Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25547
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:36

Ik lees graag mee. Sinds kort ook eigenaar van een in België gefokte pre.

Nouvel

Berichten: 28580
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:45

Het probleem is ook vaak dat veel Nederlanders een iberisch paard willen maar er niet een berg geld voor neer willen leggen.
En daar zit dus de handel voor veel mensen...
Je koopt een vrachtwagen goedkope paarden die ze daar graag kwijt zijn en je verkoopt ze in Nederland weer door aan de mensen die graag een iberiër willen hebben voor weinig geld...
en zo krijg je 'rotzooi' ipv goede paarden hier, enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk...

Het is trouwens inderdaad waar dat ze laat uitgroeien, mijn merrie was met 6 jaar nog echt een schraal scharminkel, super smal, weinig hals, geen body, puntkontje...
En die is uiteindelijk een paar jaar later uitgegroeid tot een prachtig barok paard met een geweldige hals en een prachtig rond lijf.
Veel mensen waren verbaasd dat het een merrie was en geen hengst...
Met de juiste training en het juiste voer kan een paard enorm veranderen.

Dit was trouwens een hoog gepunte merrie in Portugal van een grote stoeterij die eens in de zoveel tijd de merries die 'over' waren veilden voor publiek.
Hoog gepunt voor de fokkerij wil helaas niet altijd zeggen een eenvoudig karakter, dit was echt geen simpel paard...

Mijn ruin is in Portugal verwekt en in Nederland geboren, de merrie is verkocht naar Nederland en vervolgens is het veulen dus op Nederlandse bodem geboren.
Ik heb hem laten castreren omdat ik hem een sociaal leven gunde.
Hij is nu 5 jaar en ontwikkelt zich goed.
Hij begint een prachtige hals te krijgen en is verre van iel.

nobody111
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:16

ik zelf zou ook graag een pre aankopen

nu dit zou pas voor over enkele jaren zijn van wegen ik zeker wil zijn dat ik er klaar voor ben , nu ben ik al lessen aan het volgen op verschillende pre's om ze leren aan te voelen enzo

ik doe ook veel opzoek werk alleen doet deze informatie mij alleen maar twijfelen tussen het een pre hier in nederland/belgie aankopen of er in spanje ( met begeleiding ) eentje te gaan zoeken

wat stellen jullie voor ?

PrizTwir
Berichten: 2398
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:40

Zeer interessant topic! Heb hem even doorgelezen. Erg leuk.

Ik heb gewoon een Spaans/andalusier zonder papier dus. Eerlijk is eerlijk heb ik ze onderschat. Ik dacht, dit doe ik wel even. Mijn paard is echt niet de makkelijkste. Ik heb heel erg moeten wennen aan zijn sensiebele karakter. Maar ik ben er inmiddels aangewend en we zijn echt een team samen. En dat vind ik toch wel erg fijn aan deze paarden. Daarnaast is hij echt op mij gericht. Mijn broer bijvoorbeeld is heel erg ruig en daar wordt hij meteen paniekerig van.

Ik kijk ook wel eens op marktplaats. En ik geloof dat ik niet een PRE daar vandaan wil kopen de volgende keer.

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:52

nobody111 schreef:
ik zelf zou ook graag een pre aankopen

nu dit zou pas voor over enkele jaren zijn van wegen ik zeker wil zijn dat ik er klaar voor ben , nu ben ik al lessen aan het volgen op verschillende pre's om ze leren aan te voelen enzo

ik doe ook veel opzoek werk alleen doet deze informatie mij alleen maar twijfelen tussen het een pre hier in nederland/belgie aankopen of er in spanje ( met begeleiding ) eentje te gaan zoeken

wat stellen jullie voor ?

Maakt eigenlijk niet zo veel uit alleen heb je in Spanje met de taal te maken. Je zult daar uiteraard meer keuze hebben, maar hebt dan ook transportkosten. Verder is een paard kopen hetzelfde in elk land.

nobody111
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:04

Jessix schreef:
nobody111 schreef:
ik zelf zou ook graag een pre aankopen

nu dit zou pas voor over enkele jaren zijn van wegen ik zeker wil zijn dat ik er klaar voor ben , nu ben ik al lessen aan het volgen op verschillende pre's om ze leren aan te voelen enzo

ik doe ook veel opzoek werk alleen doet deze informatie mij alleen maar twijfelen tussen het een pre hier in nederland/belgie aankopen of er in spanje ( met begeleiding ) eentje te gaan zoeken

wat stellen jullie voor ?

Maakt eigenlijk niet zo veel uit alleen heb je in Spanje met de taal te maken. Je zult daar uiteraard meer keuze hebben, maar hebt dan ook transportkosten. Verder is een paard kopen hetzelfde in elk land.


daarom zal het ook met begeleiding zijn moest ik beslissen in spanje eentje te gaan halen .
ik vind het een heel moeilijke keuzen omdat ik een maatje voor het leven wil vinden eentje waar ik een klik mee heb . de extra kosten zijn dan ook geen probleem als ik daar het juiste paard voor mij vind

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:15

nobody111 schreef:
daarom zal het ook met begeleiding zijn moest ik beslissen in spanje eentje te gaan halen .
ik vind het een heel moeilijke keuzen omdat ik een maatje voor het leven wil vinden eentje waar ik een klik mee heb . de extra kosten zijn dan ook geen probleem als ik daar het juiste paard voor mij vind


Maar de kans op een maatje voor het leven is net zo groot of klein in Spanje als ik elk ander land. Je koopt een paard waarvan je denkt/hoopt/voelt dat het jouw maatje voor het leven is. Of dat werkelijk zo is moet altijd nog blijken. Tenzij je je verzorgpaard koopt of een ander paard wat je al langer, goed kent komt het altijd neer op een beslissing na een paar keer kijken en eventueel proberen.

Jouw maatje voor het leven kan op 10km afstaand staan of op 2000km... Wie zal het zeggen? :) Ik zou zeggen begin lekker in NL en België, maar sluit ook zeker een tripje naar Spanje niet uit. Al is het maar om te kijken en te vergelijken. Het is ook direct een hele leuke vakantie dus sowieso de moeite waard. :j

Nouvel

Berichten: 28580
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:52

en dan nog weet je het niet inderdaad, na 1 of 2x kijken weet je nooit hoe het uiteindelijk uit zal pakken, waar je een paard ook koopt...

nobody111
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-11-15

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:49

Bedankt . het is vooral omdat ik gehoord en dat de handelaren hier in België grootendeels niet te vertrouwen zijn ( zal altijd wel een uitzondering tussen zitten ) dat ik twijfel . moest ik beslissen naar Spanje de gaan zou het voor een week zijn zo dat ik idd het paard meerdere keren zou kunnen rijden/bekijken

Toch al bedankt voor jullie meningen

Anoniem

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:59

Wat toevallig, ik wordt de laatste week als ik op Bokt zit om de een of andere reden steeds geconfronteerd met een advertentie van Kapaza waarin ze allemaal Andalusiers/PRE's voorbij laten komen. Blijkbaar heeft Google goed opgelet, :D maar ik had geen idee dat er in Belgie zo'n levendige handel in Andalusiers was.
Als ik de advertenties en foto's moet geloven, dan zijn de barok gebouwde Iberiers met kleurtjes in Belgie zelfs meer voorhanden en goedkoper dan in Nederland, maar wat in praktijk de kwaliteit is weet ik natuurlijk niet.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:24

Er worden wel keuringen bijgehaald, maar daar worden per definitie natuurlijk dieren getoond waarvan de eigenaren hoge verwachtingen hebben en over het algemeen ook fok ambities aan zitten.
Dan heb je het dus over de laag Iberiërs die inderdaad "wel kloppen". Ook de producten die daaruit komen zijn waarschijnlijk wel in orde omdat het basismateriaal goed is.
Maar er is natuurlijk een enorme groep (vooral door de voorkeur voor ruinen) die je niet op keuringen ziet verschijnen.
Dan zijn er ook nog veel leken die vallen op een leuk kleurtje of een lekker koppie en als de prijs dan aantrekkelijk is, is er ook een kans dat er rommel gekocht wordt, en die loopt ook dus ook rond.
Dat is hier in Portugal niet anders, alleen zijn er veel meer paarden, en veel meer fokkers, dus meer keus.

Fokkers, of dat nu in Nederland is of Portugal, hebben de neiging om slechte producten naar de slager te brengen, zij komen niet op de markt. De goede producten zijn immers een visitekaartje voor de fokkerij, de slechte brengen ze een slechte naam toe.
Conclusie: Als je bij een fokker koopt, heb je een grote kans op een hoogwaardig product.

Wat traumas betreft:
Je kunt niet zeggen dat elk paard dat niet uit Nederland komt per definitie slecht behandeld is geweest en dat elk paard in Nederland nou zo geweldig bereden en behandeld wordt.

Hier in Portugal kom ik echt wel lamzakken tegen (hoewel ik me niet in die kringen begeef), maar ook (veel meer) mensen die keurig klassiek met een visie met paarden bezig zijn.
Maar dat zijn dan vaak wel weer de mensen die hun paarden niet voor een habbekrats op de markt doen, al is het maar omdat de tijd en het werk dat ze erin hebben gestopt ook waarde heeft, en sommige Nederlanders kwamen op de goedkope paarden af, die dus wel vaal bij een lamzak vandaan kwamen en daardoor ontstaat het idee dat "men" in Portugal allemaal wel rot met paarden om zal gaan.

En dan is er ook nog een deel paarden die gewoon niet begrepen wordt omdat de communicatie anders verloopt dan ze gewend zijn (van beide kanten). Een paard kan dan heftig reageren. Dat wil niet meteen zeggen dat hij in het thuisland slecht behandeld/gereden is, alleen ánders.
Sommige "woeste" paarden veranderen accuut als je ze aan een halstertje of los teugeltje rijdt en je stopt men beendruk geven.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:53

Omdat ze zo laat uitwassen worden ze hier vaak niet voor hun zesde ter keuring gebracht voor toelating van het hoofdstamboek.
Het is ook best lastig een jong paard te beoordelen, je moet een beetje oog er voor hebben wat het gaat worden en dan ook inderdaad de beste kansen geven door goede voeding en juist training.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:27

Ik lees hier ook even mee. Als volledige leek van PRE en anda's ( ik heb al 10 jaar trekpaarden :D) hebik afgelopen zomer een jaarling anda gekocht. Via via moest het paardje weg, herkomst is onbekend, maar aan de staat vh veulen heeft het niet de beste verzorging gehad (vrij mager, dikke buik, heel erg tam)
Na een goede wormenkuur en een paard maand vitamientjes en goed eten, en dag en nacht buiten, krijgt beest redelijk wat praatjes.

Ik heb echter geen idee wat ik gekocht heb :D. Kwa bouw ken ik er niks van. Beest beweegt wel ruim en heeft denk ik wel aanleg voor verzameling ( mevrouw gaat netjes door de achterhand en laat een soort piaffe zien als ze moet wachten op eten :D). Dus we zullen binnen drie jaar wel zien wt het doet onder het zadel :P
Wat onhandige foto, deze is van september. Nu heeft ze wat vlees op de ribben en ze is sinds de zomer tot nu ongeveer 8 cm gegroeid (zit nu ong op 1.50), ze had duidelijk wat in te halen :D
Afbeelding

Kelly_ann

Berichten: 5154
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:38

Valt weinig over te zeggen Duhelo. Weet je de afstamming?

Een braaf, correct gebouwd en bewegend paardje hebben is voldoende toch?

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:42

Geen afstamming, de moeder had papieren maar vader was niet geregistreerd ofzo. Ik weet enkel haar naam (Illusion V.) maar anders niks erbij gehad van papieren (passpoort was kwijt dus hebben ze moeten opnieuw aanvragen adh van de chip.
Ik ben er erg blij mee hoor, ze loopt mooi, leuk koel karakter met pit. Maar ik ben heel erg benieuwd hoe ze mss zou kunnen uitgroeien :D

Anoniem

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:28

Ik vind het zelf echt onmogelijk om in te schatten hoe jonge Iberiers later zullen worden, dus ik snap wel dat ze in Spanje en Portugal pas later naar de keuring worden gebracht. Vooral bij jonge merries en ruinen vind ik dat lastig om in te schatten: sommigen worden heel merrie-achtig en blijven wat meer in het rechthoeksmodel met een vrij rechte halslijn, en anderen ontwikkelen een enorme kap en en worden zo barok dat ze ook voor een hengst door kunnen gaan.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:31

Fokmerries gaan in Portugal met 3 jaar, uiterlijk 4 naar de keuring hoor.
Want op hun 4de hebben ze al een eerste veulen. Dus als je daar papieren bij wilt, kan je haast niet anders...

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:57

Luckystory schreef:
Fokmerries gaan in Portugal met 3 jaar, uiterlijk 4 naar de keuring hoor.
Want op hun 4de hebben ze al een eerste veulen. Dus als je daar papieren bij wilt, kan je haast niet anders...


Volgens mij kunnen de merries in Portugal ook thuis gekeurd worden zelfs. Of dat moet onlangs zijn veranderd? De keurmeester komt dan op stal.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 01:13

Ja, dat heb ik inderdaad ook gehoord.

Maar ze wachten dus echt niet met hun merries. (Hengsten wel)
Het werd door de Portugezen 'gek' gevonden dat ik mijn 5 jarige merrie nog niet had aangeboden voor stamboekopname.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:16

De merries worden thuis gekeurd en omdat men zo vroeg mogelijk wil beginnen met fokken is dat vaak inderdaad op hun derde.
Maar zij worden in Portugal gewoonlijk niet bereden, ze zijn alleen broedmachines.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:38

In Spanje kan de stamboekopname ook gewoon aan huis. Maar daar worden ze meestal wel later dan 3 jaar gedaan, 4 of 5 is meer normaal.

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:10

Cyrina schreef:
In Spanje kan de stamboekopname ook gewoon aan huis. Maar daar worden ze meestal wel later dan 3 jaar gedaan, 4 of 5 is meer normaal.

Ook alleen voor de merries of bij de PRE ook voor de hengsten?

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:12

Ik heb het idee dat ze de hengsten in Portugal wel rond hun 5de of 6de jaar voorbrengen of heb ik dat mis? In NL en België vaak nog wat later.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:17

Hengsten worden inderdaad vaak rond hun zesde voorgesteld als ze dan uitgewassen zijn.
Die klein en iel blijven worden ook wel gecastreerd, in de hoop dat ze dan nog wat uitwassen.
Er zijn immers plenty hengsten, dus zo vreselijk belangrijk wordt het goedkeuren nou ook weer niet altijd gevonden. Er lopen heel wat hengsten rond die nooit zijn voorgesteld. Ook met prima papieren.

Sommige hengsten zijn gewild puur om hun bloedlijnen. Dan is hoe ze eruit zien ook minder van belang, als ze maar geen exterieurfouten hebben....

En sommigen hebben zoveel kwaliteit dat je niet hoeft te wachten tot hij boller is om mooier te tonen, zeg maar, dat zie je er zo wel van af. Zeker als kenner/keurmeester.

Hengsten zijn hier, anders dan in Nederland, natuurlijk de gebruikspaarden, ruinen heb je hier veel minder.
Dus niet iedereen met een hengst wil er een officiële dekhengst van te maken, hoewel er wel zomaar dekkingen plaatsvinden, en daar krijg je dan de cruzados van die feitelijk wel Lusitano zijn, maar niet ingeschreven kunnen worden.

Het is eigenlijk wel een groot verschil met Nederland, waar een paard snel (en jong) gecastreerd wordt tenzij er een toekomst ls dekhengst in zit. Men wil het liefst een ruin.
Hier blijft een paard gewoon hengst tenzij er goede redenen worden gevonden om hem te castreren en groter en breder willen hebben is daar 1 van.
De meeste castraties vinden hier dan ook op volwassen hengsten plaats.

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:43

Dat klopt dan inderdaad wel met mijn beeld. Dank je voor je uitleg! :)