Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:47

kohtje schreef:
Cyrina schreef:
Dat klopt, maar ook die komen hier omdat ze goedkoper zijn. Of ze worden zo door al het van hand tot hand gaan, of ze worden hier niet begrepen (omschakeling).

En dit is erg jammer want ze zijn juist zo fantastisch van karakter!

Dus eigenlijk kan ik het best met een veulen beginnen?



Dat hoeft niet. Er zijn ook zat paarden hier geboren en al (jong) volwassen.
En ook paarden geimporteerd die niet uit het handelscircuit komen en gewoon fijn opgevoed zijn in Spanje.

Wat ook echt vaak gebeurt is dat mensen die niet met hun Iberisch paard overweg kunnen, gelijk de Spanjaarden of Portugezen de schuld geven... Want jezelf eens kritisch bekijken... dat doe je natuurlijk niet..;)
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 05-02-16 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:48

Jessix schreef:
Cyrina schreef:
En niet alleen of het merrie of ruin of hengst is ,maar ook zeker de leeftijd!!

Ik fok zelf, dus zie veel paarden opgroeien. Wat met 3 a 4 jaar nog een ranke garnaal is, kan met 8 jaar opeens een heel flink barok paard zijn!


Overigens heb ik een aantal merries waar je ook niet bepaald makkelijk omheen kijkt hoor :D

Daarnaast is het ook smaken verschillen, veel Nederlanders houden niet van een convex profiel, terwijl dat er eigenlijk wel een beetje bij hoort, zeker bij een PSL, maar ook bij een PRE is het wel degelijk gewenst.


Dit zijn ook wel geluiden die ik rondom de Lusitano keuringen hoor. Paarden worden dan in het publiek sportmodel genoemd terwijl het dan gewoon om een twee jarige hengst gaat. Ja die is op die leeftijd nog heel rank en slank. Ga nog maar eens kijken als hij 8 jaar is. Juist is het fijn als jonge paarden nog niet zo zwaar zijn en over een speknek beschikken. Deze paarden groeien uit tot een mooi model zonder dat ze te beknopt en te zwaar worden. Bij de merries geldt hetzelfde. Bekijk ze eens als ze 8 tot 10 jaar oud zijn en veulens hebben gehad.

)


Precies! t/m 5 a 6 jaar zijn de meeste nog helemaal niet uitgezwaard! Het zijn laatbloeiers, de massa komt bij veel pas met 6 a 7 jaar, vooral bij de wat grotere paarden, die moeten eerst omhoog.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:50

Een van mijn rijpaard merries met 7 jaar... een merrie kan ook best barok zijn :)
Afbeelding
Afbeelding

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:17

Cyrina schreef:
Dat hoeft niet. Er zijn ook zat paarden hier geboren en al (jong) volwassen.
En ook paarden geimporteerd die niet uit het handelscircuit komen en gewoon fijn opgevoed zijn in Spanje.

Wat ook echt vaak gebeurt is dat mensen die niet met hun Iberisch paard overweg kunnen, gelijk de Spanjaarden of Portugezen de schuld geven... Want jezelf eens kritisch bekijken... dat doe je natuurlijk niet..;)



Mag ik zeggen dat het ook wel eens een beetje gehyped wordt. Als je zegt dat je een paard hebt dat in Spanje is 'mishandeld' je gelijk wat extra credit verdient als nieuwe eigenaar (paardentemmer)? O:)

Ik heb ook wel wat niet Hollandse praktijken meegemaakt in mijn tijd op de fokkerij, maar daar zijn nog niet direct verknipte paarden van gekomen hoor. Eerder absoluut gehoorzame :Y)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:42

Kelly_ann schreef:
Mag ik zeggen dat het ook wel eens een beetje gehyped wordt. Als je zegt dat je een paard hebt dat in Spanje is 'mishandeld' je gelijk wat extra credit verdient als nieuwe eigenaar (paardentemmer)? O:)

Ik heb ook wel wat niet Hollandse praktijken meegemaakt in mijn tijd op de fokkerij, maar daar zijn nog niet direct verknipte paarden van gekomen hoor. Eerder absoluut gehoorzame :Y)


Is ook zeker wel zo, maar ik moet zeggen dat mijn Spaanse merrie enorm angstig kan zijn terwijl haar dochter die in België geboren is echt nergens om geeft. Toch wel iets met opvoeding denk ik.

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:00

Idd, azmay: wel verschil van opvoeding alleen is niet perse spaans gerelateerd!
Als oudere fokmerrie in heel haar leven nooit iets anders heeft gezien als huisvesting, af en toe in handen is geweest, is het logisch dat ze alles anders opvat als een jonkie!
Ken genoeg kwpn merries met alleen fokverleden, die ook anders reageren op dingen; wat logisch is, ze hebben veel vd gewone wereld niet gezien, als ze bang zijn, zit je met volwassen paard te worstelen..

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:11

Kelly_ann schreef:
Mag ik zeggen dat het ook wel eens een beetje gehyped wordt. Als je zegt dat je een paard hebt dat in Spanje is 'mishandeld' je gelijk wat extra credit verdient als nieuwe eigenaar (paardentemmer)? O:)

Ik heb ook wel wat niet Hollandse praktijken meegemaakt in mijn tijd op de fokkerij, maar daar zijn nog niet direct verknipte paarden van gekomen hoor. Eerder absoluut gehoorzame :Y)


Ik moet daar al jaren om lachen. Er zijn zoveel mensen die het stiekem wel stoer vinden om een paard te hebben met een trauma, een moeilijk karakter of zoals bij de KWPN een paard met veel bloed. <<)
Dat zegt namelijk dat je als eigenaar heel goed met paarden om kan gaan of een hele goede ruiter bent.

In het algemeen vind ik de paarden in Portugal heel braaf en heel goed opgevoed. Kleine kinderen kunnen daar op een hengst tussen de andere paarden rijden. Ik denk dat de opvoeding streng, soms wellicht wat ouderwets, maar zeker wel rechtvaardig is. Als je een Lusitano niet rechtvaardig behandeld merk je dat namelijk meteen.

Ik denk dat de paarden wel wat moeite kunnen krijgen wanneer ze emigreren naar Nederland. Hun hele leven staat natuurlijk wel even op zijn kop. Misschien wordt dat verward met trauma?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:16

Ik denk ook wel het probleem...ze zijn erg sensibel, zijn ook volbloeds..en als ze nog hengst zijn krijgen sommige mensen de neiging om heel grof te gaan overbluffen en dat valt bij een pre die helemaal niet dominant en stoer en over je hen zou gaan lopen helemaal verkeerd...sommigen komen meteen al bij het eerste kontakt onredelijk hard in en dan raken ze overstuur..als er dan reaktie komt beng, nog een keer fink er overheen...

Hoefsmeden bv, daar heb ik de ervaring mee gehad...of gewoon hyper door stromachtig weer, wordt paard meteen als gevaarlijk bestempeld, terwijl hij gewoon angstig is en leiding zoekt, geen dominatie maar zachte en duidelijke leiding..

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:16

Juist dat sensibele en mensgerichte geeft ook met nederlandse paarden problemen. Hoe vaak ik wel niet bij mensen ben geweest die een probleem hadden met hun iberische paard. Vaak zat omdat ze gewoon te hard en grof zijn. Gewoon omdat ze redeneren van die spanjaarden doen ook zo. Terwijl consequent zijn natuurlijk wel iets anders is dan alleen hard zijn.

Hoefsmeden heb ik er inderdaad veel van gehad voor ik er 1 vond die gewoon wel prettig om kon gaan met m'n pre's.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 05-02-16 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:21

Echt Tcm? De Spanjaarden zijn in mijn ogen juist erg goed in dominant en overbluffen bij het trainen van de paarden :o

Ik vind dat daar juist veel minder getut wordt, er wordt iets gevraagd van het paard en er wordt direct een reactie verwacht. Komt er geen reactie dan volgt er appél. En daarin kunnen de Spaanse trainers wel eens wat driftig en erg ongeduldig worden.
Drukte of rillerigheid van het paard wordt genegeerd tenzij het paard de commando's niet opvolgt (b.v. stilstaan), dan - zie bovenstaand.
Paniek en stress of iets bereiken met een omweg kennen ze niet daar in het warme zuiden :Y)

Daar krijg je wel paarden van die erg mensgericht zijn, en soms ook wat bangig. Steek je hand op en ze zijn gelijk alert of deinzen even terug... om even een voorbeeld te noemen.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:26

Azmay schreef:
Kelly_ann schreef:
Mag ik zeggen dat het ook wel eens een beetje gehyped wordt. Als je zegt dat je een paard hebt dat in Spanje is 'mishandeld' je gelijk wat extra credit verdient als nieuwe eigenaar (paardentemmer)? O:)

Ik heb ook wel wat niet Hollandse praktijken meegemaakt in mijn tijd op de fokkerij, maar daar zijn nog niet direct verknipte paarden van gekomen hoor. Eerder absoluut gehoorzame :Y)


Is ook zeker wel zo, maar ik moet zeggen dat mijn Spaanse merrie enorm angstig kan zijn terwijl haar dochter die in België geboren is echt nergens om geeft. Toch wel iets met opvoeding denk ik.



Of je merrie heeft gewoon in de campo (heuvels) gelopen en is weinig gewend.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:30

Ja, de merries krijgen niet altijd evenveel aandacht. Het gros ziet maar een paar keer per jaar een mens, nooit een zadel van dichtbij en laat staan een ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:56

Cyrina schreef:
En niet alleen of het merrie of ruin of hengst is ,maar ook zeker de leeftijd!!

Ik fok zelf, dus zie veel paarden opgroeien. Wat met 3 a 4 jaar nog een ranke garnaal is, kan met 8 jaar opeens een heel flink barok paard zijn!


Garnaal... :')
Ik zie ze helemaal voor me. 8-)

Wat me trouwens ook wel eens verbaast is hoe tegenstrijdig mensen over paarden kopen denken als het om import-Anda's gaat. Veel Nederlanders zijn wat huiverig voor 'gewone' warmbloedhandelaren en helemaal als ze ook nog eens horen dat zo'n paard in 3 jaar al 8 verschillende eigenaren heeft gehad.
Parkeer een vrachtwagen Andalusiers in Nederland, en diezelfde mensen hebben er geen enkel probleem mee om een compleet herkomstloze Andalusier te kopen - terwijl die voor hetzelfde geld op 4jarige leeftijd in Spanje ook al aan zijn 6e baas toe was...
Voor mij was dat in elk geval wel een reden om alleen naar in Nederland gefokte Andalusiers/Lusitano's/Cruzado's te kijken, of naar paarden die hier al een aantal jaar bij dezelfde persoon woonden. Dan krijg je toch een beter idee van karakter en lichamelijke gezondheid dan bij een paard dat zonder enige voorgeschiedenis van een laadklep stapt.

Het traumadenken zie ik trouwens niet alleen in de barokke paardenwereld, maar ook (en nog veel meer) in de natural horsemanship-wereld. Het feit dat paard en mens elkaar vóór methode X niet begrepen ligt gek genoeg altijd aan een trauma bij het paard, en nooit aan gebrek aan gezond paardenverstand bij de mens. 8-)

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:40

Ik ben van de tijd dat er weinig PRE'S te vinden waren in NL. Toen ik mijn eerste kocht, was er hier in de wijde omtrek geen 1 te vinden. Nu zie je ze overal, wat ik erg jammer vind en veel van mindere kwaliteit. Ze zijn nu qua kosten en internet toegankelijk voor iedereen dus ook voor, sorry dat ik het zeg, huis/tuin en keuken ruiters. Mensen die afgaan op een lage prijsklasse, het leuk vinden om te melden dat ze een PRE hebben maar eigenlijk niet weten wat het betekent, laat staan dat ze paarden kunnen lezen waardoor alles op trauma wordt gegooid. Ik kan daar zo van balen, maar daar zijn jullie al wel achter.

Ik ben ook liefhebber van een barok gebouwd PRE geen schriele kip. Met training en voer kom je al ver. Mijn vorige PRE heb ik met 3 jaar geruind, hij was met 6 jaar een tank . Wanneer je hem nu ziet, mist hij al zijn be spiering. Zijn huidige eigenaar heeft rijtechnisch weinig met hem gedaan, zo zonde. Hij staat overigens weer te koop.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:12

Aan de andere kant, in Spanje is het ook gewoon een huis tuin en keukenpaard. Ze zijn mooi, zitten lekker en hebben een goed temperament. Exclusiviteit heeft altijd wat extra's. Maar populariteit is in principe niks mis mee. Een recreant kan er een heerlijk paard aan hebben! En leuke dingen wil je toch delen?

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:22

Kelly_ann schreef:
Cyrina schreef:
Dat hoeft niet. Er zijn ook zat paarden hier geboren en al (jong) volwassen.
En ook paarden geimporteerd die niet uit het handelscircuit komen en gewoon fijn opgevoed zijn in Spanje.

Wat ook echt vaak gebeurt is dat mensen die niet met hun Iberisch paard overweg kunnen, gelijk de Spanjaarden of Portugezen de schuld geven... Want jezelf eens kritisch bekijken... dat doe je natuurlijk niet..;)



Mag ik zeggen dat het ook wel eens een beetje gehyped wordt. Als je zegt dat je een paard hebt dat in Spanje is 'mishandeld' je gelijk wat extra credit verdient als nieuwe eigenaar (paardentemmer)? O:)

Ik heb ook wel wat niet Hollandse praktijken meegemaakt in mijn tijd op de fokkerij, maar daar zijn nog niet direct verknipte paarden van gekomen hoor. Eerder absoluut gehoorzame :Y)


Toen ik een PRE als bijrijpaard ging doen, was er veel problemen geweest met mijn voorgangster, paard viel haar aan en ze werd bang voor hem en kon niet met hem overweg en stiefzus van de eigenaresse kon ook niet met hem overweg en toen zochten ze iemand en dat werd ik en ik kon ermee overweg en hij heeft mij nooit aangevallen. Alleen wel zeer pittig, dus even longeren voordat je erop gaat, en na een maandje was het niet meer nodig en raakten wij steeds meer op elkaar ingespeeld en toen was het prima en kon ik ermee buiten rijden.

Het ligt niet altijd aan de spanjaarden die het hadden grootgebracht, want hij was niet getraumatiseerd of wat dan ook. Hij kwam van kennissen uit spanje die het aan de eigenaresse voor een vriendenprijs verkocht ivm het plotseling overlijden van haar paard. Het is gewoon het dier aanvoelen en of je er een klik mee hebt of niet en het begrijpt en er handigheid in heeft om ermee om te kunnen gaan.

Ik vond hem fantastisch, was nergens bang voor en als hij dat wel is dan is het slechts 1 x en daarna nooit meer en leerde heel snel en onthoudt alles.

Bij de mensen bij wie het niet goed ging, die waren opgevoede brave KWPN-ers gewend en dan is het wel ff heel anders om dan ineens een PRE te mogen doen. Er ging maanden overheen voordat de stiefzus van de eigenaresse ook ermee overweg kon en toen was het ook goed, ze heeft het echt moeten leren.

De eigenaresse kon er ook direct goed mee overweg en ook ze begreep het dier goed en had ook gewoon een normaal paardenverstand en consquent zijn.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:39

xyzutu2 schreef:
Cyrina schreef:
En niet alleen of het merrie of ruin of hengst is ,maar ook zeker de leeftijd!!

Ik fok zelf, dus zie veel paarden opgroeien. Wat met 3 a 4 jaar nog een ranke garnaal is, kan met 8 jaar opeens een heel flink barok paard zijn!


Garnaal... :')
Ik zie ze helemaal voor me. 8-)

Wat me trouwens ook wel eens verbaast is hoe tegenstrijdig mensen over paarden kopen denken als het om import-Anda's gaat. Veel Nederlanders zijn wat huiverig voor 'gewone' warmbloedhandelaren en helemaal als ze ook nog eens horen dat zo'n paard in 3 jaar al 8 verschillende eigenaren heeft gehad.
Parkeer een vrachtwagen Andalusiers in Nederland, en diezelfde mensen hebben er geen enkel probleem mee om een compleet herkomstloze Andalusier te kopen - terwijl die voor hetzelfde geld op 4jarige leeftijd in Spanje ook al aan zijn 6e baas toe was...
Voor mij was dat in elk geval wel een reden om alleen naar in Nederland gefokte Andalusiers/Lusitano's/Cruzado's te kijken, of naar paarden die hier al een aantal jaar bij dezelfde persoon woonden. Dan krijg je toch een beter idee van karakter en lichamelijke gezondheid dan bij een paard dat zonder enige voorgeschiedenis van een laadklep stapt.

Het traumadenken zie ik trouwens niet alleen in de barokke paardenwereld, maar ook (en nog veel meer) in de natural horsemanship-wereld. Het feit dat paard en mens elkaar vóór methode X niet begrepen ligt gek genoeg altijd aan een trauma bij het paard, en nooit aan gebrek aan gezond paardenverstand bij de mens. 8-)


Een andere optie is natuurlijk naar het land van herkomst gaan en daar de betere fokkers en/of stallen bezoeken. Dat is ook nog eens heel leuk om te doen. De rasvereniging kan je helpen aan goede, betrouwbare adressen. Natuurlijk moet je zelf beschikken over de nodige kennis en een gezond verstand, maar dat moet je sowieso als je een paard koopt, ook in Nederland. Als je de geschiedenis van een paard belangrijk vind dan zijn er genoeg paardenverkopers die je daar alles over kunnen en willen vertellen. Met een beetje mazzel kunnen ze je ook nog andere familieleden laten zien en valt er volop uit te proberen zodat je een goed beeld kan vormen van het paard wat je wil kopen.

De vrachtwagens vol met paarden die naar Nederland komen en waarvan niets bekend is hebben dat inderdaad niet. Maar daar is vaak de prijs ook na. Dat is dan een keuze die je als koper maakt.

Er zijn volgens mij inmiddels genoeg fokkers in Nederland die goede paarden fokken, zowel PRE als PSL. Dus als je liever van een Nederlander koopt is dat zeker een goede optie.

I.m.o. dus voor ieder wat wils.

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:19

Dat klopt ook Kelly_ann, in Spanje zijn ook huis tuin en keuken ruiters. Ik ben wel van mening dat ze daar in elk gradatie leiding geven, dat er echt een no nonsense cultuur heerst mbt opvoeden van een paard. Hier daarentegen, lees/zie/hoor ik ruiters die altijd maar zoetsappig met een paard omgaan, altijd maar willen knuffelen en meer bezig zijn met wat voor kleur dekje mooi zal staan op hun paard. Daar krijg je idd een 'trauma' paard van . Mijn trainer zei ooit tegen me: een hengst is een hengst, behandel hem als een man.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:53

Die knuffelpaarden met roze dekjes zijn ook zo mak als een schaap, zullen ook vast geen hengsten zijn..alhoewel mijn paard vraagt zelf om een knuffel..die is ook liever en braver dan zijn maat een shetruin..een hengst is in mijn ogen gewoon een paard, gaat ook gewoon als een paard net als elk ander paard elke dag met maat samen naar buiten..dat maakt ook verschil uit denk ik...
Hem opsluiten en elke dag luchten in zijn eentje veranderd hem misschien ook wel in een draak..

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:55

Ik vind het lastig hoor..op marktplaats staan zoveel handelaren en op het eerste oog best wel mooie paarden, maar ken die handelaren niet, ik zou het alleen dan al niet aandurven. Je komt dan bij een paar bekende fokkers uit en daar koet net wat staan wat je wil"

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:07

Kelly_ann schreef:
Echt Tcm? De Spanjaarden zijn in mijn ogen juist erg goed in dominant en overbluffen bij het trainen van de paarden :o

Ik vind dat daar juist veel minder getut wordt, er wordt iets gevraagd van het paard en er wordt direct een reactie verwacht. Komt er geen reactie dan volgt er appél. En daarin kunnen de Spaanse trainers wel eens wat driftig en erg ongeduldig worden.
Drukte of rillerigheid van het paard wordt genegeerd tenzij het paard de commando's niet opvolgt (b.v. stilstaan), dan - zie bovenstaand.
Paniek en stress of iets bereiken met een omweg kennen ze niet daar in het warme zuiden :Y)

Daar krijg je wel paarden van die erg mensgericht zijn, en soms ook wat bangig. Steek je hand op en ze zijn gelijk alert of deinzen even terug... om even een voorbeeld te noemen.


Ik had het eigenlijk over hier..in spanje heb ik geen ervaring mee dus weet niet hoe dat daar doen..

Helaas had ik een smid die zei, o een hengst? Die moet je overbluffen en begon meteen te slaan..mijn doodbrave jonkie..ik was helemaal beduust... Dat bedoel ik..ook op handelsstallen gezien bij kwpners net uit de opfok, de bezems kwamen te voorschijn, dier had nog geen stap gezet..kennelijk had meneer de smid geleerd er zo mee om te gaan...volgende smid wilde ook eerst even los gaan, hield zich in omdat ik meteen er op zat....zijn achterhoeven had hij nauwelijks gedaan...ik snap dat niet...
Dat bedoelde ik...niet elke hengst en zeker de pre's zijn meteen eng en moeten om kennis te maken eerst flink aangepakt te worden...bizar. Zal wel angst zijn..
Doen ze dat ook in Spanje dan zo?

Ik vind ruin merrie of hengst, spatjes en aanpakken maar niet van te voren om te overbluffen, maar op moment zelf..misschien ben ik ook wel te soft en heb de mazzel op een watjeshengst :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:05

Tcm62 schreef:
Ik vind het lastig hoor..op marktplaats staan zoveel handelaren en op het eerste oog best wel mooie paarden, maar ken die handelaren niet, ik zou het alleen dan al niet aandurven. Je komt dan bij een paar bekende fokkers uit en daar koet net wat staan wat je wil"


Je kunt natuurlijk gewoon bij ze gaan kijken en als je geinteresseerd bent goed laten keuren (bij import Iberiers zou ik ook zeker de rug op de foto laten zetten, alleen al vanwege de reis die ze vaak onvoorbereid gemaakt hebben).

Waar ik zelf ook vooral een probleem mee heb, is de ontzettend nare mentaliteit van sommige handelaren. Ze kopen bijvoorbeeld 12 gezonde Anda's, die gaan op de vrachtwagen naar Nederland en als ze hier aankomen blijkt er onderweg iets gebeurd te zijn waardoor een paard kreupel of met een rugblessure van de trailer komt. Paard krijgt een week of twee om uit zichzelf te herstellen en als de blessure ernstiger blijkt en meer (dure) zorg nodig heeft, dan worden ze te duur is het einde oefening: ze hebben niet eens het fatsoen om het paard hier in te laten slapen, maar sturen hem met alle pijn en problemen die het paard door de aankoop door de handelaar heeft opgelopen gewoon weer met de eerstvolgende vrachtwagen voor een pijnlijke reis terug naar Spanje waar ook niemand op ze zit te wachten.

Dat vind ik echt de donkerste kant van de hele goedkope Anda's naar Nl-haal mentaliteit. De paarden zijn zo goedkoop dat de handelaar zich niets extra's aan kosten kan (nou ja, wil...) permitteren. De paarden die je in de stal ziet staan zijn de paarden die het gehaald hebben, de paarden die pech hadden en onder de hoede van de handelaar nog veel slechter zijn geworden zijn alweer weg. :(
Ik vind dat persoonlijk echt onmenselijk; neem je verantwoordelijkheid als handelaar voor alle paarden die onder jouw hoede op jouw stal komen, en niet alleen degenen die het in 1 stuk overleefden..

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:25

Ja, denk je Xyzutu? Een handelaar heeft er helemaal geen baat bij als zijn handelswaar onderweg kapot gaat. Het is ook echt niet zo dat je daar een gezond en verzorgd paard voor een appel en een ei kan inkopen.
Fijne maar eenvoudige paardjes hebben ook in Spanje een redelijke waarde!
Wil je wat winst maken moet je je paardjes heel houden!

Waar ik wel wat vraagtekens bij heb is hoe goed de paardjes gekeurd worden. Foto's maken is duur, is hier bij iets duurdere (zeg > 4.000) paarden gebruikelijk. Maar in Spanje loopt dat nog wat achter (behalve in de top). Dus ik vermoed dat paarden met vlekjes nog wel eens als 100% hiernaartoe gaan. Maar dan is de vraag, hoe erg is een vlekje voor de recreant?

Anoniem

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:33

Ik wou dat ik het dacht, maar helaas weet ik dat uit de praktijk 100% zeker.
En die handelaren proberen hun paarden ook echt 100% gezond in Nl te krijgen (daarmee verdienen ze nou eenmaal hun brood), maar soms gaat er nou eenmaal iets fout onderweg. Kan iedereen overkomen, ook mij, maar mijn probleem is dat een paard dat gemankeerd in Nl aankomt dan bij bepaalde handelaren met datzelfde mankement en dus pijn weer teruggestuurd worden. Toen ik vroeg wat er daar dan met die paarden gebeurt, hoorde ik dat ze in Spanje in grote veekralen met overtollige/slecht te verkopen/ongewenste paarden terecht komen en daar aan hun lot overgelaten worden op de meest basale zorg na tot ze uiteindelijk doorgaan voor de slacht.
Ik heb er geen probleem mee dat een paard geslacht wordt en ook niet met transport, maar wel met handelaren die, als hun net aangeschafte paard door domme pech gemankeerd van dat transport af komt ze gewetenloos terugsturen en zo het lijden verlengen/vergroten en alle kansen op een beter leven voor dat paard vernietigen.
Dat is echt een probleem van de goedkope sector. Als een Anda niet 2500 kost maar 7000 of 10.000 dan is er een veel grotere financiele marge (en motivatie, voor de mensen die alleen geld zien als het om paarden gaat) om het paard wél te laten behandelen, dus dierenarts erbij, rontgen erop, osteo ernaast enz.

Ik ben niet tegen de import van goedkope Andalusiers, maar helaas heeft dat ook een schaduwkant die niet iedereen kent.

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:35

Oooh dat is wel verschrikkelijk, dat wist ik niet. Arme paarden die dan teruggaan naar Spanje.