Berberpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:49

Mooie foto! Wat een prachtige plek heb je voor haar!

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:42

Lijkt me echt fantastisch om je paardje zo te zien groeien en om te zien hoe hij/zij vooruitgaat.
Ik vind Briska echt een mooi dier!

En Bouazine wordt echt mooi breed zeg! Ze ziet eruit als een heel slim paardje. Wat doe je nu zo al met haar?

Ik ga overigens dit weekend nog een kijken bij 3 fokkers hier in de buurt. Ik heb nu 3 weken de tijd gehad om nog vanalles op te zoeken en alles even te laten zakken en nu ben ik benieuwd naar mijn volgende indruk. Ik was zo onder de indruk de eerste keer, ook al van de hoeveelheid paarden en de manier waarop de paarden op mij reageerden. Nu weet ik iets beter wat er op mij af komt en hoop ik ook al een idee te krijgen welke paarden binnen dit ras mogelijk bij mij zouden kunnen passen (ik ga gewoon stiekem een potentieel paard uitzoekenXD)

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:19

Super leuk om te zien hoe al jullie paardjes aan het opgroeien zijn en dat er steeds geïnteresseerden in het ras bijkomen!
Hier gaat het ook goed met alle jongens, eigenlijk niet veel bijzonders te melden, ze zijn allemaal lekker aan het werk en zitten goed in hun vel.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:18


Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:47

nicolanca schreef:
Cambiar, gefeliciteerd, ik geloof dat Helene een type berber fokt dat goed past bij Lusitanos


https://www.facebook.com/pferdezucht?ref=ts&fref=ts

Bij het drielandenpunt zitten twee stoeterijen vlak bij elkaar, Al Mansour, en misschien vijf kilometer verder pferdezucht d'Ivoire - dus als je naar de een gaat kun je ook een kijkje nemen bij de ander?

En iets ten zuiden van Luik, in Marchin, zit ook nog ook nog een stoeterij, Le Pre aux Lucioles - de eigenaresse spreekt ook Nederlands.


http://www.lepreauxlucioles.be

Tips?
1. Een goed paard heeft geen kleur (maar gelukkig hoef ik je daar niet van te overtuigen)
2. Let altijd goed op de manier waarop ze zijn opgefokt, ik ben op stoeterijen geweest waar de jonge paarden HET HELE JAAR DOOR op een paddock van 30 bij 30 meter staan ( nou ja, de jonge hengsten gingen wel de wei op in de zomer maar de merries nooit), persoonlijk vind ik dat onvoldoende ruimte om een gezond skelet te krijgen.

Zou 1 van deze fokkers ook een beetje paarden met talent voor duursport fokken?
Of daar toch echt Frankrijk voor in?

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:45

Uit mijn hoofd geeft Al mansour aan ook Berbers te fokken die richting dressuur gaan.

Verder zit er in de buurt van Gemmenich ook nog Pferdezucht D'Esprit, daar zou je ook eens kunnen gaan kijken?

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:02

Is niet voor mezelf maar voor kennisje.
Ik hou het bij mijn Arabiertjes en halfbloedjes (al zou er in mijn Champagne zomaar wat berber kunnen zitten, maar dat zullen we nooit weten..) Blijf er een zwak voor hebben hoor, maar ja, meer dan genoeg paarden ;)

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:32

Deze drie fokkers gebruiken geen hengsten die zich bewezen hebben in de endurance, daarvoor zou ik toch richting Frankrijk gaan en dan met name naar elevage al Mounira, daar staat op sit moment Azziya al Mounira te koop. De moeder is geklasseerd op 90 km en de vader op 130 km.

http://www.elevage-barbes-arabes-endurance.com/pages/5_Les_jeunes_chevaux_de_4_et_5_ans_a_la_vente-1686490.html

Varouzza is uit dezelfde combinatie, maar 1 jaar ouder.

Ze hebben ook kruisingen berber met Arabier of AA te koop, hun primaire doel is een endurancepaarden te fokken. Marie Christine heeft zich recentelijk in Fontainebleau of Rambouillet ook weer verdienstelijk geplaatst.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:52

Merci Nicolanca, ik zal de link eens doorgeven.
Als je dan toch voor een Berber in de endurance gaat dan maar meteen goed he ;)

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:16

Afbeelding

Gisteren heeft Briska haar eerste buitenrit gemaakt! Ze is netjes achter Quantier aangelopen, alleen toen ze langs de wei met tweejarigen kwamen had ze wel zin om daar te blijven! Ze hebben gestapt en gedraafd, bij terugkomst hadden ze even moeite om Briska achter Quantier vandaag te krijgen om de foto te nemen, maar toen ze eenmaal los van Quantier stond kalmeerde ze snel.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:15

[img][/
Afbeelding
img]

Briska is een echte dame geworden! Dinsdag heeft ze haar eerste ijzers onder gekregen. Gewoonlijk doen ze het bij de jonge paarden in twee gedeelten, eerst de ijzers voor, en een week later de ijzers achter, omdat jonge paarden te ongeduldig zijn. Maar nee hoor, Briska was zo braaf en rustig, ze hebben alle ijzers er in een beurt onder kunnen doen. Ook het branden met de warme ijzers en het inslaan van de nagels vond ze totaal niet erg. Heerlijk, een paardje dat geen problemen gaat geven bij de hoefsmid!!!! De fokkers zijn nog steeds erg tevreden over haar gedrag.

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:01

Wat leuk om dit topic door te snuffelen. Ben al een tijd geïnteresseerd in berber-arabieren. Ik ben vooral gecharmeerd van de hengst Heclair en zijn nakomelingen <3 Ik heb nu een AV maar droom (al jaren :o ) van een tweede paardje erbij. En dan net wat barokker en met wat meer massa.

Jammer dat er in NL weinig gefokt wordt en dat ze zo prijzig zijn. :o Maar goed, misschien beter wat langer doorsparen en echt iets moois kopen. Afgelopen weekend zag ik bij een endurancewedstrijd een 75%AV EN 25%berber (als ik het goed heb) en wauw! Die was gaaf!

Leuk om te zien hoe Briska zich ontwikkelt. Wanneer komt ze naar Nederland?
Erg leuk om alle links, foto's en verhalen te lezen *D

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:12

Woensdag 13 mei:


Afbeelding

:)

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:14

Afbeelding

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:44

Oh, wat is ze mooi aan het worden! <3
Kom haar graag eens bekijken!

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:36

http://www.vfzb.de

Met Briska gaat het goed, maar nu ik weer een paard te verzorgen heb heb ik weinig tijd om te internetten. Uitgebreid verslag over Briska komt dus nog. Hier alleen even een berichtje om aandacht te vestigen op de geheel vernieuwde websit van het Duitse stamboek.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:16


nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:05


Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:13

Bij Pré aux Lucioles : https://www.facebook.com/pages/Les-chev ... 0?fref=tsk

1 merrie van 4 jaar oud - Badira des Lucioles - (https://www.facebook.com/annickgoblet/m ... 226&type=3) te koop,

en een veulen 1 maand oud - Fayed des Lucioles - (https://www.facebook.com/annickgoblet/m ... 226&type=3) kan nu gereserveerd worden.

Beide paarden met rheinische papieren en afstaming.

Badira is uit Myriam al Mansour en Lancelot d'Arbre Mort. (http://www.allbreedpedigree.com/badira+des+lucioles) Zijn broer Yzrah Al Masour is net begonnen met endurance in Duitsland.

Fayed is uit Awrigha des Lucioles (Myriam al Mansour x Lancelot d'Arbre Mort) en Borak. http://www.allbreedpedigree.com/fayed+des+lucioles. Hij zal na 9 maanden beschikbaar zijn voor 2500 €

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:43

Hoi Annick - de facebookpagina van Fayed lijkt verwijderd te zijn ... maar mooie mama!

Zo, dan hierbij het verslag van Briska's komst naar Nederland. De eerste week van mei ben ik een kleine week wezen logeren op de stoeterij, en hebben we vier buitenritten gemaakt met Briska. Delphine had wel door dat ik het spannend vond, dus heeft zij steeds eerst het moeilijke stuk gedaan - moeilijke bergpaadjes af, dan paardenwissel en ik het makkelijke stukken over brede paden terug (dag 1), Delphine met Briska DOOR (!!!) de Loire en ik dan over de brug en door het dorp terug (vierde dag). De vijfde dag was het de bedoeling om met vrienden van Delphine te gaan rijden om te kijken hoe Briska het deed met vreemde paarden erbij maar toen was het 's ochtends zo slecht weer dat de paarden van de vrienden het vertikten om op de vrachtwagen te gaan. En toen het 's middags mooi werd heb ik zelf maar gezegd dat het geen zin had om nog met z'n tweeën iets te doen, want Briska had al vier dagen flink moeten aanpoten en ik was blij dat ze zo veel werk ineens zonder blessures had geklaard - nog een ritje met ons tweeën zou niets meer toevoegen.

Hier mijn tweede buitenrit met Briska


Afbeelding

Ik vond het vreselijk ingewikkeld om te snappen wat er allemaal aan papieren, vergunningen, verklaringen en stempels nodig is om een paard te transporteren van Frankrijk naar Nederland, maar 13 mei is Briska dan toch echt naar Nederland gegaan. Hierboven op de foto's was al te zien hoe braaf ze de vrachtwagen van BSS op is gegaan, hier nog even een foto van op de wagen


Afbeelding

Om acht uur uit Saint-Martin-de-Fugeres vertrokken reed ze om half tien 's avonds het erf op de Utrechtse heuvelrug op. Kwart voor tien stond ze in haar stal. Ze was stijf, maar geen grammetje afgevallen! Alle lof voor de chauffeur, Francine!!


Afbeelding

Na het afhandelen van het papierwerk heb ik nog een half uur met haar gestapt over het erf.
De volgende dag moest de frustratie van een dag lang stilstaan op de vrachtwagen er natuurlijk wel uit

Afbeelding

en bleek ik geen berber maar een Arabier te hebben


Afbeelding

Maar inmiddels is ze lekker in de groep en kijkt ze uit naar de komst van de andere paarden bij het buitenzetten

Afbeelding

Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:39

Het lijkt dat zij heeft uitsteken gangen en zij blijft ook donker kleur. Mooie is zij geworden !
Laatst bijgewerkt door Lucioles op 13-06-15 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:10

Fayed des Lucioles, een maand oud

Afbeelding

Badira des Lucioles, 4 jaar oud

Afbeelding

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:20

Fayed *\o/* *\o/*
En Badira lijkt al groot voor haar leeftijd!
Annick, weet jij hoeveel Berbers er vorig jaar in het Rheinische geboren zijn? Ik kan geen cijfers vinden.

Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 21:03

Heb jij gezocht hier : http://www.bzrp.org/index.php?option=co ... Itemid=137 ?

Ik heb badira gemeten een paar dagen geleden : zij is 1m55. (4 jaar) kan nog een paar centimeters nemen denk ik.
Vandaag had zij een zadel op de rug.... volgende week : rijder. Alles is heel fijn gegaan... ik ben heel blij met haar.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 21:20

Als ik dat in de gauwigheid bekijk waren er dus 19 veulens in 2008, en vorig jaar 7! Net als in Frankrijk dus een forse afname.

Fijn dat het zo goed gaat met Badira!

Voor Frankrijk heb ik op de site van de haras nationaux de volgende cijfers gevonden

Aantal geboortes
2010: 164
2011: 157
2012: 127
2013: 84
2014: 89

Het haras nationaux plaatst dit allemaal onder het kopje " barbe", maar ik was in eerdere cijfers tegengekomen dat in 2011, het jaar van Briska, er vijftig Berbers waren geboren, de overigen waren berber-Arabieren, dus ik denk dat dit de totaal cijfers zijn voor Berbers en berberarabieren samen