Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amanda89

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:24

Ik begin het nu helemaal te snappen hoe het in elkaar zit. Het lijkt me dan ook super leuk om te
komen kijken!. Wordt wel een stukje rijden. Nino is al 4 keer geweest...
2 jaar: zilver Flemalle
Afbeelding
2 jaar: goud Wanroij
Afbeelding
3 jaar: brons Flemalle
Afbeelding

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 12:36

Jammer dat Nino geen hengst meer is, had je ook mee kunnen doen :D . Maar hij heeft al mooie resultaten gehaald hoor, kan je trots op zijn. Ik heb helaas een nepperd :P Dus voor mij wordt het ook kijken!

amanda89

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:42

Ga ik met je mee kijken :P

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:40

Ik zit ook in een hotel, waar het meestal stikt van de keuringsmensen, dus erg gezellig is (het is ook mijn enige vakantie per jaar, hihi)

Henj; Je merrie moet vanaf 4 jaar APTA zijn voor de Campeonato.
Maar je mag haar voorstellen tot haar 7e jaar voor de APTA, als je haar er nog niet klaar voor vindt. Je kan alleen tot die tijd dan niet mee doen aan de Campeonato.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:59

Ja dat bedoelde ik ook, Cyrina :D

Bij eventueel eerder een veulentje fokken (voor dat ze APTA zijn) moet je wel rekening houden met de nasleep van papieren voor het veulen die wordt dan wel stamboek maar dan moet moeder wel nog achteraf APTA worden.
Kan lastig zijn bij verkoop...

HenJ
Berichten: 790
Geregistreerd: 11-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:13

paintedblack schreef:
Ja je moet het hele weekend tijd hebben en onderdak regelen
Da's een nadeel (kosten )of een voordeel (vakantiegevoel )....
Er zijn deelnemers die ruim van te voren een slaapplaats zoeken en op de camping slapen of in de trailer.
Je bent er een weekend tussenuit en als je dat thuis geregeld krijgt is het erg gezellig, vorig jaar was er een barbeque op zaterdagavond.


Zijn er trouwens leden of deelnemers die graag willen meehelpen tijdens het campeonato en bij de voorbereiding ????
We kunnen alle hulp gebruiken en vele handjes maken licht werk, er wordt uiteraard rekening gehouden met je eigen invulling en werkzaamheden in het weekend .

Maar alle hulp ,al is het een beetje , is van harte welkom ;)

Henj
Ja je merrie moet op haar 4e jaar APTA gekeurd zijn dat babyverhaal gaat lang niet op voor alle PRE's.
De meesten zijn met 3 of 4 jaar echt geen baby meer, wie dat verzonnen heeft.....
De merries worden in Spanje gewoon met de 3 jaar gedekt dus ook APTA gekeurd en de hengsten kunnen met 3 jaar echt wel dekken dus gaat dat babyverhaal ook niet helemaal op... Wel eens een dekkende baby gezien hahaha :+ ikke niet gelukkig :+
Maar je kunt gerust wachten tot ze 4 is , waarom niet ?


Maar mag je na haar vierde niet meer voor de apta keuring?? Ik vraag dit omdat ik in mijn hoofd heb (moet het allemaal natuurlijk wel goed lopen en ik de tijd/geld hebben) om haar op haar derde te dekken en als het veulen eraf is dan pas in te rijden. Als ze dan met haar derde apto gekeurd moet zijn, moet ik ook daar rekening mee houden.

Ze wordt in juni twee en ik denk dat ik dat jaar wel nodig heb, hahaah Om overal van op de hoogte te zijn van het gebeuren rond om de keuringen. gelukkig is de fokker een vriendin van me geworden en helpt ze waar ze kan.

HenJ
Berichten: 790
Geregistreerd: 11-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:15

Cyrina schreef:
Henj; Je merrie moet vanaf 4 jaar APTA zijn voor de Campeonato.
Maar je mag haar voorstellen tot haar 7e jaar voor de APTA, als je haar er nog niet klaar voor vindt. Je kan alleen tot die tijd dan niet mee doen aan de Campeonato.


Lees jou stuk nu pas. Dus het kan wel tot haar zevende . Oke. Ik wil haar toch wel al eerder laten keuren, maar moet nog even kijken wanneer.
Waar worden de keuringen gehouden?? Zijn dat vaste data's?? Kan ik alvast een planning voor het komende jaar maken. hahahah
Ze is heel erg roen, dus nog veel om te leren. Wel erg leuk, want ze doet het goed en pikt dingen best snel op.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:44

Het Campeonato is dit jaar weer in Deurne , in augustus. De excate datum wordt nog bekend gemaakt op de site
http://www.pre-stamboek.nl .

Zijn er nog (PRE)bokkers die er wat voor voelen om een handje mee te helpen bij de voorbereiding en tijdens het weekend ?

Het is hartstikke leuk om te doen en je kunt eens een kijkje nemen achter de schermen van de organisatie van zo'n prachtig evenement

Royal_horse

Berichten: 268
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Madrid, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:56

paintedblack schreef:
Henj
Ja je merrie moet op haar 4e jaar APTA gekeurd zijn dat babyverhaal gaat lang niet op voor alle PRE's.
De meesten zijn met 3 of 4 jaar echt geen baby meer, wie dat verzonnen heeft.....
De merries worden in Spanje gewoon met de 3 jaar gedekt dus ook APTA gekeurd en de hengsten kunnen met 3 jaar echt wel dekken dus gaat dat babyverhaal ook niet helemaal op... Wel eens een dekkende baby gezien hahaha :+ ikke niet gelukkig :+
Maar je kunt gerust wachten tot ze 4 is , waarom niet ?


Een PRE ontwikkelt tot zijn 6e jaar, zeker naarmate er meer invloed is van de oudere traditionele bloedlijnen. Dit is beslist waar het babyverhaal vandaan komt. Hoewel dit bij een PRE duidelijk zichtbaar is, zijn ook andere rassen pas uitgegroeid op hun 6e jaar, als de wervels en de groeischijven helemaal zijn uitgegroeid. Precies om die reden is het beter om de africhting zo laat mogelijk te beginnen (wat over het algemeen bij de PRE dan ook pas gebeurt vanaf rond het 4e jaar en ik ken zelfs stoeterijen die pas daarmee beginnen rond het 5e levensjaar) en hetzelfde geldt voor fokken (merries). Hoewel zij biologisch al geslachtsrijp zijn vóór hun 3e levensjaar en er helaas uit commerciële redenen dan vaak al gedekt wordt is het beter voor de merrie te wachten tot ze minimaal 4 zijn. Een tienermeisje is gewoon nog niet klaar om een kind te baren, hoewel het fysiek wel mogelijk is. Ik ken behoorlijk wat stoeterijen hier in Spanje, waar een merrie niet voor haar 4e gedekt wordt.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:15

Adalberti je hebt helemaal gelijk !

Ik weet dat ze later volwassen zijn, maar hier in Nederland worden ze vaak een baby genoemd en ook als een baby behandeld. Dat vindt ik helemaal fout !
Ik zie soms mensen dom omgaan met hun hengst en het toestaan dat ie bijterig is , staat te kappen , voorbij komt en steigert aan de hand.
Er zijn er zovelen die vinden dat een correct opgevoedde hengst uit Spanje mishandeld zou zijn omdat hij op stal in hoek gaat staan wanneer je de deur openmaakt en niet bij de voerbak komt tot je weer uit de stal bent
Nou ik ben er alleen maar blij om dat een hengst respect heeft en voor mij een stapje terugzet maar de meeste onder ons niet
Het probleem ligt dan meteen bij de spanjaarden , die hun paarden gewoon streng maar eerlijk africhten voor hun eigen veiligheid en hebben geen tijd om te tuttebellen met hun baby.
Nee, ze willen hier in Nederland liever een hengst die meteen op je afkomt stormen want het is nog een baby en hij is ozo mishandeld in Spanje.
Dat is een van de redenen dat bij mij het babyverhaal niet opgaat en wanneer dat verward wordt met niet opgevoed

Misschien krijg ik nu een heleboel liefhebbers over me heen maar zo denk ik er eenmaal over, een jonge hengst of merrie is geen baby !

Royal_horse

Berichten: 268
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Madrid, Spanje

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:07

Ja, dat is wel zo. De gemiddelde ruiter buiten Spanje is helemaal niet gewend om met een hengst om te gaan. "Onze" paarden hebben een behoorlijk hoge aaibaarheidsfactor en zijn gemakkelijk in de omgang, maar het blijven wel dieren van 600 kg met primitieve instincten. Zodra een paard zijn eigen kracht kent en dat tegen je zou willen gebruiken heb je niets meer te vertellen.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:07

Waarschijnlijk wil ik ook met mijn merrie naar de keuring, er is een andere fokker geweest die mijn merrie ook had willen kopen maar ik was net eerder, hoop gezeik gehad met de papieren want er was een brandmerk opgezet wat niet mocht, de papieren waren geblokkeerd en van haar zoon in spanje ook. Nu wordt als het goed is de blokade van de papieren afgehaald. Ze wordt als het goed is in april gedekt door danzarin die in veldhoven staat. Ik weet dat de hengst van Liselot Maas voor clalificado gekeurd zal gaan worden maar waar en hoe precies weet ik niet.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:14

Hoezo zat er een brandmerk op je merrie dat niet mocht ?
daar heb ik nog nooit van gehoord , heb je haar zelf uit spanje geimporteerd ?

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:27

Heb haar via handelaar en ze draagt twee brandmerken, een van de fokker en een van terry

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:03

dat komt wel vaker voor, dat wil nog niet zeggen dat er dan iets mis mee is of dat het niet mag. Geblokkeerd betekent dat er iets met de papieren of registratie niet klopt, met het brandmerk heeft het niks te maken

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 07:50


Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:11

Bovenstaande informatie is niet meer correct.

Inmiddels mag het paard zijn hele leven voorgesteld worden en niet meer tot zijn 7e.

De minimale stokmaat is verhoogd naar 1.52m voor merries en 1.54m voor hengsten.
En er is een nieuwe keuringsstandaard met nu veel meer keuringspunten.
Zo wordt de beweging weer beoordeeld en is er ook een maximale stokmaat van 1.70 om 1.72m. Al is groter niet gelijk definitief afkeur, maar mag dan wel de enige fout zijn, niks er meer bij. Te klein is wel gelijk afkeur.

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:57

Zo leer ik ook weer eens wat bij *D