk was ze vorige week al uitgerekend, maar we wachten nog rustig af). Ik wil graag met het veulen naar de keuring, maar zit nog met een paar vragen waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik ben al een heel aantal keren op keuringen geweest, maar nooit met een eigen paard. Ik ga vaak mee met mijn stalbaas, die bijna elk jaar een fries veulentje fokt. Maar nu we het allemaal zelf doen is het toch net even anders ;) .Misschien dat iemand hier mij wat antwoorden kan geven.

- Worden ook veulens met een 1e premie uitgenodigd voor de centrale keuring?

Volgens mij wel. Maar dit weet ik niet zeker

- Wat is nou precies het verschil tussen een fokdag en een stamboekkeuring of veulenkeuring?

Fokdag wordt georganiseerd door een fokvereniging. Om deel te mogen nemen aan de kampioenskeuring moet je lid zijn van de desbetreffende fokvereniging.
Stamboekkeuring wordt door het stamboek zelf georganiseerd.
Veulenkeuring komen alleen veulens en worden vaak door hengstenhouders georganiseerd. Deze zijn meestal aan het einde van het keuringsseizoen in september.

- Hoe oud zijn de veulens gemiddeld als ze naar de keuring gaan?

Ze moeten minstens 6 weken oud zijn om deel te mogen nemen aan een keuring. En maximaal 6 maanden oud. Vind ze zelf rond een maand of 2/3 oud genoeg om zoiets mee te maken.

Ik zou zelf graag naar de fokdag in Ambt Delden willen op 17 augustus. Dit omdat dit simpel weg het dichtste bij is en Kootwijk naar mijn idee echt te vroeg komt. Maar ons veulen moet dus nog geboren worden. Is hij/zij dan niet nog te jong om in augustus al mooi opgesteld te worden?

Daarnaast had ik ook nog een algemeen vraagje waar iemand het antwoord misschien wel op weet. Hoe oud zijn de meeste veulens als ze hun veulenvacht verliezen en dus tijdelijk lekker bruin worden? ;)


Veulenvacht kijken ze wel doorheen. Dus daar hoef je je geen zorgen over te gaan maken. 17 Augustus is op dit moment nog dik 2 maanden weg. Dan zou je veulen als het deze week geboren wordt een dikke 8 weken zijn.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:29

petraaken schreef:
F-AM --> BKR. Hier zitten de kenners van het Friese ras en dus ook beter op de hoogte wat betreft de keuringen.


Bedankt!

Het zou in principe dus wel kunnen, mits het veulen binnenkort geboren wordt ;). Nu heb ik nog wel een vraagje eigenlijk := Als veulens ook worden uitgenodigd voor de centrale keuring, is dit dan alleen via fokdagen of ook via stamboek en veulenkeuringen?

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:32

Volgens mij alleen via fokdagen, maar dat weet ik niet zeker. Sowieso niet via de veulenkeuringen. Die vinden voornamelijk in september plaats. En eind augustus wil het stamboek weten hoeveel aanmeldingen ze hebben voor de centrale merriekeuring.

butengeweun

Berichten: 3667
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:34

ben even gaan zoeken op de site van het friese stamboek en daar vondt ik dit

https://www.kfps.nl/HetKFPS/Reglementen ... ement.aspx

Ze mogen pas met 6 weken naar de keuring. Moeten voor 30 september zijn gezien door het stamboek.
Veulens gaan niet door naar de centrale keuring.

Als je even rustig gaat lezen is alles je duidelijk

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:36


butengeweun

Berichten: 3667
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:39

Wat ik lees kan je wel met je veulen naar de centrale keuring. Maar zien ze dit als een gewone keuring.

Kopie uit de regelementen
Citaat:
Artikel 4 - Keuringsrubrieken
A. Keuringen voor opname in het Stamboek. Hiervoor komen in aanmerking 3-jarige of oudere merries ingeschreven in het veulenboek. De minimum stokmaat dient 1.54 meter te bedragen. Bij voldoende kwaliteit van exterieur en beweging kunnen de merries ook ster worden verklaard. Hierbij moet aan de minimum stokmaat van 1.56 meter worden voldaan.
B. Keuring voor opname in het Ruinenboek. De 3-jarige en oudere ruinen die hiervoor in aanmerking komen, dienen inge¬schreven te staan in het veulenboek. Voor inschrijving in het ruinenboek moeten de ruinen een minimum stokmaat hebben van 1.56 meter. Bij voldoende kwaliteit van exterieur en beweging kunnen de ruinen ook ster worden verklaard. Hierbij moet aan de minimummaat van 1.58 meter worden voldaan.
C. Keuring voor het predicaat Ster (= graadverhoging). Hiervoor komen in aanmerking merries en ruinen die reeds staan ingeschreven in het Stamboek en minstens een stokmaat hebben van 1.56 meter voor de merries en 1.58m voor de ruinen en hengsten.
Voor merries geldt vanaf 2016 dat afstammingsverificatie deel uitmaakt van het vergeven van het sterpredicaat.
D. Premiekeuring voor entermerries
E. Premiekeuring voor twentermerries1
F. Premiekeuring voor vierjarige en oudere stermerries1
G. Premiekeuring voor sterruinen1
H. Premiekeuring voor Kroonmerries1
I. Premiekeuring voor Modelmerries1
J. Keuring van hengst- en merrieveulens
K. Keuren van 3 jaar en oudere hengsten voor het predicaat Ster. Minimale stokmaat voor het verkrijgen van het sterpredicaat voor hengsten is 1.58 meter. Hengsten kunnen worden aangeboden voor de zogenaamde veulenboekhengstenkeuringen.
L. Keuren van merries voor het predicaat Kroon
Alleen op de centrale keuring kan een stermerrie (voorlopig) kroon worden verklaard (aanwijzingen voor het (voorlopig) kroonpredicaat kunnen buiten Nederland ook tijdens buitenlandse fokdagen plaatsvinden). Voor de "voorlopig kroonverklaring" kunnen stermerries van 3 jaar en ouder worden aangewezen. De minimumstokmaat is 1.58 meter. Om definitief tot kroon te worden verklaard moet een merrie een IBOP-proef of een ABFP-test hebben afgelegd, zie registratiereglement KFPS. Het behalen van het Sportpredicaat is tevens aanleiding voor definitieve kroonverklaring.
M. Keuren van merries voor het predicaat Model
Alleen op de centrale keuring kan een ster- of kroonmerrie (voorlopig) model worden verklaard (aanwijzingen voor het (voorlopig) modelpredicaat kunnen buiten Nederland ook tijdens buitenlandse fokdagen plaatsvinden). Voor de "voorlopig modelverklaring" kunnen ster- of kroonmerries van 7 jaar en ouder worden aangewezen. De minimumstokmaat is 1.60 meter. Om in aanmerking te komen voor (voorlopig) model dient de merrie minimaal eenmaal een veulen te hebben gezoogd.
Om definitief tot model te worden verklaard moet een merrie een IBOP-proef of een ABFP-test hebben afgelegd, zie registratiereglement KFPS. Het behalen van het Sportpredicaat is tevens aanleiding voor definitieve modelverklaring.



Artikel 5 - Primering
In de keuringsrubrieken genoemd in Artikel 4 geldt:
- In de rubrieken A t/m E en J, kunnen de volgende premies behaald worden: eerste premie, tweede
premie, derde premie of geen premie. Het keuringsresultaat wordt weergegeven op het
stamboekcertificaat.
- In de rubrieken F t/m H worden de paarde beoordeeld voor deelname aan de Centrale keuring.
Paarden die worden aangewezen voor de Centrale keuring ontvangen een eerste premie, welke op
het stamboekcertificaat wordt weergegeven. Paarden die niet worden aangewezen voor de Centrale
Keuring worden niet geprimeerd. Het niet geprimeerd zijn van een paard wordt niet weergegeven op
het stamboekcertificaat. In het buitenland worden de paarden in deze rubrieken op dezelfde wijze
beoordeeld, al is in de meeste landen deelname aan de Centrale keuring niet aan de orde.

- Modelmerries (Rubriek I) die op een fokdag worden gekeurd, ontvangen een eerste premie.
- Hengsten (Rubriek K) worden niet geprimeerd. Hier zijn twee klassen. Ster of niet-ster.
Zie dikgedrukte uit het regelement

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:49

Thanks! :D Met een eerste premie veulen kun je dus wel naar de centrale keuring. Nu alleen nog even vinden of dit alleen via fokdagen of ook via stamboekkeuringen mogelijk is.

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:51

Waarom bel je het stamboek niet even. Dan weet je direct waar je aan toe bent.
En je veulen moet wel heel bijzonder zijn om een 1ste premie te behalen. De meesten krijgen een 2de of 3de premie.

butengeweun

Berichten: 3667
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:51

Via alle staat in artikel 3.

Wat ik weet van andere stamboeken ga je maar 1 keer met een veulen naar de keuring. Dit kan elke keuring zijn dus ook de Centrale keuring aan het eind van het seizoen.

Daar is het niet zo als je veulen een 1ste premie heeft gelopen je ook nog net als de volwassen dieren naar de grote centrale keuring mag/gaat

Kabayo

Berichten: 14091
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:54

Je kan het beste dit aan je stalbaas vragen
Die weet het vast

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:56

Het heeft geen meerwaarde om met je veulen naar de centrale keuring te gaan. Dit gebeurt ook niet trouwens. Veulens worden niet uitgenodigd voor de centrale keuring als ze een 1e premie krijgen.

Veulenhaar kijken ze wel doorheen.

Wij hebben dit jaar ook 2 late veulens (over 2 weken uitgerekend) en wij gaan met deze veulens naar de veulen keuring in het najaar. Puur omdat we ze te jong vinden voor de fokdagen. Ze zijn op z'n mooiste met 3 maanden.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 11:11

FriesWytske schreef:
Waarom bel je het stamboek niet even. Dan weet je direct waar je aan toe bent.
En je veulen moet wel heel bijzonder zijn om een 1ste premie te behalen. De meesten krijgen een 2de of 3de premie.


Ik ga er ook niet standaard vanuit dat we een eerste premie halen, dat zou idd een hele prestatie zijn, maar ben gewoon erg benieuwd ;)

Kabayo schreef:
Je kan het beste dit aan je stalbaas vragen
Die weet het vast


Die wist het dus niet, als hij mij het antwoord kon geven had ik de vraag niet hier gesteld ;)

dushishoeve schreef:
Het heeft geen meerwaarde om met je veulen naar de centrale keuring te gaan. Dit gebeurt ook niet trouwens. Veulens worden niet uitgenodigd voor de centrale keuring als ze een 1e premie krijgen.

Veulenhaar kijken ze wel doorheen.

Wij hebben dit jaar ook 2 late veulens (over 2 weken uitgerekend) en wij gaan met deze veulens naar de veulen keuring in het najaar. Puur omdat we ze te jong vinden voor de fokdagen. Ze zijn op z'n mooiste met 3 maanden.


Okee, ze worden dus niet uitgenodigd. Ik dacht dat er meerwaarde zou zijn omdat er op latere leeftijden kampioenstitels aan verbonden zijn. Ik denk dat het ook maar een keuring in het najaar wordt, als het deze week geboren wordt hebben we nog maar 8 weken... Denk dat dat idd toch wat weinig is.

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:17

Je wordt op je wenken bedient. Er staat deze maand een heel stuk over het keuringssysteem in de Phryso

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 12:24

haha nou helemaal top! Heb het gelijk even opgezocht, en het hengstenportret is dit keer Hessel 480 en laat mijn merrie nou net van hem drachtig zijn! :D Kom maar op met die phryso haha

FamkeKolinde
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:32

Jawel hoor. Als je veulen een 1e premie heeft gekregen dan mag je deze aanmelden voor de centrale keuring. Hier zouden ze veulenkampioen en zelfs jeugdkampioen kunnen worden. De 1e premie dient wel voor een bepaalde datum gegeven zijn op de keuring. Sluitingsdatum is meestal 1 week na de keuring in Assen.Het maakt ook niet uit of je veulen een 1e premie heeft gekregen op een stamboekkeuring of fokdag.

romyrambo

Berichten: 4
Geregistreerd: 25-04-15
Woonplaats: thuis

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:38

ik weet dat dit over veulentjes gaat, maar ik heb een 1e premie ster merrie, nou vroeg ik me af of je ook met wat oudere paarden naar de keuring om er bv een model merrie van te 'maken'. ze is nu 11 en wil misschien nog een keer naar de keuring als je 12/13 is.

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Re: KFPS Vragen over de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:15

Ja, je kunt met een ouder paard ook naar de keuring. En dan in jouw geval proberen om weer een eerste premie te krijgen bij je merrie. Dan mag je naar de Centrale merriekeuring.

https://www.kfps.nl/HetKFPS/Reglementen ... ement.aspx
M. Keuren van merries voor het predicaat Model
Alleen op de centrale keuring kan een ster- of kroonmerrie (voorlopig) model worden verklaard (aanwijzingen voor het (voorlopig) model predicaat kunnen buiten Nederland ook tijdens buitenlandse fokdagen plaatsvinden). Voor de "voorlopig modelverklaring" kunnen ster- of kroonmerries van 7 jaar en ouder worden aangewezen. De minimum stokmaat is 1.60 meter. Om in aanmerking te komen voor (voorlopig) model dient de merrie minimaal eenmaal een veulen te hebben gezoogd.
Om definitief tot model te worden verklaard moet een merrie een IBOP-proef of een ABFP-test hebben afgelegd, zie registratiereglement KFPS. Het behalen van het Sport predicaat is tevens aanleiding voor definitieve modelverklaring.