CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:37

zo suikervrij mogelijk, als het paard genoeg energie heeft en anders goed op gewicht zou ik opteren voor een gewone vitaminebrok (bv lexa, heb je ook in snoepjesvorm.)
Mijn oude ondersteun ik nu met zupa (bietenpulp + herbs + een lijnzaadbrokje => hoog in vetten en vezels) en fetura (herbs brokje met hoog eiwitaandeel => opbouw/behoud van spieren).
ze krijgt 350 gram zupa, 220 gram fetura, 250 gram pre-active + vitaminebrokje en een scheut olie, dus relatief weinig en ze blijft totnutoe redelijk op gewicht (zie filmpje van deze week).
Vorig jaar hield ik ze maar net op gewicht op 1 kilo pulp, 1 kilo luzernebrok en 1 kilo basisbrok, dus die fetura en zupa zijn echt goede producten.
en onbeperkt hooi die laag in suiker is.

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:18

Ik kom ook het topic binnenvallen.

Ik ben absoluut een leek als het gaat om CPL. :(:)

Nu lijkt het erop dat mijn 10-jarige kwpn’er het heeft aan een voorbeen.

Dikke plooien en wat schilfers.

Na beweging zakt het dikke been wel helemaal af, maar gerust ben ik er niet op.
We hebben/hadden toch wel wat toekomstplannen samen.

Na overleg met de DA, zorgen dat het been droog blijft en gewoon rustig blijven werken zonder overbelasting, daarbij zinkzalf smeren tegen de schilfers.
Mocht het erger worden, moeten we verder kijken.

Hier nog tips&tricks?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:37

Inspuiting met Dectomax mag maar 1/jaar gebeuren, zei mijn VA

Ik mag wel verder behandelen met het andere als ik wil

Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:19

Niet zo gek dat ze alleen op het zachte stampt Kim. Dit is toch ook de merrie met artrose? Dan kan stampen op het harde gewoon hartstikke pijnlijk zijn aan haar gewrichten. Stampen op het zachte is dan heel wat anders. Ga zelf maar eens met je hak op de straat stampen en dan op het gras. Ik weet wel wat ik prettiger vind :D

Ik heb ook open ruggen gehad bij de paarden na een pour on. Is echt agressief spul -O- Dectomax is inderdaad altijd in 2x! Zoals elke behandeling tegen mijt, na een dag of 7 weer herhalen.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:49

_lotteeee schreef:
Ik kom ook het topic binnenvallen.

Ik ben absoluut een leek als het gaat om CPL. :(:)

Nu lijkt het erop dat mijn 10-jarige kwpn’er het heeft aan een voorbeen.

Dikke plooien en wat schilfers.

Na beweging zakt het dikke been wel helemaal af, maar gerust ben ik er niet op.
We hebben/hadden toch wel wat toekomstplannen samen.

Na overleg met de DA, zorgen dat het been droog blijft en gewoon rustig blijven werken zonder overbelasting, daarbij zinkzalf smeren tegen de schilfers.
Mocht het erger worden, moeten we verder kijken.

Hier nog tips&tricks?



Heb je een foto? Het klinkt zo onlogisch, een kwpner is geen sokkenpaard, en tuurlijk kan die een lymfe probleem hebben, maar dan ook nog 1 voorbeen, terwijl CPL eerder achter begint en het ergst is.

Welk voorbeen, links of rechts? Rechts zit de kleine knoop die het rechterbeen pakt, dus misschien dat daar iets mee is. Dat zou nog logisch zijn. En misschien zelfs oplosbaar.

Edit: na beweging zakt hij helemaal af schrijf je. Zijn de ribbels dan ook weg?

Als je foto's wilt plaatsen, zou je dan eens van voor en na de beweging willen doen? En ik ben vooral heel nieuwsgierig of het rechtsvoor is.

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:13

Dierenarts komt morgen om dectomax te spuiten :)

nu, ik kom op dit documentje uit:
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Hier geven ze aan dat bijna alle producten (ook cydectin) moeten herhaald worden na 9-10 dagen (cyclus van de mijten.)

Ik heb van al mijn dierenartsen al verschillende keren cydectin of eprinex gehad, ze zeiden allemaal dat een eenmalige behandeling voldoende was, maar dit blijkt nu niet zo te zijn?

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:32

Ik herhaal cydectin inderdaad ook altijd na 10 dagen.
Dierenartsen weten er helaas vaak weinig vanaf. Weten zelfs vaak niet wat de levenscyclus is van een mijt en raden dan bv 7 of 14 dagen aan, maar dan heeft het weinig nut.

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:35

imo is de cyclus van de mijt bij de paarden hetzelfde als bij runderen, maar ze zeiden me allemaal dat het spul langwerkend is en dus over de ganse periode de mijten afdoodt.
Dan denk je dat je het goed doet en blijk ik het ook al jaren verkeerd te doen :\

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:31

ik heb de Noromectin pour on (eigenlijk voor onze koeien) ook maar eenmalig gebruikt. Is nu 1 1/2 jaar geleden en nog geen jeuk weer gehad

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:01

Duhelo schreef:
imo is de cyclus van de mijt bij de paarden hetzelfde als bij runderen, maar ze zeiden me allemaal dat het spul langwerkend is en dus over de ganse periode de mijten afdoodt.
Dan denk je dat je het goed doet en blijk ik het ook al jaren verkeerd te doen :

mijn VA zegt ook maximum 1 per jaar

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:24

mindful schreef:
Duhelo schreef:
imo is de cyclus van de mijt bij de paarden hetzelfde als bij runderen, maar ze zeiden me allemaal dat het spul langwerkend is en dus over de ganse periode de mijten afdoodt.
Dan denk je dat je het goed doet en blijk ik het ook al jaren verkeerd te doen :

mijn VA zegt ook maximum 1 per jaar

maar dat is de dectomax spuit?

ik had het eerder over cydectin / eprinex (de pour on's)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:43

Ja ik heb het over de dectomax spuit, ik dacht dat iemand de opmerking gaf dat die ook moest herhaald worden, daarmee

Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:58

Dat is ook zo. Tenminste, volgens onze veeartsen wel. Tot nu toe is dat ook altijd gebeurd. Juist vanwege de cyclus van de mijt, door twee keer te spuiten dood je de tweede keer de uitgekomen eitjes. Doe je dit op tijd, dan dood je ze voor zelf weer eitjes hebben kunnen leggen.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:03

hoi iedereen, heb even nagevraagd wat er zoal in zit en dit is het antwoord:

Hippalgo Zero is een muesli zonder hele granen maar met veel structuur, kruiden en zaden. Bv zonnebloempitten, wortelvlokken, rode bietvlokken, luzerne, … . Het bevat een laag suiker- en zetmeelgehalte en een hoog vetgehalte. Om deze reden aan te raden aan alle paarden die gevoelig zijn aan suikers bv, hoefbevangen, insulineresistentie, EMS, cushing, …. Maar ook paarden gevoelig voor maagzweren. Nog iets uniek in de Zero is “cel-protect”. Dit is een product op basis van druivenpitten dat de oxidatieve stress in de cellen van het lichaam gaat verminderen. Verder is er ook nog pro-en prebiotica aantoegevoegd.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:55

Vind ik wel wat vaag. Wat zij laag vinden, vind ik misschien wel te hoog ;)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8344
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:50

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met cpl/mok en honingzalf of propolis?
Merrie lief heeft helaas weer een uitbraak van mok en ik ben dus maar weer om me heen aan het kijken wat kan helpen.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:57

Ja ik heb een tijdje honingzalf gebruikt op de wondjes. Ik blijf echter bij mijn groene leem. Ik meng daar nu wat etherische olie door, en nu geneest alles helemaal als een trein.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8344
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:14

Ik zal vanavond groene leem ook eens bekijken, wat is die olie?

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:33

Afbeelding

Screenshot is het handigst. Ik doe geen aloë vera en knijp er gewoon een scheut kokos olie of andere draag olie bij in. Verder hou ik me wel aan de druppels. Ik gebruik ongeveer 5 eetlepels groene leem.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:44

Hier hebben we de CPL ondertussen redelijk onder controle. Soms nog wat kleine wondjes maar het ligt niet meer zo open zoals eerst :) . Nu hopen dat het zo blijft nu het weer warmer gaat worden en beestjes weer komen..

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:02

Die pre-mixen vind ik veel te duur. Ik koop mijn kruiden altijd bij Annie's heilzame kruiden. Goede kwaliteit, en je kan zelf je mix samenstellen. Zo geef ik bv liever geen knoflook, of apart zodat ik zelf kan doseren.
En een thee getrokken van brandnetel en kleefkruid werkt erg goed.
Goudbloemblaadjes voeg ik daar soms nog aan toe.

Maar ik ben dit jaar bezig met het zaaien van een paar kruidenhoekjes in de wei, waar allerlei heilzame kruiden moeten gaan groeien zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze behoefte aan hebben.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:54

Zijn hier mensen die preventief dectomax spuiten tegen mijten?

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8344
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 00:02

Lijkt mij zeer onverstandig. Detomax is goedgekeurd voor schapen, varkens en rundvee. Ik weet toevallig dat er paarden zijn die er heel verkeerd op reageren.
Daarnaast lijkt me dat je als het al goed gaat resistentie in de hand gaat werken.

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 07:52

Preventief behandelen kan niet. Mijten zitten er of zitten er niet, en dat gif werkt geen maanden lang door. Het doodt alleen de mijten die op dat moment aanwezig zijn.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 08:50

Preventief niet, maar heb het bij mijn vorigevtrekpaard ene aantal keer gespoten. Die gaf en niets om, maar ik vnd het resultaat minimaal en daarom niet meer gedaan.