CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:25

Weet je dan wel zeker dat het door de mijten komt?
Mijn paarden reageren diréct op verkeerd voer. Jong gras, voordroog, pavo brok/summerfit.. dan beginnen ze enorm snel te jeuken en dikke benen te krijgen.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:07

En dat heeft de mijne dan weer totaal niet. De vreet pavokoeken en basisbrok bij de vleet, krijgt gewoon voordroog, die reageert totaal niet op voer. Echt bijzonder, ik hoor iedereen maar over het voer beleid en ik prop er vanalles in en het maakt allemaal niks uit.

Stress reageert ze dan wel weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:04

8nnemiek schreef:
Weet je dan wel zeker dat het door de mijten komt?
Mijn paarden reageren diréct op verkeerd voer. Jong gras, voordroog, pavo brok/summerfit.. dan beginnen ze enorm snel te jeuken en dikke benen te krijgen.

Hier idem dito en positief getest op pssm. Nu ik het hele voerbeleid heb aangepast ook nauwelijks meer last van mijten.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:06

Och, zo jong al zoveel jeuk. Ik houd mijn anderhalf jarige Tinkerdame ook nauwlettend in de gaten. Tot nu toe nog nergens last van, maar ze krijgt ook niets anders dan gras/voordroog van eigen land (in de winter) en in de winter dagelijks wat Cavalor junior.

Mijn grote rijpaard is nu een Irish Draught, en ik ben stiekem toch wel héél blij dat ik van dat eindeloze getob met sokken en slechte benen af ben.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:52

Ik ben vandaag begonnen met t gebruik van de Rambo Ionic.
Heel benieuwd of het hem helpt en of het ook en of effect heeft op de CPL. Zal minimaal zijn, maar alle beetjes zijn mooi meegenomen. :j

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:07

Geen idee, ze heeft het al van kleins af.
Wat voeren jullie dan? Hier krijgen ze de Quattro van Mijten en kruiden (hoe toepasselijk :') )
1 schep smorgens en savonds, de rest van de dag droog hooi.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:42

oeh. de quattro zou ik vervangen. laag aan suiker maar wel 28 % zetmeel erin. dus zetmeel en suiker zitten zeker boven de 30 %
ik geef nu pre active van equifyt.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:48

Ja op de duur weet ge ni meer wat beste is, ze schrijven het speciaal voor sobere rassen. We geven het al 10 jaar. Ga dat van Equifyt eens opzoeken

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:26

ja, inderdaad, wij zijn het ook gaan geven (oa ook aan de HB'er.)
Bij navraag willen ze echter het suikergehalte niet vrijgeven, en voervergelijk zegt dit:
Afbeelding
Daar je bij cpl'ers moet kijken naar zetmeel + suiker (want zetmelen worden omgezet naar suiker), dan is de zetmeelwaarde alleen al torenhoog. Pak er nog 4 % suiker bij (wat echt laag is), dan zit je op 32 % totaal...


de pre-active zit totaal op amper 11 %

Afbeelding

Zupa (moet je wel weken) zit op nog geen 10 %

green power ook onder de 10 %

de healthy fibre mix van equifirst zit op 11 %

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:31

Ik heb Flynn veel Cavalor Fiberforce gegeven, het gehalte suiker+zetmeel zit daarop 8% (!) De juniormix bevat fors meer suiker+zetmeel, maar aangezien mijn jaarling zo verschrikkelijk hard groeit vind ik dat voor nu nog wel acceptabel. Ze doet het er heel goed op, geen jeuk of wat.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:35

cavalor fiberforce hoor ik idd ook goede dingen over.
Voor je jonkie zou je wel kunnen opteren om de fiberforce te geven, en een vitaminebrokje voor jonge paarden. Want 31 % vind ik heel erg pittig.
https://www.lexa-pferdefutter.de/junior-mineral

hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoeveel ze krijgen. Een handje zal het verschil niet maken (maar ook niet voldoen in de vitamines en mineralen).

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:14

Ik kom hier ook weer eens kijken :) hier gelukkig de beide tinkers helemaal schoon van mijten en jeuk sinds ik de anti-vlooien pipetten voor honden gebruik. Geen gestamp meer, geen wondjes meer en vooral, veel meer rust en ontspanning bij mijn beide dames. <3 Wat een verademing, vooral aangezien mijn ene dame geen gedoe aan haar benen wil en totaal in paniek raakt als er water in de buurt van haar benen komt. :(:) Voor mij is de combinatie van knippen en eens per 3 maanden zo'n 1 pipet verdelen over 4 sokken de perfecte oplossing. Misschien voor jou Duhelo ook iets om een keer te proberen?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:23

Ik voer ook fiberforce. Maar gio eet het met lange tanden. Ik vind het wel fijn om kruiden door te mengen.
Ik ga als dit op is vitalbix proberen.

Heb eerst pavo vital gehad maar dat eet meneer ook niet #kieskeurigventje

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:33

Vitalbix moest ze niets van hebben. Fiberforce vind ik qua structuur best heftig, en 'niet nodig' als het niet nodig is. Ze krijgt niet veel van de juniormix, en tot nu toe doet ze het echt heel goed erop. Als ze richting de 3 gaat mag ze meer volwassen voer.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:37

Grainey schreef:
Ik kom hier ook weer eens kijken :) hier gelukkig de beide tinkers helemaal schoon van mijten en jeuk sinds ik de anti-vlooien pipetten voor honden gebruik. Geen gestamp meer, geen wondjes meer en vooral, veel meer rust en ontspanning bij mijn beide dames. <3 Wat een verademing, vooral aangezien mijn ene dame geen gedoe aan haar benen wil en totaal in paniek raakt als er water in de buurt van haar benen komt. :(:) Voor mij is de combinatie van knippen en eens per 3 maanden zo'n 1 pipet verdelen over 4 sokken de perfecte oplossing. Misschien voor jou Duhelo ook iets om een keer te proberen?

proberen kan natuurlijk nooit geen kwaad. Welke pipetten gebruik je precies?
en is 1 pipet voldoende, of moet ik eerder denken naar 1 pipet / been?

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:04

Ik ben er zelf vorig jaar mee begonnen toen mijn ene tinker na een koliekoperatie bij controle onder de luizen en mijten bleek te zitten. Toen moest ze natuurlijk helemaal geschoren en gewassen worden enzo, en ik had toen een paard dat van de stress helemaal flipte en weer koliekverschijnselen kreeg :(:) volgens mij heb ik toen op bokt ergens iets gelezen over de pipetten, en na een pipet te hebben verdeeld over de manen en staart en nog 1 over de 4 benen, heeft ze nooit een luis of mijt weer gehad :D (en geen stress +:)+ )

Ik neem pipetten voor de zwaarste klasse hond (40-60 kg) en dan wel specifiek met als werkzame stof fipronil. Ik gebruik van de welkoop meestal exil fipralone spot on of fiprotec, afhankelijk van welke goedkoper is. En dan verdeel ik 1 zo'n pipet over 4 benen. De dosering over 4 benen verdelen is niet gemakkelijk om te zien vond ik, voor mij werkt het om op elk been steeds een beetje te doen, en dan ga ik net zo lang door rond de 4 benen tot het op is. Voordeel is dan dat je het dan op een paar plaatsen op het been in de sok toedient. Ik begin meestal achter op elk been bij de aanzet van de sok, dan ga ik steeds een stukje lager in de sok, voor zover je dan nog steeds goed de huid kunt bereiken. Wel uitkijken voor evt wondjes natuurlijk. Na een dag kan ik meestal alweer meer rust vernemen, en na een paar dagen beginnen de wondjes te helen er worden de benen weer mooi. In het begin had ik dus moeite met doseren, dan had ik soms 1 been waar ik niet genoeg op had gedaan, dan pakte ik nog een pipet die we hebben voor de katten en die deed ik dan nog op dat been.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het voor jou en je paard net zoveel verlichting en gemak geeft als voor die van mij :)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:21


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:52

Kom even binnenvallen!

Heeft er hier iemand fotos van tinkers met CPL? Ben nieuwsgierig hoe het er bij andere tinkers uitziet in vergelijking met die van mij.

Volgens mij is dit allemaal nog vrij “goed” en in een beginstadium?
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:08

Ik heb geen foto, mijn tinker heb ik nooit geschoren, maar ik verwacht dat hij er ook ongeveer zo uit zal zien, op de knobbeltjes aan de zijkant na. Dit lijkt me inderdaad nog een beginstadium, daar kan een paard makkelijk oud mee worden als je op de voeding en beweging etc let. Voelt het been verder droog en hard aan, of voel je wel nog ergens vocht zitten? En hoe oud is je paard nu?

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:15

_Dominique schreef:
Kom even binnenvallen!

Heeft er hier iemand fotos van tinkers met CPL? Ben nieuwsgierig hoe het er bij andere tinkers uitziet in vergelijking met die van mij.

Volgens mij is dit allemaal nog vrij “goed” en in een beginstadium?
[ [url=m/Y1zJwv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben je de beeldige beentjes van Mo vergeten? Hihi.


Afbeelding

Inmiddels niet meer in leven. Dus kan niet meer foto’s maken dan er nu zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:24

8nnemiek schreef:
Ik heb geen foto, mijn tinker heb ik nooit geschoren, maar ik verwacht dat hij er ook ongeveer zo uit zal zien, op de knobbeltjes aan de zijkant na. Dit lijkt me inderdaad nog een beginstadium, daar kan een paard makkelijk oud mee worden als je op de voeding en beweging etc let. Voelt het been verder droog en hard aan, of voel je wel nog ergens vocht zitten? En hoe oud is je paard nu?


Voeding letten we super goed op. Dat hele management is zodanig om gegooid dar ze ook bijna nooit meer echt open plekjes heeft etc! Hooi ipv kuil, en onbeperkt! Ze krijgt een muesli met weinig zetmeel en suiker om toch iets extra energie te krijgen.

Ze is nu 7!

De knobbels zijn vrij hard eigenlijk. Kan ze niet indrukken oid. Ze heeft op beide achterbenen ook erg grote knobbels ter grootte van een golfballetje. Die op haar zwarte beentje is wel eens open geweest. Ik voel niet echt veel vocht zitten. Soms wel iets hoger op het onderbeen.

@Eef, had nog nooit een foto gezien. :oo
Ach Mo :(:)

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:03

Mizora schreef:
Ik kende hem als 1 pipet per been, ook met de zwaarste klasse. Fijn dat een lagere dosis ook helpt.

Bij de vorige uitzoekklus had ik deze als laagste prijs gevonden: https://www.dierapotheker.nl/Hond/537-P ... n#products

dat is niet zo gek meer dan 1 behandeling met cydectin kost, dus wel nog doenbaar.
Alleen kan ik vanuit belgie die wss niet bestellen...

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:17

Ik ga dit eens voorleggen bij mijn VA

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:45

Dat is idd een niveau A van de cpl, maar ook een verwacht beeld van de cpl bij 7 jaar, vind ik.
Begint meestal vanaf 9/10 jaar echt goed door te zetten.

Ik voer sinds begin juni pavo care4life en de vital ervan. De eerste zit met suiker en zetmeel samen onder de 10%. Ik zag na 3 weken daarop al verschil, bizar!
Hij krijgt nu sinds oktober ook nog de wintermix van Paardendrogist erbij en hij is nog nooit zo goed door de ruiperiode gekomen +:)+

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:01

Mizora schreef:
Ik kende hem als 1 pipet per been, ook met de zwaarste klasse. Fijn dat een lagere dosis ook helpt.

Bij de vorige uitzoekklus had ik deze als laagste prijs gevonden: https://www.dierapotheker.nl/Hond/537-P ... n#products


Ik qoute nog even een stukje terug :o

4 pipetten, dat is wel veel.. maargoed, als die ene niet gewerkt had had ik meer geprobeerd, maar eerst maar een relatief kleine dosis geprobeerd omdat het officieel niet voor paarden is. Gelukkig werkt 1 pipet bij mijn paarden goed genoeg :)

Die is inderdaad niet duur, en 4 pipetten ipv 3, dat is voor mij met 2 tinkers tegelijk behandelen toch handiger, kan ik 2 sessies vooruit met 1 doosje. Ik ga m bewaren, bedankt voor de tip! :D