CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:59

MaartJ schreef:
Zie foto hierboven, ter hoogte van zijn spronggewricht op beide benen. Het lijkt een soort horizontale snee van een cm of 5 waar korsten op zitten. Het bloed niet en wordt niet erger op het moment. Ik smeer dagelijks honingzalf en ga regelmatig met hem in zee om zijn benen te spoelen.

Wat eet je paard? Bij de mijne zijn ze weg sinds ze geen kuil en brokken meer krijgt en zeer zuinig in het gras staat.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:11

Gras.
Hij staat nu, tot eind van de maand, nog 24/7 buiten met strookbegrazing.
Wordt recreatief bereden, zit goed in zijn vacht en in zijn vel en is energiek genoeg.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:17

Vraag zijn die kloven typisch cpl of ook passend bij rasp?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:59

Hier gaat het al wat beter sinds we op het voer zijn gaan letten :j

We blijven nog wel even scheren zodat we het beter in de gaten kunnen houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:07

belle_boef schreef:
Vraag zijn die kloven typisch cpl of ook passend bij rasp?


Vind het zekf meer bij cpl passen. Rasp ken ik vooral als mok over het onderbeen. Dat heeft de mijne ook (gehad).

Kan zijn dat rasp over gaat tot kloven trouwens! De kloof in mijn foto begon als een open mokplek maar breidde zich steeds verder uit. Zat zeg maar tussen 2 huidplooien.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8347
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:23

Hier een gehad met rasp en met cpl...

Afbeelding
De rasp

Afbeelding
Hier ribbels en mok, dit was even een flinke uitbraak. Inmiddels beter onder controle.

We hebben ook meegedaan aan een homeopatisch experiment en dat hielp echt enorm. Nu krijgt ze nog een onderhouds hoeveelheid en gaat het een stuk beter.
De rasp was ook na 2 weken behandeling volledig verdwenen.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:29

Ze kunnen inderdaad wel immuun worden voor cidectin. Ik doe het soms ook een paar maanden niet en dan weer wel. Probeer het af te wisselen. Maar als het nodig is, dan moet het maar. Gewoon zien hoe ver we komen.

Die kloven zijn vervelend inderdaad. Marloes heeft ook kloven maar die zijn aardig droog en zonder schilfers. Mijn fries heeft op 1 achterbeen 1 kloof (en nooit mok, rasp of CPL, enkel die ene kloof) en die schilfert ook erg. Ik heb nog geen oplossing gevonden.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:30

Heb het idee dat de mijne resistent js geworden tegen byemite. Dus wilde overstappen op cydectin!

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:03

Hmm lastig, ik heb het ook gevraagd op Facebook in de CPL groep en daar krijg ik verschillende tips:
Groene leem
Honing (al dan niet in combinatie met groene leem)
Blauwspray
Aloë Vera gel
Ctc spray
Ballistol olie / Ballistol animal
Prodiplast-t
Manuka honing
Vaseline
Biologische tarwekiemolie
Pig oil

Lijnzaadolie voeren
Souplessemix van de paardendrogist voeren

Dus ik ga mezelf op mijn gemak eens verdiepen in alle tips, het zou toch leuk zijn als ik het nu eens dicht kreeg..

ellepel

Berichten: 47364
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:42

MaartJ schreef:
Zie foto hierboven, ter hoogte van zijn spronggewricht op beide benen. Het lijkt een soort horizontale snee van een cm of 5 waar korsten op zitten. Het bloed niet en wordt niet erger op het moment. Ik smeer dagelijks honingzalf en ga regelmatig met hem in zee om zijn benen te spoelen.




Dat noem je Sallenders :j
Als het in de knieholte zit van de voorbenen heet het Mallenders
Hier staat wel info

https://www.equiderma.com/blogs/skin-co ... -treatment
https://uk.farriersequinecare.com/salle ... cream.html

Je noemt dat dus ook wel hyperkeratose...is teveel aanmaak van keratine
Hoeft niet bij cpl te horen.
Mijn tinkermerrie heeft geen cpl,maar wel mallenders en sallenders.
Op engelse sites is veel info te vinden en over welke zalf je het beste kunt gebruiken.
Hier werkt een mengseltje met zwavelbloem en olijfolie ontzettend goed.

Er is ook een speciale mallender en sallender facebook groep,staat ook in welke zalf erg goed is.

Deze
https://www.facebook.com/groups/331093520420244/


Oh ja nog even aanvullen, er zijn aanwijzingen dat teveel biotine in het voer dit zou kunnen verergeren.
Kijk dus je voeding na of dat teveel toegevoegd is

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:52

Is kwestie van testen Maartje.
Bij Fleur werkte sudocreme destijds echt al top! Bij Tych zoek ik ook nog steeds naar Het Middeltje voor die plek. Lanoline doet wel veel goed. Het moet voor Tych ook iets zijn wat het wat vettig houdt, of iig niet uitdroogt. Dan barst het alleen maar sneller weer open.

Verder hier een dipje, maar ben ook een detoxkuur aan het doen en z'n weerstand is in deze tijd altijd minder met de rui en weersomslagen. Hij doet t lichamelijk verder veel beter dan afgelopen jaren rond deze tijd, dus dat is erg fijn.
Denk dat we ondertussen bij 2 benen op een niveau D zitten en de andere 2 op een C. Ach ja, da's het progressieve he... :\

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:27

Ja inderdaad. Uiteindelijk komen ze allemaal op dat punt, dat kun je niet tegen houden..

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:39

ik zit met de handen in het haar. Mijn oude merrie laat zich gewoon niet meer behandelen tegen de mijt. Cydectin gaat ze al gaan flippen als ze ook maar ziet dat ik iets vast heb om op de benen te doen, inclusief slaan ... Ik heb het nu op het spronggewricht zoveel mogelijk aangebracht twee weken geleden, maar ze staat nog altijd te stampen en te doen.
Ook na het rollen raakt ze moeilijker recht omdat ze tijdens het rechtstaan begint te stampen en terug door haar (artrose) been zakt (ze is bijna 23)...

Ik weet dat je kan injecteren met dectomax (?), is dit nu helemaal veilig? Hebben jullie ervaringen ermee?

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:55

Hier hebben we ongeveer een jaar Dectomax gebruikt.
Ingespoten door de dierenarts in de borst.
Dit had wel effect, vooral in het begin, maar voor ons werkte de Cydectin een stuk beter.
Zeker in combinatie met Lymfedrainage was het redelijk te doen.

Ik moet wel zeggen dat ik nu een jaar later af en toe foto's bekijk en denk; jeetje, had ik niet beter eerder.... :o
Op een gegeven moment vergeet je hoe de benen er eigenlijk uit horen te zien.
Trekpaarden hebben natuurlijk al van zichzelf enorme benen.

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:07

Van mina zijn de benen eigenlijk prima. Mooi slank, op de voorbenen twee kloven net onder de voorknie, en achteraan wel wat bobbelachtig en kleinere wondjes, maar eigenlijk niks ergs. Maar ze heeft zoveel jeuk van die mijten ...

Voor de rest loopt ze nog vrolijk rond (al wil ze niet meer van de beton af, zei dat haar voetjes modderig worden :D), dus ze staat lekker aan de ruif te eten, kan in de schuilstal gaan liggen (ze kan uiteraard gewoon in de weide, maar doet ze zelf niet vaak. Ik zet ze om de paar dagen een paar uur in een stukje wei waar nog wat gras staat waar ze dan lekker gaat rollen.)
ze gaat nog mee op stapritjes, en is gewoon een happy oud paard. Maar die jeuk ...

Afbeelding

(voor ons de linkse)
Afbeelding

ik denk dat ik de dectomax zal proberen, ook al is het maar een oplossing voor een jaar, dan zijn we toch al weer een jaar verder. Om de hoeveel tijd gebruik je dit?
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 03-12-18 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:12

Ooh dat ziet er inderdaad nog erg netjes uit!!

Ik weet wel dat er verhalen over Dectomax rond gaan, met name door dierenartsen die niet goed spuiten.
Maar hier zijn er nooit problemen geweest.
Eén keer een dierenarts net van de opleiding af erbij gehad die bang was voor Kim en niet goed spoot.
Het enige dat toen is gebeurd, is dat er een dikke bult op de spuitplek ontstond, maar verder ook niks anders.
Het heeft bij ons wel echt verlichting gegeven.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:32

Ik weet niet of het er netjes uit ziet, ik zie alleen sokken. En niet van het beton af willen kan met de jeuk te maken hebben. Een zachte ondergrond veert, een harde ondergrond veroorzaakt meer trillingen in de benen bij het landen. Dat kan bij jeuk lekkerder voelen. Jeuk is erger als pijn. Ik heb een keer een allergische reactie ergens op gehad, waardoor ik overal jeuk had. Vreselijk. Niet te harden.

Zou je geen cidectin pour on kunnen gebruiken met zo'n pistool? Ik kan Marloes niet meer wassen, maar de cidectin wil wel. Je hoeft er minder van te gebruiken dus ze merken het niet zo, plus dat je voor jezelf een wat veiliger afstand kunt bewaren.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:37

Wat vervelend Duhelo, vooral voor het paard zelf.

Hier ook wel eens dectomax gebruikt maar deed vrijwel niks. Was bij Fleur destijds.
Bij Tych ga ik er geeneens aan beginnen. Doet weinig en hij flipt al van een kleine naald en ik heb die dikke van de dectomax nog goed ik mn geheugen :=

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:44

zorro schreef:
Ik weet niet of het er netjes uit ziet, ik zie alleen sokken. En niet van het beton af willen kan met de jeuk te maken hebben. Een zachte ondergrond veert, een harde ondergrond veroorzaakt meer trillingen in de benen bij het landen. Dat kan bij jeuk lekkerder voelen. Jeuk is erger als pijn. Ik heb een keer een allergische reactie ergens op gehad, waardoor ik overal jeuk had. Vreselijk. Niet te harden.

Zou je geen cidectin pour on kunnen gebruiken met zo'n pistool? Ik kan Marloes niet meer wassen, maar de cidectin wil wel. Je hoeft er minder van te gebruiken dus ze merken het niet zo, plus dat je voor jezelf een wat veiliger afstand kunt bewaren.


Fotos waren eerder voor het paard in haar geheel te tonen, ik heb recente beenfoto's staan nu.
ik doe de cydectin nu met een spuit (zonder naald). Maar je kan simpelweg niet in de buurt komen (laat staan het tussen de sokken op de huid krijgen zonder de helft te verspillen ...

Niet van het beton afkomen heeft vooral te maken met de modder. Dan vliegt ze er als een gek door, eenmaal ze op de droge (zachte) weide staat is er geen probleem. Helaas is het stuk rond de beton wel modderachtig, als ik ze aan de hand in de wei ga zetten dan blijft ze er wel lekker :D

jeuk is idd erger dan pijn, maar waar trek ik de grens als ze voor de rest wel nog gewoon happy is?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:01

Ik heb ook goede ervaringen met dectomax. Toen gio bij me kwam had hij veel jeuk. Na de tweede infectie nu al maanden jeuk vrij.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:13

Ook hier goede ervaringen met Dectomax. Laatste keer bij Flynn sloeg het niet helemaal meer goed aan, maar toen zat hij (blijkt nu) al in de laatste fase van zijn hartfalen. De doorbloeding was toen waarschijnlijk al zo slecht dat zijn CPL er enorm uit knalde. Bij de Shire op stal heeft het voor heel veel verlichting gezorgd.

In de huidige variant van Dectomax is de samenstelling zo dat een allergische reactie vrijwel niet meer voorkomt. Ook heeft het met de manier van injecteren te maken geloof ik.

Ik zou het zeker proberen Kim. Jeuk is afschuwelijk.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:38

Ja dat is voor ons allemaal de moeilijkste vraag denk ik, waar trek je de grens.. ik weet dat ook nog niet bij Marloes. Ik hoop dat ik tzt het aanvoel ofzo. Of dat ze het duidelijk aangeeft. Maar ben je dan niet al te laat? Moeilijk.

Dectomax heb ik al een paar keer laten spuiten. Deed in het begin heel veel, laatste keer was in februari dit jaar toen ze na koliek een enorme dip had qua CPL, toen deed het eigenlijk niks. Proberen kan altijd.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:56

Ik heb ook gebeld om in te spuiten, onze 2 jarige schuurt als zot met de benen ;(

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:06

pff, op twee jaar pas... cydectin of sarnacuran niet voldoende?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:14

Nee heb de cydectin en sancuran al gehad vorig jaar, ook Finecto maandenlang en ze bleef schuren. Misschien iets minder maar nu ist erg en wil ik iets anders proberen. De VA komt deze week en dan kunnen we nog beslissen wat we doen. Ja voor mij geen Belg meer, ik heb met deze meid echt de handen vol.
Waarschijnlijk een hele slechte start met de moeder die het doorgegeven heeft en wij dan als leken ons eerste trekpaard gekocht. De volgende moet mooie dunnere benen hebben, ik ga echt op zoek gaan naar een kruising