Berberpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:51

mooie paardjes zijn dat, lekker compact en een tikje ruig :j

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:14

M_ichje: klopt, ze zijn zo makkelijk in de omgang.. Hier is wel veel vermengd met arabieren, een echt pure berber is een stuk lastiger te vinden dan een berber-arabier, maar ook die zijn leuk hoor :D ze zijn hier natuurlijk eeuwen geselecteerd op karakter en gezondheid, niet op uiterlijk of mooie gangen, wat voor over het algemeen veel stabielere paardjes heeft gezorgd :)

kaoticjinta leuk zeg zo'n show, ze zijn inderdaad wel erg veelzijdig :)

GaellleS hier klopt dat in ieder geval wel, ze zijn natuurlijk ook geisoleerd gebleven van andere paardenrassen, er worden ook weinig paarden ingevoerd hier waardoor veel ziektes gewoon niet voorkomen. Ik weet niet of berbers in Europa ook net zo sober en sterk zijn maar veel zal van die eeuwenlange selectie toch wel blijven hangen zou je zeggen..

Wenda 't is een leukerdje hoor! Geniet van je trektocht..

Ashkerlon leuk dat je ook fan bent :D veelzijdig zijn ze zeker!

Arabesk hoi! Haha de uitnodiging staat nog altijd hoor om ze hier eens mee te maken, mocht je je vliegangst nog eens overwinnen :)

M_ichje

Berichten: 253
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:40

Bedouin: Wat een mooie Berber ook weer! Ik hoop ooit ook eens mee te gaan op een van jullie tochten (of komen helpen, daar zag ik ook iets over staan?), lijkt me echt een super ervaring!

Braxe: Ja er zijn inderdaad heel weinig ingereden Berbers... ik heb me dus ook maar ingesteld op het kopen van een veulen. Ik vind het wel fijn dat je een beetje kunt vergelijken en niet vast zit aan het enige ingereden paard dat te koop staat. Al is een veulen natuurlijk wel een risico. Maar ik denk dat je bijna altijd wel een goede Berber hebt.
Ik hoop dat jullie op de Expo komen! Het zal in elk geval goed zijn voor de bekendheid van het ras =)

Lakshmi:Volgens mij heb je ook in Europa nog best veel gemengd, bij Azzayani bijvoorbeeld. Al doen ze vooral in Duitsland volgens mij wel hun best om de Berbers puur te houden. In Frankrijk is dat wat minder. Maar volgens mij zijn ze daar ook meer gericht op de endurance-sport.
Ik denk inderdaad dat veel Berbers hun goede eigenschappen als karakter en gezondheid nog wel een paar generaties zullen behouden. Al vrees ik dat er in Europa toch ook op uiterlijk gefokt zal gaan worden. Dat is hier volgens mij gewoon belangrijk voor de verkoop ...

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:06

Dekken Berber hengsten eigenlijk ook buiten hun stamboek? Ik weet dat ze vaak gekruisd worden met de arabier, maar kruisingen met andere rassen heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord.

M_ichje

Berichten: 253
Geregistreerd: 28-05-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:09

Ashkerlon: Zover ik weet dekken ze wel buiten het stamboek. Bij Azzayani in ieder geval wel. Daar vragen ze ook hetzelfde dekgeld als wanneer een Berber merrie wordt gedekt. Op de site staat dat het dekgeld even hoog blijft omdat 'de kwaliteit' altijd goed zal zijn.

Je hoort het inderdaad niet vaak, maar je hoort sowieso niet veel over de Berberfok xp. Zou je het misschien overwegen? (ben gewoon nieuwsgierig =))

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:46

In zeker opzicht zou ik het wel overwegen. Het paard wat ik nu heb, vind ik helemaal top en perfect bij me passen... op zich hoeft er niets aan verbeterd te worden, maar als ik toch enkele puntjes zou mogen aanpassen, dan merk ik dat ik toch weer richting de Berber ga.
- Ze zou iets korter en compacter mogen zijn. Nu staat ze in het rechthoeksmodel, terwijl mijn voorkeur uitgaat naar een korter gebouwd paardje.
- Iets koeler in het hoofd. Ze heeft een enorme wil om te werken, maar soms is dit gewoon TE en begint ze spoken te zoeken en excuusjes om een feestje te bouwen in de bak. Heerlijk zo'n karakter, maar het mag wel een tandje minder :+
- Wat kleiner. Ik ben zelf maar 1,57. Mijn merrie is met haar 1,60m toch een tikkeltje te groot voor me. Berbers draaien vaker rond de 1,50m à 1,55m. Een veulen zou dus een voor mij perfecte schofthoogte kunnen hebben.
- De gangen mogen iets vlakker en economischer. Een draf of galop met veel swung ziet er natuurlijk leuk uit in de piste, maar op wandeling kan ik haar moeilijk uitzitten :\ en dat is toch mijn favo bezigheid.

Volgens mij zijn dit allemaal punten waar een Berber haar zou kunnen in verbeteren.
Nuja, ik ben eigenlijk niet van plan om een veulen te fokken bij mijn merrie... misschien binnen een aantal jaar, maar nu kan ik toch geen twee paarden onderhouden. Het is dus redelijk zinloos om een veulen te fokken. Bovendien vraag ik me af of je een kruising Berber-Rheinlander in een stamboek krijgt?
En waarom een risico nemen door 2 rassen te kruisen, en niet gewoon sparen tot ik een volle Berber in huis kan halen?

Berbers spoken al jaren door mijn hoofd, helaas is het qua budget nooit een optie geweest om er 1 in huis te halen.
Ik was dan ook opzoek naar een Connemara, aangezien die in mijn ogen nog redelijk dicht bij de Berber staan. Ook niet te groot, baas gericht, koel karakter, economische gangen, veelzijdig... bovendien zijn ze stukken goedkoper dan Berbers. En met wat kom ik thuis? Een te grote hittepit van een vosse merrie die niet eens het bos in durft _O-

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:30

Heeey wat leuk een topic over Berberpaarden! Al járen mijn all time favourite! Ooit wil ik er één... :D

Jullie merries zijn gefokt op de Bonnerhoeve toch?

Braxe
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 14:26

Onze merries werden inderdaad door Suzan van de Bonnerhoeve (Nederland) gefokt. We zijn heel blij dat we bij haar terechtkwamen.

Ook zijn we heel blij om voor de eerste dekkingen begeleid te zijn geweest door Céline van Al Mansour. De hengsten hebben we geselecteerd op karakter, prestatie én ter aanvulling van de lichaamsbouw van de merries. We hebben veel technischer leren kijken naar de Berber. We zijn van beide resultaten heel tevreden. Céline doet die begeleiding echt plichtsbewust en zonder zich op te dringen. Alles in het teken van het verbeteren / op peil houden van het ras.

Berbers zijn idd heel sober. We moeten zelfs een beetje oppassen en het grazen rantsoeneren. Aan eten geen grote kosten ;-) Om dit te schrijven neem ik toch ff hout vast, maar ook de DA moeten we gelukkig niet al te vaak laten komen. Het is echt een sterk oerras.

In Frankrijk zijn er idd vooral Berber Arabieren (voor de Endurance) en in het algemeen is het niet gemakkelijk om pure Berbers te vinden. Opgelet, eigenlijk is een BA geen kruising. Voor hen bestaat een apart stamboek. Het is een ras op zich. Vooral in Algerije kan je nog het meest zuivere Berbers vinden en met een oude stamboom doordat Algerije heel lang gesloten bleef en eigenlijk is het nog steeds niet gemakkelijk om met paarden in en uit te gaan. Daarom hebben wij ook gekozen voor Berbers met puur Algerijnse bloedlijnen. De ouders komen allemaal uit de staatsfokkerij van Tiaret, behalve de moeder van Amina. Zij heeft Tunesische roots en haar stamboom gaat dan ook bijlange niet zover als van de anderen. Van Faf, Ghal en Asia hebben we een stamboom die teruggaat tot ± 1830! Bij Amina is het enkel langs vaderszijde zo'n gedetailleerde stamboom.

Sommige hengstenhouders dekken idd buiten het stamboek, maar sommigen zijn daar ook echt wel tegen. Tjah, de pro's en contra's zijn bespreekbaar é.

M_ichje

Berichten: 253
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:24

Wauw Braxe, ik wist niet dat je zo'n lange stamboom terug kon lezen! Dan is de stamboom die je op papier hebt langer dan die op jullie website staat, of niet?
Op BzRP heb ik een aantal paarden gezien met een mooie stamboom (voor zover ik dat als leek kan zeggen xp).
Het valt me wel op dat de meesten afkomstig zijn uit Algerije. Komt dat werkelijk door het gesloten stamboek? Want in Marokko en Tunesië bestaan toch ook staatsstoeterijen?
En ik was ook wel benieuwd ofdat er bij het kiezen van een hengst rekening wordt gehouden met het herkomstland... hebben jullie bijvoorbeeld liever een Algaarse hengst bij een Algaarse merrie, of is dat niet zo van belang?

Sorry als ik te veel vraag :o ben gewoon heel nieuwsgierig naar al die fokkerijzaken.
Jullie hebben trouwens echt mooie veulentjes staan!

Braxe
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:39

Moesten we de stamboom tot aan origine terug willen consulteren, dan moeten we contact opnemen met de staatsfokkerij van Tiaret (Algerije) vanwaar de ouders komen en zij kunnen die afleveren. De exacte benaming van de voorouders hebben we nu enkel tot daar waar het op onze website ook staat. Maar da's op zich ook al niet mis é. En dat geeft sowieso de belangrijkste info weer. Het zijn grote hengsten (en merries) die erin voorkomen die hun kwaliteiten al over en over bewezen hebben, en dat was voor ons belangrijk om weten.

Bij ons hebben ze bijna uitsluitend herkomst uit Algerije. Dat land is lang heel gesloten geweest, en is het trouwens nog steeds, naar import en export. Daar kan je in principe de zuiverste Berbers terugvinden die niet te veel beïnvloed werden door andere rassen (Arabier, volbloed ook soms). 't Is niet dat we persé Algerijns bij Algerijns willen houden, 't is de originele info die voor ons belangrijk is bij het fokken.

Fijn dat je je er zo in interesseert! Wie weet pronk je binnenkort ook met eentje.

paulawestern

Berichten: 15
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:20

Jeej! Een topic over berbers!
Ik rij zelf western en ben al een tijd lang aan het zoeken naar een geschikt paardje. En na wat zoeken kwam ik de Berber ook tegen, wat een machtig mooi paard is dat zeg, ik ben er helemaal verliefd op!
Nu is het nog wel zo dat ik nog geen geld en tijd heb in verband met studeren voor een eigen paard maar ik kijk stiekem toch wel naar verschillende websites... Een beetje dromen kan geen kwaad toch? ;)

Dus nu ook maar even dit topic volgen! :)

Groetjes,

Paula

Hokuspokus
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Alkmaar

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:25

hallo ik lees met aandacht jullie verslag over de Berber. Toevallig weet ik dat er in Nederland 2 mensen uit de endurance 2 paarden (berber arabieren ) uit Marokko hebben geimporteerd voor de Endurance. Volgens mij komen ze uit groningen. Ze hebben wat foto's op het enduranceforum staan. Ik weet niet of ze voor de verkoop of voor de sport zijn gekocht. Maar ik kan beamen wat jullie zeggen. Uit de foto's van de het endurance forum zagen ze er geweldig uit. Vooral 1tje dat is een plaatje. Volgens mij heet zij Angela Jonkman ze rijdt wel op hoog niveau in de endurance. Ik denk dat je bij haar het beste kan informeren over de berbers. Dit is volgens mij hun website http://www.teammarengo.nl . Nou ik ben echt enthousiast over jullie verhalen van de berber geworden. Ik ga me zeker hier verder in verdiepen.

Hokuspokus
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:51

Laatst bijgewerkt door Akecheta op 09-06-12 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 foto's zijn toegestaan, de rest in link geplaatst

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:36

He wat leuk dat het topic weer omhoog komt.
Wij krijgen binnenkort iemand van de nationale stoeterij op bezoek, ze gaan dna analyses doen van de paarden.

Ashkerlon nog: in Frankrijk en Spanje wordt meer gekruist met berbers, in Frankrijk zijn berbers veel bekender dan hier en zijn ze ook aanwezig in de nationale stoeterijen.

Hokuspokus ik had hun foto's al eens gezien ook op het endurance forum, leuke paardjes inderdaad :j

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:04

ooh... die laatste foto... dat beestje mag je zo op mijn oprit komen droppen :j

bedouin

Berichten: 1087
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:56

Oh Martine, Vertel eens meer over die meneer van die dna analyses?

en in mijn edit:
M_ichje schreef:
Bedouin: Wat een mooie Berber ook weer! Ik hoop ooit ook eens mee te gaan op een van jullie tochten (of komen helpen, daar zag ik ook iets over staan?), lijkt me echt een super ervaring!

Excuus ik had helemaal over je reactie gelezen, Merci!
Wij hebben nu echt 7 fantastisch fijne paarden berber; arabier en berberarabier en ik moet echt een update geven, alleen wil ik graag spectaculaire foto's tonen en die zijn er nog niet van gekomen.
Overweeg echt een keer te komen!
En helpen ja hoor! Op veel vlakken kunnen we hulp gebruiken, we zijn werkelijk vanaf niets begonnen en moeten nog zoveel stroomlijnen en ik wil zoveel weten en kunnen.
Ik heb een topic daarover.

Hokuspokus
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Alkmaar

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:25

Wegens acute verslaving ben ik maar wat info gaan zoeken over de berber. Ik zal even wat sites met jullie delen.

http://www.berber.de/
http://berberpferd.de/
http://berber.de/wiesenhof/
http://berberpferd.ch/
http://www.berberpferde.de/
http://www.berberpferd-info.at
http://www.berberpferde.ch/
http://www.abcb.be/
http://afcb.perso.neuf.fr/
http://afcb.perso.neuf.fr/liens.htm
http://www.berber-sonnenwiese.de/Das-Berberpferd.htm
http://www.berberpaard.nl/
http://www.berberpaarden.nl/
http://www.dhd24.com/extra/pferde-anzei ... erber.html ((Berber kopen))

Weten of kennen jullie iemand die iets weet over het importeren van paarden uit Marokko, Algerije, Tunesie ? Ik ben al jaren gebrand om zelf ook een berber te kopen. Ben eens op vakantie in Algerije
( Tiaret ) geweest de wallhalla van berber paarden. Mijn vingers begonnen al toen te jeuken. Ik heb ook ergens gezien dat een berber het record heeft van 1 van de zwaarste endurance wedstrijden van de wereld heeft. De wedstrijd wordt gehouden in Frankrijk (Florac) over 160 km in hevelachtig gebied. Ik zal wel even zoeken op het internet of ik hem nog kan terug vinden.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:51

Wenda ik zal je van de week even bellen! Kunnen we wat makkelijker bijkletsen :)

Hokuspokus haha gelijk verslaafd! Een endurance gek dus? Hier nog een! Vooral de Tunesische paarden staan goed bekend voor endurance, vaak wat minder barok gebouwd, juist wat atletischer, langere benen. Zit vaak ook wel wat meer arabier doorheen, hier wordt de pure berber nog niet zo goed in bescherming genomen als in Algerije en Marokko bijvoorbeeld. Maar voor endurance is dat dus geen probleem, juist de mixjes doen het geloof ik goed. In Frankrijk wordt veel met berber arabieren gefokt voor de endurance. Tiaret staat inderdaad bekend om de berbers, op facebook kan je ook veel mooie plaatjes en filmpjes hier van terugvinden. Leuk dat je daar geweest bent, hoe is dat zo gekomen? Het snelheidsrecord van Florac staat inderdaad geloof ik nog altijd op naam van een berber merrie, schimmeltje dacht ik. Er zijn verschillende barb-arabs in Frankrijk die momenteel in 90km en 120km lopen, 160 weet ik zo even niet. Exporteren van hier uit is een heel gedoe, maar wel mogelijk. Mocht je echt geinteresseerd zijn misschien wel interessant, er is natuurlijk een veel groter aanbod hier. Wel worden veel paarden niet bepaald op de Europese wijze gehouden, maar er zijn altijd fokkers en particulieren te vinden die wel erg goed voor hun paarden zorgen.

bedouin

Berichten: 1087
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:33

HokusPokus, diegen die jij al aanhaalde heeft import paarden uit Marokko. Hij is zelf Marokaans.
Als je wilt wil ik wel die vraag hoe en wat aan hem stellen! Ik heb in ieder geval internetcontact. ; )

M_ichje

Berichten: 253
Geregistreerd: 28-05-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:57

Leuk dat het topic weer actief is!

Bedouin, ik ben benieuwd naar foto's.
En dat komen zal er op een dag wel eens van komen denk ik, het zit nu al zo lang in mijn hoofd. Ik ben bang dat het er dus ook niet snel weer uit zal gaan.

Hokuspokus: leuk al dat onderzoek dat je al hebt gedaan.
Ik heb ook zo'n hele lijst met adressen op mijn (andere) computer.
Als je dat zo allemaal bij elkaar ziet zijn er toch best veel fokkers he.

Toch zat ik een bepaalde periode ook met het idee om gewoon een jonge Berber uit een van de herkomstlanden te halen.
Hiervoor heb ik het (Duitse) stamboek aangeschreven, maar ze raden het af.
Zonder echt een rede te geven, al kan ik me wel een aantal redenen bedenken...
Je moet sowieso een betrouwbare contactpersoon hebben dan.

Mocht je het ooit toch overwegen, zou je mij dan willen inlichten?
Misschien kunnen we dan samen gaan, scheelt weer transportkosten!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:34

M_ichje ze raden het vnml af wegens de andere manier van paarden houden, en er gaat ook nog wel eens wat verkeerd met papieren e.d. Nu zijn er op zich ook genoeg adressen te vinden waar paarden wel op een voor Europa acceptabele manier gehouden worden. Wel moet je natuurlijk alsnog uitkijken met voer e.d., veel paarden uit droge, zanderige gebieden kunnen niet zomaar ineens de rijke Hollandse weides verdragen, in het noorden van Tunesie daarentegen worden ook veel paarden op de weides gehouden dus dat staat al weer wat dichterbij. Onze buurman hier fokt ook paarden, hij werkt samen met de federatie en heeft echt een paar goede paarden staan, met alle bijbehorende papieren. Hij zorgt enorm goed voor zijn paarden, beter dan veel mensen in Europa trouwens, dus je kan hier echt wel goede paarden vinden, je moet alleen mensen ervoor kennen, want het eerste het beste paard uit een hotel ranch, daar weet je gewoon verder niets van de geschiedenis van het paard. Maar mochten jullie echt geinteresseerd zijn in paarden importeren zou ik het zeker samen doen met anderen, de transportkosten worden inderdaad behoorlijk verlaagd. Verder is er in Frankrijk dus een veel groter aanbod, weet niet hoe het met je Frans staat maar daar staan veel leuke paardjes tussen, voor heel schappelijke prijzen.

Hier nog 2 van onze kleintjes
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 8024_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 8657_n.jpg

Hokuspokus
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:24

Wenda weet je zeker dat er in Frankrijk veel met berber arabier wordt gefokt voor de endurance ? Ik hoor van de fransen namelijk dat ze alleen iets van PERSIK en andere russisch/pools arabieren willen fokken. En natuurlijk de Anglo Arabier.

En wat betreft het advies van de duitse bond daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Of ze zijn bang dat je een stukje van hun markt gaat inpikken ;-). Maar ach we zijn geen handelaren. Wat betreft zaken doen in Noordafrika daar kan ik me enigszins wel wat bij voorstellen wat betreft vertrouwens kwestie.

En ik weet niet wat het is hoor, maar toch heb ik qua gevoel en mischien een (romantische beeld ) om het paard van het land van herkomst te halen. Ik denk als je daar een goede fokker vind met de juiste instelling en management dan heb ik ze liever voor de endurance liever vanuit Noord Afrika. Het lijkt mij dat ze daar een harder leven hebben dan in Europa. En ik denk dan voor endurance ook geschikter.

Bedouin: Graag als je dat wil doen. Ik ken zijn vriendin, maar alleen van zien op endurance wedstrijden. Dus als je wil graag, mijn doel voor 2011 is een BERBER ARABIEEEEEEER VOOR DE DEUR !!!!!!!!!!!!!!!!


Leuke paarden lakshmi
Laatst bijgewerkt door Hokuspokus op 27-12-10 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Hokuspokus
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Alkmaar

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:28


Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:40

Hokuspokus in Frankrijk wordt inderdaad meer richting endurance gefokt, in Duitsland meer barokkere types. Nu is het aanbod alsnog natuurlijk beperkter dan hier. In duitsland gaan ze geloof ik wel meer voor de pure berbers, maar ja voor endurance is een mix juist erg geschikt. Ik ga je eens pben zo!

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:14

Hoi

Anderhalf jaar nadat Braxe dit topic gestart is lijkt het me toch leuk om het weer leven in te blazen. De reden daarvoor is eigenlijk dezelfde als van Braxe. Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een jonge berbermerrie, en nu denk ik natuurlijk dat voor nog veel meer mensen de berber eigenlijk een ideaal paard zou zijn en dat het dus jammer is dat ze zo weinig bekend zijn in Nederland. Ook kunnen we dit topic gebruiken voor het uitwisselen van informatie over stoeterijen, bijeenkomsten, of specifiekere problemen waar je tegenaan zou kunnen lopen.

Ik heb mijn merrie in Frankrijk gevonden, ik heb het fototopic van Zitouna al vervuild met wat plaatjes van Briska. Hoewel Berbers ook in Frankrijk niet erg talrijk zijn, is het er wel een bekend ras. Toen Algerije nog een Franse kolonie was werden er regelmatig paarden naar Frankrijk gebracht. De Franse staat hielt toen ook nog het stamboek bij. Bij de Algerijnse onafhankelijkheid hield de Franse staat abrupt op dit stamboek bij te houden, en het heeft vele jaren geduurd totdat door de inzet van volhardende liefhebbers de staat terugkwam op dit besluit.

In Frankrijk is het berbergebeuren met weinig poeha omgeven. Ze worden gewaardeerd om hun robuustheid. Als Nederlanders denken aan Frankrijk dan is dat het Frankrijk van onze zomervakanties. Dat in de zonovergoten Auvergne de boerderijen vaak op 900 meter hoogte liggen en dat het daar in de winter echt koud kan zijn, met een wind die over de hoogvlakte komt aanrazen beseffen we dan niet. En dat het voor een paardenfokker heel veel uitmesten scheelt als zijn paarden er dan tegen kunnen om toch gewoon in de wei te staan.

In Frankrijk zijn TREC en Endurance populaire takken van de paardensport. Berbers en Berber-arabieren worden hier dan ook vaak voor ingezet. Een halfbroer van mijn merrie (zelfde moeder, andere vader) is vorig najaar goedgekeurd als dekhengst. Hij wordt ingezet bij TREC wedstrijden, en heeft vorige week zaterdag succesvol zijn eerste endurancewedstrijd over 20 kilometer gelopen. Dit is Uriad al Jahid bij zijn eerste wedstrijd, in Saint-Afrique, in de Aveyron, op 2 juni 2012.

Afbeelding

Zijn vader, Lahouar Al Shatane, heeft in het verleden endurance wedstrijden van 130 kilometer gelopen. De hoop is dat met een zorgvuldige opbouw ook Uriad al Jahid nog ver kan komen. Prestaties zijn in de Franse fokkerij belangrijk. Prestaties van de hengst zelf, of van zijn nakomelingen, bepalen het toekennen predikaten door de staatstoeterijen (haras-nationaux).

Uriadh al Jahid wordt ook ingezet voor TREC. Dit is een foto van hem eerder dit jaar bij zijn eerste TREC wedstrijd

Afbeelding

Omdat zijn eigenaresse, Marika Blanc, alle vertrouwen in hem had heeft ze hem vorig jaar al de kans gegeven twee merries uit haar stoeterij te dekken. Een veulentje is al geboren, de tweede wordt nog verwacht. Ook dit voorjaar heeft hij weer mogen dekken op haar stoeterij, de Elevage du Ceor in de buurt van Requista in de Aveyron. Zijn goede karakter blijkt wel uit het feit dat hij gewoon wordt ingezet voor het werk op haar manege. Nu zal ze niet haar slechtste ruitertjes op hem laten zitten, maar toch. Meer informatie over deze stoeterij vind je op de website

http://www.chevaux-barbes.com/

Ik hoop dat er weer wat leven in dit topic komt, ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen van anderen.