Berberpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:14

merel200 schreef:
En tadaa... Een Berber x ? op onze manege. <3

De bloedmooie Lady
[ Afbeelding ]

bijzonder, een berberkruising op een manege :D leuk ding!

*leest stilletjes mee :P *

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:18

Maghreb schreef:
Cambiar, ik ben blij om te lezen dat je je niet aangevallen voelde. Voor de rest vind ik het alleen maar leuk om te horen hoe het gaat. Voetjes leren geven was (en is nog steeds wel een beetje) wel een van de moeilijkere dingen om te leren vind ik. Dus ik snap jouw keuze ook zeker Nicolien.
Ik heb Bouazine ook niet met voer beloond bij het leren voetjes geven, maar ik geef haar af en toe wel een wortel. Daarbij heb ik haar wel al vroeg geleerd dat ze echt moet wachten tot ik het haar geef en dat begrijpt ze heel goed.

Ik herken ook wel wat jij zegt Cambiar, ik ben ook bang om fouten te maken en vraag daarom misschien ook niet altijd genoeg van haar (misschien stop ik juist te snel omdat ik altijd op een goede noot wil eindigen). In de winter heb ik best veel met haar gewandeld, en hoewel onze band al best goed was, heeft dat ons ook wel goed gedaan. Nu ben ik het wandelen weer opnieuw aan het oppakken en ik ben elke keer zo trots op haar O:) , haha.
Ook ga ik binnenkort misschien een parelli les met haar doen, maar ik wil de instructrice eerst zien lesgeven aan anderen, om te zien wat ik van haar methodes vindt; niet iedereen die zich trainer noemt is in mijn ogen ook meteen een goede trainer.

Nicolien, het is ook wel een heel fijn idee dat Briska sowieso een goede basis meekrijgt op Bonnefont, maar ik kan me voorstellen dat je het ook best mist om een paard te hebben. Maar Briska ook maar een beetje lijkt op Bouazine dan kan ik je gerust zeggen dat die band tussen jou en Briska heel snel zal komen als ze in Nederland is :)


@Maghreb, dat is nu beetje de uitdaging dit jaar, om niet te vroeg te stoppen zoals jij zegt en meer zelf te doen. Ik heb nu een paard bij mijn trainer gezet voor grondwerk en rechtrichten aan de hand en was veel geld kwijt, maar dan weet ik tenminste dat het goed gedaan is, omdat ik zo weinig zelfvertrouwen heb :-(. Probleem is echter, dat ik nu ook moet bijbenen omdat m'n paard meer kan dan mij. Via haar wil ik het leren omdat zij het al kent en dan zo aanleren aan al m'n paarden. Het is heel veel werk, maar ik krijg meer zelfvertrouwen en feeling door meer te doen, ik moet nu wel anders ben ik m'n centjes kwijt die ik erin gestoken heb :D . Mijn band wordt heel anders merk ik met dit paard en dat is voor mij de grootste beloning die ik maar kan hebben!
Ik stap ook bijna elke dag aan de hand naar een soort cross parcours waar we wat over heuvels/bergjes stappen en door het grondwerk/trainingsmaand is de merrie veel zelfzekerder geworden.
Nu heb ik zelfs een kine laten komen voor de paarden en moet elke dag de oefeningen herhalen. Dus niet alleen voetje vragen, ook het achterbeen opheffen en de bil stelselmatig hoger en hoger omhoog heffen terwijl je elke wervel progressief naar buiten duwt. Nooit gedacht dat ik dit zou durven omdat je toch gans dat been moet ophouden en je dan eigenlijk bijna onder je paard hangt, maar door te doen en te herhalen verleg ik zelf m'n grenzen. Jammer dat ik het zo lang uitgesteld heb om in actie te komen, maar beter laat dan nooit :-).

borderjay

Berichten: 1490
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:27

Lieve berber liefhebbers, ik ben kapot, gebroken,en verschrikkelijk verdrietig.
Gisteren heb ik mijn knappe,prachtige,stoere,lieve Magico in moeten laten slapen.
Het verdriet en de pijn is niet te beschrijven.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:23

Borderay, is heel erg schrikken om dit te lezen. Heel veel sterkte met het vreselijke verlies.

nicolanca
Berichten: 939
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:37

Borderjay, zo schrikken om te lezen. Heel, heel ,heel erg veel sterkte!

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:15

Jeetje Borderjay, wat erg! Heel veel sterkte.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:46

Heel veel sterkte!

nicolanca
Berichten: 939
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:41


nicolanca
Berichten: 939
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:34


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:59

Amai, zo immens rustig dat die paarden zijn, doe dit met andere rassen en er gebeuren accidenten!

nicolanca
Berichten: 939
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:25

Ha Cambiar, is Chawek ook nog steeds zo braaf?

Getup

Berichten: 8326
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:05

*breekt in *
Mag ik jullie vragen, of iemand informatie/adressen weet over de aankoop van een Berber? Een kennis vroeg mij er om. Maar ik ben hier niet in thuis.
Het zal niet simpel zijn, aan n berber te komen, denk ik?

nicolanca
Berichten: 939
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:39

Een paard kopen is, geloof ik, nooit simpel. Maar als je een berber zoekt is het handig als een autootje hebt, en een beetje talenkennis want in Nederland worden ze niet gefokt, en de paar eigenaren van Berbers in Nederland zijn zo tevreden met hun beest dat ze die echt niet verkopen ( beter gezegd, je hebt er zoveel voor moeten doen dat het echt een heel bewuste keuze is geweest als je hem of haar hebt aangeschaft).

Een paard in Marokko, Algerije of Tunesië kopen vereist de juiste contacten en die heb ik niet dus daar kan ik niet verder mee helpen.

Vanuit Nederland is kopen in Duitsland, België, Luxemburg of Frankrijk het handigste. In Duitsland liggen de prijzen beduidend hoger (andere markt, paarden zijn niet per se beter), adressen zijn te vinden op de website van het Duitse berberstamboek:

http://www.vfzb.de


Een lijst van Franse stoeterijen vind je op
http://afcb.perso.neuf.fr/elevages.htm
Deze lijst is niet compleet, en bovendien zijn er stoeterijen in Frankrijk die buiten het stamboek om toch heel mooie Berbers fokken ( bijvoorbeeld de fokker waar Cambiar haar paard heeft gevonden).


De fokkers in Luxemburg heten Sacha Dupont en Linda Poos, dat zijn echt buitengewoon lieve mensen, in de buurt van Wincrange. Hun adres op deze lijst van het Belgische stamboek

http://www.abcb.be/html/elevages-chevaux.html
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 28-05-14 08:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Getup

Berichten: 8326
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:44

Super, bedankt! Wij wonen in Luxemburg, en zal haar deze info doorsturen.
Ga ook eens op zoek naar die bokker, die in Tunesië woont. Moet ik wel de goede vragen :') *herinnert zich n topic over meiden in Tunesië bij n andere bokker, waar t niet zo heel goed bevallen is. Zacht uitgedrukt*

Getup

Berichten: 8326
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:45

En ga eens op zn frans googelen

nicolanca
Berichten: 939
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:59

Bokker Zitouna is de " goeie". Linda en Sacha kennen haar goed, en nogmaals ik ben zelden zulke lieve mensen tegengekomen. Ik denk dat zij je kennis goed op weg kunnen helpen. Wel is het zo dat Lina en Sacha berber-Arabieren fokken, dus hun paarden zijn wat fijner en ranker, maar ze zijn er niet op uit om je hun eigen fokproducten te verkopen, je kunt er ook gewoon aankloppen voor info.

Er is een Franstalig forum, je moet je wel registreren om het te bekijken, dat is om te zorgen dat het een beetje gezellig blijft, maar registratie kan wel onder internet naam. En om het te kinnen blijven lezen is het nodig om je " voor te stellen " in een post. Daar vertel je dan of je een berber hebt, of zoekt. Het is niet nodig om echte naam dan te geven.

http://alaubeduchevalbarbe.forums-actifs.com

Voor paarden geïmporteerd uit Marokko kun je terecht bij Henry Dissert

http://www.albassatine.fr

in de buurt van Clermont Ferrand. Zelf heb ik aarzelingen om een paard uit Marokko te kopen omdat je dan dus niet weet hoe het is opgegroeid, en of het tijdens de opfok goed te eten heeft gehad. Maar ook bij Franse stoeterijen moet je zelf goed je ogen open houden om te kijken hoe ze zijn opgefokt!

Als je kennis graag endurance wil rijden, dan is elevage al mounira in de Bourgogne vanuit Luxemburg niet al te gek ver


http://www.elevage-barbes-arabes-endurance.comg

Ze hebben ook echt fijne website die goed wordt bijgehouden, en op dit moment ook leuke paarden te koop. Maar een berber die gefokt is om 130 km te lopen is ietsje duurder (maar overigens nog steeds goedkoper dan in Duitsland! Bij al mounira heb je een berber van vier of vijf jaar met papieren waar je zo op kunt wegrijden voor tussen de vijf en zeven duizend euro, terwijl in Duitsland al zes tot tienduizend euro voor een veulen wordt gevraagd. Overigens verkoopt al mounira je ook een paard als je niet van plan bent endurance te rijden.)

nicolanca
Berichten: 939
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:50

Zelf heb ik mijn paard gevonden in de Auvergne, bij de familie Sigaud

http://www.equitation43.com

Ze hebben op Facebook een pagina onder de naam les ecuries de l'aventure, daarop staan meer recente foto's.

nicolanca
Berichten: 939
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:40


nicolanca
Berichten: 939
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:10


Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:32

Getup, wat leuk dat een kennis van je op zoek is naar een Berber :) Ik denk dat Nicolanca je al heel wat goede adressen heeft gegeven, haha. Hoe is je kennis bij de Berber uitgekomen? (ben ik altijd nieuwsgierig naar :P )
Zitouna kan misschien ook behulpzaam zijn inderdaad :j

Een stalgenoot had een paar dagen geleden toch zo'n mooie foto gemaakt van Bouazine, die wilde ik even met jullie delen :D

Afbeelding

Wanneer ga jij weer naar Briska Nicolien?
En hoe is het met Chawek Cambiar?

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:33

Oeps, foto is iets groter dan ik dacht :o

nicolanca
Berichten: 939
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:52

Wat is ze mooi! Die ogen!

Ik ga pas weer in augustus ...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:50

Prachtige ogen idd, zo'n lieve blik <3 .
Die fokkerij in Frankrijk is niet zo heel ver van hier, leuk om eens een kijkje te gaan nemen!
Chawek wordt eu....vent :D . Niet mis te verstane macho, ladies versieren en proberen....mij zou hij als ik hem passeer ook wel eens in de poep bijten :D . Vliegensvlug is hij, ene moment staat hij lieflijk voor zich uit te kijken, je passeert en woeps, heel snel draait hij z'n nek en probeert dan te bijten. Zoals de mannen in't café _O- , maar hij is anders wel heel lief.
Zal werken worden om die onder de duim te houden :D

nicolanca
Berichten: 939
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:26


Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:20

Jammer dat mijn Frans zo slecht is. Maar plaatjes kijken is natuurlijk altijd leuk :D
Het lijkt me echt lastig Nicolien, om steeds weer zo lang te moeten wachten voor je Briska weer ziet. Maar ach, zoals je zelf ook al vaker hebt gezegd, je weet dat ze op een hele goede plek staat :)
En komt ze in principe nou volgend voorjaar naar Nederlands, of heb ik dat mis?

Haha, Cambiar, zo te horen begint hij echt volwassen te worden nu. Gelukkig is hij over het algemeen gewoon lief :) Op de foto's die je hier tot nu hebt gepost vind ik ook altijd dat hij heel vriendelijk over komt.