Beleren "getraumatiseerde" PRE

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:50

Akhal_Teke schreef:
Ik heb nu ook een dergelijk geval. 1 maand geleden gekocht.
ALs je met een vinger wees, stond hij achterin zijn stal. Normaal poetsen ging niet, schrok van elke beweging. Hoeven uitkrabben; met gevaar voor eigen leven.
1 week geleden is hij gecastreerd. Inmiddels kan ik zijn oren aanraken, hem (voorzichtig) leiden. Zijn hoeven (heel voorzichtig) uitkrabben. Maar nog steeds is er een lange weg te gaan.
Vandaag voor het eerst een zadel op. Hij zou ingereden moeten zijn met 3 jaar, maar ik begin gewoon opnieuw gezien zijn onbetrouwbare gedrag.


Oh wat gaaf. Gefeliciteerd met je aanwinst! Gewoon veel rust en tijd nemen, dat heeft mij tot nu toe het meest gebracht! Houd ons op de hoogte. :)

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:51

Hilary schreef:
TS, in welke regio zit je?


Hij staat vlak bij Rotterdam :D

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:51

Wat ik zo uit het verhaal kan opmaken, is dat je het super aanpakt. En inderdaad, goed dat je aan het vertrouwen werkt, maar behandel hem niet anders dan andere paarden. Is hij bang? Niet aanstellen. Bijt hij, ook al is het voorzichtig? Niet toestaan. Anders ga je hem het onzekere gedrag bevestigen en aanmoedigen.
Wat betreft het inrijden verschilt het heel erg. Mijn nieuwste paard kende geen mensen toen ik hem kocht, ik kon niet in de buurt komen. Nadat ik hem een maand had, begon ik met het zadel. Gewoon erop leggen alsof het niets is. De volgende dag erop gelegd en singel vast gemaakt. Vervolgens zat ik er in een week op en kon ik hem inrijden. Kijk goed naar wat het paard aangeeft en hoe hij reageert. Als hij uiteindelijk zich gaat vervelen op de basis dingen, zoek dan juist de uitdaging op. Door te experimenteren leer je het meeste over je paard. Het kan ook best zijn dat je net even te snel gaat waardoor hij wat meer gestrest raakt. Dan moet je maar even een stap terug zetten, maar weet je wel wat hij aan kan.

Succes!

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:59

Ik ben ook echt wel streng voor hem. Niet streng streng, maar nee is wel nee. Het is ook echt een boef die als het even kan de snoepjes door je jaszak wil pakken, dus nee dat mag absoluut niet!

Zadeltje opleggen, aansingelen, allemaal geen probleem. Het geen wat hij nu eng vind is als ik mijn been over hem heen wil leggen. Wat in nu dan ook doe is als ik over hem heen hang met m'n handen over zn kont zodat hij hier alvast een beetje aan went oid. Dus ben erg benieuwd hoe hij gaat reageren als ik hem van de week wel weer er over heen wil doen. Je merkt wel dat als ik het probeer, en hij vind t niks is zn vertrouwen gelijk weer 10 stappen achteruit. Hij krabbelt daarna wel weer snel op, maar dan is die weer wat afstandelijker. Dus ik vind dat wel eens lastig omdat hij eigenlijk aangeeft dat hij er klaar voor is omdat hij met hangen zo braaf is. Maar hij moet echt even dat drempeltje over.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:28

Veel PRE vinden het overzwaaien spannend.
Meestal vinden ze het weer ok als je zit.

LisaXLoll
Berichten: 243
Geregistreerd: 31-01-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:39

Oeh , ik volg !
Dat koppie ziet er niet slecht uit :D
En zoals ik net gelezen heb gaat het heel goed ! Ben benieuwd naar de volgende update :)

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:42

paarden leven in het nu...trauma wat wij als trauma zien, zien paarden als geleerd gedrag
zoals iemand al zei...no nonsens houding aannemen, zo gaat het, en niet anders...
Wij mensen leven in verleden, dieren in het heden.

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:46

anhighwood schreef:
paarden leven in het nu...trauma wat wij als trauma zien, zien paarden als geleerd gedrag
zoals iemand al zei...no nonsens houding aannemen, zo gaat het, en niet anders...
Wij mensen leven in verleden, dieren in het heden.


Klopt helemaal, maar als een paard geslagen is in het verleden zal dat toch langdurige effecten hebben. Daar ondervind ik nu zelf de problemen van, kan geen no-nonsense tegenop helaas.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:48

rustig en duidelijk blijven, geen onverwachte bewegingen maken maar wel stapje voor stapje kennis laten maken met die dingen die spannend zijn en dit vertrouwd laten worden door het rustig op te bouwen en zelf niet onzeker te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:50

Wacht ng even met het been erover doen, maar zorg er eerst voor dat hij niks meer eng vind aan de rechterkant. Zorg er ook voor dat hij je duidelijk ziet, laat diegene die m vasthoud zij hoofd goed naar rechts doen zodat hij je duidleijk in beeld heeft. Rammel aan het zadel, eerst aaien over de kont, maar doe daarna kloppen op de kont, dan kloppen aan de rechterkant van het zadel, hals en later ook buik. Beweeg de beugelriem, klapper ermee en leg m zachtjes tegen de buik. Ga met hangen eerst eens helemaal in de beugels staan, zodat je groot bent. Sommige paarden vinden dat ook eng. Pas als hij daarin ontspannen is, kun je voorzichtig je been erover doen.
Belangrijk is dat diegene die hem vast houd goed let op de lichaamstaal en goed kan zien wanneer het paard ontspant of niet.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:55

Alles aan 2 kanten doen is inderdaad sowieso altijd goed.
Ik heb bij mijn jonge lusitano ook in het begin alles gelijk aan 2 kanten gedaan, krukje ernaast, er overheen hangen, voet in de beugel zetten, etc.

Bij spanning steeds even een rustmoment inbouwen en niet te snel gaan, eerder nog een keer herhalen tot het steeds minder eng wordt.

Aianolover
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:55

Hoi,

Via een vriendin van me ben ik hier terecht gekomen.
Ik herken hier en daar stukken die ik heb meegemaakt met mijn PRE die in april 2016 14 jaar wordt. Ik heb hem nu in november 2 jaar. Ben nog steeds niet aan het rijden, maar volop bezig met grondwerk (vooral academisch).

Het werd al gauw duidelijk dat ik het rijden moest stopzetten met hem en dat er aan mijzelf ook enorm veel werk is. Paard is verkeerd gereden (telkens in volledige spanning), had niets balans in dat lichaam, geblokkeerde kaken, te lange hielen, verkeerd passend zadel, zat geblokkeerd in bekken en schouders, volledig op de voorhand, sterker nog het was gewoon een robot zodra dat hoofdstel aanging. Een paard dat niet kon genieten en niets vertrouwen had in de mens noch het rijden/longeren kortom 'arbeid' verrichten.

Kan alleen maar delen wat een zoektocht ik heb afgelegd en we zijn er belangen nog niet. Maar ben enorm blij eindelijk 'de' Aïano te mogen ontdekken. Van angsthaas is hij nu eerder een stoere, ikhebgeenzinvandaag paard. Achja af en toe schrikmomentjes maar hij houdt ook niet echt van veel wisselingen, maar graag vast regime. Die ik nu eindelijk kan bieden.

Eerst genoten we door bij hem in de weide te gaan zitten en te kijken hoe hij reageert bij andere paarden of naar mij toe (zijn paardeltaal leren ontdekken). Lekker kroelen door zijn favoriete plekje te vinden, gewenning aan vlotte bewegingen (bv. voor hem te gaan springen, met armen zwaaien, enz), gewenning zweepje. Zeiltje leggen, door plassen laten stappen kortom maak hem stoer en doe alles aan beiden kanten! En moedig hem inderdaad aan op u manier, overdrijf en je zal zien hoe zeker hij zich voelt. Maar geef aub optijd rustpauzes. Likken en kauwen is iets als ze iets begrepen hebben. Dit kon bij aiano soms 3 kwartier duren, en geloof me nu doet ie het na iedere opdracht. Aïano was gewoon in zichzelf gekeerd en kon uit het niets ontploffen door te vluchten. Omdat ik onbewust toen ergens druk gaf met men lichaam.

In tussentijd zijn wij ook verplicht moeten verhuizen, ik kon niet op de plek blijven waar we stonden. Dit omwille van de mensen van die stalling, zij waren altijd gehaast, hadden geen geduld en dit nam mijn PRE zo over plus ze waren niet echt fan van hem. Sterker nog ik kon meteen zien wanneer er weer 'iets' was geweest als ik 's avonds op stal kwam. Dit werd me teveel, nu sta ik ergens op een rustige plaats en je moet hem zien veranderen. 24u op 24u kan ie buiten staan in kuddeverband, heerlijk gewoon!

Geeuwen deed ie nooit, doet hij nupas. Dus je moet niet vragen hoe diep het bij hem allemaal gezeten heeft ;) Geef hem tijd, toen ik mijn PRE kocht dacht ik ook helemaal anders dan hoe ik nu denk. Om een vb. te geven 'ja eindelijk eens op wedstrijd of ja eindelijk kunnen dressuur rijden' wat nu zelfs niet meer in me opkomt, ooit komt dit er misschien eens van een klein wedstrijdje maar eerst andere zaken op orde brengen. Nl. het vertrouwen, de connectie, respect, zijn balans en die van mij, ze zijn inderdaad zo gevoelig. Dankzij Aïano ben ik totaal ander persoon geworden.

Gek wat zo'n PRE met je kan doen ;) Hij is mijn beste vriend en zou nooit nog zonder hem kunnen. Ik ga nog veel fouten maken, en hij zal diegene zijn die die fouten ook ondervind maar tergelijkertijd wijst ie me er ook op als ik iets fout doe. En dit is zo'n zalig gevoel, onbeschrijfelijk.

Heb contact gehad met mensen die hem ook even gehad hadden, en jeetje als ik hoor hoe een gedrag hij bij die mensen had, onvoorstelbaar. Hij liet gewoon daar merken dat het allemaal moest stoppen en ja dan komt het over als een 'stout' paard bij de meesten. Maar neen, hij wou al die tijd iets duidelijk maken. Kortom ik zou zo een boek kunnen schrijven ;)

Kortom volg je gevoel, zegt je gevoel neen doe het dan ook niet. En durf neen zeggen tegen mensen die je iets opdringen. Ik geef gewoon mijn ervaring mee want iedereen weet het beter, maar niet elke methode past op ieder paard. Ik ga meer op het gevoel af als techniek. En sommigen zeggen wel van 'alee rij je nu nog niet?'. Maar trek ik me niet aan, ik weet waar ik mee bezig ben dankzij de hulp van een vriendin, en goede academische lesgevers.

Zomer 2013

Afbeelding

Oktober 2015

Afbeelding

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:32

Wauw wat een verhaal! Super dat zo'n paardje uiteindelijk zo'n goed thuis gekregen heeft. Zo te lezen heeft jou paardje er veel meer problemen aan over gehouden dan die van mij. Fijn dat je hem alle tijd geeft om dit vertrouwen terug te krijgen en langzaam weer wat op te bouwen.
Wat een wereld van verschil ook die foto's. Heel veel succes en plezier met hem!

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:58

Zelf heb ik vandaag wel de stoute schoenen aan gedaan en ben ik er op geklommen. Het hangen een beide kanten en kloppen op de kont hadden we de afgelopen weken al veel geoefend en ging dus al veel beter. Dit blijven we natuurlijk wel gewoon oefenen totdat die er helemaal niet meer van op of om kijkt.

Vandaag hebben we dus eerst weer gehangen. Dit doe ik altijd door wel op te stappen met m'n voet in de beugel, hier in te gaan staan, maar dan ipv je been er over heen te doen te gaan liggen. Dit ging al super de laatste week. Zo een rondje door de bak gestapt. Af gestapt en toen opgestapt voor het echie. Wel eerst laag gebleven maar hij vond t allemaal niet zo interessant. Daarna langzaam omhoog gekomen en ook dit was helemaal prima, alsof die het al 100 x gedaan had (wat misschien ook wel zo is, maar hij misschien weer vertrouwen in moest krijgen?). Daarna weer rustig afgestapt en ook dit ging probleemloos. Daarna met wat pauzes herhaald. Ik ben helemaal heppie peppie *\o/* .
Tussendoor natuurlijk grandioos beloond. Dit is de 3e x dat ik op hem heb mogen zitten en deze keer was hij veruit het relaxed.
Gosh wat is dat toch een heerlijk uitzicht zo tussen die oortjes.

Dit zullen we de komende tijd dan ook zeker gaan herhalen en misschien een beetje gaan stappen.

Afbeelding


Afbeelding

Anoniem

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:33

Wat leuk! Hij lijkt ook alweer iets lichter geworden; op je eerste foto is de onderkant van zijn hals nog donkerder. En wat grappig, hij oogt net als [***] (half anda) heel fors van de zijkant, maar van de voorkant is hij ook nog maar een smalletje. ;)
Je ziet ook bij jou echt dat Anda's heel veel tijd nodig hebben om uit te zwaren.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:43

Wat heerlijk voor jullie :-).
Ik ben voorstander van het rechtrichten, een band op die manier opbouwen en lekker soepel en in balans aan het werk.
prachtig paardje, heel veel plezier samen <3

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 00:13

Ja hij is inderdaad echt al lichter aan het worden. Ik hoopte zo dat hij zo lekker donker zou blijven, maar ik ben bang dat hij straks toch hekemaal wit is. Ook hoop ik dat hij inderdaad nog een beetje uit gaat zetten. Ondanks dat hij totaal geen ondergewicht heeft ziet hij er uit alsof die even uit ademen moet haha. Ook zijn we deuk bezig met spiertjes kweken dus vanaf hier mag die alleen maar breder worden.
Rechtrichten is ook zeker iets waar ik mee aan de slag ben en mee door ga. Doen Veel oefeningen aan de longe en aan de hand om hem nu al bewust van zn lichaam te maken en lekker los te maken en te houden. +:)+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:53

Super hoor! +:)+ Hij ziet er inderdaad nog een beetje ielig uit, alsof hij op z'n tenen uit z'n lijf kruipt. Beetje spiertjes en wat ouder worden, dan komt dat vast goed (bij mijn iele Quarter is het ook gelukt).

Als ik twee kleine tips mag meegeven: handschoenen voor de begeleider. Ik krijg alvast plaatsvervangend pijn in mijn handen als ik blote handen zie met een touw zo in de hand. Je hoopt natuurlijk nooit dat je paardje er een keer tussenuit knijpt, maar als het wel zo is, is het fijn als de begeleider de blaren niet op z'n handen heeft staan.
Andere tip: als je wil gaan stappen, laat de begeleider het paard een paar stapjes achterwaarts zetten (twee is voldoende), en dan vanuit het achterwaarts gaan wegstappen. Vaak zie je dat jonge / onervaren paarden 'vergeten' dat ze nog achterbenen hebben, en die niet willen verplaatsen of ervan schrikken als die achterbenen ineens mee blijken te doen. Door achterwaarts te vragen, maak je hem bewust van dat achterbeen en schrikt hij er niet van bij het wegstappen.

Anoniem

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:57

Ziet er niet verkeerd uit hoor, wat ik me afvraag, heeft je vriend op de grond er wel verstand van, want dat vind ik wel heel belangrijk. Mocht er wat gebeuren, dan moet je echt iemand op de grond hebben die weet wat ie moet doen, of anders, het paard goed kan lezen in zijn spanning.

Edit: ik zeg zomaar dat het je vriend is, maar hij kijkt zo lief naar je _O-

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:41

Ja hij is 'al' 7. Maar goed dit zijn natuurlijk vaak laatbloeiers en indd wat meer bespiering dan moet dat vast helemaal goed komen.
Vandaag dr weer opgeklommen en een rondje door de bak gestapt. Indd eerst een pasje achteruit en daarna naar voren. :D Had een beetje het rondje op de kinderboerderij gevoel hahaha! Maar ging weer helemaal top. Geen stap verkeerd! :):)

Handschoenen zijn inderdaad wel een heel goed idee! :=
En het is inderdaad m'n vriend hahaha. T is zelf niet echt een 'paardenman' maar hij vind het stiekem wel heel leuk om te helpen. Had ook nooit gedacht om dit met hem te doen, maar Zarro reageert altijd wel heel goed op hem. En ik moet zeggen dat hij wel heel consequent is met hem. ~~}>
Als we straks meer aan de longe gaan werken terwijl ik er op zit gaat wel iemand anders mij helpen want daar is die niet zo geoefend in. :x

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:45

j_vdm schreef:
Had een beetje het rondje op de kinderboerderij gevoel hahaha!

Who cares! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:46

Ik vind het echt een heel mooi paard - echt zo'n nobel barok PRE-hoofd. <3
En ook leuk om een lichtbruin onderlegd hoofdstel bij hem te zien! [***] is ook aan het verschimmelen en voor hem heb ik ook alles in het lichtbruin, dus erg fijn om te zien dat dat echt staat bij zo'n witte vacht. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:57

j_vdm schreef:
Ja hij is 'al' 7. Maar goed dit zijn natuurlijk vaak laatbloeiers en indd wat meer bespiering dan moet dat vast helemaal goed komen.
Vandaag dr weer opgeklommen en een rondje door de bak gestapt. Indd eerst een pasje achteruit en daarna naar voren. :D Had een beetje het rondje op de kinderboerderij gevoel hahaha! Maar ging weer helemaal top. Geen stap verkeerd! :):)

Handschoenen zijn inderdaad wel een heel goed idee! :=
En het is inderdaad m'n vriend hahaha. T is zelf niet echt een 'paardenman' maar hij vind het stiekem wel heel leuk om te helpen. Had ook nooit gedacht om dit met hem te doen, maar Zarro reageert altijd wel heel goed op hem. En ik moet zeggen dat hij wel heel consequent is met hem. ~~}>
Als we straks meer aan de longe gaan werken terwijl ik er op zit gaat wel iemand anders mij helpen want daar is die niet zo geoefend in. :x


Gelukkig maar, want daar heb je wel een kundig persoon bij nodig. Ik zou het sowieso niet met je vriend doen, puur uit veiligheid en wat ik eerder noemde. En ik bedoel het vasthouden van het paard he 8-) >;) ~~}> :')

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:58

Hilary schreef:
j_vdm schreef:
Had een beetje het rondje op de kinderboerderij gevoel hahaha!

Who cares! :D


Ja ik niet hahaha. Heerlijk! Zo fijn. T is ook echt m'n eerste eigen paardje. Zo fijn gevoel om op je eigen paardje te kunnen zitten. Ookal is t maar een kinderboerderij rondje <3

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 22:05

xyzutu2 schreef:
Ik vind het echt een heel mooi paard - echt zo'n nobel barok PRE-hoofd. <3
En ook leuk om een lichtbruin onderlegd hoofdstel bij hem te zien! Rio is ook aan het verschimmelen en voor hem heb ik ook alles in het lichtbruin, dus erg fijn om te zien dat dat echt staat bij zo'n witte vacht. :D


Ja ik had je stiekem even opgezocht en volg je topic over Rio. Wat een leukerd! :*

En ii vind dit hem ook echt heel leuk staan. En ik moet dus eigenlijk nu opzoek naar een goed passend zadel. Ik heb wel naar dit zadel laten kijken en het ligt opzich oké om een rondje mee te stappen maar de kussens zijn nu veelste hard en zit voor mij ook niet fijn. Maar dus in grote twijfel of ik voor zwart, bruin of wat meer richting cognac wil. HELP :')