Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:17

De laatste tijd zit ik weer wat meer in de Lusi/Anda wereld en ongeacht het ras hoor ik steeds dezelfde verhalen:
Aan de ene kant: Spanjaarden/Portugezen houden de beste paarden voor zichzelf en Nederlanders willen daar ook niet voor betalen, waardoor vooral de mindere kwaliteit doorstroomt naar Nederland en de kwaliteit van de gemiddelde Nederlandse Anda/Lusi ook op de keuringen vrij matig is
Aan de andere kant: Nederlandse Anda/Lusis scoren prima op keuringen die worden voorgezeten door Portugese en Spaanse keurmeesters, dus met de kwaliteit van de Nederlandse Anda/Lusi zit het wel goed.

Wat is nou waar? Of misschien beter gezegd: wat is jullie mening hierover?

Zelf ben ik erg fan van de barokke Iberier met korte rug, stevige hals en een mooie kont en die kom ik in NL nauwelijks tegen. Aan de andere kant weet ik ook dat een Lusitano fokster hier erg hoog scoorde op de keuringen met erg sportieve Lusitano's die je nauwelijks van warmbloeden kon onderscheiden en waar de keurmeesters helemaal weg van waren. Is er nou een verschil in kwaliteit tussen NL en 'het moederland', of hebben we gewoon andere fokdoelen of is er geen verschil tussen daar en hier?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:23

Ik ben niet erg van de keuringen. Maar ik zie hier in dit land ook wel echt mooie van goed karakter zijnde iberische paarden langs komen.

Wat betreft die stevige hals, mooie kont... Dat moet je trainen, dus grote kans dat ze er wel zijn. Maar dat niet iedereen dat voor elkaar krijgt.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:23

Ik ben ook benieuwd.
Heb zelf een echt korte en stevig gebouwde merrie maar hoorde een paar fokkers klagen over het "kiloknaller" fokbeleid van tegenwoordig. Terwijl ik juist dacht dat dat tot op zekere hoogte ouderwets en gewenst was? :?

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:30

Interessant, ik volg.

Wel heb ik vernomen dat je bij de PRE goed moet opletten ivm de slechte ruggen, ook in Spanje.

Er zijn inderdaad tegenwoordig veel paarden te dik dus ik snap de mensen wel die "kiloknaller" zeggen.

Vroeger had ik een jonge PRE als bijrijpaard en die was juist vrij slank en niet van het ouderwetse type en had een moeilijke rug voor zadels.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:10

Mijn PRE Candor komt uit Nederland, en het is echt een fijn paard. Top karakter en hij heeft eigenlijk nooit iets (op gevoeligheid voor vliegen na dan). Hij komt van een kleinschalige fokker. Zelf heb ik niet bewust gekozen voor een PRE uit Nederland (geboren), maar wel bewust voor een PRE die al in Nederland was. Andere manier van omgang kan een ander paard geven, en ik vind het dan wel fijn als de omgang al heel "Nederlands" is. Ook vond ik het een fijn idee dat je gemakkelijker communiceert en afspraken ook meteen veel duidelijker zijn.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:32

Zoals je in Nederland goede en slechte hebt, heb je die in Spanje ook.
Punt is dat in Spanje veel meer PRE's zijn dus lijkt het al gauw dat er meer goede daar staan.

Vaak willen Nederlanders voor een dubbeltje op de eerste rang en komen er dus ook wel eens minder goede hierheen. Als ik wel eens zoekopdrachten voorbij zie komen en zie dat ze een top hengst zoeken voor de prijs van een ezel komt er inderdaad 'rotzooi' deze kant op.
Er zijn een aantal stallen hier die inspelen op de vraag van de Nederlander, namelijk papier PRE's voor lage prijzen. Zij kopen die met vrachtwagens vol op in Spanje voor lage prijzen, daar zitten maar weinig kwaliteitshengsten tussen.
En vergeet niet dat de meeste fokkers in Spanje zitten en dus hun ook de goede fokhengsten bezitten, die worden of nooit verkocht of alleen voor enorme bedragen. Om zulke hengsten in Nederland te krijgen zullen er meer goede fokkers hier moeten vestigen.

En in Spanje heb je ook onderscheid tussen de fokkers, de 1 fokt nog de barokke types en de ander fokt meer richting de sporttypes omdat ook daar vraag naar is.
Datzelfde geldt ook voor Nederland, ik ken hier mensen die juist die maaiende, kleine kortnekken zoeken en mensen die de echte sportypes willen om er hoog mee in de dressuur te komen.

Ik vind er dus weinig over te zeggen. Op de keuring hier in Nederland doen de PRE's het goed, maar ook dat blijft maar een mening van de keuringsmeesters.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:53

Ik persoonlijk houd niet van een barok paard of het nu een lusi of een anda is, die niet van een warmbloed paard te omderscheiden is...ik zie ze inderdaad steeds vaker...kennelijk is er markt voor.

Mijn anda heeft wel degelijk hals en kont, maar ik zie ook de iele. Mijn pre is nog hengst en dar scheelt denk ik ook..de goedkopere ruinen die ik vaak voorbij zie komen op marktplaats vind ik persoonlijk niks aan..

Veel is ook training en opvoeding.

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:00

Tcm62 schreef:
Ik persoonlijk houd niet van een barok paard of het nu een lusi of een anda is, die niet van een warmbloed paard te omderscheiden is...ik zie ze inderdaad steeds vaker...kennelijk is er markt voor.

Mijn anda heeft wel degelijk hals en kont, maar ik zie ook de iele. Mijn pre is nog hengst en dar scheelt denk ik ook..de goedkopere ruinen die ik vaak voorbij zie komen op marktplaats vind ik persoonlijk niks aan..

Veel is ook training en opvoeding.



Ik vind er ook niets aan dat de PRE en Lusitano die eruit zien als gewoon warmbloed paard.

Het moet een ras op zich blijven en met de zo kenmerkende uiterlijk, alleen dan wel graag goed en gezond gefokt.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:03

Beide is waar.

Veel Nederlanders willen een paard voor weinig. Een goede PRE of PSL kost wat, waardoor er een grote vraag hier is voor paarden die of minder gebouwd zijn, of iets mankeren etc. Echter deze paarden zie je zelden op de keuringen.

Er zijn ook genoeg echte rasliefhebbers hier die heel serieus zijn. Zij selecteren echt goede paarden en gaan daarmee naar keuringen, waar ze het ook heel geregeld heel erg goed doen.

Anoniem

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:44

Wat zijn eigenlijk de meest voorkomende bouwfouten in de Nederlandse (wat mindere) Iberiers? Is dat ook een kwestie van Nederlandse smaak, bijvoorbeeld dat hier vooral de kleine propjes of de te grote, lange & slappe paarden naartoe gaan, of is dat totaal willekeurig?
Ik kreeg namelijk ook te horen van iemand die vaker naar Spanje gaat dat sommige handelaren en fokkers bijna feilloos kunnen inschatten in welke paarden Nederlanders (en Duitsers idem dito) interesse hebben. Dat klonk alsof er toch een soort nationale smaak zou bestaan. Ik kreeg de indruk dat Nederlanders bij goedkopere PRE's/Andalusiers bij een leuk kleurtje iets sneller genoegen zouden nemen met een langer, groter en wat slapper paard met een wekere rug, terwijl Duiters bij het juiste kleurtje iets sneller genoegen zouden nemen met een barok propje. Maar of dat waar is weet ik niet, aangezien er in verhouding tot Nederland zulke enorme aantallen richting Duitsland gaan dat de variatie in goedkopere paarden daar volgens mij enorm is.

loempia93
Berichten: 489
Geregistreerd: 27-09-10
Woonplaats: Limburg

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:01

Interessant, ik volg

Heb 3 maanden stage gelopen op een Spaande dressuurstal, prachtige paarden. In mijn ogen waren dat DE andalusiers/ PRE. De stalhouders waren echt nog van de oude stempel en hebben mij veel vertelt over het ras. Dingen die ik hier niet hoor.
Bijvoorbeeld:
Echte spanjaarden willen geen zwarte paarden want dat is de kleur van rouw. Daar is nu vraag naar dus de prijzen van de zwarte paarden zijn enorm hoog.
Andalusiër is een belediging voor de fokker want een anda is blijkbaar niet helemaal zuiver, in tegenstelling tot de PRE.

Terug in Nederland was ik helemaal verliefd op het ras. De advertenties die ik hier voorbij zag komen voldeden echt niet aan het plaatje wat ik in mijn hoofd had, erger nog bij 9 van de 10 kon ik ze niet van een ander warmbloedpaard onderscheiden. Zelfs de 'top'hengsten vond ik niet rastypisch.

Anoniem

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:19

Interessant! Dat komt wel overeen met wat ik van anderen hoor over de verschillen tussen Spaanse en Nederlandse PRE's.

Dat Spanjaarden aan kleurselectie doen/deden is volgens mij al wel breder bekend. Zo was vos eerst niet toegestaan als kleur, maar sinds dat opengegooid is zijn juist vossen spectaculair in prijs gestegen. Dat 'Andalusier' een belediging is klopt: ik gebruikte beide termen omdat er zowel paarden met als zonder papieren naar Nederland gaan, maar ze beiden wel een soort 'Nederlands' type zouden vertegenwoordigen.
Hoe zagen de PRE's op jouw stageplek eruit als je ze vergeleek met de PRE's in Nederland? En werkte je daar alleen met hengsten of ook met merries en ruinen? Het feit dat Nederlandse rijpaarden voor 90% uit merries en ruinen bestaat kan het beeld misschien ook vertekenen.

loempia93
Berichten: 489
Geregistreerd: 27-09-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:42

xyzutu2 schreef:
Interessant! Dat komt wel overeen met wat ik van anderen hoor over de verschillen tussen Spaanse en Nederlandse PRE's.

Dat Spanjaarden aan kleurselectie doen/deden is volgens mij al wel breder bekend. Zo was vos eerst niet toegestaan als kleur, maar sinds dat opengegooid is zijn juist vossen spectaculair in prijs gestegen. Dat 'Andalusier' een belediging is klopt: ik gebruikte beide termen omdat er zowel paarden met als zonder papieren naar Nederland gaan, maar ze beiden wel een soort 'Nederlands' type zouden vertegenwoordigen.
Hoe zagen de PRE's op jouw stageplek eruit als je ze vergeleek met de PRE's in Nederland? En werkte je daar alleen met hengsten of ook met merries en ruinen? Het feit dat Nederlandse rijpaarden voor 90% uit merries en ruinen bestaat kan het beeld misschien ook vertekenen.


Daar heb je een punt, het waren idd alleen maar hengsten. Daarbij denk ik ook dat het vooral aan de manier van trainen lag waardoor deze paarden meer typisch waren voor mij. Door het verzamelen hadden ze natuurlijk andere spiermassa's dan de 'Nederlandse'. Ook waren het vooral oudere paarden (>10) die al hoog in opleiding waren.
Hoe ze eruit zagen... Dikke nek, bolletjes lijf/achterhand, iele beentjes waardoor het leek alsof ze 'hoger' op de benen stonden. Hun hele houding (zonder ruiter, in rust) straalde meer kracht uit.

Deze komen wel in de buurt (extra naar een merrie gezocht), op ongeveer 1/3 van de pagina 'Looking for a gorgeous revised mare'.

http://www.prehorse.info/breeders/145/news/

& op deze website vind ik het merendeel echt rastypisch, vooral de laatste laat zien wat ik met 'bollig lijf' bedoel

http://www.woodlandshorseriding.com/forsale.htm

Anoniem

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:46

Volgens mij snap ik wat je bedoelt: dunne beentjes en dikke billen. :D

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:51

Ik heb geen verstand van PRE's, wel van Lusitano's. Er zijn een aantal fokkers in NL die echt wel hele goede kwaliteit hebben. Daar zit een prijs aan, net als bij elk ras. De Portugese zijn prima bereid te verkopen als je die prijs wil betalen. Op de NL Lusitano keuring is veel kwaliteit te zien. Zij worden inderdaad beoordeeld door Portugese keurmeesters, dezelfde als die dat ik Portugal en daarbuiten doen. Zij zijn erg te spreken over de fokproducten van de Nederlandse fokkers.

Natuurlijk is er ook een hoop mindere kwaliteit de grens over gekomen. Het is maar net wat je wil als mens en wat je wil en kan betalen. Ik zie zowel PSL als PRE die ik echt niet mooi vind, maar wie ben ik om iemand zijn paard te misgunnen. In het geval van de PSL komen die minderen paarden waarschijnlijk toch niet door de keuring. Dat vind ik wel een fijne gedachten als het gaat om kwaliteit voor het ras. Nogmaals, wellicht is dat bij de PRE ook zo, maar daar ben ik nog nooit op een keuring geweest.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:54

Cyrina schreef:
Beide is waar.

Veel Nederlanders willen een paard voor weinig. Een goede PRE of PSL kost wat, waardoor er een grote vraag hier is voor paarden die of minder gebouwd zijn, of iets mankeren etc. Echter deze paarden zie je zelden op de keuringen.

Er zijn ook genoeg echte rasliefhebbers hier die heel serieus zijn. Zij selecteren echt goede paarden en gaan daarmee naar keuringen, waar ze het ook heel geregeld heel erg goed doen.


Ah, deze post bevestigd mijn gedachte over kwaliteit op de keuring. :j

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:03

xyzutu2 schreef:
De laatste tijd zit ik weer wat meer in de Lusi/Anda wereld en ongeacht het ras hoor ik steeds dezelfde verhalen:
Aan de ene kant: Spanjaarden/Portugezen houden de beste paarden voor zichzelf en Nederlanders willen daar ook niet voor betalen, waardoor vooral de mindere kwaliteit doorstroomt naar Nederland en de kwaliteit van de gemiddelde Nederlandse Anda/Lusi ook op de keuringen vrij matig is
Aan de andere kant: Nederlandse Anda/Lusis scoren prima op keuringen die worden voorgezeten door Portugese en Spaanse keurmeesters, dus met de kwaliteit van de Nederlandse Anda/Lusi zit het wel goed.

Wat is nou waar? Of misschien beter gezegd: wat is jullie mening hierover?

Zelf ben ik erg fan van de barokke Iberier met korte rug, stevige hals en een mooie kont en die kom ik in NL nauwelijks tegen. Aan de andere kant weet ik ook dat een Lusitano fokster hier erg hoog scoorde op de keuringen met erg sportieve Lusitano's die je nauwelijks van warmbloeden kon onderscheiden en waar de keurmeesters helemaal weg van waren. Is er nou een verschil in kwaliteit tussen NL en 'het moederland', of hebben we gewoon andere fokdoelen of is er geen verschil tussen daar en hier?


Over welke fokker heb je het?

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:26

Ik denk dat het met de getoonde kwaliteit op de Lusitano-keuringen in België en Nederland wel snor zit eigenlijk. (PRE's minder ervaring mee. Dus durf ik mij niet over uitspreken.)
Ik heb een 5 jarige lusitano merrie ( in Nederland gefokt). En als ik dat als eigenaar mag zeggen. T'is echt geen lelijke en ze beweegt ook zeker niet slecht. Weinig mis mee, met mijn paard. Ook nog een 'tof' kleurtje zelfs.
En toch word ik steeds zenuwachtig als ik op keuringen rond loop en zie welke paarden haar "concurrentie" zouden zijn en als ik bedenk dat ze nog naar de stamboekopname moet. :=
Daar loopt wat tussen hoor... T'is intimiderend zelfs!
Er worden hier echt hele knappe, goed bewegende paarden gefokt. En ook de Portugese keurmeesters lijken het daarmee eens. Als je nagaat met welke cijfers paarden worden opgenomen. En als je ziet hoeveel medailles er worden uitgereikt.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:04

Cyrina haar paarden vind ik mooi en zeker goed te betalen..maar dat is mijn menimg...mooi is ook persoonlijk denk ik..
Sommigen willen veel knie aktie en anderen weer juist ruime beweging.

Een mooi ogende pre die loppt als een naaimachie tje is niet mijn ideaal, knie aktie en ruim kunnen strekken weer wel..dus persoonlijk.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:17

xyzutu2 schreef:
Interessant! Dat komt wel overeen met wat ik van anderen hoor over de verschillen tussen Spaanse en Nederlandse PRE's.

Dat Spanjaarden aan kleurselectie doen/deden is volgens mij al wel breder bekend. Zo was vos eerst niet toegestaan als kleur, maar sinds dat opengegooid is zijn juist vossen spectaculair in prijs gestegen. Dat 'Andalusier' een belediging is klopt: ik gebruikte beide termen omdat er zowel paarden met als zonder papieren naar Nederland gaan, maar ze beiden wel een soort 'Nederlands' type zouden vertegenwoordigen.
Hoe zagen de PRE's op jouw stageplek eruit als je ze vergeleek met de PRE's in Nederland? En werkte je daar alleen met hengsten of ook met merries en ruinen? Het feit dat Nederlandse rijpaarden voor 90% uit merries en ruinen bestaat kan het beeld misschien ook vertekenen.



En niet alleen of het merrie of ruin of hengst is ,maar ook zeker de leeftijd!!

Ik fok zelf, dus zie veel paarden opgroeien. Wat met 3 a 4 jaar nog een ranke garnaal is, kan met 8 jaar opeens een heel flink barok paard zijn!

Overigens heb ik een aantal merries waar je ook niet bepaald makkelijk omheen kijkt hoor :D

Daarnaast is het ook smaken verschillen, veel Nederlanders houden niet van een convex profiel, terwijl dat er eigenlijk wel een beetje bij hoort, zeker bij een PSL, maar ook bij een PRE is het wel degelijk gewenst.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:43

Ik heb in Spanje gewerkt voor een topfokker. Eigenlijk allemaal hogere prijsklasse. Van de 150 paarden zaten er zo'n 30 tussen die echt tot de top behoorden. Dekhengsten, topmerries, grand-prix paarden.
Prijzen nooit minder dan 4 nullen, en de toppers, daar kan je ook een ferrari voor kopen.

Dan volg ik hier een paar handelaren, en zij komen thuis met vrachtwagens vol leuke, knappe paardjes. De bouw niet helemaal correct (overbouwd, te rank, etc). vaak wel de kleurtjes (zwart/vos/bruin) en meestal ook aan de kleine kant tot 1,60. Terwijl de grote fokkers in Spanje al geruime tijd grotere paarden met rechtere beweging te fokken (het swingende voetje gaat er steeds meer uit).
Kosten voor deze geïmporteerde paardjes, zo tussen de drie en achtduizend euro. Een fijne prijs voor een fijn paardje, maar het zijn niet de toppers uit de Spaanse fokkerij.

Maar Spanje is groot en de populatie paarden net zo groot en gevarieerd, er loopt ook een hoop kachelhout door slecht keuzes in fokkerij. Het land loopt zeker nog achter op noord Europa.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Kwaliteit van Iberische rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:45

Wat ik wel vind dat in Nederland toch een hoop PRE lopen met een verknipt karakter. Misschien iets om op te gaan letten.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:49

Dat klopt, maar ook die komen hier omdat ze goedkoper zijn. Of ze worden zo door al het van hand tot hand gaan, of ze worden hier niet begrepen (omschakeling).

En dit is erg jammer want ze zijn juist zo fantastisch van karakter!

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:33

Cyrina schreef:
En niet alleen of het merrie of ruin of hengst is ,maar ook zeker de leeftijd!!

Ik fok zelf, dus zie veel paarden opgroeien. Wat met 3 a 4 jaar nog een ranke garnaal is, kan met 8 jaar opeens een heel flink barok paard zijn!


Overigens heb ik een aantal merries waar je ook niet bepaald makkelijk omheen kijkt hoor :D

Daarnaast is het ook smaken verschillen, veel Nederlanders houden niet van een convex profiel, terwijl dat er eigenlijk wel een beetje bij hoort, zeker bij een PSL, maar ook bij een PRE is het wel degelijk gewenst.


Dit zijn ook wel geluiden die ik rondom de Lusitano keuringen hoor. Paarden worden dan in het publiek sportmodel genoemd terwijl het dan gewoon om een twee jarige hengst gaat. Ja die is op die leeftijd nog heel rank en slank. Ga nog maar eens kijken als hij 8 jaar is. Juist is het fijn als jonge paarden nog niet zo zwaar zijn en over een speknek beschikken. Deze paarden groeien uit tot een mooi model zonder dat ze te beknopt en te zwaar worden. Bij de merries geldt hetzelfde. Bekijk ze eens als ze 8 tot 10 jaar oud zijn en veulens hebben gehad.

Een ruintje mist i.m.o. vaak wel net dat beetje extra wat een hengst wel heeft. Dat zie ik inderdaad wel terug, maar ik ben zelf wel blij dat veel mensen toch kiezen voor ruinen, omdat ze hun paard dan een fijner leven kunnen bieden.

Ik lees op bokt wel veel verhalen van getraumatiseerde PRE's met een duister Spaans verleden. Er zijn nou eenmaal minder PSL in Nederland dus die verhalen komen iets minder voor al zijn er binnen de vereniging ook wel verhalen bekend van moeilijke karakters en geen goede match. Of dat enkel het paard is, de Spaanse of Portugese opvoeding of de combinatie met de nieuwe eigenaar.. De waarheid zou ergens in het midden liggen.

Ik vind mijn PSL's wel veel makkelijker in de omgang dan mijn nerveuze volbloeds waren. Maar ik vind het zeker geen beginners paarden. Ze houden me flink aan het denken! ;)

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:36

Cyrina schreef:
Dat klopt, maar ook die komen hier omdat ze goedkoper zijn. Of ze worden zo door al het van hand tot hand gaan, of ze worden hier niet begrepen (omschakeling).

En dit is erg jammer want ze zijn juist zo fantastisch van karakter!

Dus eigenlijk kan ik het best met een veulen beginnen?