Wie herkent dit brandmerk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessy80

Berichten: 227
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Aalsmeer

Wie herkent dit brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 12:09

Ik hoop dat dit op de goede plek staat, en anders sorry. Maar ik vraag me af of iemand dit brandmerk herkent? Ik zou graag willen weten waar mijn pony vandaan komt. Het is een type Lusitano/Andalusier.
Dit is het brandmerk:

Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt mij een soort --+ en dan ZP of 2P, maar kan er helemaal naast zitten.
Weet iemand dit?

Dank je, Doei!

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:44

voor zover ik weet hebben fokkers allemaal een eigen brandmerk (van die rassen dan). Ik kan er naast zitten maar als je weet waar hij vandaan komt word het makkelijker.


Citaat:
Ik ben er achter gekomen dat er meer dan 6000 brandmerken in Spanje e.o. zijn.
Iedere idioot kan er iets op branden, fokker, africhter, eigenaar, handelaar, noem maar op.
De Spanjaarden hebben het brandmerken uitgevonden en de wereld rond gebracht.

MissAmazone
Berichten: 378
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:57

Ik had voor je gegoogelt.. maar nu kwam ik een andere bokt advertentie tegen met iemand met een paard die ook zp met kruisjes heeft.. vraag het haar eens? Jellie heet ze.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:26

MissAmazone schreef:
Ik had voor je gegoogelt.. maar nu kwam ik een andere bokt advertentie tegen met iemand met een paard die ook zp met kruisjes heeft.. vraag het haar eens? Jellie heet ze.



Die had het over een heuvel met een kruis.
Zoals ik al zij iedere fokker heeft zijn eigen brandmerk, ik zie hier op de foto niet een heuvel met een kruis :)

MissAmazone
Berichten: 378
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:04

__Elizabeth schreef:
MissAmazone schreef:
Ik had voor je gegoogelt.. maar nu kwam ik een andere bokt advertentie tegen met iemand met een paard die ook zp met kruisjes heeft.. vraag het haar eens? Jellie heet ze.



Die had het over een heuvel met een kruis.
Zoals ik al zij iedere fokker heeft zijn eigen brandmerk, ik zie hier op de foto niet een heuvel met een kruis :)



Jellie Geplaatst: 18-10-09 16:16

Geregistreerd op: 11-07-03
Berichten: 9646 Wie heeft er verstand van brandmerken? Pablo heeft een zp met daarboven een soort bergje met een kruis erop.

Het is wel een ouder bericht maar dit vond ik zo. dacht misschien hetzelfde maar misschien las ik verkeerd.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Wie herkent dit brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:11

Dat is precies wat ik zeg ;)

alleen zie ik hier boven op de foto geen heevel met een kruis er op...

Jessy80

Berichten: 227
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:59

Kan het altijd proberen. Heb jellie een pb gestuurd. Bedankt voor de tip!

koalaatje
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:08

Die van jou is een Lusitano.
Niet lusitano/andalusier iets. ;)
Lusitano's hebben hun brandmerk altijd rechts. bij cruzado's zit dit links ( evenals bij Andalusiers als ik het goed heb).

Er bestaat een boek met alle brandmerken van Portugese fokkers, ik zou alleen even zo niet weten waar je dit kunt krijgen.
Misschien Google?

Jessy80

Berichten: 227
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Wie herkent dit brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:44

Oh dank je, dat wist ik echt niet! Dat boek ben ik al naar aan het zoeken innd.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:45

koalaatje schreef:
Die van jou is een Lusitano.
Niet lusitano/andalusier iets. ;)
Lusitano's hebben hun brandmerk altijd rechts. bij cruzado's zit dit links ( evenals bij Andalusiers als ik het goed heb).

Er bestaat een boek met alle brandmerken van Portugese fokkers, ik zou alleen even zo niet weten waar je dit kunt krijgen.
Misschien Google?


Ik heb een raszuivere PRE , met alle papieren etc erbij, maar die heeft ook zijn brandmerk rechts, maar bijna alle hebben het i.d.d links....

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:49

koalaatje schreef:
Die van jou is een Lusitano.
Niet lusitano/andalusier iets. ;)
Lusitano's hebben hun brandmerk altijd rechts. bij cruzado's zit dit links ( evenals bij Andalusiers als ik het goed heb).

Er bestaat een boek met alle brandmerken van Portugese fokkers, ik zou alleen even zo niet weten waar je dit kunt krijgen.
Misschien Google?


Bij PRE's (raszuivere andalusiers) zit hij meestal links bij hengsten en rechts bij merries. Zijn het Cruzado;s dan draait het weer om.

Alice327
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:31

Oud topic maar toch even reageren :)

Mijn verzorgpaard heeft net hetzelfde brandmerk. Dat 'bergje met een kruisje' is een kroon trouwens ;)
Hij heeft dit wel aan de linkerzijde zoals het Andalusiërs betaamt. Zijn papieren zijn gewone Spaanse, niet voor PRE's of Cruzado's.

Heb jij de oorsprong van het brandmerk ondertussen al gevonden?

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:18

Een brandmerk is Spanje en Portugal het kenmerk van de fokker, niet van het stamboek, en zegt dus niets over ras of zuiverheid. Een fokker zal zowel zijn raszuivere paarden als cruzados als zijn vee met hetzelfde brandmerk merken... Alleen stamboekpapieren kunnen duidelijkheid geven over raszuiverheid.

Gezien er hier voor zover ik kan nagaan geen fokkers zijn met een naam die met een Z begint, denk ik dat je het in Spanje moet zoeken.

LaSuerte
Berichten: 12
Geregistreerd: 21-07-15

Re: Wie herkent dit brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:42

Heb je inmiddels al gevonden wat je zocht?
Ik zou eens rond kunnen vragen bij een Fokker in Spanje. Wellicht dat hij je verder kan helpen.

Chicero2306
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:45

Afbeelding
LaSuerte schreef:
Heb je inmiddels al gevonden wat je zocht?
Ik zou eens rond kunnen vragen bij een Fokker in Spanje. Wellicht dat hij je verder kan helpen.


Hey, ik kom me ook even moeien met dit onderwerp, mijn paard heeft namelijk exact hetzelfde brandmerk en ik ben zeer geïnteresseerd waar hij vandaan komt enzo, ik vind zijn brandmerk nergens anders dan hier op dit forum. Hij is ook een Andalousiër en is voor zover ik weet ooit door een fokker verkocht in Brussel en heeft normaal gezien ook in Spanje gestaan. Hij heeft ook op zijn andere bil het nummer 43 staan.