PRE-bloedlijnen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 12:29

Hallo allemaal,

Korte verhaal:
Ik ben een beginnende fokker van Pura Raza Española en ik zou me graag wat verdiepen in de bloedlijnen. In de eerste plaats de bloedlijnen van mijn eigen paarden.


Meer uitgebreide versie:
Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik een volledige ommezwaai gemaakt in mijn paardencarrière en heb ik mijn eerste PRE (Andalusiër) aangekocht.

Het ging om een hele grote zwarte hengst van 4 jaar (Kinquillero AG). Een half jaar later heb ik hem naar de hengstenkeuring gebracht en daar werd hij goedgekeurd.

Ik zeg al van toen ik een klein pennymeisje was: ik wil super graag ooit mijn eigen veulen fokken.

Met mijn wambloedmerrie is dat er nooit van gekomen en nu had ik plots een goedgekeurde dekhengst, maar geen merrie meer _-:(

Na nog een half jaar dromen en verkoopsites afschuimen zag ik een merrie staan die mijn aandacht trok. Na wat een vrijblijvend bezoekje moest worden, heb ik na 10 min de verkoper al de hand geschud 8)7 Tsja wat kan ik zeggen, beetje impulsief 8-)

Het ging om een zwarte 16-jarige merrie (Imperiosa), APTA-gekeurd, dragend van Deseo V (ook zwart).

Inmiddels zie ik het al ietsje groter dan die droom van dat ene veulen en wil ik wel vaker eens een veulentje fokken. Zeker een veulen van mijn eigen gekeurde hengst kijk ik énorm naar uit.

Nu vroeg ik me dus af of er hier mensen zijn met kennis van de PRE-bloedlijnen die me wat wegwijs kunnen maken. Ik merk dat het in België toch echt een select clubje van fokkers is, die over het algemeen niet veel van hun kennis willen lossen.

Dit is de afstamming van mijn hengst:
Afbeelding
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... MWDPkGuQQ=

Van mijn merrie:
Afbeelding
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... R68IfxDOI=

Ik ben er op eigen houtje al wel achter gekomen dat mijn veulen (volle broer of zus van dit paard: http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... 1sgYnzzZQ=) verre familie zal worden van Fuego XII en ik herken ook wel enkele klinkende namen zoals Maromo, Macanuo, Agente, ...

Maar ik hoop dat iemand me nog wat meer kan vertellen :o

Alvast bedankt! +:)+

petraaken

Berichten: 44232
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:40

F-AM --> BKR. Aangezien hier de kenners van de Barokke rassen zitten zal je hier de beste antwoorden krijgen.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:51

Hoi,

ik richt me nu even niet op individuele paarden, maar de bloedlijnen;

De paarden met het laddertje als brandmerk (plaatje achter de naam) zijn van de fokkerij Escalera, een al eeuwen oude fokkerij. Op dit moment gesplitst onder gebracht bij een broer en een zus. Ze hebben voornamelijk altijd bruine gehad, al heeft zus (Maria) inmiddels oo kwat zwarte. Een fokkerij die altijd erg op beweging als hoofddoel heeft gehad.

De paarden mer YM achter hun naam zijn van Yeguada Militair , dit is de militaire staatsstoeterij. paarden die door de militairen gebruikt worden, ook de politie zie je ze vaak gebruiken. tevens zorgt deze staatsstoeterij voor goed hengsten die ze tegen weinig dekgeld beschikbaar stellen voor de gewone man. Zoals je wel zult begrijpen lift in deze fokkerij het hoofddoel op karakter, dit zijn vaak hele brave paarden, voor velen geschikt.

Van de paarden met de M achter hun naam kan je dat laatste niet zeggen. Dat is de Boloix lijn, ook een heel grote oudere fokkerij. Dit zijn vaak paarden met een sterk karakter, vaak erg eenkennig, soms wat ril. In eerste instantie niet makkelijk en zeker niet voor ieder geschikt. Het grote voordeel van deze paarden is; heb je ze voor je, gaan ze letterlijk voor je door het vuur. maar het kost tijd. Daarnaast gaat het hier om zeer wendbare dieren met heel veel power.

De paarden met een S met een kruisje erachter is Guardiola, een fokker die op dit moment best populair is.

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 17:19

Dankjewel Cyrina.

Escalera, Yeguada Militar en Guardiola kende ik.

Boloix had ik wel al van gehoord, maar had geen flauw idee dat dit dus de 'M' was. En laat me nou 2x raden, er zit een ruime scheut Boloix-bloed in mijn hengst? Wat een verassing :+

De karakterbeschrijving past volledig bij hem. Soms is hij zo een doetje en andere keren... }:) _-:(

Dankjewel voor de duidelijke introductie *D

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:25

hahaha Mijn eigen privepaarden dragen op 1 na ook allemaal een flinke scheut Boloix. ik hou er van, maar aan het begin heb je wel eens zoiets van....; waar begin ik weer aan hihihi

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 18:36

Is er echt niemand anders die thuis is in PRE bloedlijnen?

Ik vind dit echt interessant.

Bij het BWP, KWPN, ... houdt men zowaar alles bij, zelfs de moederlijnen worden nauwkeurig gedocumenteerd en iedere zichzelf waarderende fokker/eigenaar kent wel iets van de bloedlijnen van het stamboek waarin zijn/haar dieren zijn opgenomen.

Ik vind het heel gek dat dit bij het PRE niet zo lijkt te zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:43

In spanje zou je volop antwoord krijgen, want daar is het PRE wat de klok slaat zoals dat hier het KWPN is. Ik heb ook een pre merrie maar van die bloedlijnen heb ik geen verstand. Vanaf 1993 heb ik een kwpn paard gehad en sindsdien kwpn/ers gehad en gereden. Dus in die bloedlijnen ben ik thuis.

Corinax

Berichten: 97
Geregistreerd: 02-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:53

Crines schreef:
Is er echt niemand anders die thuis is in PRE bloedlijnen?

Ik vind dit echt interessant.

Bij het BWP, KWPN, ... houdt men zowaar alles bij, zelfs de moederlijnen worden nauwkeurig gedocumenteerd en iedere zichzelf waarderende fokker/eigenaar kent wel iets van de bloedlijnen van het stamboek waarin zijn/haar dieren zijn opgenomen.

Ik vind het heel gek dat dit bij het PRE niet zo lijkt te zijn.


Ik denk dat de fokkers het zeker zullen weten.
Waarom neem je geen contact op met de fokker van je paarden?
Heb ik ook gedaan. Mensen zijn supervriendelijk en willen graag contact onderhouden.
Ik kan ze van alles vragen. Taal is af en toe wel lastig, maar met de google translater komen we een heel eind.

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:54

Er word vaak wel erg goed naar de bloedlijnen gekeken door fokkers maar in Nederland is de kennis niet zo heel groot van het ras op zich laat staan alle bloedlijnen. Heb zelf een nagenoeg 100% YM merrie en haar dochter met Escelara bloed dus dat is vrij simpel als afstamming.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:56

Je kunt eens een berichtje sturen naar grote pre fokkers hier in Nederland. In drenthe zit er geloof in een, en ook in de buurt van Veldhoven.

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 19:04

De fokker van mijn hengst kan ik geen enkele contactgegevens van terugvinden. Nochtans had ik dat wel graag geprobeerd, want hij heeft nog een volle broer van mijn hengst staan die nu 3 jaar zou moeten zijn.

Mijn merrie is gefokt bij Yeguada de Ymas: hele grote fokkerij dus. Daar heb ik al mee in contact proberen komen, maar helaas nooit enig antwoord van gekregen.

De fokkerij waar ze in België heeft gestaan heb ik al contact mee opgenomen en die gaven wel antwoord op mijn concrete vragen, maar ik kreeg het gevoel dat zij niet echt stonden te springen om contact te houden.

De grote fokkerijen in België heb ik intussen wel al een paar keer zien langskomen op de keuringen, maar het lijkt me echt niet evident om even aan hen te vragen om wat info te verschaffen over bloedlijnen :o

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 12:22

Aangezien ik intussen nog een merrie heb bijgekocht en daaruit al een veulen is geboren, geef ik dit topic maar een schop.

Zou iemand misschien eens kunnen kijken naar deze afstamming:
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... 0qUfvIgBc=

Langs vaderskant herken ik zelf wel wat namen, maar langs moederskant niet echt.

Het veulen is een zoon van bovenstaande merrie in combi met deze hengst:
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... UjRQD8zRY=
Deze hengst is kampioen geworden in 2014 in België, maar de afstamming zegt me weinig. Behalve Leguaje en Agente herken ik niet veel.

Alvast bedankt :D

iSaBeLL

Berichten: 5951
Geregistreerd: 16-05-05

Re: PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:18

Crines zou jij eens willen kijken naar de bloedlijn van mijn PRE :)
naam op papier : Espada Urano

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Re: PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 14:49

http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... FzPZ9nHy4=

Dit is zijn afstamming.

Ik herken eerlijk gezegd geen enkele naam, behalve Agente (YM).

Er zit ook Terry, Yeguada Militar, maar ook een hele mengelmoes van andere fokkerijen in.
Ik kan je dus helaas niet veel verder helpen, iSaBeLL.

Maritelisab
Berichten: 1109
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:57

Ik ben ook in het bezit van een pre, maar snap eerlijk gezegd niks van zijn stamboom :').

Kan ook niks vinden erover. Heb wel de verkoopstal in Spanje gevonden en met hun contact gehad over hem. Van hun te horen gekregen dat zijn broer hoog niveau in de VS loopt.

Zal als het lukt zijn stamboom opzoeken. Misschien dat iemand er hier iets over weet?

Hier is kun je zijn bloedlijn zien: http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... V0tfA812c=

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:29

Borahlover schreef:
Ik ben ook in het bezit van een pre, maar snap eerlijk gezegd niks van zijn stamboom :').

Kan ook niks vinden erover. Heb wel de verkoopstal in Spanje gevonden en met hun contact gehad over hem. Van hun te horen gekregen dat zijn broer hoog niveau in de VS loopt.

Zal als het lukt zijn stamboom opzoeken. Misschien dat iemand er hier iets over weet?

Hier is kun je zijn bloedlijn zien: http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... V0tfA812c=



De paarden met de M achter hun naam zijn van de fokkerij Boloix. Niet altijd de makkelijkste paarden in karakter als je ze net hebt, maar als je ze eenmaal voor je hebt zijn ze fantastisch (vind ik) .

Ik heb een neefje van jou paard. Jouw paard is een zoon van Callejero, de mijne (toevallig ook een Jerez :) ) is een kleinzoon van hem.

Arthis

Berichten: 251
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: lelystad

Re: PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:54


neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:05

Ik ken alle aparte brandmerken niet zo, enkele basispaarden en basisbrandmerken wel...
Jouw Sabor heeft aan vaders kant een papa met calificado onderscheiding én een grootvader met calificado onderscheiding.
Cancelita heeft enkele Paco Marti-hengsten in haar pedigree staan. Carmelo is bijvoorbeeld ook de grootvader van de hengst bij mij op stal.

jeanchar
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:29

Wat mij vaak verbaasd is dat men bij vragen niet eerst contact opneemt met de verkoper of het stamboek.

De verkoper zal toch de achtergrond wel kennen?! Ik zou persoonlijk niet graag ergens kopen waar ze de dieren maar korte tijd hebben staan en daardoor hun achtergrond en karakter niet kennen.
Er zijn ondertussen ook genoeg personen en fokkers die een PRE te koop hebben, die hun paard lang genoeg kennen, onze eigen taal spreken en je over de achtergrond kunnen inlichten, wel zo fijn!

Maar als de verkoper het niet weet kun je altijd het stamboek om informatie vragen!
Zij zijn daar onder andere voor!
Zij zijn onpartijdig en van enorm veel op de hoogte en ze zitten zowel in Belgie als in Nederland

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Re: PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 12:37

jeanchar: ik begrijp je reactie niet echt?

Mag een PRE-eigenaar zich niet proberen te verdiepen in de bloedlijnen van zijn paard?

Het gaat hier immers niet om achtergronden, spaans- of niet-spaans geboren zijn en dergelijke.

Ik denk dat veel PRE-eigenaren geen aandacht besteden of hebben besteed aan de bloedlijn van hun paard. Ook verkopers zijn daar niet altijd van op de hoogte (toch particuliere verkopers).
Handelaars gaan je altijd wel vertellen dat het een paard is met 'super goede bloedlijnen', maar daar geraak je niet ver mee.

Ik vind het zo jammer dat altijd diezelfde discussie ontstaat over wel of niet kopen in Spanje, wel of niet bij handelaars die importeren en wel of niet bij plaatselijke fokkers. Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf uit moet maken, maar die discussie is hier niet echt relevant lijkt me.

Het is gewoon fijn om hier eens te kunnen informeren naar de bloedlijnen van je paard en zo komen er misschien nog wel broertjes, zusjes, nichtjes en neefjes boven water :D

jeanchar
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:32

Je vroeg in je opening naar informatie wat betreft de afstamming/bloedlijnen en fokkerij toch?

Ik ben met je eens dat iedereen zelf moet uitmaken waar iets gekocht wordt maar wil alleen maar helpen en aangeven dat als je informatie zoekt dat je in eerste instantie van de verkoper iets mag verwachten maar dat je om alle juiste informatie te bekomen je bij het stamboek moet zijn.


Sorry als het verkeerd over is gekomen!

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: PRE-bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:19

Ik denk dat jouw reactie niet per se aanvallend was richting de TS of het topic an sich, maar ik kan me voorstellen dat het zo overkwam. Maar het klopt wel dat er heel veel informatie bij en in het stamboek zit. Die mensen zijn meer dan bereid om eender wie van informatie te voorzien, daarvoor hoef je heus gaan betalend lid te zijn. De kennis kan maar gedeeld worden, ook zij willen gewoon erg mooie, correcte en leuke paarden bij fijne eigenaren zien. We dragen allemaal de kwaliteit van de PRE hoog in het vaandel, dan moet je inderdaad goed geïnformeerd zijn. :)