Sokken afgebroken door peeskappen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maxime_98
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-02-15

Sokken afgebroken door peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:32

Mn fries haar sokken zijn bijna helemaal weg , en dit vind k heel jammer aangezien ze eerst redelijk volle sokken had. Ik denk dat dit komt door de peeskappen maar ik weet het niet zeker. Iemand ideeën over hoe het kan komen en hoe ik er voor kan zorgen dat t niet meer gebeurd ?
De eerste foto is van de dag dat we haar net gekocht hadden en de tweede is van deze week.
Ik heb peeskappen van eskadron gekocht omdat iedereen me die toch wel aanraadde omdat die beter zouden zijn..
Ze zijn nog redelijk nieuw , k denk dat ik ze nu een maand gebruik dus misschien komt het doordat ze nog strak zijn? Maar alsnog vind het het raar en heel jammer..
Laatst bijgewerkt door Maxime_98 op 07-11-15 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18073
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Sokken afgebroken door peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:34

Ik zie nog geen foto's.
Maar: heeft ze in hoog gras gestaan, sinds je haar had? Dat slijt namelijk de sokken ook nogal af :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:35

Ieder haar dat regelmatig in contact komt met welke vorm van wrijving zal hierdoor minder of meer beschadigt raken. Dat kunnen manen door de deken zijn, sokken door peesbeschermers en zelfs je eigen haar zal eerder beschadigt raken door het slapen zonder vlecht of knot op een normale kussensloop. Een vriendin van mij had het destijds ook met haar fries, helaas tikte hij behoorlijk hard aan en was bescherming noodzakelijk.

Maxime_98
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-02-15

Re: Sokken afgebroken door peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:36

Ik kan de fotos er niet bij zetten ! Als ik ze toevoeg en dan het bericht opsla staan ze er niet bij

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18073
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Sokken afgebroken door peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:38

Bokt is wat van slag vanavond :j

Maxime_98
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-02-15

Re: Sokken afgebroken door peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:45

Het is vooral aan de achterkant wel echt noodzakelijk. Aan de voorkant een beetje. Ze schaart zegmaar
Met haar benen waardoor ze ze langs elkaar haalt. Haar achter benen zaten er eerst helemaal door onder de bulten en plekjes en dat is echt al afgenomen. Toch heb ik liever dat ze goed beschermt is dan dat ze er gewoon mooi uitziet. Haar gezondheid enzo gaat me toch wel voor

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Sokken afgebroken door peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:10

Je paard strijkt zo te lezen. Volgende keer de hoefsmid even vertellen. Kan hij je paard iets anders gaan bekappen, zodat ze minder kan gaan strijken. En dan hoef jij de peeskappen niet om te doen.

Maxime_98
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 18:45

FriesWytske schreef:
Je paard strijkt zo te lezen. Volgende keer de hoefsmid even vertellen. Kan hij je paard iets anders gaan bekappen, zodat ze minder kan gaan strijken. En dan hoef jij de peeskappen niet om te doen.


Jaa klopt !
Ze is vorige maand naar de clinic geweest en heeft speciale ijzers waar ze beter op staat en loopt. Die kreeg ze omdat ze voor een ontsteking had in het hoefgewricht.
Ze loopt daardoor eigenlijk al goed/ beter.

Ik kreeg te horen dat het misschien mijt is. Dit zou best kunnen want dat heeft ze een jaar geleden ook gehad

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Sokken afgebroken door peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:04

Als ze alleen strijkt tijdens het lopen. Heeft dat niks met mijt te maken. Bij mijt staan ze bij stilstand vaak te schuren tegen hun benen. Of ze gaan met hun mond bij de benen, om de jeuk te proberen te laten verdwijnen.

Maxime_98
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 06:27

FriesWytske schreef:
Als ze alleen strijkt tijdens het lopen. Heeft dat niks met mijt te maken. Bij mijt staan ze bij stilstand vaak te schuren tegen hun benen. Of ze gaan met hun mond bij de benen, om de jeuk te proberen te laten verdwijnen.


Jaa maar ik bedoel dat mijt de reden is dat haar sokken zij afgebroken omdat ze er zelf aan zit te krabben

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:33

Mijt komt best wel veel (makkelijk) voor bij paarden met volle sokken, dus daar zou je inderdaad eerst aan kunnen denken.

Beenbescherming zouden op zich niet moeten bewegen om het been en dus ook geen wrijving veroorzaken. Maar als het wel zo is, zou talkpoeder kunnen helpen om de boel beter te laten glijden waardoor het haar niet breekt. Vraag is of een bewegende beenbescherming op zich al geen ongemak verzorgt. En dat bewegen komt dan ook eerder bij te los dan te strak zittende....

Maxime_98
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 07:32

Lusitana schreef:
Mijt komt best wel veel (makkelijk) voor bij paarden met volle sokken, dus daar zou je inderdaad eerst aan kunnen denken.

Beenbescherming zouden op zich niet moeten bewegen om het been en dus ook geen wrijving veroorzaken. Maar als het wel zo is, zou talkpoeder kunnen helpen om de boel beter te laten glijden waardoor het haar niet breekt. Vraag is of een bewegende beenbescherming op zich al geen ongemak verzorgt. En dat bewegen komt dan ook eerder bij te los dan te strak zittende....


Jaa we hebben haar behandelt tegen mijt wat ze vorig jaar ook rond deze tijd had. Toen k van de week op stal kwam toen lag ze (want ze slaapt nog liggend) aan haar sokken te knabbelen. Ik denk dus dat ze of last van mijt heeft of van een droge huid. Beide hebben we nu behandelt rn blijf k behandelen tot k verschil zie ! De peesbeschermers zullen het waarschijnlijk niet zijn omdat we juist echt voor hele goede hadden gezocht en ze zitten zeker niet te los!