Berberpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElanorJ

Berichten: 81
Geregistreerd: 05-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:08

Ja, leuk dat hij weer omhoog komt! Ik vind berbers echt prachtig! Ik heb Zitouna haar topic met foto's laatst gezien en ben head over heels gevallen voor Raqas, wat een prachtig dier. Ik was altijd al fan van de wat barokkere, edele rassen (PRE's, Arabieren, Paso Peruano enz), maar wauw berbers... Wat zou ik graag een keertje komen kijken.... :~

Nicolanco: wat een prachtig paardje heb je daar!! Waar heb je haar precies vandaan?? En in Nederland kan ik alleen www.berberpaard.nl en www.berberpaarden.nl vinden, klopt dit??

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:54

Leuk dat het topic weer omhoog gehaald is!
Nicolien ik ben erg benieuwd hoe jouw mooie dame zich gaat ontwikkelen! Ze komt in ieder geval van goede huize :)

ElanorJ he wat leuk dat je zo gek bent van Raqas :) het is echt een lieverd ook, heel relaxed en rustig maar als hij eenmaal gaat lopen heel sierlijk en best spectaculair :) hij is niet zo groot, maar zo'n 1.51, maar wie weet komen er nog een paar cm bij (hij wordt nu zo ongeveer 3).

Wie weet komt het er bij ons nog eens van er een paar naar Nederland te exporteren.
In Nederland zijn er inderdaad maar heel weinig helaas, in Frankrijk, Belgie, Duitsland en Luxemburg zijn wel fokkers te vinden :)

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:48

ElanorJ het klopt dat er in Nederland maar weinig Berbers zijn. De websites die jij noemt zijn van de Bonnerhoeve, de enige stoeterij van Berbers in Nederland, en van iemand die Berbers uit Marokko importeert.

Het nadeel van een uit Marokko geïmporteerd paard is, vind ik, dat je maar erg weinig met zekerheid kunt weten over de voorgeschiedenis van het paard. Hoe is het opgegroeid, hoe is het behandeld?

Ik vond het erg belangrijk om de omstandigheden te kennen waaronder mijn paard is opgegroeid, omdat dit veel gevolgen kan hebben voor de latere gezondheid van het paard. Het is belangrijk dat ze genoeg ruimte hebben om sterk te kunnen worden, vooral voor de pezen en het kraakbeen is dat erg belangrijk. Ook regelmatig ontwormen is voor de latere gezondheid van je paard belangrijk. Een zware wormbesmetting bij een jong paard kan flinke schade aanrichten.

Vorig jaar ben ik daarom bij drie verschillende stoeterijen in Frankrijk gaan kijken. Ik wilde de fokmerries zien, de hengsten, en de omstandigheden waaronder de jonge paarden opgroeien. Het was toen enkel mijn bedoeling om me te orienteren, om later als mijn KWPNer met pensioen zou gaan een berber te gaan kopen. Ik kwam er achter dat hoewel er ook berbers en berber-arabieren van 3 en 4 jaar oud te koop staan bij stoeterijen, de allermooiste toch al vaak als veulen worden verkocht. Kopen bij een stoeterij heeft overigens wel als voordeel dat je weet dat ze verkopen omdat ze dat nu eenmaal moeten omdat ze daar van leven, niet omdat er iets met het paard is. Overigens zijn er nu ook stoeterijen die vanwege de economische crisis wat minder fokmerries willen aanhouden, je hebt nu dus ook de kans om merries die ze in andere omstandigheden zouden hebben willen aanhouden als fokmerrie toch te kopen. Als er een vierjarige te koop staat betekent dat dus niet dat die niet goed is.

Ik heb mijn merrie vorig jaar augustus gezien op het Domaine de Bonnefont, de stoeterij van Delphine Sigaud en haar ouders in het zuiden van de Auvergne. Omdat ik haar niet uit mijn kop kreeg ben ik in April teruggegaan om haar te kopen.

Het Domaine de Bonnefont fokt zo'n vier tot vijf veulens per jaar. Meer willen ze niet, omdat ze anders niet genoeg land hebben om ze goed te laten opgroeien. Een tiental volwassen paarden worden ook gebruikt voor lessen en trektochten. Daar kan ook een fokmerrie bij zijn: als een merrie erg mager is gebleven na het veulenen, dan geven ze deze een of twee jaar rust en zetten ze deze in voor de lessen en trektochten, zodat ze weer wat bij kan komen.

De website van het Domaine de Bonnefont is

www.equitation43.com

Je kunt er ook trektochten maken. Ze gebruiken daarvoor Berbers, Berber-Arabieren en kruisingen met Spaanse paarden.

Ik ben op alle drie de stoeterijen die ik bezocht buitengewoon hartelijk ontvangen, en ze hebben hun best gedaan mij hun paarden te laten zien. Delphine spreekt ook engels als dat moet.

Ben je op zoek naar een berber-arabier voor endurance, dan is de Elevage des Balmes misschein wat om te onthouden. De fokmerries van deze "elevage" staan op het Haras du Freysse, in de Provence. Ze spreken daar ook Duits en Engels, dus de taal hoeft geen barriere te zijn. Hun fokprodukt Polka des Balmes is op dit moment succesvol in de endurance, het is een relatief grote stoeterij zodat je veel keus hebt.

Een lijst van adressen en websites van stoeterijen in Frankrijk kun je vinden op de website van de AFCB, de Association Francais du Cheval Barbe.

Een niet onbelangrijk detail: berbers in Frankrijk zijn beter te betalen dan berbers in Duitsland. De vraagprijs van veulens/jaarlingen ligt gewoonlijk rond de 2000 euro, de vraagprijs voor bijzondere veulen kan hoger liggen, zo'n 3000 euro. Vraagprijzen voor vierjarigen liggen gewoonlijk tussen de 4.000 en 6.000 euro. Uitzonderlijk kwaliteitsvolle berber-arabieren hunnen een hogere prijs hebben. Stoeterijen proberen ook een hogere vraagprijs mogelijk te maken door paarden uit te brengen op wedstrijden voor vierjarigen. Je kunt dan een paard met al redelijk wat ervaring kopen die zijn balans onder de ruiter bij een steile afdaling al gevonden heeft. De kwaliteit van berbers in Frankrijk is zeker niet minder, het aanbod is er gewoon groter dan in Duitsland. Ook zijn Fransen meer gewend aan het verschijnsel berber, voor hun is het gewoon een goed paard voor fijne buitenritten, endurance en TREC. Ze gaan er dus geen mallotige prijzen voor betalen.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:07

Die site van die Nederlandse importeur uit Marokko is toch helemaal niet up to date? Volgens mij al jaren niets aan veranderd.. Betwijfel of die wel echt ermee bezig zijn.

Import vanuit Marokko vind ik ook een beetje link. Er kunnen natuurlijk goede paarden tussenzitten maar veelal worden er toch middelmatige paarden gekozen waarvan men inderdaad niets over het verleden weet. Dan kan je geluk hebben, maar ook heel erg pech. Hier in Tunesie zou ik dus ook al nooit een toerisme paard kopen, ze kunnen er nog zo leuk uitzien, je wilt niet weten wat ze er allemaal mee uitspoken. Daarom heb ik ook de meeste van mijn paarden jong en niet ingereden gekocht, dan weet je in ieder geval dat daar geen grote gebreken verborgen zitten!
Paarden met papieren vind je hier bijna niet, echt maar een minuscule fractie van de paardenbevolking heeft hier papieren en de paarden die ik heb gezien met papieren waren echt niet per se betere paarden dan de goede paarden zonder. Papieren vinden ze hier meer iets 'voor in Europa', of natuurlijk voor racepaarden. Helaas is daarom ook geen inschrijving op Titre Initial mogelijk zoals in Marokko wel veel wordt gedaan (de papierloze paarden inschrijven in het studbook als origine inconnu/onbekend). Al het geld zit in de Arabieren wereld en het stamboek, het Berberstamboek wordt jammer genoeg verwaarloosd door de overheid.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:23

Zitouna, ik ga eind augustus mijn Briska weer bewonderen en een trektocht maken op de volwassen paarden van het Domaine de Bonnefont - foto's volgen dus nog!

Mijn Briska is volgens haar papieren een "zuivere" Berber - maar of iets zuiver is of niet, en wat een ras is en hoe dat af te bakenen is, is waarschijnlijk vooral een probleem dat Europeanen bezighoudt. Alle vier de grootouders van Briska zijn bij het AFCB geregistreerd als 100% Berber, waardoor zij deze status ook heeft. Door haar twee Tunesische grootmoeders heeft ze een wat sportiever model dan berbers die uit meer bergachtige streken van Noord-Afrika afkomstig zijn. In Frankrijk zegt men dan "meer wind onder de buik hebben". Juist berbers uit Tunesië zouden daarom meer geschikt zijn voor endurance.

Berbers hebben in vergelijking met Berber-arabieren meestal minder ruime gangen (en een lagere snelheid), vandaar dat voor endurance de voorkeur wordt gegeven aan berber-arabieren. De vader van Briska, Haidouck, liep als zesjarige de 90 km endurance voor jonge paarden in Uzes uit met een snelheid van iets boven de 12 kilometer per uur. Hij wordt dan ook in de hengstencatalogus van de Haras-Nationaux aanbevolen voor de paarden met de kwalificatie "exterieur", dat wil zeggen voor het maken van trektochten (randonnees). Hij geeft zijn goede karakter door aan zijn kinderen - nog steeds volgens de heren van de staatsstoeterij - : hij is volgens hun testen niet bang van nieuwe dingen, schrikt niet van plotselinge gebeurtenissen maar is wel gevoelig voor aanrakingen van de huid (en daardoor ook gevoelig voor beenhulpen, wat prettig is voor de meer ervaren ruiter - nog steeds volgens het commentaar van de haras nationaux).

Een in de endurance succesvolle berber-arabier is de Polka des Balmes die ik al noemde. 2 en 3 juli liep deze in Italië een endurance van 2 x 70 kilometer, waarbij ze ook de prijs voor de beste conditie kreeg. De planning voor Polka des Balmes is om in september een CEI*** te lopen in Bratislava, over 3 x 80 kilometer. Ruiter van Polka des Balmes is Dr. Jean Luc Chambost, een dierenarts die heel veel heeft betekent voor de endurancesport in Frankrijk. In mei 2011 won Polka des Balmes al een CEN* in Uzes, en in juli 2011 was zij zesde in de endurance van Barre des Cevennes met 18 kilometer per uur in zeer heuvelachtig terrein.

De volle broer van Polka des Balmes, Quasper des Balmes, staat ter dekking op het Haras du Freysse.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:51

Nicolanca, gaaf een trektocht! Ben benieuwd naar de foto's, het zal vast een hele ervaring worden :) en fijn je kleine meid weer te zien dan!

Ja het punt 'zuivere' Berber, het is natuurlijk goed dat er een stamboek is opgericht maar gezien dit pas is gebeurd lang nadat de rassen Berber en Arabier samengeleefd en hoogwaarschijnlijk zich vermengd hebben maakt het toch lastig te zeggen in hoeverre iets dan 'puur' kan zijn. Bij indrage in het stamboek is op uiterlijk beoordeeld of een paard Berber dan wel Arabier was, of 50/50. Die percentages kunnen natuurlijk in werkelijkheid heel anders liggen dan wat het oog ziet. Zo vererven Berbers naar wat ik gezien heb vrij dominant, ik ken paarden die er uitzien als een volle Berber maar waarvan een van de ouders een AV is en dus minimaal 50% AV bloed in zich draagt.

Oh bij Haras du Freysse hebben ze toch een paar mooie hengsten staan.. En een gevarieerd aanbod, er staan hele verschillende types. De meer sport gefokte paarden maar ook een paar hele mooie geimporteerde paarden.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:40

Mag ik eens een vraag stellen? Ik ben altijd al gek geweest van Berbers, maar toen ik paarden zocht gingen Berbers nog veel geld. Zou een kruising tussen een pure Lusitano en een Berber iets zijn of is het zonde om de twee rassen te kruisen? Zijn ze dan nog iets waard? Probleem is dat je bij de zuivere Lusitano's de merrie's gekeurd moeten zijn om een goeie gekeurde hengst te kunnen gebruiken en ik zie het niet zitten om met mijn merrie's naar de keuring te gaan. Dus veulen zal zo wie zo toch nooit geen papier hebben. Of zijn Berber kruisingen moeilijker van karakter net zoals dat bij andere rassen het geval kan zijn?
Ik las dat Berbers goed zijn voor trektochten en vind dat mijn Lusitano's toch wat gebrek hebben aan hardheid (vooral mijn allergrootste kan wat kracht in de rug gebruiken, zie mijn profiel, Una), misschien is toevoeging van Berber dan toch zo geen slecht idee...

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:50

Onder het voorbehoud dat ik absoluut geen verstand heb van fokken, bij deze alleen de volgende opmerkingen.

In het zuiden van Frankrijk is het kruisen van berbers met paarden met een iberische achtergrond niet ongebruikelijk. Deze worden dan aangeduid met Hispano-Barbe. Onder andere de stoeterij La Cavale in Mantet fokt Hispano-Barbe.

http://www.la-cavale.fr

Het idee om je Lusitano te kruisen met een Berber is dus op zich niet zo gek.

Berbers hebben een relatief korte rug. Voor paarden waarmee men randonnées wil gaan rijden wordt dit in Frankrijk als een voordeel gezien, omdat men ervan uitgaat dat een korte rug sterk is.

Er zijn wel twee kanttekeningen te plaatsen.

Berbers hebben de naam te rijden "als in een leunstoel" en worden o.a. op de website van de Duitse stoeterij Azzayni gepromoot als geschikte paarden voor mensen met rugklachten. Dat ze niet hoog opgooien houdt echter wel verband met het feit dat ze niet zo groot bewegen. In dit verband is het artikel getiteld "ruggespraak" in de hoefslag van 5 juli 2012, dat gaat over rugklachten bij paarden, interessant. In dit artikel wordt uitgelegd dat bij het lichtrijden er piekbelastingen van 2,5 keer het ruitergewicht op de rug van het paard worden uitgeoefend, en bij het doorzitten piekbelastingen van 3 keer het ruitergewicht waargenomen zijn. Een tip die onderzoeker de Cocq dan ook geeft (om rugklachten bij paarden te voorkomen) is dat de ruiter op zoek moet naar een passend paard. "Een beginner moet simpelweg niet gaan proberen om op een groot bewegend paard te rijden. Ze kunnen er niet goed op blijven zitten, daardoor wordt de belasting voor de rug alleen maar groter".

Je kunt je dan ook afvragen of die "sterke" rug bij Berbers niet alleen verband houdt met het feit dat deze kort is, maar ook verband houdt met het feit dat ze niet zo groot bewegen. En dan moet je je sowieso afvragen of je de minder verheven, minder ruime gangen, van een (zuivere) berber wil terugzien in je fokprodukt.

De vervolgvraag is dan of een berberhengst de korte rug ook vererft, zeker als hij buiten zijn ras gaat dekken. Van de vader van mijn paardje, de hengst Haidouck, staat genoteerd in de hengstencatalogus van de haras nationaux, dat hij zijn korte rug vererft. Hij is door de staatsstoeterijen dan ook goedgekeurd voor de productie van "exterieur" paarden in kruisingen met andere rassen. In Frankrijk is dat belangrijk, omdat je fokproduct anders niet kan deelnemen aan wedstrijden voor jonge paarden.

Je kunt de catalogus van Etalons Loisirs downloaden van de volgende website

http://www.france-haras.fr/etalons/catalogues-etalons/

Er staan ook berber-arabieren in deze catalogus waarvan genoemd wordt dat ze goede gangen hebben (maar dat zal dan altijd zijn: relatief gezien, als je gaat vergelijken binnen hun ras). Een berber-arabier zal meestal ruimere gangen hebben dan een "zuivere" berber. En sommige berber-arabieren zijn ook via K.I. beschikbaar (al weet ik niet of ze deze ook exporteren, waar staat je merrie?)

Als toelichting op de catalogus is het misschien nog handig te vermelden dat door enorme bezuinigen het plan is dat de staatsstoeterijen zelf niet meer/minder als hengstendepot fungeren, maar dat ze gaan samenwerken met particuliere hengstenhouders. Door velen in Frankrijk wordt dit betreurd, maar door het verminderde belang van paarden voor landbouw en - vooral - leger is deze ontwikkeling onontkoombaar geworden. Daarom bevat deze catalogus ook namen van particuliere hengstenhouders. Je hebt je merries in Frankrijk gevonden, ik hoop dat de taal geen probleem is.

Op de stoeterij waar ik mijn paard gekocht heb (het domaine de Bonnefont) rijden ze naast Berbers en Berber-Arabieren ook Hispano Berbers. Voor het werk in de manege zegt de eigenaresse zelf liever te werken met een zuivere berber dan met een Hispano-Berber, omdat een Hispano-Berber als er heel veel opwindende dingen achterelkaar gebeuren toch langzaam "heet" worden (ils chauffent) terwijl ze die ervaring niet heeft met "zuivere" berbers. Overigens heb ik met heel erg veel plezier op een hispano-berber gereden op deze stal, Noema, en toen wij crossmotoren tegen kwamen op een smal pad hebben we de paarden iets verderop schuin op de helling gezet, zodat ze de motoren wel konden zien, en konden deze met brullende motoren achter de paarden langs zonder dat dit problemen gaf.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:06

Heel erg bedankt voor je info. Ga het eens bekijken.
Frans is geen probleem voor mij ;)
Ik zie dat de fokkerij die je in een vorige post besprak, niet zo ver lag als van waar mijn paarden kwamen (mijn paarden komen van élevage La Cavalerie, gelegen in het centrum van de Tempeliers site (Larzac)).
De fokker had ook 1 kruising staan met een Berber en eerlijk gezegd vond ik deze de mooiste en meest compacte van die kudde, mooier dan de zuivere Lusitano's. Wellicht hebben ze kortere gangen, maar dat heb ik juist graag. Voor mij is het puur recreatief, om tochten te maken. ik wil vooral een sterk paard die niet gauw ziek is en harde hoeven heeft.
Dat leunstoel gevoel heb ik ook bij mijn paarden, de gangen zijn ongelofelijk zacht, maar vermoed dat de Berber zelfs nog iets korter loopt (nog meer knie actie), wat ik zeker niet erg zou vinden.
Ik vind het interessant dat er ook particuliere hengsten bij staan, misschien nog meer keuze?
De merrie waar ik het over heb die ik ga laten dekken heeft een zeer introvert karakter. Ze houdt zich op de achtergrond en volgt de kudde vanop een afstand, is nooit haantje de voorste. Ze is echter enorm slim en gevoelig en kan nogal koppig zijn, maar met een goede behandeling hebben we er nu een enorm lief paardje aan. Meestal sjokt ze zo wat mee als we gaan wandelen, maar ze kan plots heel erg gebiologeerd raken door iets en dan wordt ze erg heet, ze schrikt ook zeer snel. Doordat ik altijd geduldig ben en al veel met haar gewerkt heb op baan, is ze enorm veranderd, maar dat hete blijft.
Ik weet dus niet of het verstandig zou zijn om haar met een Berber te kruisen. Zoals ik haar ken, kan ze als het niet vertrouwt plots raak toeslaan (naar mensen die ze niet kent, bvb de veearts, ze kapt dan van achter naar voren en zou zich zelfs rond je draaien om te slaan....). Ze is ook enorm 1 handig to vreemden. Ik vermoed dat het veulen wel eens zo'n kruising zou kunnen worden die rap zal chaufferen....tenzij ik een hele kalme Berber vind.
Het is vooral haar rug die zwak lijkt. Beetje karperrug met weinig bespiering en een heup met weinig kanteling (lijkt of haar heupen niet mee-wiegen van links naar rechts als ze draaft, ze heft wel haar benen hoog de lucht in). Omdat ik zelf zo gek ben van Berbers, overwoog ik deze optie; wil van m'n lievelingsmerrie heel graag 1 veulen. Ik heb ook nog aan een Sorraia gedacht, maar dan eigenlijk nog liever een Berber omdat Sorraia's erg zeldzaam zijn en er weinig mooie compacte barokke Sorraia hengsten te vinden zijn...

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:26

Cambiar leuk dat je nog steeds aan Berbers denkt :) je zocht eigenlijk een zwarte, wat barok gebouwde hengst van minimaal 1.55 toch? Weinig wit en een recht profiel of licht ramshoofd he? Daar zijn er dan weer niet zo veel van.. Maar als je niet per se een paard met papieren zoekt zou het misschien wel makkelijker kunnen zijn, hoewel mij zo een twee drie ook niet gelijk wat te binnen schiet.
Berbers zijn zeker in Frankrijk niet duurder dan Lusitano's voor zover ik weet.
Oh ze klinkt wel een beetje als een lastige tante :) waarschijnlijk zou een mix met Berber het dan alleen maar rustiger en makkelijker maken, ze staan juist bekend om hun erg makkelijke, coole karakter! Onder het zadel wel voorwaarts maar absoluut geen bangerikken. Met al mijn jonge zelf ingereden paarden ben ik gelijk gewoon buiten gaan rijden, niks geen gedoe in de bak eerst. Dat gaat gewoon goed, ga alleen met ze naar het strand, steek drukke wegen over, kom roedels wilde honden tegen die achter ons aan rennen. Alleen Darius, de zwarte, zit flink wat Arabisch bloed door en dat merk je onder het zadel ook wel. Hij is wel wat schrikachtig en wat heter dan de rest

Hier op bokt heeft borderjay een kruising Berber/Lusitano.
Berbers hebben over het algemeen juist vrij weinig knie actie, maar hele vlakke gangen. Ik vind het persoonlijk erg comfortabel zitten. Ik zie bij mijn paarden ook wel dat degenen waar wat meer Arabisch bloed doorzit vaak ruimer lopen (en ook gelijk minder comfortabel zitten ;) ).

Ik vind het wel moeilijk ook om zo maar een standaard te geven van Berber paarden/Berber Arabieren. Er is onderling toch best veel verschil, zowel in uiterlijk als in karakter. Ik zie het alleen al bij mijn eigen paarden en ook bij de andere paarden die ik hier tegenkom (en dat zijn er nogal wat haha op elke straathoek staan er heir wel een paar).
Wat ze wel bijna allemaal hebben is een korte rug, een erg korte rug inderdaad! Vooral mijn Flavio, die met zijn 1.60 toch echt groot is voor het ras, heeft in verhouding denk ik de kortste rug van allemaal.. Hij is wel erg comfortabel :j Kalife, die net een paar cm kleiner is heeft een langere rug en loopt ook veel ruimer, zit gelijk ook een stuk minder lekker haha.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:28

Het voordeel van de catalogus van de haras nationaux vond ik dat er enige objectiviteit in zit als het gaat om de particuliere hengsten die er in opgenomen zijn. Via de website van de Association Francais du Cheval Barbe kun je ook een lijst vinden van alle hengsten die bij het AFCB zijn goedgekeurd en die ook merries buiten hun eigen "elevage" dekken.

Het Haras du Freysse biedt veruit de meeste keus als het gaat om berber en berber-arabieren -dekhengsten. Zij beheersen ook de techniek van K.I. Als je er vanuit gaat dat zij er ook belang bij hebben om tevreden klanten te hebben, mag je ook van hen een duidelijk advies verwachten als het gaat om het karakter van hun paarden. Een van hun hengsten, Samourraille, is ook opgenomen in de catalogus van France Haras Etalons loisir 2011. Daar vind je ook hun telefoonnummer etc. Het haras du freysse heeft ook een eigen website

https://sites.google.com/site/harasdufreysse/

Ik heb deze stoeterij nooit bezocht, maar aangezien deze de paarden van de president van het stamboek ook beheert (met de toevoeging "des Balmes") hebben ze wel een naam hoog te houden.

Zelf blijf ik natuurlijk grote fan van Haidouck maar objectief zal ik op dat punt waarschijnlijk nooit meer kunnen zijn! <3 En hij dekt alleen natuurlijk. Hij is dekhengst geweest op de Elevage Seranne-Larzac (dus vlakbij de oorsprong van jouw merrie) die gespecialiseerd is in endurance paarden en hij heeft ook merries gedekt op de Elevage du Ceor voordat zij de beschikking kregen over Hizahau (die overigens nu te koop staat, dus als je een dekhengst wil kopen!). Daarna heeft hij enkele jaren niet gedekt doordat hij gekocht was door een man die het alleen maar stoer vond op een hengst te rijden, maar verder niet veel met hem deed. Sinds een paar jaar staat hij nu op het Domaine de Bonnefont, waar hij opnieuw een kans krijgt als dekhengst.

Ik heb je profiel bekeken, schitterende merries heb je!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:46

Ik denk dat Ouali wel eens Cambiars type zou kunnen zijn :) staat alleen wel ver weg...
Als ze toch niet om papieren geeft dan staan er bij Haras du Verseau nog een paar eventueel interessante paarden, ik ben wel fan van L-Aberkan. Daar fokken ze buiten het studbook, en fokken ze met Berbers/Berber-Arabieren maar ook met Iberische paarden van het ouderwetse type.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:17

@Zitouna, wel euh, neen eigenlijk niets lastige tante, ze is enorm veranderd nadat ze een heel erge kwetsuur gehad heeft en intensieve zorgen nodig had. Ik ben heel veel met haar bezig geweest.
Ik ben onlangs gewoon zomaar, even voor de fun, op haar rug gekropen tijdens een wandeling aan de hand terug naar huis. Guess what? Ze droeg me gewoon naar huis, heel rustig, alsof er niets aan de hand was, niets zadelmak maken dus :D . Dus ik denk dat het best wel meevalt met haar karakter, maar ze is nu eenmaal enorm gevoelig en éénhandig.
Ik dacht dat Berbers knieactie hebben, omdat ik dat van een Berber Arabier gezien had. Ik hou wel van knie actie, zoals de mijne dat doen is het beetje meer dansen dan eentje met vlakke gangen en het zit zaaalig.
Inderdaad, zoals je beschrijft, zo'n hengst zou ik wel graag vinden voor een redelijke prijs.
Nu weet ik wie je bent...schitterende paarden in je profiel!

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:20

Zitouna, Wat kost een vliegticket voor een paard naar Tunesie? Of adviseer je de boot? Als je praktisch wilt blijven dan zou ik voor Lazem gaan, van het Haras du Freysse, die is met diepvriessperma in heel europa beschikbaar. Bokker Michje heeft hem denk ik wel in het echt gezien - misschien dat Cambiar het bij haar kan navragen?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:37

Oei neen...paard gaat niet op de boot... die stress wil ik haar niet aandoen. Diepvriessperma lijkt me beter, alhoewel diepvriessperma misschien minder kans geeft op een veulen...
Ik heb de leuke links bekeken, maar vind Ouali niet. Lazem lijkt me heel erg proportioneel gebouwd. Mooi paard, had wel graag een korte zwarte gehad.
Qualb'Hib ben ik gek op, maar hij is vrij oud vernam ik en zou niet lang meer dekken en hij is ook wat klein (1m45), maar zo'n type vind ik super.
Leuk die fokkerij van Berbers in Larzac, wellicht zal de fokster van mijn paarden 1 van haar paarden laten dekken hebben door een hengst van die fokkerij.

Jammer dat ik de info niet kan vinden over de Iberische hengsten van het oude type, dat interesseert me ook enorm, kan iemand me meer zeggen welke paarden dat zijn en of er info staat op internet? Ik heb mijn paarden gekozen omdat die fokster ook nog het oude type fokte. Ze vertelde me dat veel mensen haar paarden te klein vonden, ik vind het prima voor buitenritten, zo kan je beter onder de takken door dan met die dressuurreuzen die de dag van vandaag gefokt worden :D .

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:50

Cambiar ok sorry dat had ik dan verkeerd ingeschat! Omdat je schreef dat ze af en toe onbetrouwbaar uit de hoek kan komen, maar inderdaad zolang ze het maar niet met jullie zelf doet dat is dan het belangrijkste... Zulke paarden kunnen met veel vertrouwen en geduld hele fijne paarden worden, mijn Flavio was eerst ook een beetje zo maar is nu juist echt mijn meest rustige en betrouwbare paard (zeker onder het zadel).
Haha ja ik heb m'n naam gewijzigd, zo veel Berbergekken zijn er helaas niet...
Er zijn wel Berbers met wat meer knie actie maar over het algemeen zullen ze vrij vlakke gangen hebben, weinig spectaculair om te zien maar wel erg comfortabel en praktisch want energiebesparend, dus voor de trektochten ideaal.
Qualb Hlib is ook een plaatje ja, jammer dat hij zo klein is, 1.47/8 geloof ik.. Die zwarte hengsten van Azzayani zat daar niets voor je tussen? Die staan ondertussen wel weer allemaal ergens anders..
Hier een van de site van het afcb gepikt fotootje van Ouali, die volgens mij wel dicht bij jouw wensen in de buurt komt, jammer dat hij zo ver weg staat.. Hij is 1.55 hoog.
Afbeelding

Nicolanca een vliegticket naar Tunesie? Of bedoel je vanuit Tunesie? Ik zou niemand adviseren om paarden hierheen te halen, extreme temperaturen, slechtere kwaliteit voer, nee dan zou ik liever paarden van hier uit naar Europa sturen, dan krijgen ze het alleen maar beter tenminste. Hier zijn ze aan de leefomstandigheden gewend, maar Europese paarden zijn er vaak niet tegen bestand. Ik zou sowieso trouwens de boot adviseren, een vliegticket kost dermate veel geld dat het paard onbetaalbaar zou worden... Het is dan wel een lange reis, maar daarna wacht in ieder geval een mooi leven op ze!
Lazem vind ik ook een erg mooi paard! Mooi gebouwd, lijkt mooie gangen te hebben.. Misschien dat Michje dan wat meer weet over het karakter :) maar het s een schimmel, dat wilde Cambiar geloof ik liever niet.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:05

Die is helemaal, voor de volle 100% waauw! Zo'n type, direct :D ! Thx voor de foto ;)
Had er ook nog eentje gevonden:
http://www.azzayani.de/Zucht/Hengste/Impossible.html
Vind het vrij moeilijk om tussen die links te kijken van de Franse stoeterijen, ik zie alleszins geen zwarte staan...

Deze is ook niet mis, maar doet me denken aan de bouw van Menorcaanse paarden. Daar zit ook Berber in met wat Engels volbloed, maar persoonlijk ben ik niet zo voor het Menorcaanse paard.
http://www.azzayani.de/Zucht/Hengste/Maazouz.html
Ouali lijkt heel erg op het type van mijn meest barokke merrie, Ridadje. Is er echt geen mogelijkheid om diepvriessperma van hem te krijgen? Nog een foto, tof paardje, jammer van het mottige tuig :Afbeelding
Hier gevonden: http://alaubeduchevalbarbe.forums-actifs.com/t461-qualification-et-concours-chevaux-barbes-2008

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:30

Ik had een paar maanden terug bijna nog een paard erbij gekocht.. Prachtig paard, pikzwart met een 'dinar' op z'n hoofd, wel wat lichter gebouwd dan Ouali bvb maar nog maar 4 jaar oud, 1.54.. Maar ik heb er al zo veel, heb hem dus laten gaan en aan Duitse vrienden van ons die op zoek waren naar een paard hem aangeraden, daar staat hij nu. Beetje slechte foto die hem geen eer aan doet:
Afbeelding

Die Impossible en Maazouz staan nu ergens anders voor zover ik begrepen heb, Azzayani is ermee gestopt dacht ik.. Impossible is voor jou wsl te klein met zijn 1.51, Maazouz is ook een mooi paard en een stuk groter, wat minder 'propje' ook.. Hij heeft ook diepvriessperma beschikbaar: http://www.berberpferd.de/zucht/deckhen ... index.html

Die van mij staan een beetje ver weg :P misschien ook wat klein met Darius 1.53 (4 jaar) en Raqas 1.51 (3 jaar), bij allebei zit er ook wel een scheut Arabisch bloed doorheen.
Darius
Afbeelding
Raqas
Afbeelding

Ja het aube forum is ook wel handig, valt nog een hoop op terug te lezen :)

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:48

Mooie plaatjes weer, Zitouna. Mazzelaar die je bent!

De website van het Haras du Verseau waar buiten het stamboek om gefokt wordt met berbers en iberische paarden is

http://haras.du.verseau.free.fr/

De eigenaresse is zeer betrokken bij het ras, en heeft ook uitgesproken opvattingen daarover. Over het algemeen is, ook in Frankrijk, de omvang van de fokkerij van Berbers tamelijk klein. En ik heb de beschrijving, uit het Album van Eerelman, uit 1898!!!!!!, van het Barbarijsche paard. Ook daarin staat beschreven dat rond 1820 de fokkerij van berbers zo achteruitgegaan was in Algerije zelf dat het Franse leger moeite kreeg om genoeg paarden te vinden. Dat was ook de reden om de staatsstoeterij in Tiaret op te richten. Als ik de tijd vind zal ik eens wat grotere stukken uit deze rasbeschrijving van Eerelman hier plaatsen.

Als je ideeën hebt over fokkerij, en je wilt dat deze ideeën ook voor de toekomst behouden blijven, dan moet je ervoor zorgen dat deze ook via een organisatie als een stamboek een breder draagvlak krijgen. Helene van HdV is dat niet gelukt, en ze is - zoals je ook kunt lezen op haar website - bezorgd over het bijeenhouden van het genetisch materiaal dat ze door de jaren heen verzameld heeft.

Wat het mottige tuig van Ouali betreft - op het Franse platteland zijn de afstanden groot, en goede instructeurs dun gezaaid. Mensen moeten voor een lesje hun paard anderhalf tot twee uur op de trailer zetten. En dressuur is sowieso niet de lievelingstak van de fransen in het algemeen. Als je de foto's van bijeenkomsten van Berbers, en zelfs van de hengstenkeuringen, ziet en je kijkt naar het rijden dan denk je dat je de foto's van de ponyclub in Nederland veertig jaar geleden ziet.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:30

Nicolien dat zou leuk zijn als je die grotere stukken eens zou kunnen plaatsen, altijd interessant! Ik zal ook eens kijken of ik nog wat interessante artikelen/onderzoeken kan linken hier.

HdV hebben/hadden prachtige paarden staan, jammer dat het haar zo moeilijk gaat nu. Zo riskeren inderdaad met de enkele paarden die er dan nog overblijven vanuit haar fokrichting die bloedlijnen te verdwijnen. Op de website staat wel heel interessante informatie, maar wel euh VEEL, het is niet zo iets wat je even in een half uurtje doorleest ;)
Er zijn nog wel enkele mensen met dezelfde of vergelijkbare ideeen, zo is er pferdezucht d'ivoire (net opgezet), net over de Duitse grens. Zij hebben een sabino bruine hengst geimporteerd uit Marokko en een cremello hengst die bij al Mansour vandaan komt, en een paar merries ingeschreven in het studbook du cheval creme (een van BerberArabier afkomst en een van Spaanse afkomst). Ook Franse fokkerij Amlalad fokken buiten het stamboek (hebben trouwens ook een zwarte hengst, uit Marokko geimporteerd, ik geloof grote maat, Pacha). http://domaineamlalad.e-monsite.com/

Haha ja het mottige tuig is wel iets wat je vaker tegenkomt in Frankrijk, het is daar veelal nog wat meer no-nonsense, inderdaad zoals in Nederland een paar decennia terug. Voor de Duitse Berberfokkers af en toe reden om zich laatdunkend uit te laten over de Franse fokkers... Hier in de Maghreb landen is het nog erger, nieuw tuig wordt hier al helemaal niet verkocht (behalve Fantasia zadels, die over het algemeen ook niet bepaald comfortabel zijn voor ruiter en paard), dus er wordt meestal met een samengeraapt zooitje gereden.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:30

Een vriendin van mij heeft bij die stoeterij in Larzac een Berber-Arabier gekocht voor de endurance. Ze worden daar inderdaad gefokt voor de endurance. Dat is dus: http://www.grands-causses-arabians.com
Haar paard is van een Berber-arab moeder en een arabische vader (v. Said Lotus x m. Babouche). Erg mooi dier! Tiaret de Larzac heet hij.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:32

Djilna oh gaaf! Zit ze ook op bokt? Had Esther/Moragh nou niet ook een paard gekocht met wat Berberbloed erin?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:46

Die vriendin die Tiaret heeft gekocht zit volgens mij niet op Bokt. En Esther/Moragh weet ik eerlijk gezegd niet.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:50

Esther van Green Distance wil een trektocht bij Florac, met de paarden van de elevage van Seranne Larzac, organiseren, voor info zie

http://www.greendistance.nl/index.php?id=206

Ze heeft ook deelgenomen aan een wedstijd voor jonge paarden op een berber-arabier van de elevage Seranne Larzac, ik kan helaas het verslag dat ze daarvan had gemaakt niet meer terugvinden.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:53

Esther is Moragh hier :)
Die trektocht hebben ze vorig jaar ook gedaan en was goed bevallen inderdaad. En die wedstrijd was in Uzes. Wil ze dit jaar ook met meer mensen heen als er paarden beschikbaar zijn. Leuk hoor :)