lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:04

Kan iemand mij iets vertellen over de verschillende 'lijnen' binnen de PSL? Ik ga pas over 2/3jaar kijken dus ben me nu echt aan het inlezen. Overige tips voor een beginner in dit ras zijn welkom *\o/*

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 01:12

Dat kun je gewoon terugvinden met Google. Typ maar in “lusitano bloedlijnen”.

Scheelt een hoop typewerk hier. :)

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:56

Jessix schreef:
Dat kun je gewoon terugvinden met Google. Typ maar in “lusitano bloedlijnen”.

Scheelt een hoop typewerk hier. :)


Ja dat snap ik :') Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die er wat meer over kunnen vertellen. Verder dan een algemene beschrijving ben ik niet gekomen... Misschien zijn er mensen met persoonlijke ervaringen of weten iets meer in detail wat de verschillen zijn en welke bloedlijnen veel voorkomen, of welke voor de sport worden gebruikt, etc.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:03

ebi_tempura schreef:
Jessix schreef:
Dat kun je gewoon terugvinden met Google. Typ maar in “lusitano bloedlijnen”.

Scheelt een hoop typewerk hier. :)


Ja dat snap ik :') Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die er wat meer over kunnen vertellen. Verder dan een algemene beschrijving ben ik niet gekomen... Misschien zijn er mensen met persoonlijke ervaringen of weten iets meer in detail wat de verschillen zijn en welke bloedlijnen veel voorkomen, of welke voor de sport worden gebruikt, etc.

Ah nou mooi dat je dat al hebt gedaan en daaruit nu wat gerichtere vragen stelt. :)
De meeste Lusitanos bestaan uit verschillende bloedlijnen. Men spreekt over percentages, zoveel procent Veiga met zoveel procent Andrade bijvoorbeeld. Voor veel fokkers licht de focus nu op de dressuur((wedstrijd)sport) of WE. Enkele blijven trouw aan het stierenvechten.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:00

Zo rijd ik dus de hele tijd rond he, met een big smile op mijn gezicht. Ik word er gewoon verdrietig van dat ik door mijn gezondheid maar maximaal 1 keer per week aan rijden toekom, want ik word hier oprecht gelukkig van. Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 22:45

Ik heb een paard dat vooral veiga is ( stierenvechters paard).
En het karakter hebben ze er goed in gefokt. Ik ben er heel blij mee , maar niet iedereen rijd er zo mee weg, ook maaid ze wat en is het zeker geen totilas kwa beweging. Maar wel een spring kanon. En laat dat nu net zijn wat ik graag doe

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:51

Leuk topic!
Ik heb sinds een paar maanden een lusitano die uit Portugal is gehaald. Ze heeft daar niet genoeg te eten gekregen en stond waarschijnlijk in het wild. Ze was heeel erg mager toen ze er net was. Ze is nu aan aan het sterkenAfbeelding

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:53

keona schreef:
Ik heb een paard dat vooral veiga is ( stierenvechters paard).
En het karakter hebben ze er goed in gefokt. Ik ben er heel blij mee , maar niet iedereen rijd er zo mee weg, ook maaid ze wat en is het zeker geen totilas kwa beweging. Maar wel een spring kanon. En laat dat nu net zijn wat ik graag doe


Ik ben wel heel benieuwd hoe ze eruit ziet! Als je dat zou willen delen :) De beschrijving van de Veiga trekt me ook heel erg, jammer dat ze alleen zo klein zijn! Ben zelf helemaal weg van én groot én barok, maar van weet ik lees zijn de grotere paarden vaak meer sportpaarden en dus wat fijner gebouwt. Maar ik kan het mis hebben.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:42

Een Lusitano is (van oorsprong) nou eenmaal niet groot. Ze worden tegenwoordig wel wat groter gefokt. Mijn merrie is 1.61, maar wel wat smaller nog. Minder body dan mijn ingeslapen cruzada van 1.48. De fokker van mijn merrie fokt sportgericht, inderdaad wat minder stevig gebouwd, wat minder Rubens zeg maar. Al hoewel je imo de echt barokke "proppen" sowieso wat minder tegen komt bij Lusitano's.

Hier staan wat info over bloedlijnen http://lusitano.nu/?page_id=30

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 00:27


Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 00:30

Earth schreef:
Zo rijd ik dus de hele tijd rond he, met een big smile op mijn gezicht. Ik word er gewoon verdrietig van dat ik door mijn gezondheid maar maximaal 1 keer per week aan rijden toekom, want ik word hier oprecht gelukkig van. [ [url=m/QoTKdj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk dier! Herkenbaar die big smile. Lusitanos make you happy!! :D

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 03:10

Tessebes schreef:
Een Lusitano is (van oorsprong) nou eenmaal niet groot. Ze worden tegenwoordig wel wat groter gefokt. Mijn merrie is 1.61, maar wel wat smaller nog. Minder body dan mijn ingeslapen cruzada van 1.48. De fokker van mijn merrie fokt sportgericht, inderdaad wat minder stevig gebouwd, wat minder Rubens zeg maar. Al hoewel je imo de echt barokke "proppen" sowieso wat minder tegen komt bij Lusitano's.

Hier staan wat info over bloedlijnen http://lusitano.nu/?page_id=30


Heb ik ook gelezen idd. Grappig, want de meeste lusi's die ik voorbij zie komen zijn toch echt allemaal rond de 1.65 of groter. Maar ik vermoed dat dit komt OMDAT dit de fokkerijen zijn die ik online tegenkom, welke dus meer bekendheid hebben en doellen op internationale verkoop. Dus sport, dus groter. Ik vraag me af of er nog een significant verschil zit qua karakter tussen de meer klassiek gefokte paarden en de sportpaarden.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 03:17

Jessix schreef:
Kijk hier maar even na, dan zien je de Lusitano van nu.
https://www.youtube.com/c/APSLCavaloLusitano/videos

De bloedlijnen zijn de oorsprong en de omschrijving daarvan moet je vandaag de dag echt niet meer zo letterlijk nemen. Het doel van de meeste fokkers is dressuur(sport) en dat zie je terug. Ook bij Veiga.
https://www.youtube.com/watch?v=qmPPRGvfvgs


Wauw vind dit echt heel mooi. Het valt me op dat deze paarden veel meer opgericht worden gereden. Meestal zie ik in NL de paarden veel meer achter de loodlijn en met de neus naar de grond.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 07:55

ebi_tempura schreef:
Jessix schreef:
Kijk hier maar even na, dan zien je de Lusitano van nu.
https://www.youtube.com/c/APSLCavaloLusitano/videos

De bloedlijnen zijn de oorsprong en de omschrijving daarvan moet je vandaag de dag echt niet meer zo letterlijk nemen. Het doel van de meeste fokkers is dressuur(sport) en dat zie je terug. Ook bij Veiga.
https://www.youtube.com/watch?v=qmPPRGvfvgs


Wauw vind dit echt heel mooi. Het valt me op dat deze paarden veel meer opgericht worden gereden. Meestal zie ik in NL de paarden veel meer achter de loodlijn en met de neus naar de grond.

Laag en lang lekker over de rug zo rij ik mijn Lusitano ook, het opgerichte komt later

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 07:59

De merrie
Afbeelding

Afbeelding

Haar vader
Afbeelding

Haar veulen van nu
Afbeelding
ebi_tempura schreef:
keona schreef:
Ik heb een paard dat vooral veiga is ( stierenvechters paard).
En het karakter hebben ze er goed in gefokt. Ik ben er heel blij mee , maar niet iedereen rijd er zo mee weg, ook maaid ze wat en is het zeker geen totilas kwa beweging. Maar wel een spring kanon. En laat dat nu net zijn wat ik graag doe


Ik ben wel heel benieuwd hoe ze eruit ziet! Als je dat zou willen delen :) De beschrijving van de Veiga trekt me ook heel erg, jammer dat ze alleen zo klein zijn! Ben zelf helemaal weg van én groot én barok, maar van weet ik lees zijn de grotere paarden vaak meer sportpaarden en dus wat fijner gebouwt. Maar ik kan het mis hebben.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:44

ebi_tempura schreef:
Tessebes schreef:
Een Lusitano is (van oorsprong) nou eenmaal niet groot. Ze worden tegenwoordig wel wat groter gefokt. Mijn merrie is 1.61, maar wel wat smaller nog. Minder body dan mijn ingeslapen cruzada van 1.48. De fokker van mijn merrie fokt sportgericht, inderdaad wat minder stevig gebouwd, wat minder Rubens zeg maar. Al hoewel je imo de echt barokke "proppen" sowieso wat minder tegen komt bij Lusitano's.

Hier staan wat info over bloedlijnen http://lusitano.nu/?page_id=30


Heb ik ook gelezen idd. Grappig, want de meeste lusi's die ik voorbij zie komen zijn toch echt allemaal rond de 1.65 of groter. Maar ik vermoed dat dit komt OMDAT dit de fokkerijen zijn die ik online tegenkom, welke dus meer bekendheid hebben en doellen op internationale verkoop. Dus sport, dus groter. Ik vraag me af of er nog een significant verschil zit qua karakter tussen de meer klassiek gefokte paarden en de sportpaarden.

Nee in principe niet. Het karakter is een belangrijk kenmerk in de ras standaard. En de klassieke fokker is nu ook de fokker die het paard voor de sport fokt. Neem Veiga maar weer als voorbeeld om het makkelijk te maken.

Wat ze willen is een paard wat dapper, betrouwbaar en een meewerkend karakter heeft. Vandaar dat ik ook schrijft, staar je niet blind op de bloedlijnen. Dat geeft een veel te veel zwart/wit beeld. Veiga heeft in het verleden de Andrade hengst Firme veel gebruikt o.a voor meer maat en body. Weer om maar een voorbeeld te noemen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:19

De fokker waar mijn Lusitano vandaan komt fokt op karakter, werkwillend en goede bewegingen. Wat meer maat is mooi meegenomen, maar de vraag is of je daarmee het ras ook verbetert.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:38

Tessebes schreef:
De fokker waar mijn Lusitano vandaan komt fokt op karakter, werkwillend en goede bewegingen. Wat meer maat is mooi meegenomen, maar de vraag is of je daarmee het ras ook verbetert.

Ik vind dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten. Als je als fokker zijnde alleen maar paarden op elkaar zet die groot zijn en verder nergens naar kijkt dan ben je verkeerd bezig. Maar dat geldt ook als je alleen maar naar karakter kijkt. Paard kan nog zo lief zijn, maar als hij lichamelijk niet goed in elkaar zit dan heb je er ook niets aan. Een goede fokker kijkt naar alle factoren.

Dus eens met wat je schrijft, alleen ben ik niet bang voor wat meer maat in het ras. Ik houd wel van een wat groter paard. Hoeft geen kasteel te zijn, maar 1.65m voor een hengst zie ik wel het liefst.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:57

Volgens mij was de originele maat 1.55 voor een merrie en 1.60 voor een hengst. Een paar centimeter is er dus al bij gefokt. 1.65 is voor ruiters die meer maat zoeken vaak alsnog te klein.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:06

Mijn oudje is 1.57 mtr (afgelopen week gemeten)

Hij is ongeveer 27 jaar oud, en ik denk dat dat toen een volkomen normale maat was voor hengsten (ruin).

Van. mij hoeven ze niet veel groter te worden, ik vind het compacte wendbare nu juist zo enorm mooi.
Mooi voor iedere vorm en lijn zijn er liefhebbers.

Als het "groter fokken" maar niet te snel gebeurt, dat is doodzonde. Zie de pees- en ocd-probllematiek bij KWPN.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:10

Tessebes schreef:
Volgens mij was de originele maat 1.55 voor een merrie en 1.60 voor een hengst. Een paar centimeter is er dus al bij gefokt. 1.65 is voor ruiters die meer maat zoeken vaak alsnog te klein.

Dat zou maar zo kunnen, maar de originele maat vind ik zelf dus niet zo belangrijk. Ik bedoel ook 1.65m al minimaal.

Daarbij worden paarden ook gewoon groter, dat zie je terug in alle rassen. Mijn paarden zijn niet bewust gefokt op grote, maar zijn ook boven de 1.65m en daarmee een stuk groter dan hun (voor)ouders.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:22

Maat is ook niet alleen genetisch, voeding, manier van opgroeien etc. heeft daar ook effect op.
Niet dat het dan opeens kastelen zijn maar het kan wel enkele cm schelen.

Het veulen van 2018 uit mijn merrie is bijvoorbeeld zijn moeder al voorbij met 2 jaar. En met zijn vader scheelt het ook niet veel meer. Terwijl beide ouders niet de grootste zijn en er in de hele bloedlijn eigenlijk niets groter terug te vinden is.
Ik denk dat het te maken heeft met hoe zijn start in het leven geweest is. Het was een dummiefoal die op het randje van de dood gestaan heeft en hij is daardoor maandenlang ondersteund met allerlei antibiotica en medicatie. Eerst om zijn leven te redden, maar zoiets moet met beleid afgebouwd worden. En nadien nog ondersteund met allerlei meer natuurlijke supplementen en heel lang bij de moeder gebleven. Hij is schitterend zijn eerste winter doorgekomen, niets terugval, ziek of mindere conditie etc. En nu is het een buffeltje van een jong paard. Het zou mij niks verbazen dat hij daardoor enkele cm extra pakt.
Ik heb het trouwens vaker gehoord over dummiefoals, dat ze hun achterstand heel snel inhalen en er dan een schepje bovenop doen. Mijn DA kent er eentje van 1m80 die GP springt. :D
Een beetje hetzelfde idee als in de veehouderij waar ab gebruikt wordt voor extra groei.
Ik denk dat het rijke gras in Ndl en Be bijvoorbeeld ook niet te onderschatten is qua invloed...

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:04

Ja hier zit het in het drinkwater, denk ik. Het valt mij mee dat mijn mini's nog mini zijn! :D

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:56

Ik ben nu opeens erg benieuwd naar hoe de paarden in Portugal worden gehouden? Hoeveel uur gaan ze naar buiten, staan ze alleen of in groepjes, hoelang word er met ze gereden, komen ze uberhaupt op het gras, ruwvoer/krachtvoer, etc. Ben ook benieuwd naar hoe mensen voor hun paard de overgang van de Portugeze manier van houden (als die erg anders is dan NL) naar de Nederlandse manier van houden hebben laten verlopen :)!

Ik zou zelf graag uiteindelijk mijn paard 24/7 buiten willen hebben. Paddock in de winter, wei in de zomer, maar vraag me af of een overgang naar een dergelijke stal niet te groot is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 01:03

Waar mijn merrie vandaan komt, lopen de merries en veulens op de vlakte. Hengsten weet ik niet. Mijn merrie is eerst naar een stalling aan huis gegaan met paddock/track/box en beperkt weidegang in de zomer. Bij mij staat ze nu een dagdeel in de paddock en tijdens het weideseizoen overdag weidegang. Paarden passen zich na verloop van tijd wel aan, zolang het maar elke dag ongeveer hetzelfde is. Alleen met weidegang moet je opletten of het paard het aankan.