Beoordeling wit kolletje bij Fries - wat is stavaza?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Beoordeling wit kolletje bij Fries - wat is stavaza?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 16:12

Wie heeft er recente (2014 of 2015) informatie over het keuren van Friese merries met een wit kolletje? Ik weet uiteraard dat het kolletje kleiner moet zijn dan 3,2 cm en boven de ooglijn moet zitten om 'toegestaan' te zijn. Ik vraag me vooral af wat voor invloed het heeft op het cijfer voor 'ras' in het algemeen (en misschien ook wel op de beoordeling van het kenmerk 'kleur').

Het lijkt alsof er de laatste jaren op bepaalde onderdelen strenger gekeurd wordt, dus ik ben erg benieuwd. Ik weet dat in eerdere jaren merries met een dergelijk kolletje wel degelijk ster konden worden, maar vraag me af of het de afgelopen jaren ook nog gebeurd is. En hoeveel 'compensatie' er dan nodig is op andere kenmerken.

Alle info is welkom, bedankt alvast!

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Beoordeling wit kolletje bij Fries - wat is stavaza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:13

Ik dacht dat het helemaal niet meer toegestaan was...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Beoordeling wit kolletje bij Fries - wat is stavaza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:17

zwarte schoensmeer doet wonderen..

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:29

Sammie schreef:
zwarte schoensmeer doet wonderen..


En als ze dat dan ontdekken ben je het haasje. Daar doen ze niet zo simpel over.

Een kolletje wordt gewoon normaal beoordeeld. En zal een sterverklaring niet in de weg staan.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:31

Dat zal, maar het gemiddelde Friese paard kun je op een keuring maar beter niet aanraken. Dan je handen nl. zwart! En of een kolletje een sterverklaring niet in de weg zal staan... Tja daar zijn de meningen over verdeeld.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:41

als het kolletje aan de gestelde eisen voldoet heeft dit geen invloed op het keuringsresultaat.

Indien het witte oppervlak groter is op of een andere plaats, dan heeft het geen zin het paard aan te bieden voor stamboekopname.

petraaken

Berichten: 44222
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Beoordeling wit kolletje bij Fries - wat is stavaza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:47

F-AM --> BKR. Hier ga je de beste antwoorden krijgen.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 16:48

friesiszwart schreef:
als het kolletje aan de gestelde eisen voldoet heeft dit geen invloed op het keuringsresultaat.

Indien het witte oppervlak groter is op of een andere plaats, dan heeft het geen zin het paard aan te bieden voor stamboekopname.



OK - dank voor je antwoord. Er is dus ook geen sprake van een lagere beoordeling op 'ras' of 'kleur' denk je? Dat zou ik namelijk wel verwachten. Verven lijkt me niet de oplossing, inderdaad ;-)

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 16:49

petraaken schreef:
F-AM --> BKR. Hier ga je de beste antwoorden krijgen.



Dank - dat is waarschijnlijk beter idd!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:52

jillaroo schreef:
Verven lijkt me niet de oplossing, inderdaad ;-)

_O- Je moest eens weten :+

Maar gewoon gaan... Je komt er vanzelf achter :) Ben je weer een ervaring rijker.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Beoordeling wit kolletje bij Fries - wat is stavaza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:58

Dan zou ik mij er al helemaal niet druk om maken! Gewoon optimaal voorbereiden (ik neem aan dat je dat met in training heb bedoeld). en gewoon gaan.

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Re: Beoordeling wit kolletje bij Fries - wat is stavaza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:29

Andere witte plekken zijn trouwens wel toegestaan mits het door verwondingen komt ;) (heb ik gehoord)

Nuggetbaze

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-02-16
Woonplaats: Limburg (Noord)

Re: Beoordeling wit kolletje bij Fries - wat is stavaza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:32

Ik zou het eigenlijk niet weten... Mijn Fries heeft ook een afdruk van een kolletje, hij heeft een paar witte haartjes die het kolletje vormd. Ook heeft hij een witte snor! Zijn vader was wel een hele bekende Fries. Dus ik vroeg me af of de moeder dan witte plekken had. Maar ik weet inderdaad dat het wel strenger word met de jaren.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:14

jillaroo schreef:
friesiszwart schreef:
als het kolletje aan de gestelde eisen voldoet heeft dit geen invloed op het keuringsresultaat.

Indien het witte oppervlak groter is op of een andere plaats, dan heeft het geen zin het paard aan te bieden voor stamboekopname.



OK - dank voor je antwoord. Er is dus ook geen sprake van een lagere beoordeling op 'ras' of 'kleur' denk je? Dat zou ik namelijk wel verwachten. Verven lijkt me niet de oplossing, inderdaad ;-)


Indien het wit aan de gestelde eisen voldoet heeft het geen invloed op de beoordeling.
Zo ja (afwijkend wit), dan heeft het geen zin het paard aan de melden voor de keuring omdat het paard niet opgenomen zal worden in het stamboek.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:15

hannelover schreef:
Andere witte plekken zijn trouwens wel toegestaan mits het door verwondingen komt ;) (heb ik gehoord)


Ja klopt, maar dan moet je dit wel kunnen bewijzen, bv door foto's of DA dat er een wond geweest is.

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:49

friesiszwart schreef:
hannelover schreef:
Andere witte plekken zijn trouwens wel toegestaan mits het door verwondingen komt ;) (heb ik gehoord)


Ja klopt, maar dan moet je dit wel kunnen bewijzen, bv door foto's of DA dat er een wond geweest is.

Ja idd

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:50

jillaroo schreef:
friesiszwart schreef:
als het kolletje aan de gestelde eisen voldoet heeft dit geen invloed op het keuringsresultaat.

Indien het witte oppervlak groter is op of een andere plaats, dan heeft het geen zin het paard aan te bieden voor stamboekopname.



OK - dank voor je antwoord. Er is dus ook geen sprake van een lagere beoordeling op 'ras' of 'kleur' denk je? Dat zou ik namelijk wel verwachten. Verven lijkt me niet de oplossing, inderdaad ;-)


Nee indien het wit aan de gestelde eis voldoet heeft dit GEEN invloed.