CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:17

ik denk dat ik altijd wel voor de zware rassen zal gaan. nu heb ik er ook geen dramatische ervaringen mee. ik zal er wel altijd rekening mee houden en inderdaad de stamboeken na zoeken zodat ik weet of cpl in de bloedlijn zit. aanvullend zal ik er alles preventief aan doen zodat het zich niet zal uiten.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:24

Houd er wel rekening mee dat niet alles geschreven staat ;)

Ik durf ook niet te zeggen hoe bekend het hier is, en hoe ze er mee om gaan.
Je hebt best kans dat een paard met cpl meteen naar de slager gaat na het vaststellen.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:42

En dat is inderdaad een gigantisch probleem. Er wordt teveel achtergehouden door fokkers en rasverenigingen.

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:27

palousa_boy schreef:
Houd er wel rekening mee dat niet alles geschreven staat ;)

Ik durf ook niet te zeggen hoe bekend het hier is, en hoe ze er mee om gaan.
Je hebt best kans dat een paard met cpl meteen naar de slager gaat na het vaststellen.


Scheelt wel dat er direct niet meer mee gefokt wordt :Y)

Maar door er zelf open over te zijn en naar te vragen komt er misschien steeds meer erkenning voor. Hopelijk gaan de fokkers er in de toekomst ook wat mee doen ( niet met CPL lijnen fokken) want het is een hele zorg en kost veel geld.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:53

Ze zijn hier sowieso wel van het ras gezond houden. Er is in het verleden wel gekruist met andere rassen, maar dat had niet het gewenste resultaat (bij de bretonners iig) en heeft men dus daarom besloten om geen ander bloed toe te staan in het stamboek. Inmiddels is dat ongeveer 20 jaar zo.
Uiteraard is er wel kans dat er van daarvoor nog wel een exemplaar of nakomelingen daarvan rondloopt maar die kans acht ik vrij klein.

Kruisingen bestaan wel, maar niet in "goedgekeurde vorm".

Vroeger ging het fokken ook vaak via de staatsstoeterijen. Daar hadden ze hengsten beschikbaar. Zo was de controle strenger.
Uiteraard ook via boeren, maar die zijn hier te trots op hun product om de kwaliteit terug te laten lopen, ookal kost ze dit geld.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:16

Wat tinkers betreft.. Ik zie vaak dat die veel te veel als warmbloeden worden behandeld. Op een pensionstal, hele dagen binnen, kuilvoer, een paar kilo brok per dag..
Hier in de buurt ook ooit zo'n tinker gekend, en toen hebben we de eigenaresse gewaarschuwd maar daar werd niet naar geluisterd.. en ja hoor, een tijd later hoorde we dat het dier doodziek was en vol mok zat en weg was bij die manege..
Bij de tinkers die goed gehouden worden heb ik nooit ernstige problemen gezien gelukkig. Ook geen mok. Die van mij heeft wel eens kleine ribbels in de kootholtes gehad, maar gelukkig nooit wondjes en de ribbels trekken vanzelf weer weg zodra de wei niet meer te groen is en hij weer meer hooi eet. Verder nooit een wondje gehad terwijl ik echt helemaal niks doe aan de benen..

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:26

ik ben wel heel benieuwd nu ik hem op hooi ga zetten of het veranderd. ik zal hier verslag uitbrengen.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:28

Die van mij staat 24/7 buiten, kreeg voor haar COPD altijd arm hooi en staat op een kaal landje. Geen krachtvoer en toch had ze toen al CPL. Dus de omstandigheden zijn niet altijd de reden.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:29

heft het niet te maken met de juiste vitamin en mineralen en dergelijke? of voerde je een vitamin korrel bij?

ik heb wel in een duits artikel gelezen dat koudbloeden beter kunnen omgaan met voordroog en er minder las van hebben dan warmbloeden.
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 10-05-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:30

Ik bedoel meer te zeggen als in... mensen met flink overgewicht hebben vaak een grotere kans op hart,- en vaatziekten, maar soms krijgen slanke, gezonde mensen ze ook. :j
Ik denk dat CPL bij elk ras voor kán komen.

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:47

Citaat:
De mijt veroorzaakt jeuk, waardoor het paard in de sokken zal bijten of met het been zal stampen. Vanaf de benen kunnen de mijten over de rest van het lichaam kruipen en overal jeuk veroorzaken. Ook mok kan het gevolg zijn van deze mijt. Bij een ernstige infectie kunnen de benen enorm verdikt raken, waardoor de lymfeafvoer van het been verslechtert: chronisch progressief lymfoedeem (CPL). Eenmaal in deze situatie is volledig herstel meestal niet meer mogelijk. Een acute vorm van ontsteking van de lymfebanen kan ook optreden: Einschuss (dik, warm en pijnlijk been, vaak koorts. Ook in deze situatie is snel ingrijpen noodzakelijk. De mijt geeft niet altijd klachten: zogenaamde dragers kunnen de mijt bij zich hebben zonder dat te laten zien. Dit kan dan weer tot herhaalde problemen leiden bij stalgenoten. De besmetting met mijten wordt onderzocht via microscopisch onderzoek van een afkrabsel van de aangedane plekken.


http://dierenkliniek-deberg.nl/paard/luizen-mijten/

Volgens dit artikel is Mok en CPL toch aan elkaar gerelateerd, toch weer anders dan ik dacht dat het in elkaar zat.

Zijn hier bijv. van Universiteit Wageningen onderzoeksresultaten van?

Edit: zie dat er al verschillende onderzoeken lopen, maar kan geen resultaten vinden. Die van de Universiteit van Leuven is het interessantst. Iemand al resultaten gevonden?

http://www.biw.kuleuven.be/GENLOG/livge ... PL_nl.aspx

Ook interessant is dat een Vlaams paard volgens Kirsten De Keyser dus een CPL ongevoelig paard is. Is dat ook onder onze trekpaarden zo?

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:00

Ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat het een wisselwerking is. Net als met mensen die aanleg hebben voor een hartkwaal. Met slechte voeding en overgewicht zullen mensen met aanleg het eerder krijgen dan een gezond iemand. Maar ook een gezond iemand kan het krijgen als hij of zij er aanleg voor heeft.
Ik denk dat CPL op een zelfde manier werkt.
Als je dan ziet hoe paarden over het algemeen gehouden worden, met veel nadruk op krachtvoer veel vet gras en onze algemene voorkeur voor dikkere paarden.

Verder ben ik er ook van overtuigd dat CPL een sterke genetisch component heeft. Je ziet het namelijk heel sterk terug komen in bepaalde rassen en in bepaalde bloedlijnen. Dus ook een goed fokprogramma is in deze heel erg belangrijk. Ik ben zelf bezig met een database voor CPL en ben met verschillende mensen in overleg hoe we dit op gaan zetten. (mochten er mensen zijn die zijn of haar paard hiervoor willen aanmelden: meer info te verkrijgen via pb). Zeker nu de zwaardere koudbloeden steeds populairder aan het worden zijn is een database een must!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:18

Mocht er een gen ontdekt worden dat cpl doorgeeft zou ik daar ook zeker op testen, en ook bij onze toekomstige hengst.
De vraag is dan idd, zit het in de genen of in de manier van houden.

Mocht het in de genen zitten kun je dan dus echt een "gegarandeerd cpl vrij" paard verkopen.
Dat kan nu ook, zolang het nog geen tekenen van cpl vertoont, maar dat geeft nog geen garantie.

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:48

@abbyblues, zoek je paarden met CPL voor de database? En met papieren?

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:17

Santos_05 schreef:
@abbyblues, zoek je paarden met CPL voor de database? En met papieren?



Alléén paarden die worden opgegeven door de eigenaar of fokker (om misbruik en laster te voorkomen) bewezen door middel van eigendomsbewijs/koopovereenkomst.
Paarden waarvan de afstamming bekend en bewezen is door middel van kopie stamboom, of paarden zonder afstamming met nakomelingen.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:52

Afstamming in mijn geval onbekend helaas.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:57

KoudbloedKim schreef:
Ja klopt... ik wilde een paard met een nuchter karakter, stevig gebouwd en was toen al uitgekomen bij een Trekpaard.
Maar als ik van tevoren had geweten dat ze zo'n last zou krijgen van haar benen...

Elk ras kan ergens last van krijgen, maar bij bijvoorbeeld een Haflinger of Fjord weet je wel dat je minder risico neemt dat je hem jong in moet laten slapen.


Ach KBK, die hebben weer veel last van eczeem. Ook niet lekker

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:21

Ik lees net over Zeeuwse trekpaarden...zover mijn kennis rijkt is dit niet een ras.
Ik vermoed dat jullie hiermee trekpaarden uit de provincie Zeeland bedoelen?

Ik kan je zeggen dat ik veel Zeeuwse trekpaarden zie (aangezien ik in Zeeland woon) maar dat ook bij deze paarden CPL voorkomt.

Ik kan enkel bedenken dat de benen misschien vaker zeewater zien en dat het zuiverend werkt.
Ik merk bij mok dat het erg goed werkt om regelmatig de zee in te gaan.

KoudbloedKim schreef:
DarkoFoitzik schreef:
Zeeuwse trekparden schijnen er vrij van te zijn. andere rassen lijkt mij dan ook.
Kim is een Zeeuw.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:52

Ik ben wel eens bij een paardenmelkerij geweest die zeeuwen hadden, maar ook die inderdaad allemaal met cpl. Ik vond het jammer dat daar zo intensief mee gefokt werd.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:11

Zeeuws paard = Nederlands [ras]. :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:49

Maar NL Trekpaard is toch gewoon een Belgisch Trekpaard? Je hebt daar toch geen apart stamboek voor? Of wel?

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:51

Er zitten minimale verschillen tussen, maar het zijn wel twee aparte rassen. :)

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:54

Als ik Rachel (Belgisch trekpaard ingeschreven in het belgisch stamboek) op mijn naam laat zetten dan wordt ze bijgeschreven in het nederlands stamboek en is het een Nederlands trekpaard. Zo is het mij door de fokker uitgelegd.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:57

Dat klopt niet helemaal. :)
Een paard kan niet van ras veranderen door hem te verhuizen naar een ander land.
Maar het is wel 1 stamboek, waar de Haflinger ook in zit.
Maar dat maakt de Haflinger nog geen Belg of Nederlander.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:10

Zie nu pas dat Beau ook ingeschreven is bij het Nederlands Trekpaard. Dacht altijd dat t een Belg was... :D