lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 22:55

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Een vriendin van mij wil haar KWPN merrie graag laten dekken door een perlino/champagne kleurige Lusitano hengst. Heeft iemand tips qua dekhengst?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:38

Janien30 schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Een vriendin van mij wil haar KWPN merrie graag laten dekken door een perlino/champagne kleurige Lusitano hengst. Heeft iemand tips qua dekhengst?


Icecream?
Misschien heeft Romina ook nog hengsten in die kleur staan?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal op de hoogte ben van wat er op dit moment aan dekkende hengsten in Nederland is.
Je hebt ook Don van Gaby maar die is valk, dat zoek je denk niet?

_Lente

Berichten: 307
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:50

En Don is geen hengst meer (had ik anders ook nog wel een mooie voor mijn merrie gevonden, maar helaas).

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:54

Dankjewel Nouvel,

Ja ik vind van Romina de hengsten Gin Lemon en Fidelio heel mooi,zij ook, ik weet alleen niet of zij haar hengsten ook beschikbaar stelt voor KWPN of uberhaupt voor buiten het ras. Ice cream is een idee maar die vind ik wel heel groot. Maar goed weet niet of die dat door fokt.

Misschien is wat meer info wel handig. De reden dat ze die kleur zoekt is omdat haar merrie bruin is(ze gaat nog laten checken of ze homyzogoot is) en ze wil dus graag een mooi kleurtje veulen. Het liefst een perlino (als er valk of cremello uit komt ook prima, zolang het maar een bijzonder kleurtje is) we hadden gekeken en kwamen erop uit dat de hengst dan de bovenstaande kleuren moet hebben (corrigeer me gerust als het niet zo is). Daarnaast zou ze zelf het liefst een hengst van de veiga lijn willen of mocht dit niet te vinden zijn van de andrade lijn. Ik hoop dat dit iets meer helpt.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:06

_Lente schreef:
En Don is geen hengst meer (had ik anders ook nog wel een mooie voor mijn merrie gevonden, maar helaas).


Ik vermoed dat daar nog wel sperma van beschikbaar is, dat hebben ze van de andere hengsten ook die er niet meer zijn.


Janien30 schreef:
Dankjewel Nouvel,

Ja ik vind van Romina de hengsten Gin Lemon en Fidelio heel mooi,zij ook, ik weet alleen niet of zij haar hengsten ook beschikbaar stelt voor KWPN of uberhaupt voor buiten het ras. Ice cream is een idee maar die vind ik wel heel groot. Maar goed weet niet of die dat door fokt.

Misschien is wat meer info wel handig. De reden dat ze die kleur zoekt is omdat haar merrie bruin is(ze gaat nog laten checken of ze homyzogoot is) en ze wil dus graag een mooi kleurtje veulen. Het liefst een perlino (als er valk of cremello uit komt ook prima, zolang het maar een bijzonder kleurtje is) we hadden gekeken en kwamen erop uit dat de hengst dan de bovenstaande kleuren moet hebben (corrigeer me gerust als het niet zo is). Daarnaast zou ze zelf het liefst een hengst van de veiga lijn willen of mocht dit niet te vinden zijn van de andrade lijn. Ik hoop dat dit iets meer helpt.


Gewoon eens informeren bij Romina dan?
Of bij Eugene?
Ik zou verder niet echt hengsten in die kleur weten, maar goed, ik zit ook niet echt in het fokkerij gebeuren...

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:53

Ik heb inmiddels contact gehad met Romina en het wordt waarschijnlijk de hengst Xavante echt superleuk en extra leuk is dat het veulen van mij zal zijn <3 Zo blij ongelofelijk haha. Kan niet wachten. Bedankt voor jullie hulp :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:09

Wat leuk voor je, spannend hoor!
Heb je zelf de hengst nu mee uitgezocht of beslist zij dat?

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:18

Dankjewel :D Nee ze opperde Xavante omdat hij de beste match is volgens haar (en mij) maar ik had gevraagd naar Gin Lemon en dit was ook mogelijk. Maar gezien de merrie best heet/schrikachtig is vult Xavante dat met zijn rustige karakter beter aan denk ik zelf. Gin Lemon is natuurlijk prachtig maar dat betekend niet dat mijn veulen een kopie gaat zijn dus gekozen voor de beste aanvullende keuze wat betreft de merrie.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 16:21

Sinds wanneer is Fidelio weer van Romina?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 17:54

Jessix schreef:
Sinds wanneer is Fidelio weer van Romina?

Niet

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 17:55

Xavante is super fijn top karakter. Wel goede keuze hoor

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:01

keona schreef:
Jessix schreef:
Sinds wanneer is Fidelio weer van Romina?

Niet

Ik dacht al dat ik even wat had gemist.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:02

Ja sorry haha dacht ik heel even adh van fotos maar zag idd dat ie verkocht is en ook geen hengst meer geloof ik maar bedankt ik denk ook dat het een goede keuze is

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:40

Uit een bruine merrie kan sowieso geen perlino of cremello komen, dat zijn dubbele verdunningen. En ik weet het niet van alle genoemde hengsten maar ook even opletten of checken of de perlino/cremello hengst niet ook schimmel is, dat zie je zo op eerste oog vaak niet maar komt vrij veel voor.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 07:13

Karina schreef:
Uit een bruine merrie kan sowieso geen perlino of cremello komen, dat zijn dubbele verdunningen. En ik weet het niet van alle genoemde hengsten maar ook even opletten of checken of de perlino/cremello hengst niet ook schimmel is, dat zie je zo op eerste oog vaak niet maar komt vrij veel voor.


Hoi Karina,

Wat gebeurd er als hij ook schimmel is? En kan ik dit vinden via het stamboek of gewoon vragen aan de eigenaar? Thnx voor de tip

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 08:08

Janien30 schreef:
Karina schreef:
Uit een bruine merrie kan sowieso geen perlino of cremello komen, dat zijn dubbele verdunningen. En ik weet het niet van alle genoemde hengsten maar ook even opletten of checken of de perlino/cremello hengst niet ook schimmel is, dat zie je zo op eerste oog vaak niet maar komt vrij veel voor.


Hoi Karina,

Wat gebeurd er als hij ook schimmel is? En kan ik dit vinden via het stamboek of gewoon vragen aan de eigenaar? Thnx voor de tip

Als die hetrozygoot schimmel is kun je ook een schimmel krijgen.
Is die homozygoot schimmel, krijg je altijd een schimmel

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:10

Janien30 schreef:
Ja sorry haha dacht ik heel even adh van fotos maar zag idd dat ie verkocht is en ook geen hengst meer geloof ik maar bedankt ik denk ook dat het een goede keuze is

Goedgekeurde hengst en al jaren geleden verkocht. Romina is wel de fokker.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:56

Janien30 schreef:
Misschien is wat meer info wel handig. De reden dat ze die kleur zoekt is omdat haar merrie bruin is(ze gaat nog laten checken of ze homyzogoot is) en ze wil dus graag een mooi kleurtje veulen. Het liefst een perlino (als er valk of cremello uit komt ook prima, zolang het maar een bijzonder kleurtje is) we hadden gekeken en kwamen erop uit dat de hengst dan de bovenstaande kleuren moet hebben (corrigeer me gerust als het niet zo is). Daarnaast zou ze zelf het liefst een hengst van de veiga lijn willen of mocht dit niet te vinden zijn van de andrade lijn. Ik hoop dat dit iets meer helpt.


Bruin is qua basiskleur zwart; soms homozygoot zwart maar vaker heterozygoot en dan zit er dus ook rood ( vos) in qua kleur. Het agouti gen geeft de verkleuring van zwart naar bruin. De kans op perlino/ cremello uit een kruising met een bruine is nihil; buckskin heeft de meeste kans, smoky black en palomino ( alleen als de merrie vos draagt) zijn hele kleine kansen. Dus zeker kans op een leuke kleur maar niet op perlino/ cremello. Als de merrie homozygoot is voor zwart krijg je buckskin of ( kleine kans) smoky black, als ze homozygoot is voor zwart en agouti krijg je 100% buckskin.

Zoals Karina ook al opmerkte is er ook nog een ( grote) kans dat je de schimmelfactor erbij krijgt met in het beste geval 50% kans op schimmel. Lees je dus goed in wat de kleuren betreft als je voor een leuk kleurtje wil gaan. Wat ik kan vinden over een Xavante ( nr. 206379? ) is dat de moeder een schimmel is. Het kan dus zijn dat hij schimmel is; soms zie je dat verschil niet/ nauwelijks bij perlino's. Ik kan geen foto's van de hengst vinden dus kan er aan de hand daarvan weinig over zeggen. Om enige "zekerheid" te hebben over de kleur zouden zowel hengst als merrie getest moeten zijn. Zonder kleurtesten is op kleur fokken een hele grote gok. :o


Ik weer wel dat er wel eerder "perlino's" zijn geweest die uiteindelijk toch schimmel bleken te zijn!

Op kleur fokken is niet alleen erg moeilijk maar geeft ook het risico dat er mogelijk te weinig wordt gekeken naar de eigenschappen van hengst/ merrie. Een "mooie" hengst geeft niet automatisch een mooi veulen.

Puur uit belangstelling; waarom willen jullie een Veiga gefokte hengst? Voor de dressuur/ gewone dagelijkse werk hoeft dat niet de beste keus te zijn.

Hier kan je zelf uitrekenen wat de kleur kan worden:
https://www.animalgenetics.us/equine/CCalculator3.asp

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:59

Romina heeft haar paarden allemaal op kleur getest dus je kan gewoon aan haar zelf vragen wat er in zit. Scheelt een hoop speurwerk. ;)

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:00

Jessix schreef:
Romina heeft haar paarden allemaal op kleur getest dus je kan gewoon aan haar zelf vragen wat er in zit. Scheelt een hoop speurwerk. ;)


Dat bedoel ik! Nu de merrie dan nog laten testen :D

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 15:27

Over 1,5 week naar de keuring
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:07

Knapperdje!
Naar welke keuring kun je met hem?
Komt hij dan ook in een stamboek?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 16:45

Nouvel schreef:
Knapperdje!
Naar welke keuring kun je met hem?
Komt hij dan ook in een stamboek?

Ja hij heeft stamboek papieren register A van nrps.
Hij gaat naar de nrps keuring

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:49

Ik vind hem waanzinnig knap, maar heb naast mijn liefde voor de Lusitano dan ook een grote liefde voor de arabier. En hij is gewoon ontzettend goed gelukt!

Heb je al een koper voor hem? Ik weet dat er in zijn eigen topic wel geïnteresseerde waren...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 16:55

Jessix schreef:
Ik vind hem waanzinnig knap, maar heb naast mijn liefde voor de Lusitano dan ook een grote liefde voor de arabier. En hij is gewoon ontzettend goed gelukt!

Heb je al een koper voor hem? Ik weet dat er in zijn eigen topic wel geïnteresseerde waren...

Nee nog geen serieuse mensen. Maar ik geniet er van zo lang hij nog niet verkocht is. Hij heeft zo geweldig karakter zo cool