lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:17

ElCid schreef:
De melanomen komen, jammer genoeg, bij alle rassen voor. We hebben hier nu tijdelijk een witte Quarter staan en die heeft ze ook volop.
Dat ze veel bij Iberiërs lijken voor te komen heeft mogelijk ook te maken met het feit dat daar schimmels voorkomen.
Het heeft te maken met het pigment en de overmatige celdelingen daarvan: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... j-paarden/


Ja, correct allemaal. Onze kwpn-schimmel heeft melanomen onderhuids bij haar speekselklieren, groeien langzaam gelukkig, ze is nu 19 maar zitten er al zeker 7 jaar.
Bij de iberische paarden verhoudingsgewijs veel schimmels en daardoor meer gevallen klinkt logisch, maar bij de welsh mountain ponies ook enorm veel schimmels en daar hoor ik het eigenlijk nooit. Toch hebben wij daar ook voor kleurponies gekozen, ondanks dat ik een span schimmels prachtig vindt.

Tessebes mooi hoor!

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:56

Karina schreef:
ElCid schreef:
De melanomen komen, jammer genoeg, bij alle rassen voor. We hebben hier nu tijdelijk een witte Quarter staan en die heeft ze ook volop.
Dat ze veel bij Iberiërs lijken voor te komen heeft mogelijk ook te maken met het feit dat daar schimmels voorkomen.
Het heeft te maken met het pigment en de overmatige celdelingen daarvan: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... j-paarden/


Ja, correct allemaal. Onze kwpn-schimmel heeft melanomen onderhuids bij haar speekselklieren, groeien langzaam gelukkig, ze is nu 19 maar zitten er al zeker 7 jaar.
Bij de iberische paarden verhoudingsgewijs veel schimmels en daardoor meer gevallen klinkt logisch, maar bij de welsh mountain ponies ook enorm veel schimmels en daar hoor ik het eigenlijk nooit. Toch hebben wij daar ook voor kleurponies gekozen, ondanks dat ik een span schimmels prachtig vindt.

Ja mijn neef heeft ook veel welshen en die fokt al zeker 20 jaar met schimmel merries en ook hengsten en daar nog nooit een met melanomen gehad, dus dat is wel apart idd. Terwijl zijn schimmel KWPN het wel had.
Tessebes mooi hoor!

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:57

Ging een beetje mis haha hieronder mijn tekst.
Ja mijn neef heeft ook veel welshen en die fokt al zeker 20 jaar met schimmel merries en ook hengsten en daar nog nooit een met melanomen gehad, dus dat is wel apart idd. Terwijl zijn schimmel KWPN het wel had.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 08:46

Janien30 schreef:
Ging een beetje mis haha hieronder mijn tekst.
Ja mijn neef heeft ook veel welshen en die fokt al zeker 20 jaar met schimmel merries en ook hengsten en daar nog nooit een met melanomen gehad, dus dat is wel apart idd. Terwijl zijn schimmel KWPN het wel had.


Tja, zeg het maar. Misschien dat pony's wat minder doorgefokt zijn en sterker dan de grote, verder op type en minder op gezondheid gefokte paarden? Onderzoekje waard?

Maar ze komen ook voor bij gekleurde paarden, weliswaar zelden, maar blijkbaar kan daar ook een pigmentatie fout optreden.

https://www.bitmagazine.nl/medisch/bit- ... men/39331/

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 09:40

Mijn schimmel had een paar kleine bobbeltje bij het staartbeen, ik denk ook melanomen. Zij is maar 15 geworden, dus hoe zich dat verder ontwikkeld had... Een paard bij mij op stal (geen Lusitano/PRE) had het heel erg bij de anus, ook inwendig.

Ik heb voor Mala nog een lichte palomino (cremelloxpalomino) gehad, hij had een gestippelde onderhuid, dat had ik niet verwacht.

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 00:34

keona schreef:
Jessix schreef:
Ik vind hem waanzinnig knap, maar heb naast mijn liefde voor de Lusitano dan ook een grote liefde voor de arabier. En hij is gewoon ontzettend goed gelukt!

Heb je al een koper voor hem? Ik weet dat er in zijn eigen topic wel geïnteresseerde waren...

Nee nog geen serieuse mensen. Maar ik geniet er van zo lang hij nog niet verkocht is. Hij heeft zo geweldig karakter zo cool


Hij staat bij mij op mp op mn voorpagina omdat ik hem al aantal keer aangeklikt heb. Leuk dier is het

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 12:40

Hij is super leuk. Gister effe gaan kijken op ander terrein met hem kijken of hij zich dan makkelijker toont. Maar vreemd terrein binnen bak wat is dat,Haha
Niks waar hij echt bang van is of onder de indruk. Heeft wel netjes respect. Tot nu toe vind ik hem zelf erg fijn

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:57

Ik ben gisteren met mijn merrie Idra (gekocht via Lusitana waarvoor ik nog steeds heel dankbaar ben <3 ) naar de opnamekeuring gegaan in Gesves. En wat heeft ze het goed gedaan!
**\O/** Ze heeft 74 punten behaald en is dus goedgekeurd voor de fok **\O/**
Ze is daarmee 1 van de 3 paarden die een puntental boven de 70 behaald hebben gisteren. 2 merries van Do Luar scoorden hoger, een IRS nakomeling behaalde 76 ptn en een dochter van Spartacus en Dior haalde 77 ptn. 2 merries werden afgekeurd gisteren.

Wat loop ik op wolkjes, had echt niet verwacht dat ze het zo goed zou doen. Mensen wijzen me vaak maar al te graag op haar ‘tekortkomingen’ dat het soms leek alsof ik qua kwaliteit geen goed paard had. Niet dat dat ertoe doet voor mij want ik zou ze voor geen geld van de wereld kwijt willen <3 Maar dit is dan toch wel een bevestiging waar ik meer dan tevreden mee ben!
Wat fotootjes van onze voorbije week:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:29

Luckystory schreef:
Tof al die fokplannen. :D
Ik vind karakter toch ook meestal de doorslaggevende factor bij de keuze van een hengst.
Bij mijn Gina (een halfzus van Gin trouwens ;) ) wil ik er ook niets al te gek op eigenlijk.
Gina is een heel fijn en lief paard, maar die kan toch ook soms heet en sensiebel reageren.
Ze is dit jaar natuurlijk gedekt door Vencedor en daarom heeft ze een tijdje bij de eigenaresse van de hengst gestaan. Toen ze daar was, bevestigde de eigenaresse van de hengst mij ook dat ze zelf ook voor Vencedor zou kiezen bij mijn merrie. Terwijl haar jongere hengst qua beweging misschien meer toe te voegen had. Maar omdat Vencedor zo'n coole kikker is, vond ze dat toch ook een betere match.

Aangezien Gina ondertussen al halfweg haar dracht is, ben ik voor volgend jaar een beetje rond aan het kijken... (Als ik er een jaar tussen laat, wordt ze moeilijk drachtig)
Ik zit verlekkerd te kijken naar IRS. Omwille van het model en de beweging en het Spartacus-bloed. Maar ik vrees eerlijk gezegd het karakter... Die lijkt het nu wel goed te doen bij J.ustin V. Maar daar is precies toch ook iets aan vooraf gegaan qua ruiterwissels etc? Ik denk dat het geen paard is dat zomaar door iedereen gereden kan worden?
In Frankrijk staat nog een valk Escorial-zoon. Imperador. Daar heb ik mijn oog ook al op laten vallen. Die lijkt mij ook gelijkmatiger van karakter. Ik heb de eigenaar op facebook. En zijn veulens lijken ook fijne diertjes qua karakter. Ik zie trailer-laadfilmpjes en longeer-filmpjes passeren van zijn veulens die erg relax overkomen...
https://www.youtube.com/watch?v=2migoIKANf4&ab_channel=patriciapellen
Ik zie dit jaar ook veel veulens van Jasmim Plus. Ook weer Escorial-bloed...
Die heb ik voor dit seizoen ook overwogen, maar omdat vorig jaar Gina niet drachtig was, durfde ik het dit jaar niet aan om diepvries-sperma te gebruiken. Volgens de eigenaar kon ik er wel vers van krijgen. Maar dat was dan op eigen risico... vanuit Portugal met het vliegtuig. Dat durfde ik precies toch niet :o
Of Campeador heb ik ook al aan gedacht. Maar die vind ik voor Gina misschien net iets te groot en grof qua bouw.
Iemand anders misschien nog toffe ideeën?
Ik zoek een hengst die niet te klein is, langer gelijnd, goede beweging, niet schimmel. En als er Spartacus achter zit, is't helemaal mooi :+


Ik heb het deze week nog met Benoit gehad over IRS en JiuJitsu en hij zei dat als temperament en karakter een belangrijke factor is IRS de betere keuze is omdat hij gemakkelijker zou zijn, dus misschien toch de moeite om het eens te bekijken?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 16:31

Sunora schreef:
Ik ben gisteren met mijn merrie Idra (gekocht via Lusitana waarvoor ik nog steeds heel dankbaar ben <3 ) naar de opnamekeuring gegaan in Gesves. En wat heeft ze het goed gedaan!
**\O/** Ze heeft 74 punten behaald en is dus goedgekeurd voor de fok **\O/**
Ze is daarmee 1 van de 3 paarden die een puntental boven de 70 behaald hebben gisteren. 2 merries van Do Luar scoorden hoger, een IRS nakomeling behaalde 76 ptn en een dochter van Spartacus en Dior haalde 77 ptn. 2 merries werden afgekeurd gisteren.

Wat loop ik op wolkjes, had echt niet verwacht dat ze het zo goed zou doen. Mensen wijzen me vaak maar al te graag op haar ‘tekortkomingen’ dat het soms leek alsof ik qua kwaliteit geen goed paard had. Niet dat dat ertoe doet voor mij want ik zou ze voor geen geld van de wereld kwijt willen <3 Maar dit is dan toch wel een bevestiging waar ik meer dan tevreden mee ben!
Wat fotootjes van onze voorbije week:
[ [url=m/JotwLe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/etzr7G.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qmtzKf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fb71eD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/f3wGq2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is toch mooie merrie. Gefeliciteerd.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:16

Sunora schreef:
Ik ben gisteren met mijn merrie Idra (gekocht via Lusitana waarvoor ik nog steeds heel dankbaar ben <3 ) naar de opnamekeuring gegaan in Gesves. En wat heeft ze het goed gedaan!
**\O/** Ze heeft 74 punten behaald en is dus goedgekeurd voor de fok **\O/**
Ze is daarmee 1 van de 3 paarden die een puntental boven de 70 behaald hebben gisteren. 2 merries van Do Luar scoorden hoger, een IRS nakomeling behaalde 76 ptn en een dochter van Spartacus en Dior haalde 77 ptn. 2 merries werden afgekeurd gisteren.

Wat loop ik op wolkjes, had echt niet verwacht dat ze het zo goed zou doen. Mensen wijzen me vaak maar al te graag op haar ‘tekortkomingen’ dat het soms leek alsof ik qua kwaliteit geen goed paard had. Niet dat dat ertoe doet voor mij want ik zou ze voor geen geld van de wereld kwijt willen <3 Maar dit is dan toch wel een bevestiging waar ik meer dan tevreden mee ben!
Wat fotootjes van onze voorbije week:
[ [url=m/JotwLe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/etzr7G.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qmtzKf.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wow wat een knapperd! Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die daar tekortkomingen in zien
[ [url=m/fb71eD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/f3wGq2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:27

Wat gaaf, knappe merrie ook zeg, gefeliciteerd!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 20:35

Super, gefeliciteerd!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 20:53

Heb je zelf voor gebracht.
Maar ook gehoord dat zo kromme merrie goed gekeurd is, vind ik dan wel weer jammer

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:54

Nee, ik heb ze laten voorbrengen. Ik zou te veel stress hebben om dat zelf te doen. Was al spannend als toeschouwer :D

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:00

Gefeliciteerd joh! Gave uitslag!

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:44

Mooie punten, gefeliciteerd!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 06:41

Sunora schreef:
Nee, ik heb ze laten voorbrengen. Ik zou te veel stress hebben om dat zelf te doen. Was al spannend als toeschouwer :D

Was gewoon benieuwd maar vast de beste optie als je iemand er voor kunt vinden

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:04

Proficiat met de mooie punten. Ik had dat wel gedacht hoor. Ik heb het altijd een mooie merrie gevonden en een type dat de jury graag ziet. ;)
Welke commentaar kunnen mensen daar nu op hebben? :?

Als je via Abel of een van de fokkers vraagt om je paard voor te brengen, weten ze altijd iemand aan te raden. Meestal doet Ben dat. En dan kan je het paard op voorhand bij Benoît zetten om klaar te maken. Alé, zo was het toch vorig jaar.

Ik heb dit jaar Gesves overgeslagen. Ik zit midden in een verhuis.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:42

Mag ik mij hier ook melden in dit topic?

Op dit moment ben ik in bezit van 2 Friezen. Helaas heeft de oudste recent de diagnose slokdarmverlamming gekregen. Dit verslechtert in rap tempo en gaat hem fataal worden. Hoop dat we hem nog een paardwaardig half jaar kunnen geven met de nodige aanpassingen, volgens de dierenarts moet ik daar wel rekening mee houden. Omdat mn andere paard dan alleen komt te staan wil ik nu eigenlijk alvast verdiepen in wat voor een opvolger er dan moet komen en hoe te vinden.
Qua karakter, aanleg en gebruiksdoel spreekt een lusitano mij erg aan, vind het al jaren geweldige paarden. Friezen hebben absoluut mn hart gestolen, alleen is het een erg gevoelig ras waar ik nu buiten wil zoeken.
Mijn interesse gaat uit naar een hengstveulen of jaarling. Zou er in de toekomst graag dressuur mee rijden, en liefst uitgroeien tot grote maat, omdat ik zelf 1.78m ben. Wie kan mij adviseren welke weg ik moet bewandelen in mn zoektocht? En evt foklijnen, prijsklasses etc?
En welke sites met belangrijke info zijn aanraders?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:54

Luckystory schreef:
Proficiat met de mooie punten. Ik had dat wel gedacht hoor. Ik heb het altijd een mooie merrie gevonden en een type dat de jury graag ziet. ;)
Welke commentaar kunnen mensen daar nu op hebben? :?

Als je via Abel of een van de fokkers vraagt om je paard voor te brengen, weten ze altijd iemand aan te raden. Meestal doet Ben dat. En dan kan je het paard op voorhand bij Benoît zetten om klaar te maken. Alé, zo was het toch vorig jaar.

Ik heb dit jaar Gesves overgeslagen. Ik zit midden in een verhuis.


Te rechte rug, te steile schouders, te steile achterbenen... Je zou niet zeggen dat het een Lusitano is %) ...
Heb echt al vaak zo’n dingen gehoord 8)7

Ze is inderdaad een weekje naar Benoit gegaan om daar door Ben voorbereid te worden.
Heb er wel eerst heel wat mensen voor moeten ‘stalken’ want de responssnelheid is niet altijd denderend :D

Naar waar verhuis je?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:56

BopjeBo schreef:
Mag ik mij hier ook melden in dit topic?

Op dit moment ben ik in bezit van 2 Friezen. Helaas heeft de oudste recent de diagnose slokdarmverlamming gekregen. Dit verslechtert in rap tempo en gaat hem fataal worden. Hoop dat we hem nog een paardwaardig half jaar kunnen geven met de nodige aanpassingen, volgens de dierenarts moet ik daar wel rekening mee houden. Omdat mn andere paard dan alleen komt te staan wil ik nu eigenlijk alvast verdiepen in wat voor een opvolger er dan moet komen en hoe te vinden.
Qua karakter, aanleg en gebruiksdoel spreekt een lusitano mij erg aan, vind het al jaren geweldige paarden. Friezen hebben absoluut mn hart gestolen, alleen is het een erg gevoelig ras waar ik nu buiten wil zoeken.
Mijn interesse gaat uit naar een hengstveulen of jaarling. Zou er in de toekomst graag dressuur mee rijden, en liefst uitgroeien tot grote maat, omdat ik zelf 1.78m ben. Wie kan mij adviseren welke weg ik moet bewandelen in mn zoektocht? En evt foklijnen, prijsklasses etc?
En welke sites met belangrijke info zijn aanraders?


Oh wat een pijnlijk nieuws om te horen... Veel sterkte en veel moed met je Fries!

Ik ben niet bekend met Friezen maar Lusitano’s zijn ook best wel gevoelig, maar betrouwbaar.

Je kan volgens mij even kijken welke fokkers er in je buurt zitten en daar eens langsgaan? Als je op zoek bent naar een jaarling ga je zeker wat keuzemogelijkheden hebben!

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:00

Thanks. Het is niet fijn om je maatje zo achteruit te zien gaan, maar hij moet ergens aan overlijden denk ik maar. Hij heeft een goed leven gehad.

Zijn er zoveel fokkers in Nederland dan? Daar had ik nog niet aan gedacht. Toevallig nog adressen om aan te raden?

ElinaSK

Berichten: 2660
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:39

Hier staan een aantal fokkers, geen idee of het compleet is. De eerste die genoemd wordt heb ik mijn inmiddels jaarling ook vandaan. Zij heeft van dit jaar 2 hengstveulens maar ik weet niet wat ze weg doet en houdt je kan haar altijd een berichtje doen, als ze voor jou in de buurt zit natuurlijk. https://www.lusitanovrienden.com/?page_id=628

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:33

ElinaSK schreef:
Hier staan een aantal fokkers, geen idee of het compleet is. De eerste die genoemd wordt heb ik mijn inmiddels jaarling ook vandaan. Zij heeft van dit jaar 2 hengstveulens maar ik weet niet wat ze weg doet en houdt je kan haar altijd een berichtje doen, als ze voor jou in de buurt zit natuurlijk. https://www.lusitanovrienden.com/?page_id=628


Dat was ten tijde van mijn zoektocht ook nog een optie geweest, leek me een fijne kleinschalige fokker. Maar ik had toen al te veel kilometers gedaan en zij zat voor mij echt wel te ver weg vanuit België, helaas.