KFPS: IBOP/herkeuring op latere leeftijd?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princesj

Berichten: 4551
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

KFPS: IBOP/herkeuring op latere leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:09

Ik speel al even met de gedachte, maar het kwam er al die jaren niet van.

Mijn merrie is als 3 jarige naar de keuring geweest en heeft hier een ster tweede premie gehaald. Echter was zij toen wij haar op 4 jarige leeftijd kochten nog erg klein (volgens mij op papier net geen 160) en nog erg jeugdig.

Inmiddels word ze dit jaar 11, en zijn wij hard op weg naar het sportpredikaat. Echter ben ik toch benieuwd hoe er vanuit het stamboek nu naar haar gekeken wordt, maar heeft dit nog nut gezien haar leeftijd? En wat is dan de meest logische volgorde, eerst kijken naar het IBOP resultaat, of eerst opnieuw laten keuren?

Janine1997

Berichten: 174
Geregistreerd: 21-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:03

Het is altijd een lastige keus ! voor een keuring heb je tegenwoordig niets meer te verliezen !

Als ik jou was zou ik gewoon naar een professionele keuringsklaarmaak stal gaan met je merrie om te zien wat die er van denken. die weten vaak waar der nou echt goed opgelet wordt.

een IBOP proef rijden net zo laat het beoordelen door iemand die vele ervaringen heeft met het rijden van een ibop proef.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:00

Ik zou er geen meerwaarde inzien om haar een IBOP te laten rijden. Vooral niet als zij het sportpredicaat zou (kunnen be-) halen.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:16

Waarom niet?

ster 2e premie is al goed!

Als je hard opweg bent naar het sportpredicaat.... haal die dan lekker en ga dan naar de keuring!

Mocht ze een 1e premie krijgen en ze wordt op de CK Voorlopig kroon.... wordt zij wel direct definitief kroon! en dat is heel wat meer waard dan een ster 2e premie....

Dan heb je dus wel een KROON+SPORT merrie onder je! en dat is interessant voor de fok (mits vol papier) of verkoop!

Denk er wel om dat je ongeveer zo'n 1000 euro kwijt bent aan het keuringsklaar maken en de keuring zelf.

Succes!