lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:17

Iets heel anders: Lusitanos hebben vorig weekeinde Spanjaarden, een Portugees en een Braziliaan op het podium gekregen tijdens de Copa del Rei in Madrid.

Miguel Ralão (PT), Giovana Pass (BRA), Claudio Castilla (ESP), Rafael Soto Rosado (ESP) e Esteban Jesús Cornejo Casillas (ESP).

Lusitanos haalden 4 gouden, 2 zilveren en 3 bronzen medailles

Miguel Ralão Duarte won de GP en GPS met Xenofonte d’Atela, met 69.826% en 69.489%

In de korte tour eindigde de jonge braziliaanse Giovana Pass op Eleito Plus op de derde plek in de St. Georges met 67.706% en in de Intermediar I op de tweede plek met 67.824%.

Bij de 6 jarige paarden eindigde de spanjaard Rafael Soto Rosado met Importante II op de tweede plek in de preliminiar en derde plek in de finale met 76.400% en 71.600%.

Bij de paarden van 7 jaar kwam de spanjaard Claudio Castilla Ruiz met Hi-Rico de Sobral op de derde plaats bij de preliminiar met 70,614% en de eerste plek in de finale met 72.957%.

De jonge spaanse ruiter Esteban Jesús Cornejo Casillas met RMR Salero won de Intermediar II met 66.118% en ode tweede plek inde GP U25 met 64.590%.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 07:01

Lusitana schreef:
Je hebt het over 1748.....
Er is daarna nog Hannoveraan en Engels Volbloed toegevoegd geweest en ander buitenlands bloed.
In de revolutie van 1910 zijn alle stambomen verwoest en de stoeterij gesloten.
Ruy Andrade heeft toen 2 hengsten en een paar merries kunnen redden en de boel weer op gang gebracht tot het is overgenomen door de staat in 1942 die de stoeterij heropende.

Overigens is de staatstoeterijen Alter en Nacional (nu 1) degene die zich bezighoudt (ook met samenwerking van diverse agrarische hoge scholen) met genetica op moluculair niveau en vonden naar mijn weten ook het gen dat sarcoiden bij schimmels veroorzaakt.
Ik neem aan dat zij bij uitstek de fokkers zijn die genetische problemen (onder) kennen.

Verder, je kunt niet preventief testen op PSSM2.... Dus ja, wat kun je als fokker ermee? Paarden met symptomen worden sowieso niet gebruikt.

Ik heb trouwens geen goed woord over voor Amerikaanse paardenrassen en de Engels Volbloed. Maar daar wil ik verder niet op in gaan in een Lusitano topic.

Ik zou wel graag willen weten waarom jij geen goed woord hebt voor de Engelse volbloed of de Amerikaanse rassen?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:51

Laatste zin niet gelezen?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 18:00

Lusitana schreef:
Laatste zin niet gelezen?

Jawel maar je gaat hier iets roepen, ik ben dan wel erg benieuwd wat er bv mis is met een volbloed. Ik ben er juist over te spreken. Daarom had ik graag geweten wat er mis mee is.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:17

Ik ben dol op Volbloeds, maar denk even na over genetica, want daar hadden we het over.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 22:44

Lusitana schreef:
Ik ben dol op Volbloeds, maar denk even na over genetica, want daar hadden we het over.

Ja je doet zo geheim, zeg dan gewoon wat is misschien leren we er nog wAt van

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:18

Misschien geschikter voor een apart topic, deze is toch meer bedoeld voor de PSL.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:49

Klopt.

Maar in een lopend gesprek/discussie over Lusitano en genetica even kort uitleggen waarom een ander ras wel of niet interessant kan zijn voor de Lusitano, als voorbeeld of om mee te fokken, is niet raar.



Ik ben inmiddels ook heel benieuwd wat er mis is, genetisch gezien, met die volbloeden volgens Lusitana.

Genetica interesseert mij nogal.
Lusitana geeft aan dat de volbloeden of Amerikaanse rassen een probleem zijn, genetisch gezien. (Terwijl de ze wel waardeert)

Geef dan even kort aan waarom?
Ik heb nl geen idee waar ze op doelt.

Zit met tig ideeën die wel of niet waar kunnen zijn volgens Lusitana.
Kan echt gewoon even kort in steekwoord hoor.

(Even wat voorbeelden zoals ik ze uit de hondenwereld wel ken)
Te nauwe fokbasis
Inteelt
Uitsluiting goede hengsten
Niet deugende administratie
Fokken zonder doel voor ogen
Ook fokken met slechte exemplaren,


Wáaróm zijn die volbloeden niet goed?

Ik heb van volbloeden te weinig kennis om te kunnen snappen wat er bedoeld wordt.
En ik leer graag bij.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:34

Er is niks geheimszinnigs aan. De Volbloed is honderden jaren op 1 eigenschap (snelheid) gefokt, er is ook al honderden jaren geen ander bloed toegevoegd, er is ontzettend veel inteelt gebruikt en de meeste kwalen die ze hebben worden zo flink gestempeld en zijn nog steeds direct terug te voeren naar de stamvaders. Ze zijn pas recent begonnen met het proberen weg te fokken van dingen, maar daar de genenpoel een behoorlijk lading (troep) heeft, is dat niet makkelijk.

(Dat neemt niet weg dat het een sierlijk en lenig paard is dat rijdt als geen ander, reden waarom ik er dol op ben.)


De relevantie is nihil.
Kunnen we er nu over ophouden?

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:49

Thnx, nu snap ik je!






Oké, terug naar Lusitano's dan...

Mijn 25-jarige senior begint eindelijk wat te verharen. Ondanks de dekens toch ook nog een teddyberen vacht.

Hij is valk, maar oude haren worden bij hem steeds lichter.
Ik maakte zondag de fout om hem te poetsen terwijl ik een zwarte fleecetrui aanhad.

Ik zag eruit alsof ik een kudden schimmels van hun haar ontdaan had :')


Het haar dat onder die nagenoeg witte haren vandaan komt, is wel diep goud.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:59

Ah, dat is bij mijn valkjes ook. Die verkleuren helemaal naar het einde van de winter. Zelf Aquilo die heel donkerbruin-valk is, heeft nu gele haren.

Dat PSSM is helemaal niets nieuws hoor. Ik snap de plotselinge commotie errond niet zo goed.
Mijn 21 jarige half-quarter zat in haar jonge jaren gemakkelijk tegen de spierbevangenheid aan en PSSM werd toen ook als mogelijke optie genoemd. (Gelukkig bleek dat niet waar.) Maar daar werd toen helemaal niet zoveel gedoe rond gemaakt.
Maar dat is dus al meer dan 15 jaar geleden. En nu wordt opeens gedaan alsof het wat nieuws is? :o?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 12:53

Dank je Lusitano voor de uitleg

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:46

Luckystory schreef:
Ah, dat is bij mijn valkjes ook. Die verkleuren helemaal naar het einde van de winter. Zelf Aquilo die heel donkerbruin-valk is, heeft nu gele haren.

Dat PSSM is helemaal niets nieuws hoor. Ik snap de plotselinge commotie errond niet zo goed.
Mijn 21 jarige half-quarter zat in haar jonge jaren gemakkelijk tegen de spierbevangenheid aan en PSSM werd toen ook als mogelijke optie genoemd. (Gelukkig bleek dat niet waar.) Maar daar werd toen helemaal niet zoveel gedoe rond gemaakt.
Maar dat is dus al meer dan 15 jaar geleden. En nu wordt opeens gedaan alsof het wat nieuws is? :o?


Het feit dat het bij meer rassen dan de Quarter en Paint is ontdekt is iets "nieuws", ja ( bij de Quarters/Paints en Appies is het inderdaad oud nieuws). Eerst kwamen de koudbloeden erbij ( Tinkers vooral) en nu blijken de varianten ( die weliswaar myopathieen zijn en niet suikergerelateerd) bij vrijwel alle rassen voor te komen; vooral dat laatste is pas sinds enkele jaren bekent en dan nog alleen bij een vrij klein publiek.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:01

Bij mijn valk is het juist andersom. De oude haren worden heel donker als hij in de rui is, tegen zwart aan. De zomervacht is weer licht.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 21:29

Dunskin licht in de winter en donkerder in de zomer. Net tegen overgestemde van mijn normale bruine

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:52

Ik kom hier nog een vraagje stellen ... Lusitano’s zijn “anders” dan Nederlandse en Belgische warmbloeden qua karakter, qua gangwerk ...
Vinden jullie nou dat je een lusitano ook “anders” moet rijden? Wat zijn de valkuilen? Wat is makkelijker? Wat vraagt meer of minder aandacht?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:02

Ik zelf vind valkuil dat er bij dit soort type paarden snel kort en terug gereden word ipv ook lang, laag over de rug en voorwaarts. Iig dit heb ik gemerkt bij veel instructrices die ik heb geprobeerd dat ze altijd maar terug denken. Werd ook wel eens letterlijk gezegt: “ja maar bij jou type paard hoort dat” Ik dacht toen zelf... Nee mijn type paard kan dat makkelijk, wil niet zeggen dat het hoort.
Verder durf ik er niet zo veel over te zeggen omdat ik vaak genoeg struggles heb met mijn lusitano :') Ik weet dat hij heel anders is met rijden ivm reguliere warmbloed paardjes. Maar op wat voor vlak kan ik nirt zo goed uitleggen.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:36

Alvast bedankt Daphneeeej !

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:50

Belangrijk is dat je gewoon duidelijk en beslist bent: hier is mijn hand, hier ligt mijn been, dit is mijn zit. We gaan dit doen en wel hier. En hulpen alleen gebruiken als het strikt noodzakelijk is en op de juiste wijze en in de juiste mate.
Als je gewoon "klassiek" , correct, rijdt hoef je geen problemen te verwachten.

Ze zijn, zeg maar, over het algemeen, goede verstaanders die maar een half woord nodig hebben. Het lijkt er soms op dat ze gedachten kunnen lezen en dat kan enorm in je voordeel helpen als je maar altijd blijft denken aan de best mogelijk uitkomst van je oefening.

Als ze je snappen en het gaat goed, dan groeien ze. Dan heb je een paard en een half, zeg ik altijd. Als je dat meemaakt, begrijp je wat ik bedoel.
Dus belonen, al is het maar met de stem, speelt een grote rol. (Ook dat geldt bij andere paarden, maar de Lusitano is een beetje een opschepperig paard en wíl het zo graag goed doen dat die er éxtra van geniet als je laat merken dat hij het goed heeft gedaan).

Een groot voordeel van de Lusitano vind ik dat ze over het algemeen een stuk moediger zijn dan andere paarden en daardoor zijn ze een stuk veiliger om te rijden.

Waar je voor moet waken is om ze niet te overnemen omdat ze zo gemakkelijk mee werken.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 19:14

Ik rij haar net als alle andere paarden. Maar krijg ook les van gewoon een nl instructeur die vooral met kwpners werkt. En vroeger zelf sprong. Ik vind ook geen verschil. Heb haar met 6mnd gekocht en zelf beleerd.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:06

@ Keona: mijn instructrice heeft evenmin ervaring met lusitano’s. Oh ja, ze geeft les aan een PRE maar die is niet vooruit te branden dus die reken ik even niet mee als wat ik begrijp onder een iberisch paard.

@ lusitana: dankjewel voor je -alweer- uitgebreid antwoord! Wat je zegt, klinkt hoopvol in die zin dat ik mijn paarden (een kwpn x hackney en een welsh pony) ook wel zo rijd. Ik ben er ook van overtuigd dat paarden aan de intonatie van je stem voelen dat je tevreden bent met wat ze doen en dat hen dat goed doet. Over dat consequente moet ik wel waken, dat is een puntje maar ik word goed begeleid.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 23:33

Ik rij mijn Lusitano wel degelijk anders dan een KWPN. Hij is heel groot en wordt daarom wellicht ook weer anders gereden dan de kleintjes, maar...

- Hakken niet omlaag, maar juist druk op de voorvoet. Door je hakken ver uit te drukken druk je de rug van het paard te veel weg.
- Weinig lang en laag, dit is namelijk heftig voor de rug van een (grote) Lusitano. Dit train ik wel aan de longe en onder het zadel als hij heel goed is opgewarmd.
- Verder kan de Lusitano goed verzamelen en de KWPN beter strekken, dus dat lijkt me ook een groot verschil in training.
- Geen slof, bijzet of iets anders wat het hoofd naar beneden trekt. Sowieso geen voorstander van. ;)
- Verder heb ik het idee dan de Lusitano nog gevoeliger is voor je zit en dat is nu juist iets waar de Portugezen ontzettend goed in zijn en wij Nederlanders (naar mijn idee) minder. Dus zitten met je hele lijf en zo min mogelijk gepruts in de mond. Hier train ik dan ook elke dag voor. Als ik mijn rechter schouder 1 cm te hoog optrek is mijn paard scheef, maar wellicht dat dit met KWPN'ers ook wel zo is. Heb er al lang geen meer gereden.
- Ik vind de Lusitano ook heel gevoelig voor je de ruiter, ze voelen het direct aan wanneer je opstapt. Daardoor kun je elkaar ook wel eens flink in de weg zitten. Ze zijn heel erg slim haha!
- Consequent zijn, al helemaal bij een hengst. Dit geeft ze houvast en maakt het makkelijk.

Ben wel benieuwd hoe anderen hierover denken. Ik heb bewust voor een trainer gekozen die ervaring heeft met Iberische rassen en heel erg focust op mijn zit.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 23:35

Overigens bedoel ik weinig lang en laag niet dat hij continu in de krul hoeft te lopen hoor. Alleen het hoofd op de knieën is voor die van mij (op dit moment) niet haalbaar en goed voor de rug. Wilde ik nog even toevoegen. ;)

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 23:41

@ Eefiepeefie: ik heb even gespiekt in jouw profiel en in jouw provincie zou ik ook wel weten waar lessen maar ik denk niet dat er in mijn streek veel lesgevers zijn die echt veel ervaring met iberische paarden hebben, althans ik ken ze niet.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 23:42

Lukasje schreef:
@ Eefiepeefie: ik heb even gespiekt in jouw profiel en in jouw provincie zou ik ook wel weten waar lessen maar ik denk niet dat er in mijn streek veel lesgevers zijn die echt veel ervaring met iberische paarden hebben, althans ik ken ze niet.


In welke regio woon je? :)

Edit: Ik zie het terug in een ander topic, mijn instructeur is recent naar regio Roermond verhuisd. Dus wellicht een optie?