Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:14

Ik vind het ras geweldig maar ook ik ben het niet altijd even eens met de gang van zaken nee... Ze willen veel, en snel, dat is erg jammer. Maargoed dat ligt ook aan de fokker. Ik ken er een enkeling in de regio waar je gewoon liever niet naar kijkt, laten het zachtgezegd op een gebrek aan geduld houden.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:14

Bovendien zijn ze bijna allemaal op hoge leeftijd nog fit en monter, dus zo overdreven zwaar zal de test dan heus niet zijn voor ze. Het zijn tenslotte echte werkpaarden.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:25

Hm dan ook toch maar ff reageren, is het meteen ook gestipt :p

Vind juist die oude modellen mooi, lekker stevig en droge pootjes.
Hoe werkt eigenlijk die feldtest? Zijn die punten op 10 of op 9 (ben nog geen enkele hogere waarde tegen gekomen, dus wie weet is het systeem op 9 in totaal). Heb het net nog eens gegoocheld maar kom alleen op een exterieur/zadel/mentest uit (als mijn Duits me niet in de steek laat).

@Lara_silver, wanneer is die marché concours? Eens kijken of dat ooit in te plannen is :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:03

@ Sizzle: klopt, het zijn gewoon hele gezonde en harde paarden.

Hoppit; het Marché Concours is ieder jaar 8 - 9 en 10 augustus in Saignelégier, Jura, Zwitserland. Ik twijfel om dit jaar weer de races te rijden. :)

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:06

Het word me allemaal steeds duidelijker, ik ben op een site geduid waar ze veel Freibergers verkopen, in Duitsland, daar staan ze te koop al vanaf 1500.00, kijk je dan verder in de papieren zie je dat vader en moeder beide Freibergers waren, ik neem aan dat je dan te maken hebt met een slachtveulen, als ik dan de pagina laat vertalen, staat er vreemdbloed als aanduiding voor slachtveulen? (rotwoord) ik moet zeggen ik had dit allemaal niet zo verwacht toen ik vorige week in de wereld van Freiberger dook. Ik begrijp heel goed dat het bloed zo goed bewaakt word, maar slaan ze er niet iets teveel in door? Mijn prioriteit ligt in ieder geval niet zo streng bij de papieren of de cijfers van feldtesten. Een goed/fijn paard kan immers prima zonder de feldtesten te realiseren zijn als ik het zo bekijk, anders zou het betekenen dat alle paarden over de hele wereld geen goede paarden zijn omdat ze de Freiberger normen en waarden feldtest niet hebben doorstaan. Ook denk ik dat het om die reden een beetje uit het verband word getrokken dat een Freiberger met een keuring alleen een goed paard kan zijn, het zijn vaak nog veulens die gekeurd worden, en hoe die gaan uitgroeien en ontwikkelen valt natuurlijk enigszins in te schatten, maar nooit helemaal, als ik dan lees dat slachtveulens later in de feldtest hele goeie cijfers halen, dan is het toch eeuwig zonde dat er al die tijd misschien wel goede paarden worden geslacht? En ik lees best vaak dat bezitters van slachtveulens later in de feldtest goede punten scoren.....

Riri94
Berichten: 1380
Geregistreerd: 01-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:09

Sizzle schreef:
Dan kun je toch gewoon iemand vragen?
Bij gelderse (hengsten) is dat ook zo.
Het is een veelzijdig ras, dan moet je dat ook tonen. Lijkt me logisch.

Ik wil het best doen, maar als het helemaal in belgie is het nogal gedonder om ook een menwagen mee te nemen ;)

Equibokt
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:13

Ja hoor hier een dressuurtopper haha !! <3

Seren's Mademoiselle een 15 jarige merrie van Quitus X Züsi
Ik rijd haar nu B+11 en thuis ook een paar sprongetje.
Ze is erg leergierig en wil altijd voor je werken (nou ja blijven lopen :P)
Paar jaar geleden uit Zwitserland gehaald.
Hiervoor is ze een kampioensmerrie geweest met het mennen in Zwitserland.
Ook heeft ze 2 knappe zonen gehad waarvan er 1 inmiddels verkocht is en de anders staat nog op stal en is btw 3 jaar.
http://www.dressuurstalseren.com


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Equibokt op 04-02-14 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:15

Vreemd bloed betekend gewoon dat er een ander ras ingekruist is. Er wordt nog wel eens arabier ingekruist namelijk.
De regels zijn erg streng, maar tegelijkertijd heb je een hard ras. Dat kun je bijv over de Friezen en Haflingers niet meer zeggen helaas.

Nino, tja, je wilt het of je wilt het niet. Zo is alles in het leven toch? Keuringen komen niet naar je toe. Ik heb mijn kwpn merrie ook uitbesteed.

Susan, wat een plaatje van een paard <3

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:26

SusanWijs schreef:
Ja hoor hier een dressuurtopper haha !! <3

Seren's Mademoiselle een 15 jarige merrie van Quitus X Züsi
Ik rijd haar nu B+11 en thuis ook een paar sprongetje.
Ze is erg leergierig en wil altijd voor je werken (nou ja blijven lopen :P)
Paar jaar geleden uit Zwitserland gehaald.
Hiervoor is ze een kampioensmerrie geweest met het mennen in Zwitserland.
Ook heeft ze 2 knappe zonen gehad waarvan er 1 inmiddels verkocht is en de anders staat nog op stal en is btw 3 jaar.
http://www.dressuurstalseren.com


[ Afbeelding ]





Ze is prach-tig !!!!!!

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:28

Nino: ja of je moet het risico nemen dat je daar een menwagen mag gebruiken van iemand voor de keuring, je bent lid van het blad toch? doe een oproep of iemand daartoe bereid is!!!????

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:32

Sizzle schreef:
Vreemd bloed betekend gewoon dat er een ander ras ingekruist is. Er wordt nog wel eens arabier ingekruist namelijk.
De regels zijn erg streng, maar tegelijkertijd heb je een hard ras. Dat kun je bijv over de Friezen en Haflingers niet meer zeggen helaas.

Nino, tja, je wilt het of je wilt het niet. Zo is alles in het leven toch? Keuringen komen niet naar je toe. Ik heb mijn kwpn merrie ook uitbesteed.

Susan, wat een plaatje van een paard <3




Okay, dat betekent vreembloed dus, nee ik hoef geen arabierenbloed hoor!!! houd het paardje maar lekker koudbloedig, braaf en vriendelijk als je het mij vraagt, hm word nog moeilijk deze zoektocht naar mijn paard, maar ik heb gelukkig de tijd, en een doel!

Equibokt
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-06-12

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:21

Dankjewel allemaal !

Ik ben ook erg blij met haar, had niet gedacht dat je zoveel in de dressuur en springsport met een freiberger kon doen.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:49

Erg mooi paard, goede reclame voor de veelzijdigheid van de Fribi's! :)

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 16:27

De veulenprijs van 1500 is normaal :)

Slachtveulens worden niet aangeboden, zo wel staat erbij dat ze geslacht wordt na die en die datum. Waarschijnlijk ook om mensen te trekken die dat zielig vinden

Susan, wat een plaatje :D
Ik heb ook wedstrijdambities, hoop dat ze genoeg in zich heeft ^^

Riri94
Berichten: 1380
Geregistreerd: 01-04-08

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:23

Is helemaal niet om mensen te trekken. Het staat er nu ook niet meer bij of het wel of niet een slachtveulen is om dit te voorkomen. Die info moet bij de fokker nagevraagd worden.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:27

Overigens de term 'slachtveulen' ook niet helemaal correct. Er gaan er hier zelfs met 8/8/8 weg heb ik gehoord, zeker als het hengstjes zijn, merrie's dan weer niet, met die punten blijven ze.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 19:34

Nino94 schreef:
Is helemaal niet om mensen te trekken. Het staat er nu ook niet meer bij of het wel of niet een slachtveulen is om dit te voorkomen. Die info moet bij de fokker nagevraagd worden.


er zijn genoeg mensen die soms te emotioneel handelen en een slachtveulen kopen i.p.v een niet slachtveulen. Voor de verkoop zette men er echt geen "slachtpaard" voor de reclame neer.
Er zijn niet voor niets meer afgekeurden in landen buiten Zwitserland .

Ik weet dat er in België veel afgekeurde te grote freibergers geïmporteerd worden omdat ze ideaal voor de kar zijn.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:39

Eigenlijk precies zoals het met de haflinger gegaan is.
Ga je echter bij een echte haflinger fokker/hengstenhouder kijken dan sta je echt met je bek open. Dan begrijp ik pas waarom mensen er fan van zijn. Dat heeft niets te maken met dat slappe aftreksel wat in Nederland rondloopt. Voor een echte goede haf betaal je dan ook rustig hogere prijsklasse ipv die 500 euro die je op marktplaats vaak ziet.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:40

Sizzle schreef:
Eigenlijk precies zoals het met de haflinger gegaan is.
Ga je echter bij een echte haflinger fokker/hengstenhouder kijken dan sta je echt met je bek open. Dan begrijp ik pas waarom mensen er fan van zijn. Dat heeft niets te maken met dat slappe aftreksel wat in Nederland rondloopt. Voor een echte goede haf betaal je dan ook rustig hogere prijsklasse ipv die 500 euro die je op marktplaats vaak ziet.


Dit dus, vervang 'Haflinger' door 'Freiberger' en het hele verhaaltje kan precies hetzelfde blijven. Daarmee maak je het ras dus kapot.

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:56

zou een geimporteerd paard uit Zwitserland moeite hebben met het leren van Nederlandse taal?

Riri94
Berichten: 1380
Geregistreerd: 01-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:57

Ach het zal een discussie zijn die blijft. Maar ik denk ook zeker dat er veel goede veulens naar de slacht gaan. En ze krijgen er natuurlijk ook een goede prijs voor he, kan me best voorstellen dat ze dan denken van ach als ze niet verkocht worden dan doen we ze naar de slacht.

En toevallig weet ik dat op de keuring waar mijn veulen is gekeurd, een veulen was met de zelfde vader die als beste was verkozen.

Mail van fokker teruggelezen: slachtveulen omdat ze ruimtegebrek hadden

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:06

Rosalove schreef:
zou een geimporteerd paard uit Zwitserland moeite hebben met het leren van Nederlandse taal?


Hahaha :)) Mijn pony heeft ook Frans geleerd, hij kent door zijn verzorgstertje nu ook alle commando's in het Frans. Moet dus geen probleem zijn denk ik. :')

Riri94
Berichten: 1380
Geregistreerd: 01-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:07


melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 20:12

Haha ja klopt, die filmpjes staan op youtube. Prachtig om te zien ^^

Mijn merrie is best wel iel vergeleken met anderen. Maar ze beweegt wel weer soepel, dus ik als onervaren ruiter ga er wat van proberen te maken haha.

Ik heb haar als veulen gekocht terwijl ik geen ervaring had. Dom achteraf, maar het perfecte ras om zoiets te doen. Ze heeft nooit gek gedaan en heb echt veel van haar geleerd.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:18

Mooie kleur Nino94, ik houd van vos met wit! Vos heet hier Alezan.

Dit is mijn lievelingsmerrie van de fokker; een Alezan brulé. Qua kleur dan, want ik kan er helemaal niet mee overweg, we begrijpen ons niet. :D

3 jaar:
Afbeelding


5 jaar, tijdens de races, waar we na een gemene bokshow ook nog eens laatste werden, tevens de laatste keer dat ik op gekropen ben.

Afbeelding

Je ziet ook meteen waarom ik liever zie dat men ze meer tijd geeft, sommigen zijn echte puppy's met 3 jaar en zwaren pas daarna echt uit.