lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 00:39

De oorsprong van de Lusitano is een veelzijdig gebruikerspaard wat makkelijk te rijden is. Je moet er het land mee op om vee te drijven, je kind op kunnen laten en hem op zondag voor de koets kunnen zetten om naar de kerk te kunnen. Een Lusitano hoort meedenkend te zijn, vlot op de hulpen en natuurlijk snel en wendbaar voor het stierenvechten en werken met vee. Maar iedereen hoort er wel mee weg te kunnen rijden. Sloom horen ze zeker niet te zijn, maar wel braaf. De spanning moet je heel makkelijk op kunnen bouwen als je het nodig hebt in het werk, maar het hoort ook direct weer af te vloeien op het moment dat jij ontspand. Op het moment dat hij niet snapt wat er van hem verwacht wordt zou hij eerder stil moeten gaan staan dan rennen.

Zo heb ik het geleerd van de fokkers en trainingsstallen die ik heb bezocht. En dat is ook mijn ervaring.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:59

Jessix schreef:
De oorsprong van de Lusitano is een veelzijdig gebruikerspaard wat makkelijk te rijden is. Je moet er het land mee op om vee te drijven, je kind op kunnen laten en hem op zondag voor de koets kunnen zetten om naar de kerk te kunnen. Een Lusitano hoort meedenkend te zijn, vlot op de hulpen en natuurlijk snel en wendbaar voor het stierenvechten en werken met vee. Maar iedereen hoort er wel mee weg te kunnen rijden. Sloom horen ze zeker niet te zijn, maar wel braaf. De spanning moet je heel makkelijk op kunnen bouwen als je het nodig hebt in het werk, maar het hoort ook direct weer af te vloeien op het moment dat jij ontspand. Op het moment dat hij niet snapt wat er van hem verwacht wordt zou hij eerder stil moeten gaan staan dan rennen.

Zo heb ik het geleerd van de fokkers en trainingsstallen die ik heb bezocht. En dat is ook mijn ervaring.



Dat vind ik inderdaad wel logisch geformuleerd!
Dextro is onwijs lief en hij wilt heel graag voor je werken, maar krijgt wel snel spanning en paniek.
Ik denk dat dat mede komt omdat hij voornamelijk door mannen gereden is en dat het doel was 'rijden is hard werken'.
Bij mij krijgt hij wat meer vrijheid en dat vind hij moeilijk. Hij heeft liever heel veel druk op zijn bit, maar dat wil ik niet. Lekker op zijn eigen benen en leren ontspannen!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:44

Dat heeft toch meer met de manier van inrijden te maken, dan met de aard van het dier.
Ze zijn paarden die het goed doen op fijntjes maar helder, wat hulpen betreft, en hebben dus heel weinig hulpen nodig, maar ze moeten ze wel begrijpen.
Ik ken trainers die paarden voornamelijk op de zit rijden (zoals het hoort) en het hoofdstel af zouden kunnen laten.

Maar er zijn er ook die denken dat de controle in het "inhouden" zit en eigenlijk de kin op de borst trekken en zeer veel moeite hebben met géven.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:29

Ik vind de meeste Luso's heel 'safe' voelen, zelfs als ze heet worden. Ze laten spanning over het algemeen goed afvloeien, maar je moet zoals Lusitana al zegt ook wel durven geven. Ik heb er ook wel aan de kletter zien gaan onder ruiters die voren gaan lopen trekken omdat ze bang zijn de controle kwijt te raken. In mijn ervaring botst dat met de trotsheid die het ras ook heeft en als je ze in hun eigenwaarde raakt kunnen ze wel flink gaan spoken.

Santi is best heel sensibel, daar zet ik ook niet iedereen op. Onervaren ruiters gaat wel, zolang ze hem niet spannend vinden. Als hij het dan niet snapt gaat hij stilstaan. Maar iemand die hem wel even de les denkt te lezen gaat hij hard tegenin, hij eist wel respect. Een correcte ruiter rijdt er echter wel makkelijk op weg. :)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:09

Ik ben eens meet een deel hier boven mij over de Lusitano, wat Jessix ook uit typt. Het zijn juist paarden die heel veilig zijn. Heel mens gericht, braaf maar wel scherp als nodig is.
Op onze Cedro kan tegenwoordig (kon vroeger niet) iedereen rijden. Als het nodig is staat hij aan voor een ervaren ruiter. Als er een beginner op zit zorgt hij er voor dat deze veilig thuis komt.
Laatst heeft er nog een 11 jarig beginnent meisje net de halsring zo op hem weg kunnen rijden, zo voorzichtig dat hij dan word. Ook met een onbekende beginnende ruiter er op, een bosrit wezen maken. (was wel een vriendin op ander paard mee die Cedro ook goed kent.)
Terwijl als ik er wel eens op rijdt en hij moet echt aan het werk kan hij best heet en pittig worden.

Scampi onze jonge hengstje is ook echt super super mak. Is ook een super veilig paardje.

Scampi groeit als kool is nu net zo hoog als Cedro maar nog wel 2 keer zo smal hihi.

Afbeelding

Scampi word heel voorzichtig en heeeel rustig aan door mij beleerd onder de man. Heb er nu in totaal 6 keertjes opgezeten 2 keer heeft er iemand naast gelopen en verder alles zonder hulp. Gewoon alleen scampi en ik samen. Vandaag hebben we al zowaar een buitenrit kunnen maken achter Cedro aan waar mijn paps op zat. Alles zonder druk, stress aangeleerd. Bitloos en zonder zadel nu nog.

Afbeelding
Afbeelding

Cedro gaat sinds vorige week soort van ietsje minder goed. Zijn Melanomen groeien en zijn uitgezaait naar zijn oogleden. Knappe ventje zal dinsdag voor een operatie gaan om zo veel mogelijk melanomen overal te verwijderen. Dit zal een laatste operatie zijn. Uiteindelijk zal er tijd komen dat hij Ingeslapen moet worden vanwegen de melanomen.

Afbeelding

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:23

Wow Scamp ziet er goed uit! Mooie kerel wordt het.

Wat een verdrietig nieuws van Cedro, hopelijk kan hij na de operatie nog een tijd in goede gezondheid blijven. :(:)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:26

Wat naar van Cedro zeg...
Sterkte ermee!
Scampi ziet er inderdaad super uit, fijn dat hij het zo goed doet!

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:30

Inderdaad verdrietig van Cedro. Echt wel een heel naar iets die melanomen.... Hopelijk houdt je hem nog een tijdje goed. En Scampi is al weer een hele vent zeg! Gaat snel. Heerlijk dat hij het zo braaf oppakt. :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 07:35

Verschrikkelijk die melanomen, snap niet dat ze er mee blijven fokken. Vriendin van me is haar pre er ook aan verloren

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:02

Ohjee wat vreselijk van Cedro! Ik hoop dat de operatie goed uitpakt en je nog een tijdje van hem kunt genieten. Heel naar die melanomen, heb er al te veel zien gaan de afgelopen jaren.

Scampi ziet er top uit! Wat een knappe jongen wordt het, hoe oud is hij nu?

En inderdaad, Hèrmes had van de week ook een jong meisje op zijn rug (wel vastgehouden) en was zo mega braaf. Deed me direct denken aan zijn moeder waar we alles en iedereen op konden zetten, maar mega heet werd als ze echt aan het werk moest. Leuk om te lezen dat jullie dat ook allemaal herkennen!

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:25

Scampi is nu 3 jaar en 3 maandjes oud. Hij vind het heel leuk om te leren en samen te werken. Staat nogsteeds ook lekker buiten te spelen elke dag met 2 andere jonge hengsten. Heel afentoe er dus al wel op maar verder voornamelijk gewoon aan de hand lange wandelingen in het bos. Max 1 keer per 2 weken aan de longe.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 09:24

Daphneeeej schreef:
Scampi is nu 3 jaar en 3 maandjes oud. Hij vind het heel leuk om te leren en samen te werken. Staat nogsteeds ook lekker buiten te spelen elke dag met 2 andere jonge hengsten. Heel afentoe er dus al wel op maar verder voornamelijk gewoon aan de hand lange wandelingen in het bos. Max 1 keer per 2 weken aan de longe.

[ [url=m/NDw0Dx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vZMOsn.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/a9pN8C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind hem prachtig

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:25

Hij wordt echt prachtig, erg leuk dier!

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:06

Inderdaad heel mooi paard!

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:16

Mooi dier! ik vind die blauw ogen zo mooi..welke kleur is hij precies? perlino?

Inderdaad afschuwelijk die melanomen, komen ze alleen bij schimmels voor? en zoja bij alle schimmels? of is er ook een erfelijk stuk? Hoe oud is Cedro nu? ook een vreselijke manier om je paard te verliezen zeg.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:02

Elisa2 schreef:
Mooi dier! ik vind die blauw ogen zo mooi..welke kleur is hij precies? perlino?

Inderdaad afschuwelijk die melanomen, komen ze alleen bij schimmels voor? en zoja bij alle schimmels? of is er ook een erfelijk stuk? Hoe oud is Cedro nu? ook een vreselijke manier om je paard te verliezen zeg.


We vermoeden Perlino omdat hij best rossig is (donkerder/gekleurder dan een cremello die we op stal hadden) Maar hebben hem niet laten kleurtesten nog.

Melanomen kunnen ook bij andere kleuren voorkomen maar word vooral gezien bij schimmels ivm bepaalde pigmentatie van de huid. Melanomen is een vorm van huidkanker waarbij pigment cellen zich gaan ophopen. Daarom komt er ook vaak zwarte smurrie uit als ze open gaan. Ook groeien melanomen daarom alleen op plekken waar de huid diep zwart is en vaak haarloos. (koker, liezen, staart wortel, anus, oogleden, lippen etc)
Cedro is nu 13 jaar, in de bloei van zijn leven. Hij is wel een schimmel die al heel jong spierwit was geworden. Weet niet of dat ook nog een meer verhoogde kans geeft op zilke melanomen zoals hij ze heeft.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:19

Oh zo jong nog! 13 jaar... Wat zorgelijk allemaal. :(:)

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 20:15

Oh wat erg van Cedro. Balen dat ze steeds ergens anders opkomen ook |(

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:14

Hij is jong zeg... Ja naar is het, echt een reden dat ik mixed feelings heb over schimmelkleur ook al is er niks zo mooi als een vierspan spierwitte schimmels.
Ik ben overigens eens een week bij de familie Delgado/Pignon (bekend van Cavalia) geweest in Frankrijk, en die hadden echt zo bizar veel lusitano's boven de dertig jaar, en een heleboel zaten kompleet vol met melanomen maar ze werden er dus toch vaak heel erg oud mee. Ik zag er ook veel cremello/perlino met melanomen maar wellicht dat die tegelijk ook schimmel waren.
Wij hebben zelf een KWPN schimmelmerrie van nu 19, die heeft ze tussen haar speekselklieren, maar wel al heel erg lang ook dus zij was ook jong, leeftijd van Cedro had ze ze ook al.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 21:19

Karina schreef:
Hij is jong zeg... Ja naar is het, echt een reden dat ik mixed feelings heb over schimmelkleur ook al is er niks zo mooi als een vierspan spierwitte schimmels.
Ik ben overigens eens een week bij de familie Delgado/Pignon (bekend van Cavalia) geweest in Frankrijk, en die hadden echt zo bizar veel lusitano's boven de dertig jaar, en een heleboel zaten kompleet vol met melanomen maar ze werden er dus toch vaak heel erg oud mee. Ik zag er ook veel cremello/perlino met melanomen maar wellicht dat die tegelijk ook schimmel waren.
Wij hebben zelf een KWPN schimmelmerrie van nu 19, die heeft ze tussen haar speekselklieren, maar wel al heel erg lang ook dus zij was ook jong, leeftijd van Cedro had ze ze ook al.
ligt er maar net aan ook waar ze zitten of ze er oud mee worden. En de cremello met melanomen zijn vaak schimmels hoor

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:45

Wij hebben een schimmel van 19 die er geen enkele heeft. Maar hij is heel lang donker gebleven. Dus waarschijnlijk een heterozygote schimmel. Dat wordt ook wel eens gezegd, als ze niet homozygoot schimmel zijn dat ze langer donker blijven en minder kans op melanomen hebben. Geen idee of daar een grond van waarheid in zit?

Kaatdj
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-05-14
Woonplaats: Lausanne

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 13:50

De mijne is nu 12 en we hebben er ook al heel veel moeten laten wegnemen rond de anus met het oog op de toekomst. Maar het waren er te veel voor 1 keer. Dus we moeten waarschijnlijk ook terug voor een tweede operatie dit jaar.
Ik vermoed dat er een op zijn teelbal is, eentje in zijn mond en een aantal op zijn nek die nu voor een eerste keer zijn opengegaan. Ik hou mijn hart vast voor de toekomst.
Hij is wel nog niet helemaal wit. Misschien daarom dat het toch iets trager lijkt dan bij Cedro.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 14:27

Luckystory schreef:
Wij hebben een schimmel van 19 die er geen enkele heeft. Maar hij is heel lang donker gebleven. Dus waarschijnlijk een heterozygote schimmel. Dat wordt ook wel eens gezegd, als ze niet homozygoot schimmel zijn dat ze langer donker blijven en minder kans op melanomen hebben. Geen idee of daar een grond van waarheid in zit?

Nee helaas niet. Wij dachten ook dat die schimmel die vol zat en er aan gestorven is een homozygote zou zijn. Maar voor hij stierf heeft hij de merrie gedekt van dat meisje en er is een kleur echt veulen geboren. En deze hengst zat van onder tot boven vol

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:29

Ik dacht laat ik ook even een update schrijven. Ik weet niet of iemand mij zich hier herinnerd. Ik had een donkere valk lusitano merrie gekocht een jaartje terug, vervolgens bleek ze drachtig te zijn en nu is Falucho onderhand 6 maanden oud. Over paar dagen komt het afspenen ik hoop dat alles goed gaat. Ik heb helaas het besluit genomen om Loba weg te doen. Ze is helaas aan de kleine kant gebleven (al groeit ze nog wel), en ik zelf ben best aan de grote kant. Maar Falucho houd ik de komende tijd nog aan om te kijken of hij groter word, wat ik wel verwacht! Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:47

Ik meld mij ook maar weer eens. Ik heb een tijd meegelezen nadat mijn Cruzado ingeslapen is vorig jaar. In september kocht ik mijn nieuwe paard, geen Lusitano. Helaas heb ik gisteren afscheid van hem moeten nemen ivm een niet herstellende blessure. Langzaam aan ga ik weer op zoek naar wat anders. Mocht iemand wat horen... Minimaal 1.55, max 7 jaar, in ieder geval zadelmak, geen project en niet te ril. Normale prijsklasse. Geen hengst. Voor veelzijdig gebruik, dressuur, buitenrijden, lange teugelen, enz.