CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:37

Vind ik wel iig.
Heb voornamelijk de shampoo en leg cleaner getest. Ga ook kijken of t wat doet voor m'n fjord met ZE.
Morgen Tych weer in de shampoo zetten ermee.
Ga zeker weer bestellen als het op is.

Anoniem

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:48

Ben benieuwd naar de vorderingen. :j

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:01

die plek hebben ze toch vaak he, die voorkant van het spronggewricht? Mijn 7 jarige is nog zo goed als proper, maar heeft dié plek al vanaf 2 jarige. De andere 7 jarige dat erbij staat ook.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:40

Wou, dat doet veel! Elleboog zit aan de voorbenen (net als bij mensen). Sprangewricht is technisch gezien zijn hiel (hak). ;)

Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen van dat spul met ZE. Zou toch fantastisch zijn als het zou werken. En het is nog heel betaalbaar ook!

pompompom

Berichten: 765
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:18

Wat betreft voeren is ook mijn ervaring dat met brok, muesli, voordrooi/kuil, bemeste weides de jeuk enorm toeneemt.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel van bericht verwijderd

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:31

Dat greenXL moet ik ook hebben! Dus jij gebruikt het ook op wondjes?

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:23

Moderatoropmerking:
Discussie afgesplitst van [BKR] [FOTO] trekpaarden en alle offtopic stukjes uit de berichten verwijderd, deze zijn wel behouden in het originele topic.

Eepie

Berichten: 76
Geregistreerd: 02-04-09
Woonplaats: Boven Zeeland

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 00:09

Mijn 3 jarige Belg was vorig jaar dichtbij een enkeltje slager, zo slecht waren haar benen. Op dat moment stond ze veel op stal, kreeg veel (kracht)voer en brood.

Nu ben ik nog steeds iedere keer blij als ik d'r beentjes zie. Alle wonden zijn dicht en d'r benen zijn weer helemaal geslonken. Er zitten nog wel wat ribbels, maar die verdwijnen waarschijnlijk nooit meer helemaal.

Paard staat nu 24/7 buiten en wordt natuurlijk bekapt. Omdat ze een beetje schraal werd kreeg ze bietenpulp, zemelen en lucerne gevoerd, maar hierdoor begon de ellende weer. Het probleem zat in de lucerne, dus die laten we nu weg en het gaat weer goed...

Waaaarom moet dit onze knapperds nou overkomen he?! :?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 00:27

Ik hou het ook in de gaten. Het is inderdaad wel heel zonde van het ras.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:21

Misschien kunnen we foto's verzamelen hoe de benen zijn?

Mijn 20 jarige staat nu heel clean, maar heeft vlak achter de voorknie aan beide zijden een diepe kloof (al jaren, wat ik ook smeer, gaat niet weg).
Helaas kan ik niet meer in de buurt komen van de benen met sarnacuran / water / scheermachine / schaar.
Het enige dat mag is borstelen (en dan nog) en ik kan als ik geluk heb er een klodder zalf tegen plakken ...

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:25

Hier hadden we de sokken voor de eerste keer geschoren, je ziet erg duidelijk de vochtophopingen.
Afbeelding

Rond die tijd ook begonnen met de injecties van Doramectin.

En dit is ongeveer 2/3 maanden later.
Wel flink verbeterd.
Afbeelding

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:33

Ik ben benieuwd of het bij onze Franse ook zou gaan ontwikkelen.
Tot nu toe niets vreemds gezien maar ze is net 3.

Wel heeft ze van nature al minder sok dus er is minder broei etc.
Wat ze aan sok heeft loopt ongeveer tot net boven de kootholtes en vanaf daar is het gewoon weer kort haar.

Zo is het in de winter
Afbeelding

En zo in de zomer (let niet op het veel te kleine tuig en het stukje uit de hoef)
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:45

Als ik ooit weer een [ras] zou kopen, dan inderdaad eentje zonder sok. :j

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:54

Toch denk ik niet dat het aan de sokken ligt. Tinkers hebben vaak veel meer sok dan belgen, en toch maar heel weinig last van CPL. Ik denk dat het probleem toch vooral bij de lymfeklieren zit, die de afvalstoffen gewoon niet goed kunnen verwerken.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:00

Ik denk ook niet dat het aan de sokken ligt. Er zijn ook genoeg trekpaarden die het niet hebben.
Denk dat het een deel aanleg en een deel voeding is.
Ik weet dat er bij de keuringen van trekpaard hengsten ook op het beenwerk wordt gelet. Maar ik denk dat er bij het fokken nog wat meer opgelet kan worden.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 00:05

ik denk ook niet dat de sokken de oorzaak zijn, geloof wel dat de sokken het ook niet helpen (warmer, blijven langer nat, minder zuurstof voor wondgenezing, moeilijker behandelen / opmerken)
Friezen bv hebben vaak niet veel sok en toch hoor ik daar ook al regelmatig cpl'ers.

ik zal eens zoeken of ik nog foto's heb van de benen

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 00:16

Afbeelding

heel vakkundig geschoren, niet dus :D
Dit zijn waren de benen bij een lichte uitbraak, hier was ze een jaar of 17 geloof ik.
De laatste jaren scheer ik dus niet meer daar het te gevaarlijk wordt.
Soms stond ze op die plekjes met grote open wonden, meestal ter grootte van 2-eurostukken, soort diepe schaafwonden. De laatste jaren heeft ze die niet meer gehad (klopt af), maar beginnen de kloven en knobbels wel iets meer uit te komen.
Dag en nacht buiten en regelmatig werk, + zodra er iets te zien valt wondbehandeling en regelmatig cydectin houdt ze wel vrij goed.

Afbeelding

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:52

Sokken zullen ook vast niet DE oorzaak zijn, maar het scheelt wel een hoop ellende aan broei etc en daardoor dus een zwakke huid en veel bacteriën.

Naar mijn idee zijn de Franse ook wat sterker in het beenwerk door het wat selectievere fokken. Voor het stamboek zijn kruisingen al op voorhand uitgesloten bijvoorbeeld.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:14

Ik heb een Brabander staan die in zijn jonge jaren een hoop pech heeft gehad. Slecht voerbeleid, extreem gevoelig aan hoefbevangenheid, slechte ondergrond gestaan, zwakke hoeven. Nu bij ons gaat het veel beter en zijn CPL is ook "onder controle" nu, als in, de wondjes zijn heel goed te doen, bij mijn weten heeft hij er niet al te veel last van maar als ik het zo zie hier in het topic heeft hij het veel extremer. Vooral aan zijn voorbenen zijn de ribbels echt groot en slinken ook niet weg, ze voelen ook vrij hard en absoluut niet als vocht aan. Straks eens proberen foto's te plaatsen. Het jammere is, we waren er te laat bij, hij had het al voor hij bij ons kwam en daar werd amper rekening mee gehouden.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:49

Sokken houden bacteriën en vocht juist weg van de huid, dus wat dat betreft beschermen ze juist.
Afbeelding

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:58

Klopt, maar als er eenmaal een bacterie zit, gaat het door die sokken ook juist minder goed weg.
Door de dikke sokken kom je niet goed op de huid als je het wil behandelen.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:06

Klopt, daarom heb ik ook helaas al eens moeten scheren. Maar zo lang het niet nodig is zeg ik, afblijven! :)
De eerste wondjes ontstaan toch door een probleem van binnenuit of door mijten en niet door de sokken gelukkig. Bacteriën kunnen ook niks als de huid nog dicht is.

Voor ons mensen zijn de sokken lastig omdat we wondjes niet kunnen behandelen, maar ik kan me voorstellen dat in de natuur bij wilde paarden die sokken juist ervoor zorgen dat de wondjes schoner blijven dan zonder sok.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:09

Ja, zolang er niks aan de hand is met de huid, zijn sokken juist erg handig. :j

Eepie

Berichten: 76
Geregistreerd: 02-04-09
Woonplaats: Boven Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:50

8nnemiek schreef:
Sokken houden bacteriën en vocht juist weg van de huid, dus wat dat betreft beschermen ze juist.


Helemaal mee eens. :j

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 06:11

Ik knip de sokken alleen zodat ze niet op de grond komen. Verder laat ik ze fijn zitten. Ik heb op korte termijn veel resultaat bereikt met ballistol. Ik kam de sokken elke dag grondig en haal de korsten weg jit de voorknieën (pols). Helaas blijft hij daar altijd korsten hebben. Zelfs de ballistol werkt er niet meer. Ik ga hem nu wisselen naar hooi, dus van de voordroog af halen.