Hengst(en) voor PRE merrie's

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Hengst(en) voor PRE merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 16:37

Graag wil ik volgend jaar mijn merrie's laten dekken, en daar heb ik uiteraard een of 2 hengsten voor nodig. De twee merrie's zijn moeder en dochter, dochter is dit jaar 3 dus nog niet uit gegroeid.

Kim Larios
Vrijwel helemaal Yeguada Militar (Klik)
APTA
Al 3 mooie veulens gehad
Bruin (minimaal stekelharig)
Gedrongen/kost en stevig gebouwd
1.53
Maait een beetje maar niet storend
Zeer gevoelig karakter, licht wantrouwend
Afbeelding
Afbeelding

Diva AWM
YM met Escelara (Klik)
3 jaar oud
Bruin (minimaal stekelharig)
Iets luxer dan haar moeder maar moet nog uitzwaren
ca 1.50 momenteel
Loopt netjes ruim, staat iets frans achter maar word erop gecorrigeerd
Dapper en eigenwijs, werkt wel erg graag
Afbeelding
Afbeelding

Graag zou ik PRE veulens fokken uit deze merrie's (het plan is om Diva volgend jaar mee te nemen voor de keuring). Bij voorkeur geen schimmel hengst, het liefst met creme maar een goed paard heeft geen kleur dus een mooie zwarte of bruine is ook prima.
Ik woon in Zuid Limburg en heb voorkeur voor een natuurlijke dekking in de wei of anders aan de hand. KI kan maar heeft niet de voorkeur, ik besef me wel dat ik niet in een gunstige hoek lijk te zitten.
Dekgeld het liefst niet veel hoger dan 500 euro.

Heeft iemand nog tips? Ik vind erg weinig hengsten op het internet.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 09-05-16 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag uit titel gehaald

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Hengst(en) voor PRE merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:08

Wat voor paardje wil je graag fokken? Wat wil je zelf aan jouw merries verbeteren? Zie je graag het barokke type of liever een iets sportiever type? Zelf zou ik voor je eerste merrie een hengst met een goede rug nemen, een iets functionelere rug voor het rijwerk. Ik zie an sich niets mis aan de rug van je merrie, maar hij is wel vrij kort. Daar zou ik niet gaan voor een te barokke hengst. Je tweede merrie heeft een mooie, maar korte hals met weinig plaats tussen kaak en hals. Daar zou ik voor een hengst met een iets betere nek gaan. Wel twee mooie rechte hoofdjes vind ik.

En wat voor karakters zoek je? Hoe zijn je merries nu en naar wat type paard wil je gaan?

- Ik noem nu enkele puntjes op die ik wat minder vind aan de merries, niet om je paarden af te breken maar om te bekijken waar ikzelf als eigenaar wat op zou letten bij de keuze van de hengst. Er zijn ook een hoop positieve punten hoor. ;)

In Belgisch Limburg staat 'onze' Gayo ter dekking, maar die valt wel boven jouw budget. Kan zowel natuurlijke dekking in de weide of aan de hand, afhankelijk van de vriendelijkheid van de merrie. Hengst is superlief naar andere merries. Eventueel is ook KI mogelijk. Hij is sportief gebouwd, heeft een relatief lange rug.

Euhmm.. In Nederlands Limburg.. Wie heb je daar staan.. Had je daar Woeste Hoeve ook niet? Ik denk echter dat ook zij in een prijsklasse hoger zitten qua dekgeld maar daar ben ik niet zeker van (dat zou je even moeten navragen).

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 11:57

Super fijne post neile +:)+

Kim haar rug is zeker een verbeterpunt.
Graag wil ik een barok paard fokken, rond de 1.55 met eindstokmaat.
Voor Kim betekend dat in ieder geval dat er wel een iets luxere hengst op moet, anders blijft het niet functioneel.
Bij Diva zou ik een iets barokkere hengst durven pakken denk ik, ik ben erg gecharmeerd van Deseado maar op Kim kan die zeker niet. Die staat overigens wel in Friesland natuurlijk :+ Diva heeft trouwens wel wat meer ramshoofd dus daarbij wil ik een hengst die dat niet te veel heeft. Kim heeft een plat hoofd dus daar mag maar hoeft niet een hengst met een beetje ramsneus op.
Karakter gewoon een lekker koel maar geen lam paard, Kim moet zeker een stabiele hengst hebben maar bij Diva maakt dat denk ik niet veel uit. Ik ga er van uit dat er geen dekhengsten zijn met een klote karakter. :Y)

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Hengst(en) voor PRE merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:59

Via training krijg je ook een barokker paard. Diva is nog jong, wellicht ziet ze er een paar jaar later weer anders (uitgezwaarder) uit. Maar ik denk dat het een goed idee is om sowieso voor Kim een iets luxer type hengst te nemen. Heb jij zelf vervoer? Hoever wil jij rijden met je dames? Ik denk dat je best via de website van ANCCE Nederland (en eventueel België) bekijkt welke fokkerijen in jouw buurt zitten en dan bekijkt of zij ook een dekhengst ter dekking aanbieden. Wie weet dat er daar wel een paard bij zit dat in aanmerking komt voor een van jouw merries?

Zelf ben ik erg te spreken over de paarden van Antwerp Andalusians en de hengst van Yeguada Van Hove. Ook over de Nederlandse taalgrens zijn er een aantal leuke hengsten. Maar ze moeten natuurlijk bij je merrie passen.

Wat betreft dat karakter, een klote karakter zou k het zo niet noemen, maar er zijn toch makkelijker hengsten en wat moeilijkere mensen voor een meer gevorderde ruiter. Het is aan jou om te bekijken welke karaktereigenschappen je graag bij je veulens terug ziet. De meeste hengsten zijn niet lam, dus daar zou ik al geen schrik voor hebben. Er zit altijd wel voldoende leven in. ;)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Hengst(en) voor PRE merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 12:36

Diva gaat zeker nog uitzwaren maar haar vader is een luxer type dus ze zal niet zo'n tank worden als haar moeder. Voor Kim is een wat luxere hengst inderdaad wel een must.
Vervoer valt te regelen maar de fokkerijen op rijafstand zijn zeer beperkt ofwel heel duur in het dekgeld voor zover ik weet. Moet ik nog wel even echt uit gaan pluizen moet ik zeggen.

Een meegaande hengst is wel handig voor beide, een dappere voor Kim in ieder geval.

Wat vinden jullie van Curro XLI?

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Hengst(en) voor PRE merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:18

Curro XLI vind ik een mooie hengst, maar zou ik dan voor jouw luxere merrietje houden, niet voor het barokkere merrietje.

Wat denk je van Impresionante WH? Hij staat in Bergeijk bij de Woeste Hoeve ter dekking.
Ik ken zijn karakter wel niet, maar vind hem zeker niet verkeerd.
En Efusivo A? Staat wel in de Belgische Ardennen, wel een eindje rijden. Iemand hier heeft dit jaar een veulen van hem gehad met haar merrie, die was zeker niet verkeerd, integendeel. Heeft nog niet heel veel nakomelingen geloof ik, want het is nog een jonge hengst. Dus misschien wel nog relatief goedkoop? Ik weet het niet.

Er zijn een aantal hengsten uit een hogere prijsklasse waar ik zelf zou tussen kiezen, owv hun morfologie, vermogen en karakter, maar dit is dus geen optie voor jou. De meeste hengsten zitten wel iets hoger dan 500 euro prijsklasse voor een PRE-merrie.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Hengst(en) voor PRE merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 17:00

Ik vind Impresionante een mooi paard, iets te "lang" hoofd naar mijn smaak maar wel een mooie rug. Wel schimmel -O-
Efusivo A heeft ook een goede rug zover ik van de foto's kan zien en zou wel goed bij Kim passen denk ik, dus die sla ik even ergens op.

Ik ben bang dat ik mijn vriend moet gaan over halen het budget te verhogen maar ik vrees dat de ruimte niet te groot is gezien hij toch al liever het risico voor de merrie's niet aan wil gaan en bang is dat we (veel) verlies zullen gaan maken.

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:41

Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 12-05-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 20:43

Elisa2 schreef:
http://www.pre-stamboek.nl/pre-stamboek/dekhengsten-/

Ik heb geen verstand van de PRE fokkerij, maar vind het wel leuk om mee te denken. Kwam bovenstaande tegen, misschien heb je er wat aan?


Ik heb daar inderdaad gekeken, ook op de Belgische site. Maar ik weet dat er heel erg veel hengsten rondlopen die wel goed zijn gekeurd maar niet op die sites staan omdat dat niet gratis is. Dus ik hoopte zo wat meer hengsten te vinden :j

Op Kapaza vond ik ook een paar leuke hengsten die niet super ver weg staan :D

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst(en) voor PRE merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:47

Ah fijn! 22 mei is er ook weer paarden van de zon in Ermelo, daar lopen ook wel goedgekeurde hengsten mee.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 20:52

Elisa2 schreef:
Ah fijn! 22 mei is er ook weer paarden van de zon in Ermelo, daar lopen ook wel goedgekeurde hengsten mee.


Ermelo is wel echt een roteind rijden, wil al jaren gaan en toen zat ik nog in Brabant :+

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:53

Ik heb na lang wikken en wegen gekozen voor de hengst Bronco PM van Paco Marti voor mijn merrie volgend jaar. Ik kon niet vinden wat ik zocht in NL of België en deze hengst sprak mij zo aan dat ik de dure dekprijs maar voor lief neem. Ik ben benieuwd welke hengst je gaar kiezen.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 20:57

xBostonx schreef:
Ik heb na lang wikken en wegen gekozen voor de hengst Bronco PM van Paco Marti voor mijn merrie volgend jaar. Ik kon niet vinden wat ik zocht in NL of België en deze hengst sprak mij zo aan dat ik de dure dekprijs maar voor lief neem. Ik ben benieuwd welke hengst je gaar kiezen.


Mag ik vragen wat je betaald(mag ook via PB), ik ben erg gecharmeerd van hun hengsten namelijk :j

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:01

Azmay schreef:
xBostonx schreef:
Ik heb na lang wikken en wegen gekozen voor de hengst Bronco PM van Paco Marti voor mijn merrie volgend jaar. Ik kon niet vinden wat ik zocht in NL of België en deze hengst sprak mij zo aan dat ik de dure dekprijs maar voor lief neem. Ik ben benieuwd welke hengst je gaat kiezen.


Mag ik vragen wat je betaald(mag ook via PB), ik ben erg gecharmeerd van hun hengsten namelijk :j


Ik stuur je een pb :D

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Hengst(en) voor PRE merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:21

En waarom dek je dan niet 1 van de merries met een hengst die je hélemaal ziet zitten?
Want als je liever geen schimmel hebt... Voor een kleurtje betaal je doorgaans extra. Wil je dan nog eens echt een goéd paard als vaderdier, daar betaal je dan ook weer voor. Misschien dan gewoon 1 van de dames laten dekken?

Als het een veulen is voor de verkoop, zou ik overigens niet voor een te kleine hengst gaan, zodanig dat het een paard wordt dat zéker groot genoeg wordt om goedgekeurd te worden. Een paard van 160 cm verkoopt beter dan een paard van 153. Diva moet overigens zéker nog 2 cm groeien om APTA goedgekeurd te worden, als ze te klein blijft kan je geen papieren aanvragen bij het veulen. Iets om mee rekening te houden dus.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:04

Ik zie hier de termen barok of sporttype staan. Maar ik zou eerder barok of rank kiezen. Want een barok type of een rank type kunnen beide goed zijn voor de sport.. en ook beide niet :). Barok of rank zegt niet zoveel over de beweging etc van een paard. Daarnaast zijn er paarden die barok genoemd worden gewoon vet en paarden die rank genoemd worden te dun. Dus kijk hierin echt meer naar verhoudingen dan wat het oog op het eerste moment ziet.

Als ik jouw merries bekijk zou ik bij de eerste idd rekening houden met de rug, die neigt wat naar hol.
tevens heeft ze een wat weke voetas in de voorbenen.

De 2e merrie mag een wat langere hals en een wat langere nek hebben.

Ondanks dat je een wat kleiner paard wil fokken zou ik niet met een te kleine hengst dekken, omdat je merries al klein zijn en dat elkaar kan versterken en je dan een pony gaat fokken.


Helaas is het ook niet zo dat als de moeder het ene heeft en vader het andere, dat kind dan in het midden gaat zitten. Het kan.. maar het kan alsnog precies als vader, of precies als moeder worden. Maar er kunnen ook nog recessieve genen in de ouders zitten die als ze bij elkaar komen iets totaal anders geven.

Zo willen er nog wel eens bij paarden met Lebrijano III in de stamboom paarden met holle ruggen uit komen. Echter is het wel weer een voorouder die vaak hele goede bewegers geeft. Heb je echter al een paard met een wat mindere rug zou ik die toch vermijden. En zo heb je meer van dat soort dingen.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Hengst(en) voor PRE merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 11:09

Wat een super tips +:)+
Als ik zo de pc er bij heb lees en reageer ik even uitgebreid.

Dat ik ze beide wil laten dekken is vooral zodat de veulens elkaar hebben om mee te ravotten. Een veulen kan natuurlijk ook maar twee lijkt me zoveel idealer.

Ik werd er op gewezen dat Efusivo lijninteelt ging geven dus daar moet ik ook nog even naar kijken.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Hengst(en) voor PRE merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:04

Het blijkt dat Yeguada del Habanero niet te ver zit en volgend jaar een veulen krijgt met een halfzus van Diva (zelfde vader). Ze hebben twee hengsten staan dus ik denk dat ik voor het idee maar gewoon eens langs ga. Ik zal toch een beetje oog moeten ontwikkelen voor het kijken naar de dieren.

Ik kan geen inteelt vinden bij Efusivo met mijn merrie's maar ik kan verkeerd kijken.