Groei barokke/friese paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Groei barokke/friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 14:52

Hoi allemaal,

ik heb de laatste tijd veel intresse gekregen in de groei en ontwikkeling van paarden, en dan vooral barokke paarden en Friese paarden.

Ik vroeg me af (misschien een stomme vraag...) hoelang het hoofd van een Fries doorgroeit?
Ook hoelang heel het lichaam doorgroeit en dan voornamelijk de hoogte ? :)

Ik zou het ook heel leuk vinden om reacties te lezen met daarin bv. hoe groot je paard is , of hoe ze gegroeid zijn in de loop der jaren tijd , allemaal welkom !

Bedankt!

Hutcherson

Berichten: 7427
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Groei barokke/friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:59

Mijn paard is een Barock pinto hengst van bijna 2 jaar oud (15 April wordt hij 2).
Ik kocht hem toen hij 11 maanden oud was. Des tijds was hij 1.38m hoog. Ik vond hem klein en ben gaan vergelijken met andere paarden(dit waren vooral de KWPN'ers uit zijn kudde) en die waren allemaal al richting de 1.50 - 1.60m. dit baarde me zorgen.
Inmiddels heb ik hem een jaar, en meet hij nu 1.41m. Dit is overigens gewoon met een meetlint gemeten, dus niet met een professionele stok.
Dus dat betekend, ongeveer 3-4 cm gegroeit in een jaar. Maar ik heb hier natuurlijk ook dingen op het forum gevraagd hoe dat bij ander Barock pinto eigenaren was, en zij geven aan dat veel Pintootjes vrij laat zijn in hun groei. Laatbloeiers.
En daarnaast schijnen paarden (lees: barokke rassen) tussen hun 1e verjaardag en 2e verjaardag) voornamelijk in de breedte te groeien en na hun 2e weer de hoogte in te schieten. Ik hoop dat dit bij mijn hengst ook gebeurt en dat hij toch minimaal de 1.55m haalt. Ook merk ik dat barokke rassen (heb vroeger friezen gereden en heb nogsteeds n vriendin met een fries om me heen) tot hun 7e en soms nog wel langer door kunnen groeien. Dan zie je ineens dat ze best weer overbouwt zijn achter en dat groeit dan weer bij aan de voorkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:01

Grappige vraag! Ik vroeg me dat laatst ook af.
Ik heb namelijk een Andalusier/Mangalarga Marchador kruising van 4,5 en 1,55 m hoog en sinds de tandarts twee maand geleden een hoop haken heeft weggeveild en twee melktanden heeft getrokken is zijn hoofd echt gegroeid. Eerst moest ik het hoofdstel op de meest losse gaatjes zetten en vervolgens heb ik er in de neusriem gaatjes bij moeten maken. :wow:
Bij hem werd het hoofd niet langer (maar dat weet ik niet zeker), maar vooral dikker. Misschien omdat spieren niet meer verkrampten door de haken en dus sterker werden?
Over de lengte van een Friezen hoofd weet ik echter te weinig.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:02

Ik heb een barok pinto van net 3 jaar en deze meet nu 155. Een jaar geleden was hij 152 dus maar 3 cm gegroeid. Hijnis wel breder aan het worden nu. In feb 2014 was hij 1.38 en toen hij begin nov terug kwam van de opfok was hij rond de 150. Dus niet veel meer gegroeid.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:03

Wat leuk een pinto hengstje !
Ik heb een Friese hengst die nu in mei 3 jaar word , hij is een zoon van Beart411 (1m68) , maar mijn hengst zelf blijft nogal klein vind ik zelf ... Hij is gisteren met een echte meetstok met waterpas op gemeten , en ik kwam op 1m58 uit ... Ik ben zelf nogal groot dus hij zou nog een stuk groter mogen worden... :)

Bedankt voor je reactie xyzutu ! :)

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:04

meisje2000 schreef:
Ik heb een barok pinto van net 3 jaar en deze meet nu 155. Een jaar geleden was hij 152 dus maar 3 cm gegroeid. Hijnis wel breder aan het worden nu. In feb 2014 was hij 1.38 en toen hij begin nov terug kwam van de opfok was hij rond de 150. Dus niet veel meer gegroeid.


Die van mij is in mei 3 jaar en gisteren op 1m58 gemeten , hij zou toch nog wat groter moeten worden voor mijn lengte ... -O-

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Groei barokke/friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:08

Ik ben zelf maarb168 dus voor mij past deze maat wel. Alhoewel ik het niet erg vind als hij de 160 zou gaan halen hoor.
Mijn vorige paard was een hele brede Friese merrie van 154.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Groei barokke/friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:15

Dit is mijn eerste Fries nu , ze zeggen altijd wel dat hengsten langer nodig hebben om te groeien maar weet niet of dit klopt. Naar het schijnt geeft zijn vader (Beart) ook goed de hoogte door , ik ben benieuwd...

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Groei barokke/friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:16

Zelf heb ik een PRE die in juni 3 word, die zit nog 10cm van de verwachtte eindstokmaat af. Verwacht ook nog wel dat die flink gaat groeien. Ik zie wel duidelijk dat de verhoudingen regelmatig veranderen.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Groei barokke/friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:04

In princiepe is een hengstenhoofd in de lengte met 2 jaar uitgegroeid, een merrie ietsje later. het hoofd groeit sneller dan het lijf, vandaar ook dat ze zo'n periode hebben dat ze nogal een flinke harses lijken te hebben :) . Dit is omdat in principe jonge hengsten rond hun 2e de kudde uitgezet worden in de natuur en hun hersenen dan wel volledig ontwikkeld moeten zijn om het te redden en daar heb je genoeg ruimte voor nodig.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Groei barokke/friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:40

Ik heb een anda van bijna 6. Het afgelopen jaar is ze nog 1 cm gegroeid. D'r hoofd heb ik niet meer zien groeien na d'r 3de. Wel de spieren op d'r nek. Daardoor lijkt ze nu wel forser.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 18:21

Cyrina schreef:
In princiepe is een hengstenhoofd in de lengte met 2 jaar uitgegroeid, een merrie ietsje later. het hoofd groeit sneller dan het lijf, vandaar ook dat ze zo'n periode hebben dat ze nogal een flinke harses lijken te hebben :) . Dit is omdat in principe jonge hengsten rond hun 2e de kudde uitgezet worden in de natuur en hun hersenen dan wel volledig ontwikkeld moeten zijn om het te redden en daar heb je genoeg ruimte voor nodig.


Wauw bedankt heel fijn om te weten !

Nientsje

Berichten: 5250
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Groei barokke/friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:23

Ik heb een Barock Pinto ruin. Gekocht als jaarlingerhengst van +-1.30(?)

Hij wordt 4 mei 5 jaar en is een aantal maanden terug gemeten op 1.67m hij kan dus nog ietsje groter zijn/worden nog.