Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:41

Oh ja ik snap het. Bij de PRe heb je echt iets bijzonders als je een Calificado paard hebt.

Maar net als dat voor de gewone man een goedgekeurde kwpnér niet te doen is, is een calificado ook niet te doen, alleen de kosten daarvoor al....

Tja, het is nu eenmaal zo geregeld. Op zich vindt ik het wel prettig dat ik mijn eigen merrie en hengst op stal heb, er is niks wat ik niet van het paard weet, hihi.

Volgens mij was de keuring trouwens vroeger wel wat strenger (voor 1995).

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:40

Een ggk PRE hengst is niet per definitie een ''slechtere hengst'' of een doorsnee paard. Er zijn hele goede bloedlijnen zonder Calificado maar je moet zelf ook verstand hebben van fokken exterieur en bloedlijnen als je een hengst gaat uitzoeken. Daar ligt volgens mij de eerste vereiste als je wilt gaan fokken.
Van de hengsten die wel calificado hebben wordt er sperma geleverd voor inseminatie of diepvries en je bent verzekerd van een paard zonder gebrek (OCD Hoefkatrol of andere afwijkingen) en soms bepaalde kwaliteiten in de sport
Daar moet je voor kiezen of niet
Je kiest calificado voor de veiligheid ,voorkoming van ziekten of ongelukken of gewoon omdat de hengstenhouder zijn paard de inspanning van natuurlijk dekken wil besparen. Er hangt natuurlijk een ander prijskaartje aan een portie calificado dan aan een portie puur natuur. En terecht want een paard wordt niet zomaar calificado.

Maar dan nog, er zijn ook hele goede PRE hengsten die geen calificado hebben...

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:54

Dat bedoelde ik met een fokker heeft meer verantwoordelijkheid. En idd zijn er zat die niet calificado zijn, maar wel erg goed zijn. Calificado wordt hier niet eens gedaan, dus je zou er helemaal voor naar Spanje moeten met je paard en de rest van de kosten zijn ook erg hoog, een reden waarom er ook voor kiezen het paard niet deze keuring te laten doostaan.
Het dekgeld van Calificado hengsten is ook direct net zo hoog als voor kwpnérs.

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 16:54

Paintedblack: Dat begrijp ik helemaal. Je zult ongetwijfeld prachtige PRE's hebben met zeer goede bloedlijnen. Maar tóch weet je dus niet zeker of zo'n paard geen erfelijke dingen heeft, als dus OCD, hoefkatrol, of misschien helemaal geen prettig karakter? Zo kan er dus een hengst zijn die dus APTO is goed gekeurd, omdat hij aan de maten voldoet, maar heeft wel beengebreken en/of geen prettig karakter. Lijkt me toch niet het beste om mee te fokken, terwijl dit soms wel gedaan wordt heb ik het idee? Dat vind ik wel zonde van het ras... Jammer dat het niet íetsje strenger is, en er eerst nakomelingen en erfelijkheids dingen worden getoetst vóór goedkeuring, maarja, das mijn mening natuurlijk.. of zijn jullie het daarover ook wel met mij eens?

Royal_horse

Berichten: 268
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Madrid, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:24

Citaat:
maar je moet zelf ook verstand hebben van fokken exterieur en bloedlijnen als je een hengst gaat uitzoeken. Daar ligt volgens mij de eerste vereiste als je wilt gaan fokken.


Precies. Je kunt wel een paar leuke paarden bij elkaar zetten, maar als je zomaar in de wilde weg begint te fokken dan kan het resultaat vanalles zijn. Iemand die wil gaan fokken zou een weloverwogen keuze moeten maken voor het voortbrengen van een paard met bepaalde kwaliteiten en daar consequent mee doorgaan. Een goede stoeterij opzetten kost bijna een hele generatie en als het aan de basis niet goed zit ben je al gauw 10 jaar kwijt. Experimenteren kan natuurlijk altijd, maar doe dat dan ook met beleid. De keuze van goede merries is als je het mij vraagt het belangrijkst. Daar zit namelijk je kapitaal. Een merrie kan slechts een stuk of 14 veulens in haar leven krijgen, terwijl dat bij een hengst bij wijze van spreken onbeperkt is. Ik vind het vreemd dat zo de nadruk wordt gelegd op een goede hengst. Sperma van een goede hengst is altijd wel ergens verkrijgbaar.

OCD en Hoefkatrol komen bij de PRE veel minder voor dan bij de warmbloedrassen. Over het algemeen heeft de PRE een heel fijn karakter. Het moeilijkere karakter zitten vooral bij bepaalde bloedlijnen van het modernere type (met name in de kleur zwart), waarbij het een publiek geheim is dat er invloeden zijn geweest van het warmbloedpaard.

De APTO keuring staat bij veel fokkers in Spanje ter discussie. Als je het mij vraagt zijn er van al die APTO paarden slechts enkele die ik zelf zou verkiezen als dekhengst. Niet omdat de anderen niet goed zouden zijn, maar omdat ik vind dat je voor een fokprogramma het beste "materiaal" moet gebruiken.

Wij hebben al hele goede veulens te koop vanaf 4.000 EUR. Ik heb op dit moment al een heel jaarling merrietje van 2 Calificado ouders voor 8.000 EUR. Dat is dus gewoon het neusje van de zalm. Ze komt bovendien van de bloedlijn van 3 olympisch dressuur kampioenen, waaronder Invasor. Het is gewoon niet waar, wat ik veel tegenkom op het internet, dat je voor een goed PRE veulen 12.000 EUR kwijt bent.

Ik heb in de wandelgangen gehoord dat vanaf het komende jaar de keuringsdienst ook in NL paarden gaat beoordelen voor het predikaat Calificado, maar ik kan nog niets bevestigen.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:29

Adalberti schreef:
Citaat:
maar je moet zelf ook verstand hebben van fokken exterieur en bloedlijnen als je een hengst gaat uitzoeken. Daar ligt volgens mij de eerste vereiste als je wilt gaan fokken.


Precies. Je kunt wel een paar leuke paarden bij elkaar zetten, maar als je zomaar in de wilde weg begint te fokken dan kan het resultaat vanalles zijn.


Dat snap ik inderdaad, maar neem de doorsnee nederlander, die toevallig een leuke pony op de kop heeft weten te tikken, waarvan haar is wijsgemaakt dat de merrie vol papier PRE is. Allemaal leuk en aardig, maar het mensje wil een veulentje fokken. Toen kwam daar een slimme handelaar, die vermelde dat hij een GGD heeft. Mensje kijkt niet verder, maar bedenkt zich de nederlandse normen voor een GGD, en ziet dit als een buitenkansje. Dit doet het ras toch geen goed?

Uiteraard moet iedereen verder kijken dan dat de neus lang is, maar we kennen allemaal wel een voorbeeld van iemand die raad vroeg aan de verkeerde persoon. Juist om dit tegen te gaan, zou het predicaat GGD niet zo snel uit handen gegeven moeten worden. Lijkt mij.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:42

Als het haar is wijsgemaakt dat het een merrie met vol PRE papier is en dit blijkt niet zo te zijn, krijgt het veulen toch geen PRE papier. En volgens mij gaat het bij alle rassen hier in Nederland vaak zo.

Foto's geven geen totale garantie voor katrol, OCD enz. Juist bij het kwpn zijn ze zo streng met foto's...... en juist daar zie je het zo vaak voorkomen. Ik denk juist omdat het ras zo beinvloed is. Dit gelt precies hetzelfde als voor karakter, (waar ze trouwens wel op letten).
Bij PREs staan er 23 hengsten naast elkaar in de bak tijdens de Campeonato, dat moet je bij het KWPN niet doen.

Ik ben benieuwd welke hengsten er dan op gaan voor Calificado hier.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:42

Cyrina schreef:
Als het haar is wijsgemaakt dat het een merrie met vol PRE papier is en dit blijkt niet zo te zijn, krijgt het veulen toch geen PRE papier. En volgens mij gaat het bij alle rassen hier in Nederland vaak zo.

Als dat mensje dan haar merrie laat dekken zonder de papieren goed te controleren en zich niet goed heeft ingelezen over het ras en de rasstandaard, dan is dat toch ècht het mensjes eigen schuld . :Z

Citaat:
Foto's geven geen totale garantie voor katrol, OCD enz. Juist bij het kwpn zijn ze zo streng met foto's...... en juist daar zie je het zo vaak voorkomen. Ik denk juist omdat het ras zo beinvloed is. Dit gelt precies hetzelfde als voor karakter, (waar ze trouwens wel op letten).
Bij PREs staan er 23 hengsten naast elkaar in de bak tijdens de Campeonato, dat moet je bij het KWPN niet doen
. Klopt , Daarom worden hengsten met een slecht karakter ook niet goedgekeurd voor de APTO want daar wordt wel degelijk op gelet tijdens de APTO keuring.

Citaat:
Ik ben benieuwd welke hengsten er dan op gaan voor Calificado hier.


Ik ook !

Royal_horse

Berichten: 268
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Madrid, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:02

Utixo schreef:
Dat snap ik inderdaad, maar neem de doorsnee nederlander, die toevallig een leuke pony op de kop heeft weten te tikken, waarvan haar is wijsgemaakt dat de merrie vol papier PRE is. Allemaal leuk en aardig, maar het mensje wil een veulentje fokken. Toen kwam daar een slimme handelaar, die vermelde dat hij een GGD heeft. Mensje kijkt niet verder, maar bedenkt zich de nederlandse normen voor een GGD, en ziet dit als een buitenkansje. Dit doet het ras toch geen goed?

Uiteraard moet iedereen verder kijken dan dat de neus lang is, maar we kennen allemaal wel een voorbeeld van iemand die raad vroeg aan de verkeerde persoon. Juist om dit tegen te gaan, zou het predicaat GGD niet zo snel uit handen gegeven moeten worden. Lijkt mij.


Je hebt helemaal gelijk. Aangezien hier in Spanje nauwelijks wordt gecastreerd gaan alle paarden als APTO en hengst op transport.
Doordat ze APTO zijn, heeft men al snel het idee dat het om iets speciaals gaat en wordt automatisch op het idee gebracht er toch maar een veulentje van te fokken. Wie kent er een hengst die niet door de APTO is gekomen? Bij de betere stoeterijen in Spanje worden er overigens wel degelijk weloverwogen selecties gemaakt. In Spanje en Portugal heerst een hengstencultuur. Elders in Europa (en misschien wel de wereld) is dat niet zo.

Handelaren verkijgen de paarden meestal na inruil tegen warmbloedpaarden. Ze weten vaak vantevoren niet eens wat ze krijgen, laat staan dat ze zelf selecteren of iets van het stamboek weten. Het gaat al vrijwel altijd fout met de eigendomspapieren. Als de paarden dan een tijdje bij hun nieuwe eigenaar staan blijken ze ook nogal eens wat te mankeren. Ik krijg ontzettend vaak emails over problemen met papieren en gedragsproblemen van Andalusiers en PRE's die voor weinig geld bij handelaren in Nederland gekocht zijn. Voor dat geld koop je niet eens een paard hier in Spanje. Doorgaans zijn het de paarden die men hier om wat voor reden dan ook niet meer wil, die worden ingeruild tegen de warmbloeds (binnen een bepaald circuit kan ik me voorstellen dat het daarbij ook gaat om de warmbloeds die men in Nederland niet meer wil). Als het mooi behang heeft zien mensen toch het verschil niet. Er zijn maar heel weinig mensen buiten Spanje die ooit een echte goede PRE gezien hebben. Zelfs in Spanje zelf is een PRE een exclusiviteit voor een normale particulier. Klanten die met mij een paard komen uitzoeken in Spanje en dachten te weten wat een PRE is kijken stuk voor stuk hun ogen uit.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:13

Met dat laatste ben ik het niet eens. Hier op de campeonato worden de Nederlandse PRE's helemaal niet slecht beoordeeld. De keurmeesters hebben zich al een aantal keren positief uitgelaten over de paarden die ze te zien kregen op onze keuring.

Royal_horse

Berichten: 268
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Madrid, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:16

Cyrina schreef:
Met dat laatste ben ik het niet eens. Hier op de campeonato worden de Nederlandse PRE's helemaal niet slecht beoordeeld. De keurmeesters hebben zich al een aantal keren positief uitgelaten over de paarden die ze te zien kregen op onze keuring.


Dat interpreteer je verkeerd. De paarden die bij de campeonato gepresenteerd worden zijn slechts een zéér klein percentage van de PRE's en "Andalusiers" die er in Nederland rondlopen. Het straatbeeld in Nederland wordt bepaald door de Andalusiers die met volle vrachten door willikeurige handelaars geimporteerd worden en niet door de paarden zoals je die ziet bij de Campeonato. Handelaren die paarden ruilen tegen warmbloeds verhandelen gemiddeld zo tussen de 60 en 80 "Andalusiers" (al dan niet PRE) per jaar. In totaal worden er op deze manier minimaal zo rond de 1.000 paarden per jaar vanuit Spanje geïmporteerd in Nederland. Slechts een enkel paard (eerder enkele tientallen) wordt rechtstreeks in Spanje door een professional met verstand van het ras aangekocht en geselecteerd op hun kwaliteiten. Het aantal fokkers in Nederland is verder slechts een handje vol en het aantal veulentjes dat in Nederland in het stamboek wordt bijgeschreven zal niet veel meer zijn dan misschien 150 of 200 (is een inschatting gebaseerd op een logische redenatie). Zeker als je weet dat er 400.000 geregistreerde (gechipte) paarden in Nederland rondlopen en misschien wel net zoveel nog ongeregistreerde, waarvan misschien geen 15.000 Andalusiers (ik denk dat ik het dan al royaal inschat), kun je gemakkelijk nagaan dat het ras, en al helemaal de high end van het ras, niet veel bekendheid heeft. Behalve degenen die min of meer geintroduceerd zijn en in deze kringen verkeren heeft de gemiddelde nederlandse ruiter geen benul van wat een PRE is, laat staan dat ze al ooit eens zelf een hele goede gezien hebben. Bij veel pensions en maneges is een Andalusier zelfs nog steeds een bezienswaardigheid.

Royal_horse

Berichten: 268
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Madrid, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:21

Cyrina schreef:
Met dat laatste ben ik het niet eens. Hier op de campeonato worden de Nederlandse PRE's helemaal niet slecht beoordeeld. De keurmeesters hebben zich al een aantal keren positief uitgelaten over de paarden die ze te zien kregen op onze keuring.


N.B. ik heb het dus helemaal niet over de PRE's die gepresenteerd worden op de Campeonato.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:06

Je hebt volkomen gelijk wat de markt in NL en België betreft Adalberti, die PRE's worden zo goedkoop aangeboden, dat de ècht kwaliteitspaarden geen kans meer maken op de markt. Dat is gewoon eeuwige zonde.

Royal_horse

Berichten: 268
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Madrid, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:50

Wat inderdaad helaas het geval is, is dat de markt voor de kwaliteitspaarden gehinderd wordt door de ontzettend slechte ervaringen die mensen hebben met het type handelspaard zoals beschreven. Het stamboek heeft er een behoorlijk zware dobber aan om af te komen van het image van de "Andalusiers". Gelukkig geeft het stamboek inmiddels aan duidelijk onderscheid te willen maken tussen PRE en "Andalusier". Dat dekt niet de hele lading, er zijn namelijk ook hele goede cruzados en hele slechte PRE's, maar een begin is gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Royal_horse op 27-01-09 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:56

Met de invoering van de Carta de Titularidad hebben ze volgens mij de import "en masse" al wat willen aan banden leggen. Die handelaars gaan nooit alle moeite doen om die Carta's eerst op hun naam te laten zetten en daarna nog eens op de naam van de nieuwe eigenaar. En zonder Carta de Titularidad is je papier eigenlijk helemaal niks waard. Maar ja, veel mensen die PRE's kopen zijn hier niet eens van op de hoogte, dus worden er alsnog veel mensen bedrogen.

Royal_horse

Berichten: 268
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Madrid, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:18

Yep. Ik krijg maar wat vaak emails van mensen die op die manier een paard gekocht hebben en later beseffen dat ze er toch wel een geldig papier bij willen, of er gewoonweg al meteen tegenaan lopen dat het niet lukt om het paard op naam te stellen, omdat het ene juiste document ontbreekt. De verkopers in Nederland geven niet thuis, en ik krijg soms echt veel geld aangeboden om papieren alsnog in orde te maken. Daar waag ik echter mijn goede reputatie niet aan. Je weet nooit hoe en waarom zo'n paard bij de fokker is vertrokken. Voordat ze naar Nederland gaan zijn ze meestal in Spanje al op verschillende plaatsen geweest, hebben vaak een hele geschiedenis en komen soms zelfs verwaarloosd en vermagerd in Nederland aan. Ongeacht wat er is gebeurd en waar in de keten het is gebeurd wil 99 van de 100 spaanse fokkers daar gegarandeerd liever niets meer mee te maken hebben.

Lisenka

Berichten: 967
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Onnen

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:13

Kan me alleen maar bij jullie aansluiten. Ben het hier helemaal mee eens.

Ben ook een paar jaar op zoek geweest naar een hengst die helemaal aan mijn verwachtingen zou moeten voldoen om mee te gaan fokken en die bij mijn merries moest passsen. Goed karakter, beweging en exterieur en gelukkig gevonden. Hij doet het elk jaar goed op de campeonata. Ik ben zelf heel erg tevreden over zijn nakomelingen. Dit jaar zullen zijn eerste nakomelingen meedoen op de campeonata. Dat vind ik toch wel extra spannend.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:30

Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen Lisenka!! Ben echt weg van zijn kinderen.

Adalberti; snap nu wat je bedoelt, maar ik denk dan dat veel liefhebbers van het Spaanse paard dan wel goede PRE's hebben gezien, want die komen daar allemaal wel een keer kijken.

Alleen de mensen die niet echt in het ras geinteresseerd zijn, of geen zin hebben om van alles uit te zoeken, die hebben een heel verkeerde indruk.
Ik merk dat hier thuis ook wel, er komen hier veel mensen (mijn vriend heeft een paardentrailerbedrijf) en als ze horen dat wij Spanjaarden hebben dan hoor je de meest vreemde ideeen (zowel positief, maar ook vaak negatief). Als ze mijn paarden dan zien, hadden ze iets heel anders verwacht en vibnden ze ze vaak erg leuk.

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 11:43

Echt super om al jullie ervaringen te lezen! +:)+ Vind het super interessant. Gooi vooral alles aan info hier neer. Zullen meerdere mensen nog wat aan hebben. :j

Cyrina: Ben het met jou eens. Er zijn helaas zát van die mensen die het "sprookjes" paard echt helemaal geweldig vinden (en geef ze eens ongelijk, PRE's zijn prachtige paarden ;) ). Maar die dan denken ahjoh, kopen we even. Heb het ook in mijn omgeving gezien. Alleen zo'n paard kopen voor de "heb". En er verder de ballen verstand er niet van hebben, doodzonde :n .

Is trouwens de nieuwe datum al bekend van de a.s. Campeonata? Ik wil wel heel graag gaan kijken.. :D

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:41

Prachtige discussie, goed om dit allemaal zo te verwoorden, de meeste mensen die in dit wereldje zitten, weten hier ook wel van, maar de meest mensen die onwetend zijn, en geinteresseerd zijn in een andalusier/pre kunnen dit soort informatie heel goed gebruiken.

Ik wil ook aangeven, dat niet elke andalusier, dus zonder papier niet deugd, want daar moet je voor oppassen, er zijn hele leuke goede crusado's of zonder papier die wel degelijk goed in het koppie zijn, mooi eruit zien en niet verwaarloosd of mishandeld zijn.

Mijn eigen paardje bv, ik begrijp wel waarom hij geen papier heeft, hij is te klein, zeker voor de huidige maatstaven wat het groter willen fokken van de pre.

Hij heeft geen naar verleden gehad, zit goed in zijn koppie, heeft een correct gebouwd lijf, prachtig behang, goed karakter, echter hij is niet groot. En dan begrijp ik wel dat éen fokker daar niet voor wil staan, want het moet tegenwoordig allemaal groot zijn.

Of het was een boertje die zijn paard had laten dekken, geen geld had voor de rompslomp en zo het paard heeft verkocht, doet er verder ook niet toe.

Wel kan ik je vertellen dat hij niet onder de 5000 euro zat wat betreft de aanschaf van hem. Alleen al om het feit dat hij verder correct gebouwd was, mooi paard en super karakter heeft.

Wat ik wil aangeven, een goede correcte andalusier is niet goedkoop, en als je een advertentie ziet van een pre met papier, hooggeschoold, enz enz.. voor een bedrag onder de 5000, denk ik.. Hard weglopen en verder niet kijken, want dan kun je verwachten, dat er wel iets aan mankeert.

Verder hele goede discussie, top!

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:29

Hey Naat,

Leuk jij ook je bijdrage in het topic. Je hebt het echt getroffen hoor met Querido :+: . Hij is heel knap en correct en dat zonder papieren idd!!

Over het laatste ben ik het niet helemaal eens.. :o Je hebt vooral mensen die ook een flink prijskaartje eraan willen hangen omdat er 'iets' van andalusier inzit. Soms al zie ik er zelf niks van een andalusier in :o en dan toch nog rond de 5000 euro zitten :o . Dat vind ik ook weer zowat. Toen ik Chico op i-net zag staan, en zijn prijs hoorde, kreeg ik ook meteen een reactie van "ja hoor, daar is wat mis mee, kan niet anders". Maar bleek de verkoper gewoon een dood eerlijke man te zijn, die het niet om het geld deed en gewoon een eerlijke prijs vroeg :) . Je hebt natuurlijk ook mensen die er écht met spoed vanaf moeten, en daardoor flink in prijs moeten zakken.. Maar over het algemeen ben ik het zeker met je eens!!

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:21

Ik denk idd ook dat het afhankelijk is waar je koopt. Iemand die er van moet leven moet natuurlijk wel wat over houden. Maar een particulier wil vaak vooral een goed huis. Ik heb Yaco ook niet voor een mega bedrag verkocht, terwijl hij erg mooi was, goed kon lopen en ook nog een bronzen medaille had gehaald. Maar ik gunde hem aan degene die ik het beste bij hem vond passen, echter "weggeven" deed ik hem ook weer niet, want dan doe je hem ook te kort.

Maar zo weet ik ook iemand die een heel leuke PRE merrie heeft van 2 jaar, met goede papieren, maar haar met spoed kwijt moeten, daarom staat ze voor maar 3000,- te koop. Dat soort masseltjes kun je hebben (al is ze op de een of andere manier nog niet verkocht).

Maar hoe dan ook, een nette PRE valt nooit in de lage prijsklasse, dan is er iets mis. En ook een goede papierloze heb je niet voor 2000,-

Kijk dit is nou zo'n advertentie dat je denkt van ^&@%&^%$ http://link.marktplaats.nl/215204199
Die paarden zijn echt van lage kwaliteit (wat niet geeft, want ze kunnen voor een kind bijvoorbeeld een super pony zijn) maar dit is bepaald geen visite kaartje voor het ras, ik zie er zelfs weinig andalusier in. En ik heb ook zo'n medelijden met die beestjes, dat lange zadel wat helemaal op de lendene drukt en dat dikke bit waar flink aan gehangen wordt en ook nog veel te groot is en ontkomen daaraan kunnen ze niet, omdat er zo'n martelneusriem omheen zit die de kaken stijf op elkaar drukt!! Arme zieltjes.

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:45

Cyrina, je neemt daar een heel goed voorbeeld. Dat vind ik dus ook zulke rot advertenties.... Bah. Echt een héél verkeerd beeld van de Andalusier/PRE. Het klopt van geen kant. En het is idd absoluut geen visite kaartje. En nog een 5500 euro.... Die zijn gek zeg :o . En dan die foto's met die beelden idd.. bah!

Lisenka

Berichten: 967
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Onnen

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:00

Dank je wel voor het compliment Cyrina.

De ervaring die jij hebt met mensen over de andalusiers heb ik ook. Jan wordt op de wedstrijden ook heel vaak aangesproken over het ras. Dat is fijn want zo kun je toch wat vooroordelen wegnemen en uitleg geven.

Die advertentie slaat werkelijk alles.

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:18

Cyrina schreef:
Maar hoe dan ook, een nette PRE valt nooit in de lage prijsklasse, dan is er iets mis. En ook een goede papierloze heb je niet voor 2000,-

.



Kijk dit is nu precies wat ik bedoelde, kon ws even niet dezelfde woorden vinden! Hahaha.. en over zulke advertenties kan ik alleen maar zeggen, dat is nu precies ook waar je hard voor weg moet lopen, het lijkt er niet op, is nog niet eens een slap aftreksel van een goede andalusier/pre.

Als ik het over een papierloze heb, bedoel ik wel een goed paard, een wat ook daadwerkelik uit spanje komt, en ook correct is van bouw en uiterlijk. en niet zulke paardjes zoals op die advertentie, het komt door zulke advert. dat de pre/andalusier zo'n slechte naam heeft gekregen.

Edit, verval in herhaling, maar ik vind deze discussie echt leuk!