Hengstenkeuze PRE merrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arthis

Berichten: 251
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: lelystad

Hengstenkeuze PRE merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 19:48

Hoi,
Ik wil graag mijn merrie laten dekken, het veulen zou dan hoogst waarschijnlijk verkocht worden dus wil wel iets goeds fokken. Ik heb al wat onderzoek naar hengsten gedaan maar het blijft vrij lastig om dat redelijk wat hengsten geen nakomelingen hebben of ik kan hier niets over vinden. En vond dit wel een belangrijk punt. Ik vind het wel erg belangrijk dat de hengst goede gangen heeft en mijn merrie verbeterd.

We zijn nog een beetje aan het afwegen welke merrie we willen laten dekken maar waarschijnlijk word het Cancelita.

Wat info over de merrie
Naam: Cancelita GE
Leeftijd: 3
Vader: Halcon LXXXII
Moeder: Tozoda
Stamboom: http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... eEO8UgWek=
Afbeelding
Afbeelding

De andere merrie ( vind haar voor het mooie te lang in de rug vandaar twijfel)

Naam: Valeria III
leeftijd: 9
Vader: Tesoro II
Moeder: Valentina VII
stamboom: http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... 9/rne/+LI=
Afbeelding
Afbeelding

De merrie's moeten nog op onze naam gezet worden maar dit word binnen kort gedaan.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:21

En dan ben ik de eerste die reageert hihihihi

Beide, want dan kunnen de veulens samen spelen. Het is erg gezond voor veulens om een leeftijdsgenootje te hebben.

Leuk om recente foto's van Valeria te zien, ze ziet er top uit!

Valeria is voor een PRE idd wat langer gelijnd. Maar dat zie ik niet direct als nadeel, wel iets waar je je in je hengstenkeuze rekening mee moet houden (niet ook een langgelijnde hengst nemen, tenzij je een langgelijnd veulen wil, maar dat doe je niet.)

Daarentegen heeft Valeria super mooi beenwerk, een mooie lange, hoge , ronde hals met fijne keeluitsnijding(bij Pre's heb je nog wel eens te korte halzen met te dikke strotten) wat Valeria's hals positief maakt), mooie broekspier etc etc. Bij Valeria zou ik wel letten op een hengst waar de schoft wat verder doorloopt , dat is naar mijn idee belangrijker dan haar ruglengte.

beide merries zijn niet heel groot, dus daar ook op letten. En wil je iets met Cancelita's kleur doen, of is dat niet belangrijk?

Arthis

Berichten: 251
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: lelystad

Re: Hengstenkeuze PRE merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 16:15

Wij wouden eerst bijde merries doen maar omdat het voor ons de eerste keer is denken wij dat het verstandig is om met 1 te beginnen.

Voor cancelita maakt de kleur van de hengst niet uit. Vind het dat de hengst bij haar moet passen. Apart kleurtje is een leuke extra.

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Hengstenkeuze PRE merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:39

Ik zou voor de bruine merrie gaan, de valk is (nog) niet APTA....

Arthis

Berichten: 251
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: lelystad

Re: Hengstenkeuze PRE merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 23:56

Dat klopt maar valkje word ook voor ze gedekt word APTA gekeurd.