Stamboekpapier KFPS

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roquen

Berichten: 1604
Geregistreerd: 18-12-08

Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:23

Van de week heb ik mijn lidmaatschap bij de KFPS opgezegd. Ik woon tegenwoordig in het buitenland en bezoek met mijn friese merrie geen keuringen. En heb voorlopig ook geen plannen om een veulentje te fokken.
Dus dat werd me gewoon een beetje duur.

Maar nu vragen ze me dus het stamboekpapier terug te sturen, want zoals zij zeggen is dat eigendom van het KFPS. Ik ben echter van mening dat het papier bij het paard hoort. Nu kan ik daar verder niets over vinden wat er gebeurd als je het niet terug stuurt (behalve dat je het statiegeld niet terug krijgt). Hebben jullie daar recentelijke ervaringen mee?

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:26

Ik heb vorig jaar mijn lidmaatschap ook opgezegd en het stamboekpapier gewoon gehouden. Geen problemen mee gehad. Er worden genoeg paarden verkocht, waarbij de nieuwe eigenaar zich niet aanmeld bij het stamboek, plus het stamboekpapier dan opstuurt om dit te veranderen. Gewoon lekker het stamboekpapier houden.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:45

Wat een rare vraag.
Als ik mijn lidmaatschap bij het NRPS op zeg vragen ze het stamboekpapier ook niet terug.

Zoals FriesWytske al zegt als je paard verkocht is weten ze ook niet meer waar dat papier is

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:24

Bij het KFPS is dat dus wel het geval, ponyparadijs. Officieel hoort bij verkoop de verkoper het stamboekpapier naar het stamboek te sturen met de gegevens van de nieuwe eigenaar. En sturen zij het weer door naar de nieuwe eigenaar.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:28

Wat bijzonder zeg. Nooit geweten.
Mij lijkt t papier gewoon bij t paard te horen en als t paard komt te overlijden wordt t papier terug gestuurd.

Zou t papier ook gewoon houden.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:30

Quir schreef:
Wat bijzonder zeg. Nooit geweten.
Mij lijkt t papier gewoon bij t paard te horen en als t paard komt te overlijden wordt t papier terug gestuurd.

Zou t papier ook gewoon houden.


Ben het helemaal met je eens. Papier hoort wat mij betreft bij het paard, zolang deze leeft.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:03

FriesWytske schreef:
Bij het KFPS is dat dus wel het geval, ponyparadijs. Officieel hoort bij verkoop de verkoper het stamboekpapier naar het stamboek te sturen met de gegevens van de nieuwe eigenaar. En sturen zij het weer door naar de nieuwe eigenaar.

Ja bij verkoop. Maar TS heeft het paard niet verkocht, ze is geen lid meer van het stamboek. Dat papier hoort gewoon bij het paard te blijven. Lang niet alle eigenaren van een paard zijn lid van het betreffende stamboek, zoals KWPN of NRPS of KFPS maar je hebt toch gewoon het papier bij het paard. Zou toch te gek zijn dat je dat dan maar weg doet.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:07

Zoals je hebt kunnen lezen, pillow. Reageer ik op een antwoord van Quir. En heb ik eerder al gezegd dat ik hem ook niet heb terug gestuurd, toen ik mijn lidmaatschap op heb gezegd.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:09

Dit staat op de website van het kfps:

"Het stamboekcertificaat is slechts een bewijs van inschrijving in de KFPS-registers en geen bewijs van eigendom. Het stamboekcertificaat wordt aan de leden ter beschikking gesteld, echter het KFPS is eigenaar van het certificaat en kan hier te allen tijde aanspraak op maken". - See more at: http://www.kfps.nl/InformatieHETKFPS/Re ... J47vQ.dpuf

Roquen

Berichten: 1604
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:36

Allemaal bedankt! Inderdaad werkt het bij het KFPS zoals FriesWytske zegt, en ik vind het dus ook vreemd. Als er dus geen haan naar kraait, dan houd ik het papier ook lekker zelf.

@ friesiszwart
Ik ben dus op de hoogte van het hoe en wat, maar ik vind het een rare regel. Het KFPS heeft nog minder aan het stamboekcertificaat dan ik...

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:39

Ik heb het ook zelf gehouden. Kunnen ze hoog of laag springen maar het is wel een bewijs van afstamming!

Waar halen ze het lef vandaan!

PrizTwir
Berichten: 2398
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:41

Iemand die ik ken heeft het papier ook gehouden. Ook nooit wat gehoord..

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:28

Hier ook destijds gewoon gehouden. Heb toen een kapitaal betaald voor een DNA onderzoek zodat haar afstamming op papier kwam te staan. Dat zal ik toch wel niet afgeven als ik geen lid meer wens te zijn van het stamboek. Blijft mijn paard met haar papieren die ik heb betaald. Als ik haar ooit zou verkopen is ze voor het stamboek niet eens interessant omdat ze een bijboek 2 merrie is en de nieuwe eigenaar ws dat papier ook niet op zou vragen. Blijft dus mooi hier in de kast liggen ;)

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:35

Ik heb ook mijn lidmaatschap opgezegd (maak er ook geen gebruik van en lees de phryso's niet eens meer). kreeg een brief dat ik het stamboekpapier moest opsturen, vond dit maar een vaag verhaal. Maar jullie hebben dus geen rekeningen gehad of wat dan ook wat betreft niet inleveren? Ik moet hem voor de 30ste opsturen maar wil hem ook zelf houden het hoort toch gewoon bij het paard.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:41

Je krijgt geen rekening als je het stamboekpapier houdt. Tenminste dat was toen ik het lidmaatschap op heb gezegd niet zo.

ChiChi
Berichten: 293
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:44

Ik had statiegeld betaalt, geloof iets van 10,- dat zou ik terug krijgen als ik het papier terug zou sturen. Niet gedaan en geen probleem hoor. Je kunt het gewoon houden.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:47

Statiegeld is ongeveer 45 euro. Maar je krijgt dat niet eens terug als je je papier inlevert. Gaan dan nog zoveel kosten vanaf, dat je ongeveer de helft terug krijgt. Als het nog niet minder is.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:54

FriesWytske schreef:
Statiegeld is ongeveer 45 euro. Maar je krijgt dat niet eens terug als je je papier inlevert. Gaan dan nog zoveel kosten vanaf, dat je ongeveer de helft terug krijgt. Als het nog niet minder is.

Dan mag het toch geen statiegeld heten
Dat zou je in het geheel terug moeten krijgen
Wat voor kosten gaan er vanaf dan?

ChiChi
Berichten: 293
Geregistreerd: 17-06-02

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:14

Oh, 45,- moet je nagaan. Wist ik al niet eens meer
Vond het sowieso een dure grap, het stamboek, en daarom (en omdat ik een ruin had) opgezegd.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:21

Ik heb een fjord en bij dat stamboek gaat het ook zo.
Ik heb ook opgezegd en bij mij vroegen ze ook om het stamboek papier...3x raden waar nu ligt :P

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:23

Cowgirl schreef:
Ik heb een fjord en bij dat stamboek gaat het ook zo.
Ik heb ook opgezegd en bij mij vroegen ze ook om het stamboek papier...3x raden waar nu ligt :P

Bij jou thuis in de la

Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:29

Stamboek papier gewoon houden. Je raakt alleen je statiegeld kwijt.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:47

ponyparadijs schreef:
FriesWytske schreef:
Statiegeld is ongeveer 45 euro. Maar je krijgt dat niet eens terug als je je papier inlevert. Gaan dan nog zoveel kosten vanaf, dat je ongeveer de helft terug krijgt. Als het nog niet minder is.

Dan mag het toch geen statiegeld heten
Dat zou je in het geheel terug moeten krijgen
Wat voor kosten gaan er vanaf dan?


het stamboek rekent verkoopkosten

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Stamboekpapier KFPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:49

Verkoopkosten?
Wat zijn dat voor kosten?

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:37

Verkoopkosten worden door het stamboek aan de oude eigenaar berekend bij verkoop van het paard.

Bij aanschaf van een fries betaal je:
45.50 euro statiegeld stamboekpapier
18.05 euro overschrijving stamboekpapier
18.05 euro overschrijving paspoort

81,60 euro totaal

Bij verkoop van je paard en bij inlevering van het stamboekpapier krijg je terug

16.65 euro (45.50 euro minus 28.85 de verkoopkosten die het stamboek berekend)