Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:21

Nessie4 schreef:
Nino94 schreef:
En ze worden trouwens nog steeds in het leger gebruikt! ik ben lid van het blad freiberger,
en daar stond een zwitserse advertentie in dat ze opzoek waren naar paarden die in het leger gebruikt konden worden.



Waar haal je dat blad? :)
Want het lijkt me wel leuk, zo'n boekje over freibergers :)



Ja ik was al ook al zoek gegaan naar dat blad, zou er ook wel op abonnement op willen!

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:23

Ja ik ben ook wel benieuwd naar dat blad, !!! hoe heet het precies?

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:33


Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:58

http://youtu.be/-DSMNiLUza4

ik ben helemaal waus van deze merrie, ze is 8 jaar, er is ook een filmpje dat ze voor kar loopt, deze zomer mag ik komen kijken bij deze mensen op de stallen, ik hoop dat Nadia er dan nog is, wil haar graag in het echt ontmoeten, jammer dat ik haar nog niet kan kopen !!

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:15

http://youtu.be/5pE1t37czMw deez is voor de kar

Dit was trouwens de eerste keer dat Nadia bij hun onder zadel en voor de wagen liep, op totaal vreemd terrein (en mensen die ineens Nederlands spreken, haha). Ze is echt super!

Reclamepaard
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:49

melvinrandy schreef:
De veulenprijs van 1500 is normaal :)

Slachtveulens worden niet aangeboden, zo wel staat erbij dat ze geslacht wordt na die en die datum. Waarschijnlijk ook om mensen te trekken die dat zielig vinden

Susan, wat een plaatje :D
Ik heb ook wedstrijdambities, hoop dat ze genoeg in zich heeft ^^


Ja gewoon doen, ze zijn best wel fanatiek hoor. Zodra ik de ring in stap is ze een heel ander paard dan thuis.


Ik ben benieuwd of er mensen zijn die er mee op wedstrijden springen? Ik durf het nog niet aan met haar aangezien ze zo fanatiek is dat ze niet meer weet wat ze met haar benen moet doen haha

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:55

Hahaha @Rosalove, had ook al naar die mensen gemaild of ze er nog was/ze er nog importeren binnenkort.
Nadia is ook wat meer het type bouw dat ik leuk vind, compact knollie.

't is bij ons waarschijnlijk ook nog geen meteen-projectje, maar 't is wel wat wij ook naar kijken.
*stevig
*voorbij de kleuterjaren
*liefst merrie
*netjes onder zadel + kar

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:59

Nino94 schreef:
Maar wordt wit dan wel goedgekeurd door het stamboek?


Ja, deze merrie en haar veulen liepen gewoon de keuring mee. :)

Hoppit schreef:
@Lara_silver: dafuq, racen zonder zadel? Damn 'k hoop dat 'k ooit zo kan rijden dat 'k je dat nadoe!
Wel een heel mooi beest qua kleur, hoewel 'k ze van voor te iel vind voor de kont die er op zit.

Anyhoo, 't blijft me een heel interessant ras lijken, dus blijf die foto's en ervaringen maar delen, heel leerzaam!


Haha ja idd zonder zadel en met (irritante) traditionele kleding, gelukkig droeg ik een short haha! Ik rijd sowieso al veel en graag zonder zadel, het paard hadden we al een hele maand vooral zonder zadel getraind, hele drafritten. Maar madam moest me toch nog even proberen te 'evacueren' aan de start dus dat was wel even heel spannend, want je start echt in een grote groep dicht bij elkaar.

Dressuurmatig doen ze niets, er is daar geen bak aanwezig dus idd de bespiering van voren kan beter!

Zondag ga ik met mijn pony op bezoek daar, samen met mijn vader en de fokker een grote buitenrit maken, eens kijken of ik een paar foto's kan maken. :)

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:03

Hoppit schreef:
Hahaha @Rosalove, had ook al naar die mensen gemaild of ze er nog was/ze er nog importeren binnenkort.
Nadia is ook wat meer het type bouw dat ik leuk vind, compact knollie.

't is bij ons waarschijnlijk ook nog geen meteen-projectje, maar 't is wel wat wij ook naar kijken.
*stevig
*voorbij de kleuterjaren
*liefst merrie
*netjes onder zadel + kar




Jaaaa ze is geweldig heh....VET als jullie haar gaan kopen, ben jaloers!!!!!!!! hihihi, ze zouden binnenkort weer 2 importeren had ik begrepen!!!
Laatst bijgewerkt door Rosalove op 05-02-14 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:06

Lara_Silver schreef:
Nino94 schreef:
Maar wordt wit dan wel goedgekeurd door het stamboek?


Ja, deze merrie en haar veulen liepen gewoon de keuring mee. :)

Hoppit schreef:
@Lara_silver: dafuq, racen zonder zadel? Damn 'k hoop dat 'k ooit zo kan rijden dat 'k je dat nadoe!
Wel een heel mooi beest qua kleur, hoewel 'k ze van voor te iel vind voor de kont die er op zit.

Anyhoo, 't blijft me een heel interessant ras lijken, dus blijf die foto's en ervaringen maar delen, heel leerzaam!


Haha ja idd zonder zadel en met (irritante) traditionele kleding, gelukkig droeg ik een short haha! Ik rijd sowieso al veel en graag zonder zadel, het paard hadden we al een hele maand vooral zonder zadel getraind, hele drafritten. Maar madam moest me toch nog even proberen te 'evacueren' aan de start dus dat was wel even heel spannend, want je start echt in een grote groep dicht bij elkaar.

Dressuurmatig doen ze niets, er is daar geen bak aanwezig dus idd de bespiering van voren kan beter!

Zondag ga ik met mijn pony op bezoek daar, samen met mijn vader en de fokker een grote buitenrit maken, eens kijken of ik een paar foto's kan maken. :)




JAAAA NICE FOTOOOOOOOOOS!!!!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:09

Het zijn nu wel teddyberen haha ;)

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:11

Lara_Silver schreef:
Het zijn nu wel teddyberen haha ;)




ahhhww das alleen maar heel lief juist!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:27

Lara_Silver schreef:
Het zijn nu wel teddyberen haha ;)

Dus? :p

@Rosalove: 't is echt ook nog niet voor vandaag hoor. 'k zou zo graag liever eerst meer 'paardervaring' opdoen met bv een vzpaard, maar dat is gewoon echt niet te vinden :/ Ik en mijn vriend rijden beiden graag en er is nog zoveel dat 'k echt niet 'gaandeweg' wil leren. Les en zo vind je wel, maar al die dingen van juist voeren, juist opvoeden... Vind 't toch wel 600kg verantwoordelijkheid.
Daarom ook dat 'k zo veel lees, ervaringen wil weten, ... :p
Mensen die altijd in de paarden gezeten hebben kunnen precies veel sneller beslissen om 'gewoon ff' een paard te kopen.

'k heb de Marché Concours in mijn agenda staan, we hebben dat weekend nog geen plannen en 't blijkt nog niet eens zo ver te zijn (700km).

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:37

Ja inderdaad, het is niet even een brood wat je koopt!
Inderdaad lekker de tijd voor nemen, goed laten voorlichten, en langs de mensen gaan die Freiberger ervaringen hebben, de dieren met eigen ogen bekijken, de topics blijven volgen, veel info op internet lezen, paardrijles is ook altijd goed....
meer kun je niet doen denk ik!
Je kunt pas ècht ervaring opdoen in het houden van een eigen paard wanneer je het ook daadwerkelijk gaat doen!
Ik lees wel heel vaak dat het juist een goed beginnerspaard is, en dat je ze heel sober kunt houden, ruwvoer en vers water!
Het zijn geen ingewikkelde paarden om te houden, als ik het zo lees ....

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:46


Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:57

Het is niet in Basel zelf, het is dan nog 1,5 rijden de Jura in, het word gehouden in Saignelégier. Ik doe er vanuit mijn woonplaats precies 6 uur over tot midden Limburg, valt goed mee dus. :)

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:58

hahahaha willen jullie weten waar ik woon, Enkhuizen Noord-Holland....

Ja ik zie het nu, had niet goed gelezen !
Laatst bijgewerkt door Rosalove op 05-02-14 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:59

Oeps haha ik zou dan eerder de trein pakken, de verbindingen zijn prima.

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:01

Das trouwens wel een goed idee ja!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:03

Hahaha, dat is wat je instelling is ;) wij zijn die hard roadtrippers en gaan voor onze hobby (zie onderschrift) al gerust een weekendje weg à 1000km enkel :p De 27e gaan we nog even op en neer naar Vicenza (Italië) voor het huwelijk van een vriend :p. Als je allebei een rijbewijs hebt en een auto die niet te veel slikt is dat heel goed te doen hoor. Vliegen is duurder dan 2x een auto voltanken.

Ingewikkeld of niet, elk paard is gewoon verantwoordelijkheid. 'k wil het ook niet kopen om na een maand te zeggen 'goh, toch niet wat 'k dacht dat het was, zo'n eigen knol'. Of ze nu 'makkelijk te houden' zijn of niet.
Lara_Silver heeft een kennis die ook randonnés doet met zijn Freibergers, staat ook zeker op de agenda als we die kant op gaan.
Wij hebben nu al vaak gehad dat we interesse hadden in een paard, maar dat er natuurlijk altijd wel iemand na ons komt die het paard bij wijze van spreken ter plekke koopt.
Erg frustrerend. Wat is er mis met een paar keer gaan testen? Ff laten bezinken tussenin, etc etc.
Vind me nu echt geen kenner genoeg om op zicht/1x testen een beest te kopen :p
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid.

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:16

Oeh ja, ter plekke een paard kopen zou ik ook niet durven hoor.

Leuke hobby : Trader in 14th/15th and 16th century re-enactment goods based in the Netherlands .

Heb de FB pagina even geliked! een maatje van mij is helemaal waus van middeleeuwse praktijken! Zelf zit ie vaak onder de grond op zoek naar oudheden....

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:49

Ik was eens op het MC, daar stond een prachtige 3 jarige ruin, koffievos en duidelijk net gecastreerd, mooi gevormd. 8000 Zwitserse frank dus een no go. Komt er een Duits Zwitser aan die hem koopt en inlaadt. Het was rond in 30 min tijd. :P

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:56

OMG kun je nagaan hee, zo kan het dus ook!!! vast een handelaar....

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:10

Of gewoon iemand met oog, disposable income en ervaring/netwerk genoeg om er van af te raken moest de gok niets worden.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:11

Was ook een prachtig dier, die heeft hij waarschijnlijk een beetje laten doorrijden om daarna de prijs nog wat omhoog te schroeven. Overigens ligt de prijs normaal wel wat lager, zo rond de 6000.