Beleren "getraumatiseerde" PRE

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:06

Misschien eerst een tijdelijk zadel? Hij zal nog wel in z'n bouw / bespiering gaan veranderen, dus dan zou je over een jaar weer een andere moeten kopen (of hopen dat je prachtige zadel goed te verbouwen is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:12

Cognac natuurlijk. :7 8-)
Helaas heb ik voor [***] geen lichtbruin Ghost zadel kunnen vinden, maar in plaats daarvan heeft hij bruin vetleer dat door het gebruik steeds lichter zal worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:12

Je kunt altijd kijken voor een torrowgood, die kun je nog aan laten passen als hij gaat groeien :) Ik vind het fijne zadels.

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 22:16

Hilary schreef:
Misschien eerst een tijdelijk zadel? Hij zal nog wel in z'n bouw / bespiering gaan veranderen, dus dan zou je over een jaar weer een andere moeten kopen (of hopen dat je prachtige zadel goed te verbouwen is).


Ja ik vind het ook echt heel lastig omdat hij nog zo gaat veranderen qua bespiering.
Ik ga ook als het even kan niet een nieuw zadel kopen. Maar ik wil wel iets hebben waarvan ik zeker weet dat het goed ligt. Of een zadel koop, maar dat ik hem na een bepaalde tijd weer terug verkopen kan en kan ruilen voor een zadel wat hij op dat moment past.. Lastig lastig want ik heb niet zo veel zin (en geld :') ) om nieuwe zadels te blijven kopen.

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 22:21

xyzutu2 schreef:
Cognac natuurlijk. :7 8-)
Helaas heb ik voor Rio geen lichtbruin Ghost zadel kunnen vinden, maar in plaats daarvan heeft hij bruin vetleer dat door het gebruik steeds lichter zal worden.


Nou dan kom je dr ook toch! Veel gebruiken dan 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:25

Dan moet je ook zeker geen leuke kleurtjes als cognac kiezen, want die verkopen helaas weer moeilijker door als je verwacht een zadel toch weer te moeten doorverkopen...

Omdat [***] ook nog zo smal is en waarschijnlijk heel lang door blijft groeien/uit blijft zwaren gaan wij maar eerst voor boomloos met ruggengraatvrijheid. Als hij dan eenmaal zijn definitieve vorm heeft (als hij acht is of zo :') ) en we hebben iets zwaarders nodig, dan wil ik wel kijken naar een zadel met een vaste of flexibele boom. Maar voor die tijd vind ik dat lastig. Het risico van een (verkeerd) boomloos zadel is dat jouw gewicht meer op een plek wordt geconcentreerd, maar het risico van een niet meer passend boomzadel is dat het de wervelkolom/schouderbladen vastklemt. Helemaal met zo'n ultra-korte rug. Dat heeft [***] al meegemaakt en dat wens ik hem niet meer toe...

Ja, die arme Ghost gaat hier natuurlijk nooit meer ingevet worden, want daar worden ze donker van. Arm zadel. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 22:26

Joolien schreef:
Je kunt altijd kijken voor een torrowgood, die kun je nog aan laten passen als hij gaat groeien :) Ik vind het fijne zadels.


Ik heb zelf echt 0 verstand van zadels. Het enige wat ik er aan zie is of ik hem mooi vind of niet. ;(
Dus daar moet ik me nog maar even heel goed in laten informeren en ik laat sowieso iemand komen die gaat kijken wat op hem past.
Op mijn vorige verzorgpaardje lag een torrowgood T8. Fijn zadel! Lag als een huis, maar ik ben bang dat dat voor hem echt te lang is. Hij heeft namelijk echt een heel kort ruggetje. Maar goed daarin ga ik me dus door zadelpasser laten adviseren. Een 17.5 inch is denk ik al te lang. Recht ruggetje en niet heel veel schoft.

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 22:32

Ja dat is altijd een beetje jammer hè. Als ze een mooie 2e hands heeft liggen dan neem ik hem mee maar ik ga nu als eerst niet op kleur af denk ik. Ik kan nu eerst beter kijken naar iets wat gewoon goed ligt en als die helemaal uitgegroeid is ga ik wel eens kijken naar iets wat dan ook super mooi is.
Boomloos is inderdaad ook nog een goed idee maar daar ben ik dan nog veel minder thuis in. Ik ben bang dat ik dan ook echt af ga op wat me 'aangesmeerd' en 'geadviseerd'gaat worden. :roll:

Anoniem

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:34

Waar woon je? Want ik weet wel een goede zadelpasser.

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 22:35

Joolien schreef:
Waar woon je? Want ik weet wel een goede zadelpasser.


Paardje staat in Rotterdam. *D

Anoniem

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:39

Ph das aan de andere kant van NL :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:45

Mocht je een dagje in boomloze opties willen duiken dan is Teteltee op bokt van http://boomlooszadelpasservice.nl/ een boomloze zadelpasser die je vanalles kan laten voelen. Ze is onafhankelijk, dus niet aan een merk gebonden en verkoopt zelf ook niets, dus dat is ook fijn.
Ik ben trouwens niet tegen boomzadels hoor. Het belangrijkste nadeel daarvan vind ik alleen dat je pas merkt dat je op zoek moet naar een nieuwe maat boom als het paard begint aan te geven dat hij in zijn beweging beperkt wordt. Maar ter vergelijking: je hebt ook boomloze zadels met 1 stukje boom erin (de pommel oftewel een hard boogje over de schoft) en dat kan om dezelfde redenen net zo gaan klemmen. Uiteindelijk ben ik voor de Ghost gegaan omdat die 100% boomloos is (geen harde pommel of achterkant) en lekker slank zit (en het is een van de weinige boomloze zadels die ik niet lelijk vind :o ). Maar het gaat nog wel maanden duren voor ik er zelf ook daadwerkelijk in zit. ;)

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 22:56

Oh kijk eens aan! Dat is handig. Ik vind boomloze zadels indd niet altijd even mooi. Maar goed ook daar zullen vast heel veel verschillende soorten in zijn dus er zitten vast ook mooie tussen. <<)
Heb zelf ook nooit boomloos gereden.
Rijd dit nog anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:09

Je hebt zelfs boomloze dressuurzadels die 100% op 'echte' dressuurzadels lijken, zoals de RWC Dressage:

Afbeelding
(ook bij de boomloze zadelpasservice te vinden)

Ik weet niet of je ooit op een barebackpad hebt gezeten (eigenlijk gewoon een kussentje over de paardenrug); zo voelt een boomloos zadel dus niet. 8-) Het ligt heel erg aan het merk, maar je voelt echt wel dat je een stabiele opbouw onder je hebt en daardoor zit je ook stevig in het zadel, in plaats van los op de blote rug.
Eigenlijk hebben tegenwoordig alle boomloze zadels drukverdelende flexibele kunststof platen over de hele lengte tussen alle laagjes schokdempend materiaal liggen, waardoor ze je gewicht beter verdelen. Je kunt de zadels dus ook niet meer dubbelvouwen zoals vroeger nog wel kon, en als je met je vinger in de zitting drukt, voel je die puntdruk ook niet meer echt onder het zadeloppervlak (vroeger kon ik mijn vinger echt voelen prikken := ).
Je kunt zelfs niet meer zeggen dat boomloze zadels per definitie ook zachter zitten dan een boomzadel! Het scheelt wel iets en de meeste doen ook niet alleen aan paardcomfort maar ook aan ruitercomfort, 8-) maar de Ghost vond ik bijvoorbeeld zo verrassend stevig zitten dat ik er eigenlijk wel een schaapje tussen wilde.

Een verschil tussen boomloos en boom is wel dat boomloze zadels de opbouw van de boom missen waardoor je lager en dichter op het paard zit (dat is een plus) maar daardoor ook breder zit (dat is dan soms weer een min bij hele brede paarden/pijnlijke heupen). Een normaal zadel vormt een soort A over de paardenrug waar je benen dan mooi langs omlaag vallen. De meeste boomloze zadels zitten dus breder, maar Ghosts zitten (vind ik) weer net zo smal als boomzadels (staan daar ook echt om bekend) en de RWC Dressage hierboven zit naar ik hoor ook net zo smal als een boomzadel.

Welke bij jouw bouw past en bij die van je paard is een kwestie van uitproberen: hoe lang het zadel mag zijn, lange of korte zweetbladen, wil je dicht op het paard (dus breed) zitten of wat hoger en smal, laat een zadel je op de rug van je paard netjes in het midden zitten of kukel je naar voren/hel je naar achteren? Dat weet je eigenlijk pas als je het past, of via een passervice of door een zadel een weekje op de proef te vragen. Dat is weer een voordeel van boomloos: ze zijn zo flexibel dat je altijd kunt passen zonder je paard meteen blokkades te geven. En de prijs natuurlijk. 8-)

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:52

Wauw duidelijk! Ik heb inderdaad bij boomloze zadels het idee dat ze ook veel sneller gaan schuiven enzo maar goed, dat zeg ik natuurlijk als leek en zal vast niet anders zijn dan bij een boomzadel.
Verder heb ik inderdaad altijd veel met een barebackpad gereden en vind dat juist heel fijn omdat je dan alles voelt wat je paard doet.
Maar van een zadel verwacht ik inderdaad wel wat meer stevigheid, juist omdat hij nu nog heel erg aan zijn balans moet werken is het niet prettig als ik daar ook nog is op ga zitten hobbelen. Want eerlijk is eerlijk zonder zadel heb je toch minder houvast en met inrijden ben ik zal ik vast en zeker nog wel eens vliegles gaan krijgen en dan zal het met een zadel makkelijker uit te zitten zijn. Zo'n pad komt wel als die overal rustig aan gewend is, en ik zijn reacties onder de man wat meer denk te kennen.
Ook denk ik sar het inderdaad prettig is om dan eventueel toch te gaan voor een boomloos wat wel als een boomzadel qua zit vorm is, dus wat hoger. Ook omdat ik denk dat je benen dan war stabieler liggen en juist omdat hij nog niet aan de hulpen is is het wel belangrijk dat mijn hulpen straks heel duidelijk en consequent zijn.

Bedankt in ieder geval voor je duidelijke uitleg. Ik moet eerlijk zeggen dat boomloos bij mij eerst niet echt een optie geweest zou zijn. Maar misschien is het nog niet eens zo'n heel gek idee.

Ik zal zeker eens kijken voor een zadelpasser die of boomloos of beide heeft en wat zij adviseert. :D

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 20:51

hello hello!

Inmiddels nog een paar keer geoefend met zitten en stappen. Ging een paar keer heel goed. Ging ook een keertje fout! Ach nouja fout. We hebben een keer vliegles gehad.
We waren rustig aan het stappen niks aan de hand. Willen de andere kant op. Dus van hand veranderd en toen wilde die omdraaien. Dat mocht niet. Toen wilde die weg draven en ja dat hadden we nog niet gedaan was super spannend en toen had ik ineens een hertje onder me in plaats van een paardje. Daarna weer vrolijk opgestapt en nog een rondje ontspannend gestapt.
Ach schijnt er een beetje bij te horen hè.
Verder heb ik vrijdag ook zijn paspoort en carta opgestuurd om hem op mijn naam te laten zetten.
Best een beetje spannend.
Hierdoor is mijn zoektocht naar zijn ouders wel weer opnieuw geopend.
Misschien dat jullie mij kunnen en willen helpen.
Ik ben erg benieuwd hoe zijn familie er uit ziet, of er bepaalde kenmerken of karakter trekjes in zitten.
Ik heb contact gehad met de fokker van zijn vader, maar zijn vader is als veulen verkocht en hun hebben verder geen idee waar hij nu is.
Wel zag ik dat de carta van zijn vader staat op Domingo Pedraza Bando, dit zou de fokker zijn van Zarro dus dan zouden we 2 vliegen in 1 klap hebben. Echter kan ik niks van deze fokker terug vinden. Kent een van jullie hem?

Als jullie ook maar iets denken te weten waar ik iets mee heb of kan ROEP. Want ik ben zo nieuwschierig!

Alvast bedankt!

Afbeelding

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:38

Hoi,

Ik zie dat in het topic al wat langer niet gereageerd is. Dus geef ik het even een schopje om het weer een beetje tot leven te brengen :)

Wat een ongelooflijk knap paard heb je zeg! En wat doe je het allemaal super, respect :)
Natuurlijk kan het een keer gebeuren dat het even mis gaat haha!

Het zoeken van zijn ouders weet ik niet zo goed, ik ben zelf namelijk ook op zoek naar de ouders van mijn PRE.
Ik heb mijn PRE nu iets meer dan een maand, en merk ook dat hij een hele boel spanning heeft. Vooral met opstappen. Wanneer er iemand bij staat en evt vast houdt zijn er geen problemen, maar woensdag was ik alleen en wilde ik toch even gaan rijden. Wanneer ik mijn been er over heen sla vind hij dat ook enorm spannend. De spanning is bij mij dan ook heel hoog, helemaal omdat ik toen ik hem net had ben gevallen met opstappen omdat het wat te lomp ging vanaf mijn kant (Ik wilde ook mijn been er overheen slaan, hij ging lopen en ik raakte uit balans dus mijn been vloog door de lucht, daar was de rodeo.) :Y)

Nu ben ik nog op zoek naar een instructrice, en wil ook graag bezig met lange lijnen. Lastig om te vinden..

Ik hoop dat je hier nog wat meer updates wil plaatsen, vind het erg interessant om je te volgen :)

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 22:48

Hellooo!

Bedankt voor je schopje :P

Dankjewel. De zoektocht met zijn achtergrond ligt een beetje plat. Ik heb wel foto's van zijn overgroot opa gevonden maar daar blijft het dan ook zo'n beetje bij.
Heb je al gekeken op de site van lgancce? Daar kan je zn stamboom nog een stukje verder zien dan zn paspoort.

Qua opstappen zou ik dit gewoon heel vaal gaan oefenen. Het wordt vanzelf minder spannend. :(:) Gewoon even een paar keer achter elkaar doen.

Verder ben ik zelf met het er op zitten een beetje aan het stilstaan... Door het slechte weer van de afgelopen weken wil t allemaal niet zo. Wel zijn we bezig geweest met het oefenen aan de dubbele lijnen. Inmiddels kan ik hem dus ook hiermee longeren. Super fijn! Zelf ben ik hier alleen niet zo geoefend dus hier gaan we nog les mee nemen.
Verder komt de 28e Fiona Meilink (Sorry als ik het verkeerd schrijf :D ) naar ons op stal. Je zal haar een moeten googlen. Ik ben fan van haar. Ze heeft Zarro de vorige keer helemaal behandeld (ze is ostheopaat) en komt dus de 28e voor het passen van zadels. Daarnaast geeft ze ook nog les (zowel er op, als aan de hand of aan de longe). Ze werkt zelf ook heel veel met pre's met een rugzakje. En is dus echt van alle markten thuis.
Ik heb aan haar gevraagd of ze ons dan ook wil helpen met het beleren van Zarro, ik heb dan ook erg veel zin in haar bezoek!

Met een beetje mazzel mag hij morgen weer aan het werk, want we zijn wel nog veel bezig om spiertjes te kweken aan de longeerlijn. De afgelopen dagen was een beetje drama, met die regen en wind loopt die alleen maar als een giraf de paddock door. Genoeg beweging alleen minder goed voor de spiertjes... _O-

Na het weekend gaan we dan ook weer wat meer aan het werk.
De dag een aan de dubbele longe, dag 2 aan de enkele longe, dag 3 er op. Dan een dagje rust en dan weer van voor af aan. Zo gaan we eens even kijken of dat een beetje werken wil.
En dan opbouwen naar wat vaker er op zitten.

Wat doe jij verder om af te wisselen met opbouwen?

Afbeelding

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:32

Leuk hoor. Ikzelf doe vrijheidsdressuur, lange teugelen en wandelen als afwisseling op het saaie longeren. Hoop dat ik er snel weer op kan, rug zit nu vast.

Ik blijf zeker mee lezen :)

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:19

Mijn ervaring is dat langeteugel werk super fijn werk is voor paarden die snel spanning opbouwen onder het zadel.
Het is onbelast en ze worden er zekerder en sterker van.
Met mijn merrie, die heel erg moeilijk was onder het zadel, heb daar ontzettend veel plezier en profijt van gehad!

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:53

Lange teugel werk is mij onbekend. Ik zal het zo eens even youtuben!
Vrijheidsdressuur lijkt me ook super leuk om te doen. Maar ik denk dat ik dat straks pas wil gaan proberen. Het is voor hem nu vooral belangrijk om zijn bespiering goed te krijgen.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:01

juist met onbelast werk zoals goed longeren aan enkele en dubbele longe en werk aan de lange teugel kun je de bespiering enorm verbeteren.

ik heb een ontzettend gevoelige en snel gespannen lusitano merrie gehad en die is heel goed vooruit gegaan met dat werk, ik heb haar ook altijd meer onbelast gewerkt dan gereden.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:30

Voor de afwisseling is vrijheids dressuur en lange lijnen echt heel goed Janine

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 13:16

Hello hello,

Gister was het dan zo ver. Fiona kwam op bezoek. Ik ben dr nog helemaal heppie peppie van. We hebben gister zoveel grote stappen gemaakt. <3
Fiona wilde graag zien wat hij deed met een zadel op zn rug. Dus zadeltje er op. En toen zijn we gaan hangen. Dit kende hij eigenlijk al en was dan ook niet zo spannend. Wel kon je zien dat hij ontzettend aan het zoeken was naar zijn balans. Al hangend hebben we eventjes een beetje over het erf gestapt. Ook dit was allemaal niet zo bijzonder.
Daarna t hoofdstel in gedaan. En toen er op gaan zitten.
Zelf had ik natuurlijk al geoefend met het stappen met iemand er naast in de bak. Maar vandaag deden we dit op het erf. Ook dit vond hij allemaal geen probleem.
Vervolgens hebben we aangedraafd op het erf. Op het erf dacht ik?! Maar het schijnt dus zo te zijn dat ze dan Veel voorzichtiger zijn en dat was ook zo.
Echt veel van mijn hulpen begreep hij dan ook niet maar hebben toch even heen en weer kunnen draven.
Ik zo blij als een kind. WOEHOEE. Ik heb op m'n paardje gedraafd. :):)
Hij was echt super voorzichtig en durfde eigenlijk niet zo goed te draven.
Daarna zijn we de bak in gegaan.
Hier was hij gelijk een stuk opgewekter.
Normaal deed ik dus alleen op zar zitten, met iemand er naast en dan een rondje zoals op de kinderboerderij boederij.
Gister liep hij echt op mijn hulpen.
We hebben geoefend met weg stappen, aan draven, terug naar stap en halt houden. Ik ben zo ongelofelijk trots en blij. We zijm gepromoveerd van kinderboerderij paard naar rijpaard.
Uiteraard stond er nog iemand in het midden als we aan het longeren waren. Maar het was natuurlijk de bedoeling dat hij zoveel mogelijk op mijn hulpen liep.
Het is nu de bedoeling dat ik dit 2x in de week ga oefenen. Over een week of 2 zou hij dan al los moeten kunnen lopen dus ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken. :wow:
Verder mag hij 3x per week aan de dubbele longe aan het werk om spieren te kweken en om te oefenen met sturen.
Ook moeten we lekker naar buiten gaan. Buiten lekker stukken draven. Wel met iemand er naast uiteraard. Maar hij is buiten echt super braaf dus ook daar heb ik heel veel zin in.
Ook gaat ze opzoek naar zadeltje voor mij. Ze weet nu waar ze naar op zoek kan.
Ik heb dr nu al helemaal zin in en we gaan dus lekker aan de slag.
Onderstaand een fototje.
I know mijn houding is ook niet alles. Wordt aan gewerkt. Vandaag ga ik even nagenieten en bijkomen van de spierpijn. Ook ik had namelijk vanaf juni al niet meer gereden. :')
We'll keep you posted. Afbeelding

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:30

Mooi, die progressie! :D leuk paard ook. Succes verder :j