lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:21

Veel schimmels dacht ik inderdaad.

Bij de Alter real liggen de verhoudingen anders, daar veel vaker bruin.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:15

Wat ziet Idra er goed uit Sunora! En ze laat hele mooie moves zien, haha.

Femke_Tweety, aww, schattige foto's! Hij communiceert heel duidelijk waar hij gekroeld wil worden. :D

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:35

Jessix schreef:
Tot 8 jaar, net als elk paard. :)
http://saskiarutte.nl/het-jonge-paard-d ... nge-paard/

Alleen zie je het bij de een meer dan bij de ander, net als bij mensen. Als ik foto's van mijn oudste Lusitano terug kijk toen hij 6 of 7 jaar was vind ik hem nog een kleuter, terwijl ik hem toen al een hele bink vond. Mijn jongste groeit met 5 nog steeds de hoogte in. Elke keer zie ik hem meer uitzwaren en dan schiet hij weer de lucht in.

Ik heb een 4 jarige Lusitano ruin.
Begon grondwerk via de BAR methode met hem.
Was een ietwat knokig, ongeproportioneerd slungel paard, nu pas komt er vlees op de botten, dus ik begrijp ook dat op 5 jaar inrijden veel te vroeg is.

Ik weet dat het paard afhankelijk is, maar wanneer zou een goede leeftijd zijn om in te rijden aub?
8jaar?

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:41

Je kan een paard op elke leeftijd inrijden maar daarom wordt het er niet makkelijker op. Ik zou zeggen dat 5 jaar best kan op voorwaarde dat hij dit lichamelijk en geestelijk aankan.

Edit: “Op elke leeftijd” bedoel ik een ouder paard mee, en uiteraard geen jonkie jonger dan 3 !

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:15

Ik ben zelf liever wat later. Begin pas met wat grondwerk op 4 jarige leeftijd, voor mij is dat zowel de NH manier als klassiek. Mijn eerste Lusitano was 7 jaar toen ik het rijden erbij oppakte. Hij was toen al zover getraind dat ik ook kon opstappen en wegrijden. Hij was toen ook al sterk en had veel balans. Ik vind dat wel heel fijn. Het had ook wel een jaartje eerder gekund hoor, hij zat goed in zijn spieren etc. Maar het kwam zo uit.

Mijn tweede Lusitano is nu 5 jaar en met hem doe ik ook wat grondwerk. Hij heeft nu een paar keer een zadeltje mogen dragen. Zoals ik al schreef is hij nog erg in de groei. Schiet ook nog steeds de hoogte in. Ik denk er bij hem dan ook nog niet eens aan om erop te kruipen. Ook zijn rugspieren zijn nog helemaal niet genoeg ontwikkeld om ruiter gewicht te dragen.

Ik zit er meestal wel ineens een keer op hoor. Dat gebeurd altijd heel spelenderwijs en als het moment daar een keer is gooi ik gerust mijn been er eens overheen om ze aan het ruitergewicht te laten wennen. Ook op- en afstappen hoort bij mij in het stukje grondwerk thuis. Paard moet zichzelf ook inparkeren naast het hek o.i.d waarvan ik op kan stappen. Maar echt opbouwend onder het zadel mee pakken gebeurd bij mij dus altijd veel later.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 07:43

Jessix schreef:
Ik ben zelf liever wat later. Begin pas met wat grondwerk op 4 jarige leeftijd, voor mij is dat zowel de NH manier als klassiek. Mijn eerste Lusitano was 7 jaar toen ik het rijden erbij oppakte. Hij was toen al zover getraind dat ik ook kon opstappen en wegrijden. Hij was toen ook al sterk en had veel balans. Ik vind dat wel heel fijn. Het had ook wel een jaartje eerder gekund hoor, hij zat goed in zijn spieren etc. Maar het kwam zo uit.

Mijn tweede Lusitano is nu 5 jaar en met hem doe ik ook wat grondwerk. Hij heeft nu een paar keer een zadeltje mogen dragen. Zoals ik al schreef is hij nog erg in de groei. Schiet ook nog steeds de hoogte in. Ik denk er bij hem dan ook nog niet eens aan om erop te kruipen. Ook zijn rugspieren zijn nog helemaal niet genoeg ontwikkeld om ruiter gewicht te dragen.

Ik zit er meestal wel ineens een keer op hoor. Dat gebeurd altijd heel spelenderwijs en als het moment daar een keer is gooi ik gerust mijn been er eens overheen om ze aan het ruitergewicht te laten wennen. Ook op- en afstappen hoort bij mij in het stukje grondwerk thuis. Paard moet zichzelf ook inparkeren naast het hek o.i.d waarvan ik op kan stappen. Maar echt opbouwend onder het zadel mee pakken gebeurd bij mij dus altijd veel later.

Thx, ik dacht om eventueel via grondwerk eerst de basis te leren en dan ook via dat inparkeren, leert JR ook, eens been over rug te gooien en langzaam aan af en toe eens op de rug stappen volgend jaar, maar ga het niet doen. Ga wachten tot hij 7 jaar is...

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:09

Ja dat opstappen plan ik ook nooit zo. Gaat heel spelenderwijs van inparkeren na een hangen, erop liggen, en dan ineens voelt het goed en ga ik zitten. Dat oefen ik dan ook weer van twee kanten etc. Tot nu toe ben ik dan al bij het punt dat het voor mijn paarden echt niet meer uitmaakt of ik er nu voor, achter, naast of op zit.

Daarbij vind ik zoveel andere dingen net zo leuk als rijden, dus ik heb echt geen haast. Zouden ze helemaal niet gereden kunnen worden dan vind ik dat ook prima.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:54

Onze lieve hengstje Scampi is ondertussen uitgegroeid tot een heuze kerel (bijna net zo groot al als mama guapa). Vandaag is hij 3 jaar geworden. Y)(^) Nogsteeds super mak, super lief en heel sociaal. Lekker spelen met zijn hengsten vriendje(s).
Afbeelding
Afbeelding

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:21

Wow, wat wordt ie al groot! Da's geen garnaaltje meer. :D Prachtig paard is het. <3

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:31

rider schreef:
Wow, wat wordt ie al groot! Da's geen garnaaltje meer. :D Prachtig paard is het. <3


Ja hij meet al 1.56,5 ongeveer. Word echt al een leuk formaatje. En nog genoeg groei jaartjes te gaan.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:48

Leuk dier geworden Daphneeeej!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 14:54

*\o/* drachtige merrie als het blijft zitten natuurlijk. Toch maar effe gescand iedereen om me heen vond het belangrijk om te weten

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:27

Gefeliciteerd!! Nu kan het lange wachten beginnen.... ;)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 06:45

Kleur kansen veulen.
Want we weten niet of vis agouti draagt! En van geisha weet ik niet of ze vos draagt, want dat zou wel kunnen.
Draagt ze geen vos( dan vallen alle vos kleuren weg).

16.41% -
Bay Dun
16.41% -
Bay
16.41% -
Dunskin
16.41% -
Buckskin
6.25% -
Palomino
6.25% -
Red Dun
6.25% -
Red (Chestnut/Sorrel)
6.25% -
Dunalino
2.34% -
Smoky Black
2.34% -
Grullo
2.34% -
Black
2.34% -
Smoky Grullo

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:59

Stil hier. Even de boel wakker schudden met wat Santi spam. 8-)

Dit weekend waren wij in Rococo sfeer bij Huis Doorn. Santi was erg braaf, vooral omdat er ongeveer non-stop kanonnen werden afgevuurd. :')


Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:45

rider schreef:
Stil hier. Even de boel wakker schudden met wat Santi spam. 8-)

Dit weekend waren wij in Rococo sfeer bij Huis Doorn. Santi was erg braaf, vooral omdat er ongeveer non-stop kanonnen werden afgevuurd. :')


[ [url=m/weUGie.jpg]Afbeelding[/url] ]




Ai, had ik dat maar geweten....

Ik woon daar 4km vandaan...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:46

Wow stoer plaatje zeg!

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:50

Oh wauw , die kleding, wat mooi !
(Paard is vanzelfsprekend een knapperd ;) )

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:56

Femke_Tweety, oh dat is inderdaad jammer! Was een leuk festival. :j

Thanks Nouvel en Lukasje!

Ik vind dit echt zo'n gave periode en de kleding echt waanzinnig. Mooi van lelijkheid eigenlijk, met die heftige kleuren, patroontjes en tierelantijntjes. :')

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:55

Scampi wordt een knappe man!

Al die verschillende outfits, zijn die dan van jezelf?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:16

Scampi al een hele kerel.

Santi past toch zo mooi in het plaatje!

Geen echte Lusitano praat, maar ik ben bezig met twee cruzados naar Nederland krijgen en het transportbedrijf heeft al een keer de rit uitgesteld en het gaat eindleijk gebeuren, maar nu zeurden ze over papieren die betaald moesten worden, maar de verzender had alles al in orde. Dus de verzender laten bellen en nu even nagevraagd bij zowel verzender als transportbedrijf en alles is in orde. Alleen was het gezondheidscertificaat inmiddels al weer verlopen, want dat had hij meteen in orde, dus dat moest opnieuw aangevraagd.
Dit is altijd de meest stressvolle tijd, het regelen van transport en voordat ze op de wagen staan en eindelijk gaan.

Ik heb inmiddels een vermoedelijke Luso-Arabe merrie. Ze eet heel veel hooi, dus het kan gewoon een hooibuik zijn, maar ik begin te twijfelen of ze niet drachtig is, hoewel ze al twee keer kort hengstig is geweest (maar dat heb ik eerder gezien bij een toch drachtige merrie).
De vorige eigenaar had ook een (bonte) hengst, maar ze graasden aan een touw en de hengst kon er niet bij, zegt hij....
We wachten et rustg af.
Het is een vreselijk zwijn op stal, helemaal in vergelijking met de anderen die netjes hoopjes achterin leggen.
Meet Pocotó (dat is kataklop in het portugees). Ik noem haar meestal Catootje. :+

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-07-19 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:25

Oeh spannend, misschien een baby straks!
Lief koppie!
En wat een gedoe met dat transport zeg...

Hier gaat alles zo z’n gangetje eigenlijk...
Lekker veel strandritjes en beetje doortrainen.




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:35

Gave video!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:07

Dank je!
Zo heerlijk! *\o/*


rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:17

Luckystory schreef:
Al die verschillende outfits, zijn die dan van jezelf?


Yup, een kast vol. Veel zelf gemaakt maar ook wel dingen gekocht/laten maken. :j

@Nouvel: Ferro ziet er goed uit!

@ Lusitana: wat een leukerd! Als ze echt drachtig is kan het een leuk veulen worden zo te horen! <3