Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaluH

Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 12:22

Geen idee met welke kleur hij is geboren Kelly_Taco

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:04

Kelly_Taco : Ja klopt! Bij vd peet. Maar ben aan het rondkijken voor wat anders. Zou naar zv gaan maar heb niks meer gehoord van de eigenaar.

Buitenzinnig : Toch maar is groene zeep kopen dan :) Ik heb ondertussen al heel wat shampoo flessen staan maar die staart wordt echt niet mooi wit. Dan moet ik hem echt meer dan 10 keer wassen, als het niet meer is.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:21

Groene zeep is ideaal en lekker goedkoop ( nog geen euro per fles ;) ) Soms moet staart 2x, als hij heel vies is. Rest van lijf doe ik er ook mee.
Staart wordt ook wel vrij glad, niet heel erg, maar is ook wel fijn met invlechten dat hij niet zo glad is

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:19

Dan maar een paar tubes haarverf kopen bij de kapperswinkel!!!!
Hij glimt nu wel mooi zilverachtig.... dat is ook weer leuk.

Is er ook iemand met een westernzadel?

MaluH

Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:26

Eindelijk wat fotos van Borracho
Afbeelding
Afbeelding


En ik hou helemaal niet van rijfoto's omdat ik nog zoveel heb om aan te werken maar op deze foto laat Bor zo goed zien hoe hij zijn best voor me wilt doen
Afbeelding

rebecc1994
Berichten: 300
Geregistreerd: 06-03-12
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:54

Mijn schimmel wordt ook snel steeds witter nu.
Hij krijgt allemaal nieuwe manen, die zijn ook allemaal wit, dus ben benieuwd hoe snel het nu gaat...

@Margee, ik heb gisteren een nieuw dressuurzadel gekocht :D

Hoop dat het zadel deze week binnenkomt, dan kan ik weer lekker gaan rijden (heb een Tekna S8 besteld, dat past het allerbest op hem en is binnen mijn budget...)

Gaaf @MaluH, ik vind het een hele gave rijfoto!

Edit; hier nog een ITP-topic over mijn vriendje: [ITP] PRE Falcao Gui en zijn nieuwe vriendinnetje

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:12

Mijn Suena

Afbeelding

en zo is ze geboren

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:00

Prachtige merrie heb je daar! :)

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:52

Cyrina schreef:
Wat een kanjers komen er voorbij zeg!! Mooi.


Ik heb ook 2 valkjes, alleen in principe niet om te houden. Ze staan nu nog in de opfok in SPanje en komen van het voorjaar hierheen. Ze zijn nu 2 jaar.

Hier een stukje video van ze;

https://www.youtube.com/watch?v=VnePU46 ... O-Y6tMTZeQ


ook heb ik een hengstveulen die valkgeboren is, of hij dat blijft wordt nu getest :)


oh Cyrina! Wat een plaatjes! Ik vind die donkere (ondanks dat die wat rustiger lijkt aan de lijn) wel erg leuk om te zien!
Moet echt op mijn handen zitten, ik vind 1 paard al zoveel werk.
Heb zelf net plaatjes in het barokke topic gepost dus zal jullie hier niet ook vervelen. Wat een heerlijke foto's weer. Het blijft mooi spul, die iberische paarden.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:09

lovelance schreef:
Ook nooit echt een merriepersoon geweest. Maar nu erg blij met mijn witte prinses. Ze laat wat sneller merken als ze iets niet leuk vind, kan flink mopperen. Is de baas (krengerig) in de kudde, maar ze is onwijs zacht verder. Ze doet heel veel voor je. Nu vind ik haar ook echt prachtig door haar stevige bouw, ze is erg barok, ruim in haar gangen en heeft een mooie maat: 1.66
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
mooie merrie blik <3
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Klaar met spammen :D


Ja maar Lovelance, Ruperta is ook wel een erg mooie en volgens mij speciale merrie! Ze deed mij altijd een beetje denken aan de merrie van Cyrina indertijd, Engreida (of is ze nog steeds bij je?). Ook zo'n bijzonder mooi en trots dier. Die hebben gewoon iets dat blijft hangen.

xnoortjex
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:12

dit is mijn knappe Lusitano genaamd: Equador <3

Afbeelding

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:31

Een Lusitano is ook heel mooi, maar tenzij ik me vergis geen Andalusier of PRE :')

xnoortjex
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-09-14

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:50

sorry in het verkeerde topic geplaatst :=

Charly85
Berichten: 69
Geregistreerd: 30-05-07

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:45

zo even een dagje niet kunnen kijken en zag meteen weer een heleboel mooie paarden voorbij komen:)

Ik ken Troy nu iets van 2,5-3 jaar en hij was toen al wit. Heb wel foto's van zijn vorige eigenaresse gekregen en toen was hij schimmel.
Hij krijgt nu af en toe wat meer vlekjes maar die komen en verdwijnen weer:)

En eenkennig, ik denk het wel. Hij laat veel toe maar vertrouwt niet iedereen. Met rijden maakt het ook niet zo uit. Hij trekt bij een onbekende gewoon de trukendoos open:) en doet hij minder zijn best.
Terwijl hij verder altijd zo zijn best voor je wilt doen, en daardoor ook onzeker kan zijn. Ik praat dus ook hele verhalen tegen hem tijdens het rijden:).

Duijfje, Ik ben blij dat ik het met hem kan oefenen:).
De calvaletti is ook wel nodig bij hem hoor. Hij vergeet af en toe dat hij achterbenen heeft.
Dus nu daarmee begonnen om hem ze bewust te laten gebruiken en lekkere gespierde billen te kweken.
Als hij calvaletti gelopen heeft, zie je zo'n verschil. Daarna gebruikt hij echt zijn achterbenen meer:)

Zondag buitengereden, was een gezellig druk ritje. En met een vreugde bok eraf gevallen. Dat was wat minder. Hij stond daarna ook zo te kijken van "Wat doe je daar nou? Was net zo gezellig:)".
Dus gisteren maar ff gespeeld en vrijgesprongen:).

Diaana

Berichten: 179
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Nijmegen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:03

Hier ook een PRE- fan :D vind het altijd fantastische beesten om te zien! Helaas moet ik ngo behoorlijk wat jaren wachten :=
Heb al veel goeds gelezen over hun karakter, maar ben ook wel benieuwd wat de mindere trekjes zijn?

Daarnaast zie ik dat ze vaak alleen gebruikt worden voor dressuur, wat doen jullie allemaal? :))

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:47

Ik dressuur ermee, maar ze zijn ook goede boscrossers hoor, hahaha!
De vorige die ik reed kon kneiterhard.
Misschien binnenkort ook eens proberen hoe hard Fee kan:P

Vrijdag weer lesje geven! De rest van de week ga ik waarschijnlijk niet, ik heb het te druk met school helaas :(

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:49

Wat gaan jullie hard zeg ! :D Weer veel mooie paardjes zien voorbij komen ! <3

Diaana Jammer dat je nog een tijdje moet wachten op je PRE, maar ... geduld is een mooie deugd en zal ooit beloond worden :D
Wat betreft de mindere trekjes van mijn beestje...met stip bovenaan staat zijn mond, lees dus : niet de gemakkelijkste in de mond. En dan niet in de zin van zich willen oprollen en het bit willen ontwijken zoals je wel eens tegenkomt binnen het ras, maar eerder het omgekeerde...gewoon baldadig en brutaal :+ Hij wil eigenlijk liever om zich heen kijken en de merries in 't oog houden en dan zit dat bit met die ruiterhand natuurlijk in de weg :') Maar goed, het is ondertussen ook al veel beter geworden hoor...geduld loont dus, ook in dit geval :P
Verder mis ik soms nog de '' verbinding '' tussen voorhand en achterhand, maar dat komt met de juiste training wel helemaal in orde. Ik ben dan ook altijd gewend geweest om met warmbloeden te rijden :D
Zo, nu hou ik op met mijn propje af te kraken, want hij is en blijft gewoon mijn supergrote schat :+:

rocymax

Berichten: 6487
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:51

Wat voor mij een minpunt was voor de PRE dat ze zeer onstuimig aan de gang gaan maar ook snel weer opgebrand zijn, ik bedoel als je een buitenrit van een uurtje of 6 gaat maken dan zijn ze eigenlijk na een paar uur wel op. Dit bedoel ik niet rot hoor, :) Daarom koos ik voor mijn eerste paard hier een PRE met arabisch bloed erbij, heerlijk paard was het. <3 <3 Mis hem nog iedere dag.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rest vind ik het heerlijke paarden- *D

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:00

Mijn PRE is juist een diesel. Langzaam op gang komen, maar dan ook uren doorgaan. Hij stond afgelopen maandag na 2 uur training (waarvan 1 uur gewone les waarbij hij veel galoppeerd, en het 2e uur carrousel training die altijd erg pittig is) nog stond te dansen van "joehoe, leuk, wat gaan we doen, wat gaan we doen". De andere 11 paarden (waarvan de meeste een uur hadden gelopen) waren opgebrand.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:42

Voladora is erg nieuwsgierig, wil overal met haar neus bovenop staan. Maar ze blijft bij vreemden wel afstandelijk. Eigenlijk waren we pas echt een team na iets meer dan een jaar, maar nu doet ze ook echt alles voor me. Ik kan haar overal mee naartoe slepen, geen probleem. Vreemde mensen op haar rug gaat wel, maar ik ben er dan wel altijd zelf bij. Met rijden is ze niet heel makkelijk, als het moeilijk wordt probeert ze er wel onderuit te komen, maar als het dan goed gaat wordt ze juist bloedfanatiek. Buiten is ze soms erg druk maar ze blijft altijd bij me. Ik kan ook alleen met haar hier van het erf afkomen terwijl haar vriendjes hier achterblijven (ze staat in een groep achter mijn huis met 1 andere PRE merrie vann 10 jaar, een Quarter merrie van 9 jaar, een KWPN ruin van 5 jaar en een QuarterXWelsh ruin van 14 jaar).

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:22

Eros is vandaag 3 geworden *\o/* hij is naar alles en iedereen wel heel erg nieuwsgierig eigenlijk al wil hij wel even eerst aan nieuwe mensen en honden ruiken, maar hij kan overal wel goed mee overweg.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:00

Llevado is soms echt geen typische andalusier. Hij is sowieso super braaf en cool onder zadel, je moet hem eerder vooruit stampen dan tegen houden, niks geen hectiek of drukdoenerij, nee, pomtiedom, vooral niet te veel energie verbruiken. Ook is hij super makkelijk door anderen te rijden, absoluut niet eenkennig. Ik zet helemaal op buitenrit echt iedereen erop. Hij trekt zich toch niets aan van zijn ruiter :') Is wel aan de hulpen hoor, maar iets wat eng is is gewoon eng, ongeacht wat jij daar aan probeert te overtuigen... Maar gelukkig is hij enorm cool en is er zelden iets echt eng, als hij iets gek vindt dan gaat hij stil staan om het op zijn gemak te bekijken, ook als de rest van de groep wel door loopt, hij neemt zijn tijd. Kan je drijven wat je wil, hij wil gewoon even kijken ja >;) En als hij het gezien heeft dan draaft 'ie zelf wel weer bij :+ Ook mensen die jaren niet gereden hebben, of bang zijn kan ik er zo opzetten, interesseert hem niets. Mijn bijrijdster was een keer wezen kite-surfen, nogal wat klappen op haar lijf omdat het zo goed nog niet ging, dus haar hele nek, rug en schouders zaten vast. Ze rijdt in de les de dag erna Llevado en oke, hij loopt niet echt lekker ontspannen door zijn lijf, maar doet braaf zijn rondjes. Halverwege de les wisselen we en stapt ze op Jauke, die vliegt er van door met haar en blijft zich de hele les vasthouden en wegdrukken. Doordat ze zelf zo vast zat zat ze gespannen op zijn rug en daar kan hij dus helemaal niets mee, Llevado interesseert het niet... Dus nee, geen typische spanjaard :+

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:20

Diaana schreef:
Hier ook een PRE- fan :D vind het altijd fantastische beesten om te zien! Helaas moet ik ngo behoorlijk wat jaren wachten :=
Heb al veel goeds gelezen over hun karakter, maar ben ook wel benieuwd wat de mindere trekjes zijn?

Daarnaast zie ik dat ze vaak alleen gebruikt worden voor dressuur, wat doen jullie allemaal? :))


Mindere trekjes? Geen idee, de goede overheersen ;) Voor sommige mensen is het lastig als ze eenkennig zijn, ze nog wel eens heet kunnen worden of anders bereden zijn in Spanje dan wij in NL gewend zijn. Maar dat is wel op te lossen.

Ik rij Working Equitation met Villa. Verder buien rijden en dressuurmatig dingetjes

Charly85
Berichten: 69
Geregistreerd: 30-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:24

Pandora wat jij zegt over de verbinding voorkant-achterkant heb ik ook last van:)
Maar goed weer een puntje om aan te werken:)

Net als Angela is die van mij ook een diesel. Maar als hij eenmaal wakker is.......

Doet altijd zijn best, en wil zich nog wel eens afsluiten als hij iets te moeilijk vindt. Of hij gaat dan heeeel langzaam of hij zet zijn turbo aan. In beide gevallen moet ik gewoon rustig blijven en relaxed en dan voelt hij dat weer aan en dan kunnen we het nog een keer proberen:)
Als ik dat niet ben neemt hij mijn spanning over en komen we helemaal nergens. Erg gevoelig dus.

En met buitenrijden, is hij hartstikke braaf. Vindt soms dingen eng maar gaat dan langzamer om het goed te bekijken. Als ik hem het vertrouwen geef en de geruststelling dat er niets aan de hand is, neemt hij dat weer over. En als hij druk gaat doen, passage en piaffe enz negeer ik hem:) is het zo weer over en kunnen we rustig verder.

Kan er iedereen opzetten. Doet hij braaf zijn rondje:)

Het is het totale plaatje wat hem zo bijzonder maakt:) De gevoeligheid kan soms lastig zijn onder het zadel maar in de omgang is het echt een dikke plus:)

maudjeuh_xx

Berichten: 28
Geregistreerd: 15-05-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:30

Mandy schreef:
Mijn Suena

[ Afbeelding ]

en zo is ze geboren

[ Afbeelding ]


Wat een ontzettend mooi beestje! Jaloers :o


MaluH schreef:
Eindelijk wat fotos van Borracho
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


En ik hou helemaal niet van rijfoto's omdat ik nog zoveel heb om aan te werken maar op deze foto laat Bor zo goed zien hoe hij zijn best voor me wilt doen
[ Afbeelding ]


Wauw knap dat je hem zo wit houd! Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik lees net wat over groene zeep maar hoe doe je dat in de winter? Meestal hebben ze dan wel een deken op maar alsnog kunnen ze op stal door de mest gaan rollen enzo waardoor de nek bruin wordt. En dan is het te koud om te wassen.