Barokke paarden: wanneer inrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Barokke paarden: wanneer inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:00

Lipizzaners, Lusitanos, Andalusiers en andere barokke rassen staan erom bekend dat ze laat rijp zijn. Natuurlijk is elk paard pas op z'n 5e volgroeid qua rugwervels, maar barokke paarden zijn 'berucht' om het laat volwassen worden. IJslanders zijn ook pas laat rijp en worden daarom deels pas ingereden als ze vijf zijn.
Ik ben dus wel benieuwd hoe mensen hier over inrijden denken bij barokke rassen en wanneer je dat (in het beste geval) zou doen?

Nouvel

Berichten: 28572
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:06

Mijn Lusitano is van 1 feb.
In het jaar dat hij 3 is geworden ben ik in het najaar (dus toen hij ruim 3,5 was) begonnen met wennen aan het zadel en hoofdstel en ben ik er voor het eerst opgestapt.
Tot het voorjaar erna (toen hij ruim 4 jaar was) heb ik er 1x in de week eventjes opgezeten om te wennen en eerste beginselen aan te leren.
Daarnaast werkte ik met hem wel wat aan de hand en aan de lange teugel, en longe.
Dus onbelast deed hij al wel rustig wat dingetjes, zonder druk, puur om basisdingen aan te leren.

Toen hij 4.5 was ben ik hem 2 tot 3x in de week rustig gaan rijden, 20 tot 30 minuutjes wat stap- en drafwerk.
Met de galop had hij heel veel moeite, dat hebben we daarom wat uitgesteld en hem eerst sterker gemaakt in het stap- en drafwerk en onbelaste werk.

Hij is nu 5,5 ( komende feb wordt hij 6) en ik ben nu het werk met hem aan het opbouwen, meer vragen en alles rustig uitbouwen.
Ik rijd hem zo'n 3x in de week onder het zadel, daarnaast loopt hij een keer aan de longe en een keer aan de lange teugel om hem onbelast verder door te ontwikkelen.

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:12

Al eerder aan de hand veel mee, zowel handpaard (als mogelijk) en gewoon wandelen. Volwassen in het koppie worden bereik je met blootstellen aan van alles en zeer goede grondmanieren, niet door enkel op de wei te laten spelen met vriendjes. Mijn jonge rijpony (7 inmiddels) is op 3 mee gegaan als handpaard op trektocht en vervolgens met 5 ingereden. Die is heel duidelijk mentaal giga gegroeid van die tocht, want daarvoor was het een guppy met het concentratie vermogen van een stuiterbal. Dat hij mentaal zo stabiel is maakt hem een fijne, makkelijke rijpony die ik altijd heb kunnen oppakken waar ik gebleven was ook met paar weken/maanden er tussen. En dat terwijl hij in de wei/paddock een stuiterende speelclown is.

Nu is dit geen barok paard, maar voor mij maakt dat niet uit ongeacht ras was ik er niet met 3 al op gekropen. Grotendeels is dat belastbaarheid (mentaal en fysiek), maar 2 jaar laten groeien scheelt ook rap 2-3 zadels en dan is sparen voor meteen een zadel met grote kans op blijven passen ook veel aantrekkelijker.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Barokke paarden: wanneer inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:26

ik ga met 3.5/4 eens denken aan longeren.En dan zit ik er nog helemaal niet op.
Ik heb een drie jarige staan daar word nog helemaal niets meegedaan.Is wel in handen.
Mijn fries begon ik met 3.5 te longeren en met 4 er af en toe op.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Barokke paarden: wanneer inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:36

Heel erg afhankelijk van hoe het zich paard ontwikkelt. Een 3-jarige Lusitano kan nog ontzettend baby zijn en soms zelfs nog pony maat.

Die van mij (april 2012) is net in alle rust ingereden en ga ik zo'n 3 keer in de week 20 min rijden. Voor de rest longeren, wandelen, paddock, spelen etc. Hij is groot en heeft spiermassa nodig om lekker met zijn lijf om te kunnen gaan, vandaar dat hij voor een jong paard veel beweging krijgt!

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Re: Barokke paarden: wanneer inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:41

Figo is in juni 2014 rustig zadelmak gemaakt (hij was toen vier). Nu is hij dik vijf jaar, en we doen nog alles heel rustig aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:00

Leuk om te lezen dat er inderdaad (barokke) paardenmensen zijn die hun paarden niet op hun derde al onder het zadel hebben!.
Sowieso was ik al an plan om het langzaam aan te doen met hem, maar nu hij ook hypermobiel blijkt is het extra belangrijk dat hij eerst de tijd krijgt om stijver te worden voor er extra gewicht op zijn rug komt.
Dus fijn om te lezen dan anderen ook de langzame route kiezen, dat is voor mij weer een steuntje in de rug. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:05

Die van mij was nog geen 3 toen ik hem kocht en ben pas met 4,5 wat gaan longeren, zadelwennen, bitje wennen en pas met 5 erop...vanaf 3 wel in de hand, maar gewoon in minikudde paardentaal geleerd en gestoeid....ik persoonlijk denk dar hij hierdoor mentaal sterker is geworden..

just_kiki

Berichten: 6816
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Barokke paarden: wanneer inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:07

M'n merrie is met 4,5 beleerd toen op rust weer en met 5,5 gaan rijden. Me ruin was lang nog niet zover qua bouw en is pas op 6e beleerd en sinds z'n 7e echt aan het werk

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:16

Mijne werd 'ingereden' toen ze 3,5 was maar haar vorige eigenaar heeft er die tijd alleen maar mee gestapt. Ik ben op haar 4e serieus begonnen met doorrijden.

Barock pinto trouwens, kwpn x fries, misschien anders als een lusitano/andalusier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:19

Mijn IJslander heb ik met 6 1/2 ingereden. Dat betekende daarna voor hem 1x/week een rustig bosritje achter zijn tante aan. En in vakanties ietsje vaker. Vanaf afgelopen voorjaar zijn we echt meer gaan rijden (vaker, intensiever, langer). Toen was hij 8 1/2.

Maar zo zou ik het met elk ander paard ook aanpakken. Ook een 'gewoon' ras die gemiddeld rond 3 jaar al ingereden worden. Uiteraard zijn er veel rassen die er dan al volwassener uitzien dan een gemiddelde IJslander. Maar die groeischijven sluiten geen jaren eerder. Ik wil graag zo lang mogelijk genieten van een paard, met minste kans op slijtage. Dus ga pas wat met ze doen als ze volledig volgroeid zijn. Voelt voor mij persoonlijk gewoon beter aan.

Daar valt dan niet het deel onder dat we pas met 8 1/2 echt bezig zijn gegaan. Dat kwam puur doordat ik de jaren ervoor geen extra tijd had om meer te rijden. Het kwam echter wel goed uit. Lichamelijk was hij met 6 1/2 wel echt uitgegroeid (rond 5-6 is hij nog veel verbreed en stukje de hoogte in gegaan), dat was de eerste zomer dat hij plots te vet begon te worden (duidelijk teken dat het groeien echt voorbij was :+). Maar geestelijk merk ik heel goed dat hij die rustige en weinige ritjes nodig heeft gehad.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Barokke paarden: wanneer inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:52

Ik zou het per individu bekijken. Toen ik mijn PRE merrie als jaarling kocht, wilde ik die als driejarige verkopen. Gaanderweg haar leerde kennen, besloot ik haar aan te houden. Maar als driejarige zag ze er niet uit. Ik was bang dat ze door midden zou breken als ik daarop ging zitten. Dus ging ze pas met 4 onder het zadel. Ik denk wel dat het laatbloeiers zijn, in fysiek opzicht. Maar tegenwoordig ben ik in het algemeen meer van het later inrijden. Vroeger reed ik ze ook wel eens in met 2,5 jaar, maar toen ik een onderzoek las over groeischijven, ben ik toch meer voor minimum 3,5 jaar.