CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:23


Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:39


Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8355
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:32

Wauw, ik heb net even door dat onderzoek heen zitten scrollen en wat een mooie resultaten komen er van zeg. Morgen komt hier de DA om te enten en om een schraapsel te nemen van een plek die ik niet weg krijg maar na het zien van de foto's in het onderzoek durf ik al 99% te zeggen dat het mijt is.
Ik zal zeker om Cydectin vragen. In april gaat de grootste wandelende mijtenplaag naar een andere stal toe, dan zullen we de anderen bij ons gaan behandelen. Ik ben heel benieuwd wat voor resultaten we zullen zien.

ellepel

Berichten: 47410
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:04

heb je foto van die plek? ik ben wel heel benieuwd hoe het er uit ziet.
en waarom wachten tot april?
als je mijt denkt dan beter toch meteen doen?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:41

Kaatastrof schreef:
mindful schreef:
Binnenkort is er in België, Asse, terug een heel interessante infodag

https://www.trekpaard.net/nl/cpl-koudbloeden-infodag

Ik had hem al gedeeld maar hoe meer reclame hoe beter lijkt me. :)) Ga je zelf ook?

Mijn man gaat, ik moet helaas werken

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8355
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:31

ellepel schreef:
heb je foto van die plek? ik ben wel heel benieuwd hoe het er uit ziet.
en waarom wachten tot april?
als je mijt denkt dan beter toch meteen doen?


Omdat we een Belg op stal hebben die onder de mijten zit maar niet adequaat behandeld wordt door de eigenaren. Die staat de hele dag te stampen en te krabben. Dan kan ik die van mij wel behandelen maar dat doe ik dan liever als de grootste verspreider weg is.

Ik heb geen recente foto, die zal ik morgen eens maken als ik er aan denk. Ook wel een goede voor de voor-na vergelijking. Maar als je het onderzoek opent wat op de vorige pagina gelinkt is dan is het zo'n zelfde plek als figuur 8, B en C.

Duhelo

Berichten: 28574
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:14

Even tegen de eigenaars zeggen dat je supergoed spul gekregen hebt, je gerust de belg wil mee behandelen tegen kostprijs van die behandeling?

het is enkel maar dat spul op de huid druppelen dat hoeft, dus 10 minuutjes werk, en paard zal er ook gelukkig mee zijn...

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8355
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:31

Ik kan niet bij dat paard in de buurt van de benen komen. Die jeuken zo dat ze gericht slaat, naar de eigenaars ook trouwens. Daarom wordt ze nu ook niet degelijk behandeld.
Ze hebben eerder al het advies van hun eigen dierenarts en die van ons op stal gehad dat ze cydectin moeten gebruiken.
Dan houd het voor mij ook wel een beetje op verder. Opzich is een maand ook wel uit te zingen.

Hoe zit het met cydectin en dracht? Mag er dan behandeld worden?

Berdien

Berichten: 64540
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:34

Wat een interessant onderzoek! Ik heb niet het idee dat Feyre mijt heeft, ze stampt niet. Wel schuurt ze haar benen (bovenkant onderachterbeen ( :)) ) aan de hooiruif. Ik zie haar ook niet heel veel knagen aan haar sokken. Ze heeft wel CPL, ze heeft de kenmerkende ribbels en soms ook open plekken. Nu ze langer buiten staat, kruiden krijgt is het wel minder geworden gelukkig. Ik smeer de open plekken in met honingzalf, dan zijn ze de dag erna direct rustiger en ook heel snel weer dicht.

Duhelo

Berichten: 28574
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:37

Muiz schreef:
Ik kan niet bij dat paard in de buurt van de benen komen. Die jeuken zo dat ze gericht slaat, naar de eigenaars ook trouwens. Daarom wordt ze nu ook niet degelijk behandeld.
Ze hebben eerder al het advies van hun eigen dierenarts en die van ons op stal gehad dat ze cydectin moeten gebruiken.
Dan houd het voor mij ook wel een beetje op verder. Opzich is een maand ook wel uit te zingen.

Hoe zit het met cydectin en dracht? Mag er dan behandeld worden?

goh, als het in de buurt van de benen op de huid zit zal het al een hoop werken hoor. Spul verspreidt zich onderhuids, dus zelfs als je het op de huid boven de staart zou doen zal het al werken (maar dat is niet preferabel ivm gevoeligere huid daar).

cydectin is (nog) niet geregistreerd voor paarden en dus ook niet getest, met dracht zou ik het niet riskeren.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:52

Muiz schreef:
Ik kan niet bij dat paard in de buurt van de benen komen. Die jeuken zo dat ze gericht slaat, naar de eigenaars ook trouwens. Daarom wordt ze nu ook niet degelijk behandeld.
Ze hebben eerder al het advies van hun eigen dierenarts en die van ons op stal gehad dat ze cydectin moeten gebruiken.
Dan houd het voor mij ook wel een beetje op verder. Opzich is een maand ook wel uit te zingen.

Hoe zit het met cydectin en dracht? Mag er dan behandeld worden?


paard in een hoefstal zetten om jezelf te beschermen?

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:47

Muiz schreef:
Ik kan niet bij dat paard in de buurt van de benen komen. Die jeuken zo dat ze gericht slaat, naar de eigenaars ook trouwens. Daarom wordt ze nu ook niet degelijk behandeld.
Ze hebben eerder al het advies van hun eigen dierenarts en die van ons op stal gehad dat ze cydectin moeten gebruiken.
Dan houd het voor mij ook wel een beetje op verder. Opzich is een maand ook wel uit te zingen.

Hoe zit het met cydectin en dracht? Mag er dan behandeld worden?


Ik ben er vrij zeker van dat het veilig is, zie:

https://parasitesandvectors.biomedcentr ... 05-2-S2-S5

Afbeelding

Moxidectine is moxidectine, ik denk dat oraal of topicale toediening dan niet veel verschil maakt. Het is wel zo dat de farmacokinetiek verschilt en het net wat anders opgenomen en verdeeld wordt transdermaal vs oraal. MAAR, blijkbaar zijn veulens wel vatbaarder voor overdosering door hun kleiner lichaamsgewicht. Dit schrijft Marieke erover in haar thesis:

Afbeelding

In het veterinair compendium beschrijven ze het ook wel als safe: https://www.vetcompendium.be/nl/node/3431

Ik zou maw gewoon ook eens de mening van je DA vragen. ;) Dan ben je zeker.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8355
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:26

DA had het er inderdaad over dat moxidectine gewoon bij dracht gebruikt mag worden. Het is immers ook goedgekeurd als ontworming voor drachtige merries. Ze had het zelfs liever tijdens de dracht dan met een veulen aan de voet voor het geval dat het veulen aan de sokken van de merrie zou kunnen likken als die net behandeld is.

Ik snap trouwens de zorgen om de Belg wel hoor. Maar dat is niet mijn paard en dus ook niet mijn verantwoording om die in een hoefstal/noodstal te zetten om te behandelen. Ik gooi wel nog het balletje op bij de eigenaren dat ze mee kunnen behandelen en dat we anders pas behandelen als de Belg verhuisd is.

8nnemiek

Berichten: 43453
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:43

Kun je het niet over de rug gieten? Niet ideaal tegen mijten, maar beter dan niks, zeker als je het dan 10 dagen later nog eens herhaalt. Het verspreidt zich toch via het bloed, dus komt ook gewoon tot in de benen.

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:46

Muiz schreef:
DA had het er inderdaad over dat moxidectine gewoon bij dracht gebruikt mag worden. Het is immers ook goedgekeurd als ontworming voor drachtige merries. Ze had het zelfs liever tijdens de dracht dan met een veulen aan de voet voor het geval dat het veulen aan de sokken van de merrie zou kunnen likken als die net behandeld is.

Ik snap trouwens de zorgen om de Belg wel hoor. Maar dat is niet mijn paard en dus ook niet mijn verantwoording om die in een hoefstal/noodstal te zetten om te behandelen. Ik gooi wel nog het balletje op bij de eigenaren dat ze mee kunnen behandelen en dat we anders pas behandelen als de Belg verhuisd is.

Zou de DA hem niet kunnen komen verdoven voor het behandelen? Niet ideaal natuurlijk, maar soms wel nodig.

ellepel

Berichten: 47410
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:54

ja of toch even met dectomax laten spuiten.
dat spul werkt gewoon prima tegen mijt is mijn ervaring :j
hier ook een die echt gericht schopt als je met producten aan komt die zeer doen op open plekken.
want dat is het vaak wel.
met heel veel vreselijk lekker voer kun je een hoop bereiken.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8355
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:14

Denk dat detomax al geprobeerd is, paard heeft in ieder geval al injecties gehad. Wat precies weet ik niet. Eigenaren willen verder geen chemische spullen op of in hun paard. Dan houdt het voor mij ook een beetje op om daar nog op door te gaan, zeker als ze binnen een maand weg zijn.

We hebben in ieder geval voor onze eigen paarden nu Cydectin besteld bij de DA. Idd mijt gezien in afkrabsel.

ellepel

Berichten: 47410
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:29

ja jammer is dat dan he, zo’n paard loopt gewoon met heel veel ongemak rond.
maar ja, het is niet anders.

ikkeniet

Berichten: 1262
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:41

Is het niet mogelijk om het in een plantenspuit/ of onkruidspuit te stoppen als je toch meer paarden moet behandelen?
Dan kan je iets verder weg van jet paard staan, en toch sprayen. Beter iets dan niets.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8355
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:01

Ik snap niet zo waarom er toch zo op doorgegaan wordt? Het is niet mijn paard. Eigenaren willen niet behandelen.
Dan houdt het toch op? Ik ga niet andermans paard behandelen als die dat niet willen.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:36

Muiz schreef:
Ik snap niet zo waarom er toch zo op doorgegaan wordt? Het is niet mijn paard. Eigenaren willen niet behandelen.
Dan houdt het toch op? Ik ga niet andermans paard behandelen als die dat niet willen.

Groot gelijk, het initiatief moet van de eigenaar komen. Heeft geen zin om hier jouw energie in te steken + de kans lopen om een ferme trap te krijgen!

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:45

Muiz schreef:
Ik snap niet zo waarom er toch zo op doorgegaan wordt? Het is niet mijn paard. Eigenaren willen niet behandelen.
Dan houdt het toch op? Ik ga niet andermans paard behandelen als die dat niet willen.

Heb je Alain Gevels als eens aangedragen aan ze?

dierenfan
Berichten: 9655
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:27

Als je een paard met beginnend CPL toch graag een brok, pulp, slobber oid wil voeren wat kan er dan gegeven worden? Ik zoek me suf maar krijg niets concreets gevonden. Zou fijn zijn als hij daarmee ook de kruidenmix naar binnen werkt.

Duhelo

Berichten: 28574
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:37

gewoon bietenpulp.
Zelfde voedingswaarde als haver in droog gewicht, maar eenmaal geweekt heb je ongeveer 5 X zoveel
Dus 500 gram voer voor de hoeveelheid van 100 gram haver.

Een suikerarme grasbrok kan ook, maar vermijd luzerne.
zupa van equifyt kan ook (7.9% suikers)
of de pre active als je liever iets droog voert.

dierenfan
Berichten: 9655
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:12

Duhelo schreef:
gewoon bietenpulp.
Zelfde voedingswaarde als haver in droog gewicht, maar eenmaal geweekt heb je ongeveer 5 X zoveel
Dus 500 gram voer voor de hoeveelheid van 100 gram haver.

Een suikerarme grasbrok kan ook, maar vermijd luzerne.
zupa van equifyt kan ook (7.9% suikers)
of de pre active als je liever iets droog voert.


Super bedankt! Ik ga hier vanavond direct mee aan de slag! Bietenpulp had ik al wel gelezen. Dat lijkt me super voor in de wintermaanden. Je mag dat kennelijk niet jaar rond voeren?
In de zomer voeren we sowieso minder ivm ook gras dan (geen rijke weide) en dan is zo'n droge biks wel fijn en sneller ook.