Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:56

Oh jongens.. ik moet toch wat van mij afschrijven. Een aantal maanden geleden mijn eerste pre gekocht. Echter, voor Galan een ander paard laten keuren die helaas is afgekeurd door de dierenarts op zijn spronggewricht. Nu zie ik ditzelfde paard weer te koop staan via een andere handelaar, incl goedkeuring rontgenlogisch. Ik heb de handelaar gebelt en aangegeven dat dit paard niet goed is. Ik weet zeker dat ze hier niks mee doen gezien de verhalen die ik over deze stal op dit forum heb gelezen.

Ik vind het nog steeds bizar hoe de handel werkt met deze dieren. Hopelijk herkeurt iedereen zijn paard bij het aanschaffen ervan.

Elisa2

Berichten: 37311
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:24

Ja zo gaat dat helaas als er geld in het spel is...paarden zijn er dan de dupe van uiteindelijk. :-( Mensen kunnen niet genoeg gewaarschuwd worden.

ZsaZsa, wat een leuk dier! zo fijn zo'n mensgericht karakter.

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:21

@Zsazsa, wat een leukerd! En klinkt al als een superleuk paardje om mee bezig te zijn :D

@Ilse, ah bah, wat vervelend om dat zo tegen te komen en frustrerend dat je er zo weinig tegen kan doen!

Ik heb ondertussen met mijn lesgeefster alvast eens overlegd over de problemen die ik tegenkom en ze heeft me al een deel oefeningen meegegeven om mee aan de slag te gaan. Dinsdag heb ik terug les en gaan we eerst even dat bitloos rijden aanpakken in de basis en de keer daarop weer dressuurmatig aan de slag met bit. Ik ga dus inderdaad even de frequentie verhogen (voor zover dat mogelijk is met werk en drukte natuurlijk, periode voor kerst is bij ons altijd even heel druk)

Daarnaast ben ik vandaag naar een andere stal gaan kijken. Ik was er vorig jaar ook al geweest en wou daar supergraag naartoe met Jenara, maar helaas geen plaats, waardoor ik op mijn huidige plek ben terechtgekomen. Ondertussen had ik besloten om daar gewoon de komende 2-3j te blijven staan, tot ons huis gebouwd is zo'n 70km verderop, maar nu zijn de eigenaars van mijn huidige stal uit elkaar aan het gaan en trekken ze ons, de pensionklanten daar volledig mee in. Iedereen vreest voor hoe het verder zal escaleren. Momenteel is het nog prima voor de paarden, maar ik acht één van de eigenaars zeker in staat om ook de dieren er mee in te trekken als hij wanhopig zou worden. Daarnaast hebben we in de omgeving geen fijne wandelmogelijkheden, liggen de schuilstallen er vaak enorm smerig bij, met veel rotstraat tot gevolg ... Al bij al is (was) het een ok plek, maar gewoon niet ideaal.

Nu is dus plaats vrij gekomen op die stal waar ik vorig jaar was, daar zou ik dan 2x per week klusjes doen voor het onderhoud, wat normaal wel echt haalbaar is in combinatie met huishouden en werk. Veel fijnere mensen, met veel meer verstand van paarden. Een heel tof verenigingsleven en supermooie wandelmogelijkheden. Quasi dezelfde afstand en ook bijna dezelfde prijs ... Op de één of andere manier twijfel ik nog, maar ik vraag me af in hoeverre dat is omdat het weer "onbekend" is ... Als jullie dit horen, zeggen jullie dan meteen "doen"?

Elisa2

Berichten: 37311
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:59

Als er een ruimere bak bij zit ook, zeker doen! klusjes wel zwart op wit zetten in contract zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:07

Elisa2 schreef:
Als er een ruimere bak bij zit ook, zeker doen! klusjes wel zwart op wit zetten in contract zodat je niet voor verassingen komt te staan.


De binnenbak is denk ik niet veel groter, beetje breder misschien wel. Maar de buitenbak ligt veel beter, waardoor ik wss ook in de herfst/winter makkelijker in de buitenbak kan rijden. Ja dat van de klusjes moet inderdaad goed afgesproken worden!

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:12

Dat heb ik ook eens gehad Ilse. Mijn vorige paard verkocht, van de koper vernomen dat hij daar een peesblessure opgelopen had en later staat hij te koop bij een handelaar. Mee gebeld maar ja die doen daar niks mee want dat is natuurlijk niet goed voor de verkoop. Zonde is dat hè, en vooral naar dat je weet dat iemand er de dupe van gaat zijn… ik weet overigens van “die van mij” dat hij nu echt een top plek heeft en dat die mensen lekker recreatief met hem bezig zijn wat prima is voor hem

Oei wat een nare situatie Jenara! Ik zeg echt doen gelijk na het lezen van je verhaal.

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:07

For what it's worth: ik zeg ook no-brainer, verhuizen!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:01

Hoe zit het met hooi en voer Julie? Dat is voor mij wel echt een punt waarop het mis kan gaan.

Hier lekker bezig met de dames en heer. De laatste was een beetje stout gisteren :')

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:49

Robijntjah schreef:
Hoe zit het met hooi en voer Julie? Dat is voor mij wel echt een punt waarop het mis kan gaan.

Hier lekker bezig met de dames en heer. De laatste was een beetje stout gisteren :')


Voor zover ik het begrijp is het in beurtrollen dus hooi geven en voeren. Er is een grote ruif en er wordt nog voor een extra hooinet gezorgd. Krachtvoer of supplementen zijn zelf te voorzien, maar kan je wss wel laten geven in die beurtrol. Ik denk dat het ook gewoon wat zoeken en goed afspreken zal worden. Hiervoor huurde iemand het hele stuk alleen een deed alles zelf, maar nu zouden het dus pensionklanten worden die voor een stukje instaan voor het beheer. Ik weet wel dat de staleigenaar echt een mens met een hart voor paarden is en ook heel open communiceert, dus ik ben er wel vrij zeker van dat we wel een goede regeling kunnen treffen.

Ik heb ondertussen de knoop voor mezelf wel doorgehakt, ik ga verhuizen! Het is een te mooie kans om niet met 2 handen aan te grijpen, zowel qua omstandigheden voor Jenara als voor mij.

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:59

Wat fijn, per wanneer gaan jullie verhuizen?

Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:36

Jenara wat fijn straks een mooie nieuwe plek voor jullie.

Ik had vandaag weer een baaldag met Dawn. Had grondwerk les van de staleigenaresse. We deden de circle game maar Dawn wil niet de linkerhand op en valt dan echt aan. Naar je toe steigeren met de mond open.. liep hier al paar keer tegen aan ook bij het longeren. Het ging de hele lente en zomer goed en we hadden dat rare gedrag er echt uit. Toen ik hem net had ging hij al steigeren en dreigen met gewoon aan de hand lopen. Dat hebben we er helemaal uitgekregen maar sinds hij nu in de winter meer binnen staat valt hij terug in zijn oude gedrag. Hij heeft het alleen tijdens het longeren en soms het grondwerk.
Baal er zo van.
Hebben jullie nog tips?

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:38

Twirrewyn schreef:
Jenara wat fijn straks een mooie nieuwe plek voor jullie.

Ik had vandaag weer een baaldag met Dawn. Had grondwerk les van de staleigenaresse. We deden de circle game maar Dawn wil niet de linkerhand op en valt dan echt aan. Naar je toe steigeren met de mond open.. liep hier al paar keer tegen aan ook bij het longeren. Het ging de hele lente en zomer goed en we hadden dat rare gedrag er echt uit. Toen ik hem net had ging hij al steigeren en dreigen met gewoon aan de hand lopen. Dat hebben we er helemaal uitgekregen maar sinds hij nu in de winter meer binnen staat valt hij terug in zijn oude gedrag. Hij heeft het alleen tijdens het longeren en soms het grondwerk.
Baal er zo van.
Hebben jullie nog tips?


Ik werk zelf graag volgens de methode van Clinton Anderson. Heb ik met die van mij echt veel aan gehad. Die was in het begin ronduit agressief te noemen in omgang.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:59

Twirrewyn, dat is wel heel erg heftig gedrag.
Heeft hij in de winter misschien niet meer last van kou en daardoor stijve spieren waarbij longeren/grondwerk hem pijn doen?
Ik herken het gedrag namelijk wel van een PRE ruin die ik had maar die zat letterlijk van kop tot teen vast in z’n lichaam; vooral op de SI, en bij grondwerk en longeren moest ie zijn achterhand er goed onderzetten en werd hij echt agressief van de pijn. Ik ben altijd van mening dat een gezond paard dat lekker in zijn vel zit nooit zoiets zou doen. Mijn paard leek wel een ander paard na 3 behandelingen van een fysio, ontspannen blij en los in het lijf.

Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:24

Matheno schreef:



Ik werk zelf graag volgens de methode van Clinton Anderson. Heb ik met die van mij echt veel aan gehad. Die was in het begin ronduit agressief te noemen in omgang.[/quote]

Ik zal het eens opzoeken. Dankje!


_Zsazsa_ schreef:
Twirrewyn, dat is wel heel erg heftig gedrag.
Heeft hij in de winter misschien niet meer last van kou en daardoor stijve spieren waarbij longeren/grondwerk hem pijn doen?
Ik herken het gedrag namelijk wel van een PRE ruin die ik had maar die zat letterlijk van kop tot teen vast in z’n lichaam; vooral op de SI, en bij grondwerk en longeren moest ie zijn achterhand er goed onderzetten en werd hij echt agressief van de pijn. Ik ben altijd van mening dat een gezond paard dat lekker in zijn vel zit nooit zoiets zou doen. Mijn paard leek wel een ander paard na 3 behandelingen van een fysio, ontspannen blij en los in het lijf.


Met rijden is hij wel soepel en kan dan makkelijk op de volte. Hij is nog niet zo lang geleden behandeld door de fysio maar kan het altijd eens even vragen aan hem of hij weer even kan kijken. Bedankt voor het meedenken!

Elisa2

Berichten: 37311
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:04

Ik denk ook aan pijn en ongemak, ook omdat hij meer binnen staat aan frustratie. Maagzweren? niet genoeg vrij kunnen bewegen? en niet op de linkerhand terwijl rechts wel goed gaat..toch wel een teken vaak.

Fijn Jenara, het klinkt goed daar!

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:55

Ik had gezegd van jullie wat op de hoogte te houden!

Ik had vanmorgen weer les! Het gedrag van de vorige keer was al een stukje minder en ik heb ook goeie tips meegekregen! Het fijne was alvast dat Jenara uit zichzelf behoorlijk voorwaarts was vandaag, wel druk met haar hoofd en hals, maar in de opwarming moet ik me daar echt even niets van aan trekken. Als ze zo enorm gaat hangen op mijn hand probeerde ik het zelf eerst voorwaarts op te lossen, maar dat verergerde het hangen alleen maar, dus op advies van de lesgeefster met zit net wat terug gereden en dan werd ze vanzelf vooraan terug lichter.

Ik denk dat ik bitloos net terug iets meer op mijn handen was gaan rijden dan op mijn zit, met dat even terug aan te pakken was het gelijk een stukje beter. Wel vermoed mijn lesgeefster dat Jenara toch wat last heeft van (natuurlijke) scheefheid in de lage rug, dus voor de zekerheid laat ik de osteopaat binnenkort eens komen. Verder zal het een kwestie zijn van goed en correct trainen om haar te helpen met die scheefheid. Ze zag in haar gedrag en manier van lopen gelukkig verder niets alarmerend, dus we trainen rustig verder en hopelijk kunnen we snel weer veel naar buiten!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:59

Fijn! En succes met je verhuizing!

Ik heb gisteren weer een lesje gereden, voor het eerst een appuyement gereden ook, hoe gaaf :oo

Afbeelding

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:09

Supertof!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:08

Amias is met me aan de kletter gegaan, dit was echt de druppel, hij gaat er uit. Ik ben niet eens verdrietig. Totaal geen zin meer in dit paard. We passen niet bij elkaar en ik heb nu zoveel moeite gedaan, nou is het klaar. Ik weet ook niet of ik daarna nog wel een ander paard ga aanschaffen. Ik zit nu 40 jaar in de paarden, misschien is het nu gewoon klaar en moet ik gaan breien en punnikken of zo.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 06:14

He Mrie, ben je inmiddels al wat bekomen? Je bent toch niet gevallen? En was er een aanleiding?
Ik ken je geschiedenis met dit paard niet maar ik begrijp dat er nog issues zijn geweest. Indien je geen klik hebt en het rijden is niet meer fijn, begrijp ik je beslissing maar wees wel erg zeker. En, na al die jaren stoppen door dit voorval mag je niet doen. Logisch dat je dat nu zegt maar een paardenvrouw hoort in het zadel, niet achter breinaalden ;) .

Elisa2

Berichten: 37311
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:03

mrie schreef:
Amias is met me aan de kletter gegaan, dit was echt de druppel, hij gaat er uit. Ik ben niet eens verdrietig. Totaal geen zin meer in dit paard. We passen niet bij elkaar en ik heb nu zoveel moeite gedaan, nou is het klaar. Ik weet ook niet of ik daarna nog wel een ander paard ga aanschaffen. Ik zit nu 40 jaar in de paarden, misschien is het nu gewoon klaar en moet ik gaan breien en punnikken of zo.


Ah jemig, hoe kwam dat zo? paardrijden moet wel leuk blijven ja..er zijn vast wel paarden die nog bij je passen en wat minder explosief zijn.

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:26

mrie schreef:
Amias is met me aan de kletter gegaan, dit was echt de druppel, hij gaat er uit. Ik ben niet eens verdrietig. Totaal geen zin meer in dit paard. We passen niet bij elkaar en ik heb nu zoveel moeite gedaan, nou is het klaar. Ik weet ook niet of ik daarna nog wel een ander paard ga aanschaffen. Ik zit nu 40 jaar in de paarden, misschien is het nu gewoon klaar en moet ik gaan breien en punnikken of zo.


Ik herken dat heel goed en begrijp je volledig.
Ik hen dat ook gehad met een paard, ineens gaat de knop om en ben je er klaar mee, dat is bij mij ook het enige paard dat ik verkocht heb.

Soms is er gewoon geen match, hoeveel je ook probeert

Klaar zal het vast niet zijn, wellicht dat een ander paard wel een match is en je kan genieten van je hobby

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:37

Herkenbaar ook wel, ik heb ook zo 1 paard verkocht. Daarna een jaar paardloos geweest en toen toch weer begonnen, eerst met een bijrijdpaard en daarna toch weer een van mezelf.

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:07

Wat jammer mrie! Ik hoop dat je snel een geschikte nieuwe eigenaar vindt!

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:33

zo sneu mrie! Maar als je er geen plezier meer in hebt, begrijp ik het wel volledig.
Hopelijk vind je inderdaad een goede thuis voor hem en kan je even de tijd nemen om weer even wat tot jezelf te komen. Af en toe even een pauze nemen van iets kan je echt goed doen en wie weet komt de zin om weer paard te rijden wel weer terug en misschien ook niet. Succes verder!

@Robijntjah, wat een fijne foto!! Leuk setje ook :D

Ik wacht verder nog op bevestiging van de nieuwe stal, vind het wel spannend! Ik voel wel dat ik plots alweer een heel stuk meer gemotiveerd ben, gewoon door het vooruitzicht van een beter plekje.
Mijn lesgeefster (die er is weggegaan) had me héél eventjes terug aan het twijfelen gebracht, maar na even te bekijken in welke omstandigheden Jenara nu staat, vond ze ook wel dat het een flinke verbetering zou zijn. Daarnaast gaan ze nu de dingen waarom zij is weggegaan ook aanpakken. Daarnaast ben ik zelf wel een beetje van "het is overal altijd wel iets" waardoor ik altijd meer probeer te focussen op wat ergens positief is dan negatief.