CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:37

let wel op, door scheren kun je ook weer jeuk veroorzaken (teruggroeien van de haren), dus dat goed in de gaten gaan houden dat ze zich dan daardoor niet kapotmaken ...

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:09

Bij de boer waar ik altijd kom heeft geen 1 belg cpl.
Deze man fokt er ook naar. Zelf heb ik wel het idee dat naast de erfelijkheid ook de voeding en beweging van invloed zijn.

De paarden worden echt heel sober gevoerd. In de zomer staan ze enkel op het weiland. In de winter wordt er enkel kuil, matig weidehooi en graszaadhooi gevoerd.
Ik weet niet of dit echt daadwerkelijk de reden is van geen cpl maar denk dat het er wel aan bij draagt.

Wat me ook opvalt is dat als er een paard verkocht wordt en we zijn enkele jaren verder dat het paard opeens zomereczeem of mok of cpl heeft. En dat terwijl de familie op de boerderij deze dingen niet heeft.
Hierdoor ben ik me wat meer gaan verdiepen in het voerbeleid.
Wat blijkt, vaak zijn deze paarden ten eerste veel te dik (volgens vele moet een trekpaard ook rond zijn, helaas) en krijgen ze ten tweede een hoop krachtvoer te verwerken.

Nu ben ik niet tegen krachtvoer mits het paard het ook echt verbruikt.
Ik bedoel een paard wat een paar rondjes in de week loopt vind ik onnodig om krachtvoer te geven. En hoogst waarschijnlijk verbruikt het paard dit voer niet persé.

Anoniem

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:15

Hier is de CPL juist flink verergerd terwijl mijn merrie mooi slank was, dus dat zegt volgens mij niet echt persé iets.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:18

Zou dat niet toevallig ook met de hormoonbalans te maken kunnen hebben KBK?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:23

Voeding heeft altijd invloed. Ben ik helemaal mee eens. Maar zegt niet altijd alles.

Die van mij is ook slank. Is altijd heel schraal geweest. Toen ik m bij de fokker vandaan haalde, kreeg hij 2,5 kg brok! :wow: Het dier was nog niet eens een jaar oud. Ik denk ook echt dat zijn darmen daardoor verpest zijn. Nu is hij niet meer schraal, maar keurig op gewicht. En dat hou ik scherp in de gaten. Ook ivm zijn knie. Hoop dat de cpl aan mijn deur voorbij gaat. Hij heeft me al goud geld gekost met al zijn kwalen.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:24

Ik heb wat gezocht op internet. er is een verband tussen voer en CPL. kuil voeren en krachtvoer is ven grote belasting op het lichaam en kan de conditie verergeren. deze onderstaande link gaat eigenlijk alleen over de nadelen van het voeren van voordroog en kuil bij paarden. ik ben het met je eens dat krachtvoer niet goed is voor paarden die "amper" wat doen. met amper wat doel ik op een uurtje werken per dag. krachtvoer is ontwikkeld om de dieren genoeg energie tegen toen ze 12 uur per dag moisten werken. dan hebben ze niet genoeg tijd om het ondehroud aan ruwvoer bij te eten.

Kim, een mogelijkheid is dat kim door het verbranden van vet een hoge belasting voor de lever heft gehad. hierdoor veel afvalstoffen heeft moeten afzetten. het verliezen van vet maakt namelijk ook de afvalstoffen vrij die daarin opgeslagen zijn. het zou dan namelijk naar verloop van tijd beter moeten gaan.

http://www.barnboox.de/wissensdatenbank/fachartikel/fütterungsexpertin-heulage-und-silage-sind-kein-geeignetes-raufutter

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:24

AbbyBlues schreef:
Zou dat niet toevallig ook met de hormoonbalans te maken kunnen hebben KBK?


Dat wou ik er nog bij zetten, ja, maar was ik vergeten. Je zei toch dat het erger werd met de dracht?

Anoniem

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:11

AbbyBlues, ja dat heeft er ook zeker mee te maken. :j
Maar ik zag het ook al wel verergeren vlak voor ze gedekt werd.

Ik denk dat het sowieso goed zou zijn als er meer onderzoek naar gedaan werd.
Of in ieder geval dat er meer over bekend werd.
Toen ik Kim kocht, wist ik helemaal niks over deze aandoening.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:07

Ik heb vóór ik Beau kocht daar veel over gelezen. Ik ben dat allemaal weer vergeten, maar volgens mij was er in Belgie wel flink onderzoek naar gedaan.

Anoniem

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:09

Kim heb ik in 2007 gekocht en toen heb ik daar niks over gelezen, terwijl ik me wel had ingelezen over het ras.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:10

Ik wel, maar dan zou ik weer eens moeten speuren. Het was een onderzoeksverslag, als ik het me goed herinner. Maar het is al lang geleden. Dus heb t niet meer paraat.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:02

DarkoFoitzik schreef:
Ik heb wat gezocht op internet. er is een verband tussen voer en CPL. kuil voeren en krachtvoer is ven grote belasting op het lichaam en kan de conditie verergeren. deze onderstaande link gaat eigenlijk alleen over de nadelen van het voeren van voordroog en kuil bij paarden. ik ben het met je eens dat krachtvoer niet goed is voor paarden die "amper" wat doen. met amper wat doel ik op een uurtje werken per dag. krachtvoer is ontwikkeld om de dieren genoeg energie tegen toen ze 12 uur per dag moisten werken. dan hebben ze niet genoeg tijd om het ondehroud aan ruwvoer bij te eten.

Kim, een mogelijkheid is dat kim door het verbranden van vet een hoge belasting voor de lever heft gehad. hierdoor veel afvalstoffen heeft moeten afzetten. het verliezen van vet maakt namelijk ook de afvalstoffen vrij die daarin opgeslagen zijn. het zou dan namelijk naar verloop van tijd beter moeten gaan.

http://www.barnboox.de/wissensdatenbank/fachartikel/fütterungsexpertin-heulage-und-silage-sind-kein-geeignetes-raufutter


Interessante post.
Ik ben ook wat aan het expirimenteren geweest met krachtvoer en jeuk.
Dat is het voordeel van veel paarden bij elkaar om te expirimenteren.
Wanneer ik de paarden echt veel voerde voor een wedstrijd of wanneer ik ze sober hield, het scheelde heel erg in de benen.
Zal hier misschien later nog even op terug komen. Nu niet veel tijd.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:31

Wat ik wel bijzonder vind: ik ken een merrie van 16 met 100% schone benen, terwijl de vader daarvan op z'n 8ste een spuit heeft gekregen omdat zijn benen zo kapot waren dat een fatsoenlijk paardenleven niet meer mogelijk was. Nou kan daar best een verschil in voeren en kennis van cpl in zitten, maar je zou toch zeggen dat als het vererft dat we bij de merrie wel ergens een keer een wondje of plooitje hadden gezien. En dan krijg je de vraag: is die merrie nu wel of niet drager van CPL? Zou je daarmee kunnen fokken (zonder CPL overerving) of blijft het "gen" wel doorgegeven worden.
Ik denk ook dat 8 op de 10 een redelijk getal is. En dat maakt het meteen heel lastig. Want als je terug gaat kijken in bloedlijnen, kom je ergens altijd wel paarden met CPL tegen.

edit: typo

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:33

Afhankelijk hoe het vererft. Als het recessief is dan kan de merrie drager zijn maar hoeft ze zelf niet ziek te worden. Als het dominant is dan is de merrie vrij en kun je er (gewoon) mee fokken. Is het meervoudig dan wordt het nog ingewikkelder. Ligt er ook aan wat er vanuit de hengst mee komt.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:46

http://toplocalplaces.com/netherlands/v ... 2927789597

Kan dat inderzoek zo snel niet meer vinden, maar vond wel dit. Vind ik zelf dan wel weer interessant. Want Beau heeft dus heel erge mok/mijt gehad en hij heeft enorme ribbels in zijn kootholten. Maar sinds ik dus zijn darmen op orde heb zijn de mijten bijna weg (in de winter nog wel eens). Als ik de eerste tekenen alweer zie, oak ik dat direct aan. Hij heeft dat dus nooit meer gehad. Als het een progressieve ziekte is, zou je denken, dat het terug was gekomen. Maar dat is dus niet zo. Nu moet ik zeggen, dat ze hier maar weinig op het gras komen. Ik heb er teveel staan die daar niet tegen kunnen (IR, eczeem, koliek). Daar valt Beau trouwens niet onder. Maar toen hij overal voor behandeld werd (ook bij een holistisch DA wel), kreeg ik wel het advies om goed op de suikers te letten.

Ze mogen bij mij dus pas eind juni op het gras. Dan is het gras al uitgebloeid, zijn er nog weinig suikers en dan mogen ze een uurtje per dag (soms 2). De IR types wel met graasmasker, de eczemer ga ik meestal mee op pad en als we terug komen, kan zij nog een kwartiertje mee pakken.

Dat is inderdaad wel een gedoe. Je bent dan de hele dag met de paarden bezig. Maar tot nu toe gaat het met iedereen (redelijk) goed. Zelfs de eczemer kan zonder deken 24/7 buiten lopen zonder al te veel schade.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:33

Leuk, een berg vragen, info en ervaringen over CPL!

Toen ik m'n ruin kocht in 2005 wist ik dat hij hoogstwaarschijnlijk CPL zou hebben. Z'n mams had mooie droge benen, maar z'n paps niet. Toch gedaan, omdat ik die tijd/energie/geld ervoor over heb en al ervaring met fikse CPL had opgedaan met m'n oude merrie.

Voer en CPL hangt flink aan elkaar, vind ik. Te rijk gras en te rijk hooi is echt niet bevorderlijk.
Die van mij krijgt 24/7 hooi, maar is zelfs wat schraal. Zou hem net iets voller willen hebben.
Hij heeft nu nog her en der wondjes, maar weet hoe het komt dat hij ze nu heeft. Lijden heb ik hem nog niet zien doen, m'n oude merrie destijds wel. Die zat er zo onder dat ik het niet meer zag zitten. Toch doorgegaan en gaan behandelen en resultaat was dat een paar jaar later ze geen wondjes meer had! (De foto's bij CPL op de Bokt Wiki zijn van die merrie)
Benen scheren is goed! Deed het vroeger alleen in de winter, bij de merrie later hele jaar rond en dat had flink effect. :j
Ik ben tester van GreenXL en erg tevreden! Zie zeker verschil en resultaat.
In de loop van de jaren enorm veel producten geprobeerd: biotex, hydrocortiderm, verschillende mokzalfjes, betadinescrub, mokkruiden, spuiten dectomax, Sebacil, brandnetel, Cydectin, kurkuma/golden paste, GreenXL en nog wat zalfjes en vloeistoffen waar ik de namen niet meer van weet.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:44

Interessant. Dus die greenxl werkt? Ik wil er wel preventief iets aan gaan doen ookal heeft hij er nu geen last van. Ik heb zijn sokken ook nog lang. Hij heeft een paar plekjes in de voor knieen en achter klein bij de kogel. Hier zijn geen huidplooien nog opgezwollen delen. Ik ga eens kijken of die greenxl werkt voor die plekken. Hij krijgt het alleen omdat ik het rijd. Laat ik hem staan dan verdwijnen deze plekken vreemd genoeg.

Interessant dat je er zo veel ervaring mee hebt. Ook erg vervelend natuurlijk.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:59

Wat is GreenXL?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:05


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:30

Ziet er goed uit en nog betaalbaar ook. Zou die shampoo ook tegen jeuk werken (eczeem)?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:36

Gewoon contact opnemen. Zijn hele aardige mensen, hebben goed advies en reageren snel.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:48

Zullen we even een modje vragen deze discussie af te splitsen? Ik vindt het wel erg interessante en belangrijke informatie bevatten om dadelijk te verdwijnen vanwege off topic. :D

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 11:43

Zou inderdaad erg zonde zijn als al deze info over CPL verloren gaat. Ik ben ook erg geïnteresseerd in die greenxl.. maar dacht te lezen dat het niet op wondjes gebruikt mag worden?
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel van bericht verwijderd

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:32

Even een voorbeeld van resultaat van GreenXL.

Is de plek op z'n achterbeen, aan de voorkant van z'n elleboog (zo heet dat toch, of spronggewricht?! :? )
Eind februari:
Afbeelding
En vanmiddag:
Afbeelding

En dan heb ik het in een slechte periode voor Tych getest, want:
- sokken niet kunnen scheren
- nat
- weinig gereden
- te weinig naar zee geweest
- verhuisd (heeft hij best flink last van)

En dan nóg dit resultaat! Ik ben blij!

Anoniem

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:33

Hm, dat is zeker wel de moeite waard om te proberen inderdaad. :j