CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:26


Duhelo

Berichten: 28565
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:11


Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:53

Ja :j Product is makkelijk toe te dienen, maar ik vond het tegen mijt niet zoveel doen. Heb uiteindelijk gewoon 2x kleine dosis frontline gebruikt en toen was Flynn er weer goed vanaf.

Ik gebruik het nu dus meer preventief, maar bij een (flinke) mijtbesmetting doet het imo nog niet zo veel.

Duhelo

Berichten: 28565
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:17

het is op natuurlijke basis, dus dat had ik idd ergens al wel verwacht. Maar preventief (pakweg tussen de behandelingen cydectin in) zou het wel iets doen?

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:33

Geen idee, daarvoor heb ik het nog niet lang genoeg in huis. Wil dat van het najaar eens testen :j

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:02

Hier heb ik van mijn hart een steen gemaakt en de sokken eraf gedaan, gisteren heel de 4 benen gewassen met sanacuran. Ik ga de haren kort houden en regelmatig wassen. Ze heeft zoveel jeuk en stampt zo erg op de grond dat ik het niet meer kon aanzien. Het ergst vd zaak is dat ze in juli pas 2 wordt en al een dikke huidplooi heeft in de kootholtes. Alle 4, het is om te janken

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:28

Oh jeetje, dat is erg jong inderdaad.. gelukkig zijn de sokken er nu af, dan kun je in ieder geval gericht gaan behandelen. Tuurlijk is het minder mooi, maar wel noodzakelijk helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:52

Ohh wat jammer zeg. Ik heb de mijne goed mijt vrij gekregen met cydectin en zij had echt jeuk over hele lijf en schuurde alles tot bloedens toe open.

Floortje heeft trouwens ook vanaf haar 2de een ribbel in alle kootholtes. Maar die is gewoon zacht, geen wondjes erop en ook geen scherpe plooi op de randen. Is al die tijd stabiel gebleven en had alleen wat korstjes erop tijdens de mijtenplaag.

Dus misschien hoort een ribbel ook wel een beetje bij de koudbloeden. De hele kogel is al vleziger dan ik van andere types gewend ben :=

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:12

Gloa schreef:
Ohh wat jammer zeg. Ik heb de mijne goed mijt vrij gekregen met cydectin en zij had echt jeuk over hele lijf en schuurde alles tot bloedens toe open.

Floortje heeft trouwens ook vanaf haar 2de een ribbel in alle kootholtes. Maar die is gewoon zacht, geen wondjes erop en ook geen scherpe plooi op de randen. Is al die tijd stabiel gebleven en had alleen wat korstjes erop tijdens de mijtenplaag.

Dus misschien hoort een ribbel ook wel een beetje bij de koudbloeden. De hele kogel is al vleziger dan ik van andere types gewend ben :=

Hoe oud is Floortje nu Gloa?
Ik hoop echt dat het niet te erg verergerd, ze is idd van een nogal stevige moeder. Ik had er 1 jaar geleden geen flauw benul van, jammer genoeg.
Vandaag schuurde ze nog steeds maar minder lang of intens. Ze zit goed in haar vel verder, is heel sterk geworden en dat weet ze, heb er daarstraks nog aan gehangen verdorie :=

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:18

De ribbel hoort inderdaad bij trekpaarden. Maar dat is omdat er in elk trekpaard cpl zit. Bij de onderzoeken die ze bij die universiteit gedaan hebben kwamen ze er achter dat geen enkel trekpaard vrij is van cpl.. en bij de een blijft het bij die ene ribbel (AA) en bij de andere gaat het door tot D.

Ik blijf het een heftige bevinding vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:05

Floortje wordt over 3 weekjes 4. Die ene ribbel is dus alweer 2 jaar stabiel en krijgt bij mijten alleen wat korstjes maar dus niet meer ribbels.

Nou moet ik wel zeggen dat ik qua voeding en huisvesting de boel zo optimaal mogelijk probeer te houden. Dus geen kuil maar grof hooi. Geen volle wei maar strookbegrazing en dan van dusdanige hoeveelheid dat ze daarnaast ook nog hooi eet (50/50). Niet op stal maar paddock. Geen brokken maar fibra aangevuld met brandnetel en kleefkruid. Ik hoop het zo bij die ene ribbel te houden.

@Zorro; dat is best wel zorgwekkend eigenlijk. Hoe ga je dan ooit weer een gezonde populatie krijgen? Een AA kan onder verkeerde leefomstandigheden een D worden en een paard met een genetische D kan met het juiste management misschien wel op een A of B worden gehouden.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:11

Ben daarjuist mee met dekoets geweest. Het was een 2 span en sinds vorig jaar ga ik elke Belg controleren op rimpels :+ , raad eens, een 11 jarige met gladde kootholtes! Prachtige benen, niks aan te voelen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:39

Ik ben laatst op een zorgboerderij geweest en ik schrok me even een hoedje... Er stonden koudbloeden(noem even geen rassen oid om herkenning te voorkomen) en sommige daarvan hadden gewoon olifantenbenen van de CPL, niet normaal... Ze werden wel behandeld, maar ik geloof met AB. Een aantal daarvan waren hoogdrachtig of stonden met een veulen aan de voet. Ik heb toen wel met de dames die er rond liepen mijn kennis gedeeld, maar ik zit te denken of ik daar nog meer aan kan doen. Of moet ik het laten... Ik denk er best vaak aan en het laat me niet los. Bijna de helft van de paarden had CPL, waarvan de meeste echt onwijs fors. Vind het zo lastig...

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:46

Tegenwoordig wordt enkel gekweekt voor de veulenpremie en voor de rest gaat het heel veel jaren duren eer de CPL gaat verdwijnen of toch minder voorkomen, als men met zulke merries zit te kweken vind ik het een trieste bedoeling

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8347
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:16

Helaas meld ik mij ook hier, vooral om info te verschaffen.

Mijn bij-rijd fries heeft achter de typische cpl rimpel. Voor is schoon gelukkig, op een kleine plek met rasp na.
Hoe krijg je het het beste droog? In eerste instantie was het pussig en nat, nu gelukkig alleen maar nat.

Ze krijgt al hooi ipv voordroog en ik heb de kootholtes uitgeknipt om beter te kunnen wassen en drogen. Ook is ze al behandeld met sebacil waardoor het pussige is weggegaan.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:40

Ik ga mijn CPL kwestie hier ook maar bijhouden (geen nieuw topic want er zijn er al zoveel) en misschien vang ik hier nog wat tips..

Dewi heeft tot voor kort altijd hele rustige benen gehad, wel verdikking en plooitjes maar nog nooit open wonden. Sinds een aantal verhuizingen is zij enorm achteruit gegaan. Op dit moment had zij echt last van jeukende uitbraken waarbij ze verschillende keren haar achterbenen heeft open gebeten.

Ik heb nu op 26 juli:
1 x gewassen met Sebacil
1x DectoMax laten spuiten

Gisteren 2 augustus:
1 x gewassen met Sebacil

En sinds vorige week donderdag voeren wij ook Finecto bij (nu nog 6 maatschepjes per dag) het is wel al een heel stuk rustiger. Ik wil graag kruiden gaan bijgeven. Ik kwam hier het eea tegen over Kleefkruid en Brandnetel. Kun je daar gewoon direct mee beginnen? En in welke verhouding kun je dit geven (hoeveel)

Ook wil ik graag weer met MLD beginnen, alleen wacht ik even tot Dewi haar sokken weer geschoren worden (as donderdag) zodat we de verbeteringen kunnen volgen.

Wie voert er golden paste en heeft hier zichtbaar resultaat van gezien? Ik zal vanavond het hele topic (proberen) te lezen en eventuele notities te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:58

Stap 1 bij cpl is goed stalmanagement. Dus geen kuil maar hooi en geen krachtvoer maar een vitamine korrel (bij voorkeur zonder graan en luzerne). Ook zo min mogelijk op stal.

Alles wat je daarnaast doet is het ondersteunen van het lichaam. Maar het lichaam in beginsel al in balans hebben is het aller belangrijkste voor het lymfestysteem. Hoe minder ballast hoe beter.

Finecto heb ik ook een jaar gevoerd maar ben ik mee gestopt. Mijn paard stond ineens met een gigantische mijtenuitbraak (schuurde hele lijf tot bloedens toe kapot), met verhoogde leverwaarden en weigerde nog langer voer met finecto te eten. Hier werkt de cydectin pour-on nog steeds het beste.

Ik voer preventief brandnetel en kleefkruid. Iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid omdat ik ter ondersteuning voer en niet als oplossing van een aanwezig probleem. In het begin kan je verergering van de klachten krijgen, omdat het gifstoffen los maakt die onder andere via de lymfe weer afgevoerd moeten worden.

Duhelo

Berichten: 28565
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:12

sebacil en sarnacuran helpen alleen met de 3X3 methode, omdat dit spul enkel werkt op het moment zelf (en een vierkante cm niet behandelen is altijd mijten die overleven, dus je moet echt gaan weken met dat spul.), als je het eenmalig gebruikt komen er na een paar dagen opnieuw eitjes uit, en was het zinloos
3X3 methode:
3 X om de 3 dagen
3 X eens per week
3 X om de 3 weken.

Ik gebruik het spul niet meer omdat het erg prikt in open wonden.
Beter is Cydectin pour on, daar heb je 10 ml per 100 kilo paard van nodig, en druppel je op de huid tussen de sokken (idem zoals vlooienpipetjes bij honden). De cydectin verspreidt zich net onder de huid en is langer werkzaam (ik behandel 3-4 keer per jaar), en het prikt niet.
Kost wel rond de 180 euro per liter, maar je hebt er 10 behandelingen mee.

Daarnaast suikerarm voeren en veel beweging.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:10

Qua voer geef ik alleen de Timotexxx van Metazoa. Daar zit verder haast niets in. Daarnaast krijgt ze af en toe een handje Esparcette. Geen gekke dingen. Momenteel krijgt ze de Finecto met een handje geweekte SpeediBeet.

Ze staat op stal en komt (in tegenstelling tot vroeger) veel minder buiten, en dat is jammer voor haar maar ze heeft het echt goed op stal. Er wordt heel goed voor de paarden gezorgd.

@Duhelo, ik heb nu om de 7 dagen behandeld omdat ze ook de Dectomax heeft gekregen, wat raad je nu aan? Volgende week nog een keer?

@Gloa, wat is de aanbevolen hoeveelheid voor beide kruiden?

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:14

Timotexxx of Broxxx Timothee? Wees je ervan bewust dat voor voldoende vitaminen en mineralen je 100g/100kg lichaamsgewicht van de broxxx moet geven.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:53

Dectomax moet toch ook 2x?

Ik heb nog een flinke pot Finecto. Als iemand daar belang bij heeft? Helaas is Flynn 2,5 week geleden overleden, hartfalen. Een dag voor zijn 11e verjaardag.. Kleine Feyre is nog maar 1 en tot nu toe nog CPL en mijtvrij dus daar gaat ook geen Finecto in.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:51

Wat erg Berdien, sterkte!

Finecto komt er bij mij niet in, ik hoor steeds meer paarden die sterk verhoogde leverwaarden hebben na langdurig voeren. En dan in combi met het niet vrij willen geven van de ingrediënten..

Ik gebruik inmiddels ook de cidectin pour on, in gebruik is het in ieder geval prettig.

8nnemiek

Berichten: 43429
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 20:11

Ik heb er ook altijd mijn twijfels bij gehad.
Ik heb hier een kruidenboek liggen waarin meerdere kruiden staan beschreven die werken tegen mijten en andere parasieten, maar bij haast elk kruid wordt het oraal gebruik afgeraden of wordt nadrukkelijk gezegd dat je het slechts korte tijd mag gebruiken.
Ook vond ik het spul wat naar knoflook ruiken, en knoflook is niet goed voor paarden.. slecht voor de lever en zorgt zelfs voor het ophopen van afvalstoffen, wat je júist niet wil bij een paard met CPL.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:18

Hier ook gestopt met finecto, jeuk bleef hetzelfde.
Ik gebruik nu ook de Sydectin pour on, jeuk iets minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:26

mindful schreef:
Hier ook gestopt met finecto, jeuk bleef hetzelfde.
Ik gebruik nu ook de Sydectin pour on, jeuk iets minder

De mijne heeft zomer exzeem achtige klachten maar probleem blijkt in de voeding te liggen. Ben nu sinds een weekje graan en luzurne vrij aan het voeren en merk al veel verschil.