lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:35

Ja ik zou ook geen haast maken als het niet nodig is! Eerst nog maar lekker zelf genieten en hem een best mogelijke start meegeven.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:40

Fijn dat ‘ie ergens ingeschreven kan worden!
En inderdaad, lekker van genieten!

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:16

Heel mooi veulen Keona!

Ik heb het aan Romina gevraagd maar ze weet niet of Xavante schimmel draagt. Ze geeft aan dat ze met hem niet fokt voor de kleur. Ik kwam er met de calculator ook op uit met invoer van alle mogelijke combinaties haha dat er waarschijnlijk palomino uitkomt (kleinere kans) Smokey black (ook kleine kans) en de grootste kans op bucksin en als er schimmel inzit dan krijg je grijs/buckskin. Ik vind bucksin ook schitterend maar uiteindelijk heb ik voor Xavante gekozen omdat ik denk dat hij met zijn rustige karakter, bouw en beweging de merrie het beste aanvult. Is ook de reden waarom ik niet voor Gin heb gekozen want mijn enthousiasme zij gelijk oeh Gin dat wordt um, maar das in geval van de merrie niet handig. De dekking staat in ieder geval gepland voor april dus kan nu al niet wachten haha.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 20:22

Janien30 schreef:
Heel mooi veulen Keona!

Ik heb het aan Romina gevraagd maar ze weet niet of Xavante schimmel draagt. Ze geeft aan dat ze met hem niet fokt voor de kleur. Ik kwam er met de calculator ook op uit met invoer van alle mogelijke combinaties haha dat er waarschijnlijk palomino uitkomt (kleinere kans) Smokey black (ook kleine kans) en de grootste kans op bucksin en als er schimmel inzit dan krijg je grijs/buckskin. Ik vind bucksin ook schitterend maar uiteindelijk heb ik voor Xavante gekozen omdat ik denk dat hij met zijn rustige karakter, bouw en beweging de merrie het beste aanvult. Is ook de reden waarom ik niet voor Gin heb gekozen want mijn enthousiasme zij gelijk oeh Gin dat wordt um, maar das in geval van de merrie niet handig. De dekking staat in ieder geval gepland voor april dus kan nu al niet wachten haha.

Leuk Qavante is zo een fijne hengst

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 20:23

Nouvel schreef:
Fijn dat ‘ie ergens ingeschreven kan worden!
En inderdaad, lekker van genieten!

Ja hij kan gewoon alles behalen zou je naar alle keuringen gaan. Kan zelfs een ggk dekhengst worden

ElinaSK

Berichten: 2660
Geregistreerd: 07-07-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:00

Leuk dier keona, veel succes op de keuring alvast :).

Ik heb dit jaar even getwijfeld of ik met mijn jonge lusitano naar de keuring zou gaan, maar ik denk dat het haar nu niet ten goede komt, ze is zo uit verhouding momenteel. Dus maar besloten te wachten tot ze in elk geval 3 is hopelijk is ze dan iets meer in proportie.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:31

Wat een goed gelukt veulen Keona!! Heel mooi sprekend dier zeg.

Scampi hier groeit lekker uit tot een stoer lief paard. Van de week voor het eerst balkes gedraaft met hem. Hij pakt onder het zadel alles al zo leuk op, nog wel wat ondersteuning nodig. Super fijn dier al om mee te werken.
Afbeelding
Afbeelding

Super mak dier haha
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:33

<3 Knapperd!

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:47

Janien30 schreef:
Heel mooi veulen Keona!

Ik heb het aan Romina gevraagd maar ze weet niet of Xavante schimmel draagt. Ze geeft aan dat ze met hem niet fokt voor de kleur. Ik kwam er met de calculator ook op uit met invoer van alle mogelijke combinaties haha dat er waarschijnlijk palomino uitkomt (kleinere kans) Smokey black (ook kleine kans) en de grootste kans op bucksin en als er schimmel inzit dan krijg je grijs/buckskin. Ik vind bucksin ook schitterend maar uiteindelijk heb ik voor Xavante gekozen omdat ik denk dat hij met zijn rustige karakter, bouw en beweging de merrie het beste aanvult. Is ook de reden waarom ik niet voor Gin heb gekozen want mijn enthousiasme zij gelijk oeh Gin dat wordt um, maar das in geval van de merrie niet handig. De dekking staat in ieder geval gepland voor april dus kan nu al niet wachten haha.


Palomino kan alleen als de merrie vos/ rood draagt en dan nog is de kans dus klein. Maar als ze de rood factor zou hebben is er dus een kans ;) . Het is een "verdunning" op rood dus als er geen rood is, kan er nooit palomino uitkomen.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:15

Hij is heel goed gelukt Keona! Knap veulen. ;)

En scampi is ook al een hele kerel. Ziet er goed uit onder het zadel.

Tof al die fokplannen. :D
Ik vind karakter toch ook meestal de doorslaggevende factor bij de keuze van een hengst.
Bij mijn Gina (een halfzus van Gin trouwens ;) ) wil ik er ook niets al te gek op eigenlijk.
Gina is een heel fijn en lief paard, maar die kan toch ook soms heet en sensiebel reageren.
Ze is dit jaar natuurlijk gedekt door Vencedor en daarom heeft ze een tijdje bij de eigenaresse van de hengst gestaan. Toen ze daar was, bevestigde de eigenaresse van de hengst mij ook dat ze zelf ook voor Vencedor zou kiezen bij mijn merrie. Terwijl haar jongere hengst qua beweging misschien meer toe te voegen had. Maar omdat Vencedor zo'n coole kikker is, vond ze dat toch ook een betere match.

Aangezien Gina ondertussen al halfweg haar dracht is, ben ik voor volgend jaar een beetje rond aan het kijken... (Als ik er een jaar tussen laat, wordt ze moeilijk drachtig)
Ik zit verlekkerd te kijken naar IRS. Omwille van het model en de beweging en het Spartacus-bloed. Maar ik vrees eerlijk gezegd het karakter... Die lijkt het nu wel goed te doen bij J.ustin V. Maar daar is precies toch ook iets aan vooraf gegaan qua ruiterwissels etc? Ik denk dat het geen paard is dat zomaar door iedereen gereden kan worden?
In Frankrijk staat nog een valk Escorial-zoon. Imperador. Daar heb ik mijn oog ook al op laten vallen. Die lijkt mij ook gelijkmatiger van karakter. Ik heb de eigenaar op facebook. En zijn veulens lijken ook fijne diertjes qua karakter. Ik zie trailer-laadfilmpjes en longeer-filmpjes passeren van zijn veulens die erg relax overkomen...
https://www.youtube.com/watch?v=2migoIKANf4&ab_channel=patriciapellen
Ik zie dit jaar ook veel veulens van Jasmim Plus. Ook weer Escorial-bloed...
Die heb ik voor dit seizoen ook overwogen, maar omdat vorig jaar Gina niet drachtig was, durfde ik het dit jaar niet aan om diepvries-sperma te gebruiken. Volgens de eigenaar kon ik er wel vers van krijgen. Maar dat was dan op eigen risico... vanuit Portugal met het vliegtuig. Dat durfde ik precies toch niet :o
Of Campeador heb ik ook al aan gedacht. Maar die vind ik voor Gina misschien net iets te groot en grof qua bouw.
Iemand anders misschien nog toffe ideeën?
Ik zoek een hengst die niet te klein is, langer gelijnd, goede beweging, niet schimmel. En als er Spartacus achter zit, is't helemaal mooi :+

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 11:39

Daphneeeej schreef:
Wat een goed gelukt veulen Keona!! Heel mooi sprekend dier zeg.

Scampi hier groeit lekker uit tot een stoer lief paard. Van de week voor het eerst balkes gedraaft met hem. Hij pakt onder het zadel alles al zo leuk op, nog wel wat ondersteuning nodig. Super fijn dier al om mee te werken.
[ [url=m/IsIWq3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lMBQWy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super mak dier haha
[ [url=m/cRGZxC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet heel goed uit , fijn paardje zo te zien

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:32

Keona, echt leuk veulen, succes op de keuring.

Wat ziet Scampi er super uit, die tweede foto is geweldig zeg.

Nog aanvulling op de kleurenfokkerij, rood en dus ook palomino moet van twee kanten komen inderdaad, schimmel kan ook als het van 1 kant komt. Dan 50% kans bij heterozygoot en 100 bij homozygoot.
Stel je wil de merrie nog kleurtesten dan test je op zwart/rood en op agouti, de uitslag daarvan maakt je lijstje met mogelijkheden weer wat preciezer.
Ik hou eigenlijk wel van alle kleuren, vind schimmel ook heel mooi om te zien maar wil het niet meer kopen/fokken vanwege de grotere kans op melanomen.
Mijn Mojito is palomino, zijn moeder mijn voormalige paard Zamora was bruin en komt uit twee schimmels, en pappa is donkere valk. Zowel Zamora als haar zoon waren de minst voor de hand liggende uitkomst qua kleur, dat is wel grappig.

Luckystory oeh, ik zou zo niet weten wat nog een match zou zijn voor Gina, zou je dit jaar wel diepvries aandurven begrijp ik dat goed? Dat vergroot de keuze flink natuurlijk.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:42

Misschien dat ik het volgend jaar wel aandurf met diepvries. Omdat ik deze keer geen risico's wil nemen, zou ze naar mijn dierenarts thuis gaan om te bevallen. (Ik heb een beetje een trauma overgehouden aan de geboorte van Orpheo. Hopelijk gaat nu alles wel goed en krijg ik zo weer wat vertrouwen erin :o )
Bijkomend voordeel is dan dat dat mogelijkheden biedt qua inseminatie nadien...
Maar of ik al dan niet diepvries wil gebruiken hangt dan ook weer van de voorwaarden af. Jasmim was 3 dosissen voor 1500 zonder garanties. Dat vond ik iets te risicovol na een jaar waarin ze 5 keer gedekt is zonder succes... Een life foal garantee ofzo, zou dan wel leuker zijn.

Dit jaar was ze overgings van de eerst poging meteen drachtig. Ik dacht 'vroeg genoeg beginnen' met als gevolg dat ik misschien al een februari-veulen ga hebben. :+
Het vermoeden is nu dat ze in 2019 niet drachtig wilde worden omdat Orpheo pas in maart gespeend was en ze daardoor hormonaal wat ontregeld was.
Tussen spenen en opnieuw dekken had meer tijd gemoeten. Of ik had moeten dekken met het veulen aan de voet. (Dus dat wil ik nu dan eens proberen. Dan laat ik haar nadien wel een jaartje zonder veulen. ;) )

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:07

Daphneeeej schreef:
Wat een goed gelukt veulen Keona!! Heel mooi sprekend dier zeg.

Scampi hier groeit lekker uit tot een stoer lief paard. Van de week voor het eerst balkes gedraaft met hem. Hij pakt onder het zadel alles al zo leuk op, nog wel wat ondersteuning nodig. Super fijn dier al om mee te werken.
[ [url=m/IsIWq3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lMBQWy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super mak dier haha
[ [url=m/cRGZxC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een mooierd

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:14

Karina schreef:
Keona, echt leuk veulen, succes op de keuring.

Wat ziet Scampi er super uit, die tweede foto is geweldig zeg.

Nog aanvulling op de kleurenfokkerij, rood en dus ook palomino moet van twee kanten komen inderdaad, schimmel kan ook als het van 1 kant komt. Dan 50% kans bij heterozygoot en 100 bij homozygoot.
Stel je wil de merrie nog kleurtesten dan test je op zwart/rood en op agouti, de uitslag daarvan maakt je lijstje met mogelijkheden weer wat preciezer.

Ik hou eigenlijk wel van alle kleuren, vind schimmel ook heel mooi om te zien maar wil het niet meer kopen/fokken vanwege de grotere kans op melanomen.
Mijn Mojito is palomino, zijn moeder mijn voormalige paard Zamora was bruin en komt uit twee schimmels, en pappa is donkere valk. Zowel Zamora als haar zoon waren de minst voor de hand liggende uitkomst qua kleur, dat is wel grappig.

Luckystory oeh, ik zou zo niet weten wat nog een match zou zijn voor Gina, zou je dit jaar wel diepvries aandurven begrijp ik dat goed? Dat vergroot de keuze flink natuurlijk.



Ja ik heb er over nagedacht om te testen maar ik vind de verassing eigenlijk wel leuk. En ik vind ook alle kleuren mooi. Ik vind schimmel persoonlijk juist heel mooi, het is idd meer dat van die melanomen. Heb er nooit zo bij stil gestaan voor ik het las op bokt maar als ik terugdenk aan alle schimmels die ik heb gekend hadden ze op 1 na allemaal melanomen. Mja we zullen het zien :D

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 10:33

Janien30 schreef:
Karina schreef:
Keona, echt leuk veulen, succes op de keuring.

Wat ziet Scampi er super uit, die tweede foto is geweldig zeg.

Nog aanvulling op de kleurenfokkerij, rood en dus ook palomino moet van twee kanten komen inderdaad, schimmel kan ook als het van 1 kant komt. Dan 50% kans bij heterozygoot en 100 bij homozygoot.
Stel je wil de merrie nog kleurtesten dan test je op zwart/rood en op agouti, de uitslag daarvan maakt je lijstje met mogelijkheden weer wat preciezer.

Ik hou eigenlijk wel van alle kleuren, vind schimmel ook heel mooi om te zien maar wil het niet meer kopen/fokken vanwege de grotere kans op melanomen.
Mijn Mojito is palomino, zijn moeder mijn voormalige paard Zamora was bruin en komt uit twee schimmels, en pappa is donkere valk. Zowel Zamora als haar zoon waren de minst voor de hand liggende uitkomst qua kleur, dat is wel grappig.

Luckystory oeh, ik zou zo niet weten wat nog een match zou zijn voor Gina, zou je dit jaar wel diepvries aandurven begrijp ik dat goed? Dat vergroot de keuze flink natuurlijk.



Ja ik heb er over nagedacht om te testen maar ik vind de verassing eigenlijk wel leuk. En ik vind ook alle kleuren mooi. Ik vind schimmel persoonlijk juist heel mooi, het is idd meer dat van die melanomen. Heb er nooit zo bij stil gestaan voor ik het las op bokt maar als ik terugdenk aan alle schimmels die ik heb gekend hadden ze op 1 na allemaal melanomen. Mja we zullen het zien :D
heeft met schimmel te maken maar de melanomen hoor ik vooral bij de Iberische rassen

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:54

Ja ik heb er over nagedacht om te testen maar ik vind de verassing eigenlijk wel leuk. En ik vind ook alle kleuren mooi. Ik vind schimmel persoonlijk juist heel mooi, het is idd meer dat van die melanomen. Heb er nooit zo bij stil gestaan voor ik het las op bokt maar als ik terugdenk aan alle schimmels die ik heb gekend hadden ze op 1 na allemaal melanomen. Mja we zullen het zien :D[/quote]heeft met schimmel te maken maar de melanomen hoor ik vooral bij de Iberische rassen[/quote]

Oke mijn neef had een vliegenschimmel kwpn die had het ook en een schimmel kwpn paard bij ons op manege ook. Weet niet waar het aan ligt maar dat is waar ik het van ken.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:55

De melanomen komen, jammer genoeg, bij alle rassen voor. We hebben hier nu tijdelijk een witte Quarter staan en die heeft ze ook volop.
Dat ze veel bij Iberiërs lijken voor te komen heeft mogelijk ook te maken met het feit dat daar schimmels voorkomen.
Het heeft te maken met het pigment en de overmatige celdelingen daarvan: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... j-paarden/

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 20:59

ElCid schreef:
De melanomen komen, jammer genoeg, bij alle rassen voor. We hebben hier nu tijdelijk een witte Quarter staan en die heeft ze ook volop.
Dat ze veel bij Iberiërs lijken voor te komen heeft mogelijk ook te maken met het feit dat daar schimmels voorkomen.
Het heeft te maken met het pigment en de overmatige celdelingen daarvan: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... j-paarden/

Nou heb op een een stal gewerkt met arabieren heel veel schimmels in handen gehad, geen met melanomen. Ook ken ik een kwpn schimmel geen melanomen. Pre die ik ken vol melanomen, lusitano’s die ik ken ook allemaal melanomen.
Misschien toeval

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:07

Gisteren voor het eerst zelf op mijn 4-jarige gezetten. Zelfs een paar rondjes gedraaft. Ze was superbraaf.
Afbeelding

Schattig was dat ze me in eerste instantie aan het zoeken was, terwijl ik op haar rug zat. :j

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:54

Wauw dat moet een goed gevoel geven !

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:25

Echt super gaaf tes!
Dat is genieten! *\o/*

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 18:27

Leuk paard, lekker zo genieten

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:41

Ik geniet me gek! :D
Ze is tegenwoordig erg meewerkend, ze had de tijd echt nodig om te wennen en nog wat uit te groeien. Gelukkig heb ik geen haast.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:51

Geef ze de tijd, krijg je later dubbel en dwars terug!